Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@10:26:24 GMT

چقدر باید صبر کنم تا صاحبخانه شوم؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۲۰۵۲

خرداد: مدت انتظار یک شاخص بین‌المللی است برای مقایسه درآمد افراد و قیمت کالا‌ها و خدمات در یک کشور. به این صورت که مشخص می‌کند درآمد چند سال یک فرد می‌تواند کفاف خرید یک کالا یا خدمات را بدهد. می‌خواهیم ببینیم با توجه به قیمت مسکن در شهر‌های بزرگ هر استان، یک زوج با چند سال کار کردن می‌تواند سرمایه لازم برای خرید یک واحد آپارتمان ۷۰ متری را جور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 اگر بتوانید ۱۰ سال و شش ماه درآمدتان را پس‌انداز کنید، می‌توانید با دریافت وام مسکن یک آپارتمان ۷۰ متری بخرید. مدت انتظار یک شاخص بین‌المللی است برای مقایسه درآمد افراد و قیمت کالا‌ها و خدمات در یک کشور. به این صورت که مشخص می‌کند درآمد چند سال یک فرد می‌تواند کفاف خرید یک کالا یا خدمات را بدهد. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌خواهیم ببینیم با توجه به قیمت مسکن در شهر‌های بزرگ هر استان، یک زوج با چند سال کار کردن می‌تواند سرمایه لازم برای خرید یک واحد آپارتمان ۷۰ متری را جور کند. بررسی جزئیات منتشر شده از حدود ۲۴ هزار مبایعه‌نامه مسکن که در بهمن‌ماه امسال خرید و فروش شده‌اند نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور به حدود شش میلیون تومان رسیده است. گران‌ترین خانه‌ها هم مثل همیشه در تهران است که هر متر مربع آن‌ها میانگین ۱۰ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان قیمت دارد. این یعنی یک واحد آپارتمان ۷۰ متری در کشور میانگین ۴۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. بخشی از این سرمایه لازم برای خرید خانه با وام مسکن زوج‌ها تامین می‌شود، ولی بخش بزرگتری از این هزینه بر دوش آن‌ها باقی می‌ماند. به طور مثال در تهران که زوج‌ها می‌توانند تا ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرند، این وام تنها ۲۱ درصد هزینه ۷۶۹ میلیونی خرید آپارتمان ۷۰ متری را پوشش می‌دهد. آن‌ها با درآمد سه میلیون و ۴۲۰ هزار تومانی که هر ماه دارند، تقریبا باید ۱۴ سال و ۱۰ ماه درآمدشان را پس‌انداز کنند تا بتوانند بودجه لازم برای خرید یک آپارتمان ۷۰ متری را جور کنند. 
درآمد هر شخص به تفکیک استان محل زندگی در گزارش سالانه بانک مرکزی قابل دسترسی است. بر اساس این گزارش میانگین درآمد سالانه هر خانواده ایرانی تقریبا ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. این رقم به تفکیک هر استان در گزارش بانک مرکزی منتشر شده و اگر آن را به میانگین تعداد اعضای یک خانواده (بعد خانوار) تقسیم کنیم، می‌بینیم با توجه به بعد خانوار ۳.۲۸ نفری در ایران، هر شخص ماهانه حدود یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان درآمد دارد. البته باید توجه کرد که این میانگین برای کل کشور است و حتی افراد بی‌کار را هم شامل می‌شود. با این حساب هر زوج ایرانی فارغ از اینکه هر دو شاغل هستند یا نه، به صورت میانگین ماهانه دو میلیون و ۲۳۱ هزار تومان درآمد خواهند داشت. حالا با همین روش می‌توان میانگین درآمد هر زوج در استان‌های مختلف را به‌دست آورد.
وام مسکن هر زوج به ازای هر شهر مبلغ متفاوتی دارد. زوج‌های تهرانی به شرط اینکه خانه اولی باشند، می‌توانند با سپرده‌گذاری یک ساله ۸۰ میلیون تومان، دو برابر این مقدار را وام مسکن بگیرند که می‌شود ۱۶۰ میلیون تومان. این رقم برای شهر‌های بزرگ (بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت) و مراکز استان‌ها کمتر از تهران است و هر زوج در این شهر‌ها می‌تواند با سپرده‌گذاری ۶۰ میلیون تومان، بعد از یک سال ۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرد. در باقی شهر‌ها مبلغ وام مسکن ۸۰ میلیون تومان است. 

گران شدن قیمت مسکن باعث شده پوشش وام مسکن به شدت پایین بیاید. به طور مثال در تهران وام مسکن تنها ۲۰ درصد هزینه لازم برای خرید یک واحد ۷۰ متری را کفاف می‌دهد. البته هنوز تیغ وام مسکن در برخی شهر‌ها تیز است. به طور مثال در اهواز و آبادان به عنوان شهر‌های بزرگ استان خوزستان، وام مسکن ۱۲۰ میلیونی حدود ۷۶ درصد هزینه لازم برای خرید واحد ۷۰ متری را تامین می‌کند. 

شهر

تعداد معاملات مسکن

میانگین قیمت هر متر مربع

قیمت آپارتمان 70متری

مبلغ وام مسکن زوج‌ها

پوشش وام مسکن

درآمد ماهانه زوج شاغل

سرمایه لازم برای صاحبخانه شدن

مدت انتظار برای خرید خانه

تهران

هشت هزار و 824 مورد

10 میلیون و 985 هزار تومان

769 میلیون تومان

160 میلیون تومان

21 درصد

سه میلیون و 420 هزار

609 میلیون تومان

14 سال و 10 ماه

اصفهان

97 مورد

چهارمیلیون و 235  هزار تومان

296 میلیون تومان

120 میلیون تومان

40 درصد

دو میلیون و 73 هزار

176 میلیون تومان

هفت سال و یک ماه

شیراز

هزار و 125 مورد

پنج میلیون و 691  هزار تومان

398 میلیون تومان

120 میلیون تومان

30 درصد

دو میلیون و 58 هزار

278 میلیون تومان

11 سال و 3 ماه

مشهد

385 مورد

چهار میلیون و 945 هزار تومان

346 میلیون تومان

120 میلیون تومان

35 درصد

یک میلیون و 748 هزار

226 میلیون تومان

10 سال و 9 ماه

تبریز

261 مورد

هفت میلیون و 210 هزار تومان

505 میلیون تومان

120 میلیون تومان

24 درصد

یک میلیون و 697 هزار

385 میلیون تومان

18 سال و 11 ماه

کرج

چهار هزار و 658 مورد

سه میلیون و 149 هزار تومان

220 میلیون تومان

120 میلیون تومان

54 درصد

دو میلیون و 434 هزار

100 میلیون تومان

سه سال و پنج ماه

اهواز و آبادان

226 مورد

دو میلیون و 252 هزار تومان

158 میلیون تومان

120 میلیون تومان

76درصد

دو میلیون و 38هزار

38 میلیون تومان

یک سال و 6 ماه

کل کشور

24 هزار و 105 مورد

شش میلیون تومان

420 میلیون تومان

140 میلیون تومان

33درصد

دو میلیون و 231هزار

280 میلیون تومان

10 سال و 6 ماه


برچسب ها: صاحبخانه ، درآمد ، مسکن ، وام

منبع: خرداد

کلیدواژه: صاحبخانه درآمد مسکن وام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۱ درصدی درآمد‌های عمومی آذربایجان شرقی

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی واقف بهروزی با اشاره به عملکرد اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در حوزه وصول درآمد‌های عمومی و مولدسازی دارایی‌های دولت در سال گذشته افزود: در حوزه وصول درآمد‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب شاهد تحقق ۱۲۲ درصدی و ۱۱۹.۲۳ درصدی نسبت به رقم مصوب بودیم.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات ستاد درآمد و تجهیز منابع آذربایجان‌ شرقی با هدف پیگیری وصول و رشد درآمد‌های استان به صورت ماهانه برگزار می‌شود، از همین رو رشد ۶۴.۸۰ درصدی مصوب درآمد‌های عمومی استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم.

بهروزی ادامه داد: همچنین مجوز فروش ۲۴ فقره از املاک مازاد دستگاه‌های دولتی آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۲ اخذ شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: در تبدیل اسناد دفترچه‌ای از تک برگ عادی به اسناد تک برگ دولتی نیز با افزایش مواجه بودیم که در سال گذشته این تعداد به ۱۷ هزار و ۵۱۸ فقره رسید.

 

دیگر خبرها

  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • آژیر خطر به صدا درآمد | شلیک ده ها موشک کاتیوشا به اراضی اشغالی + فیلم
  • رشد ۴۱ درصدی درآمد‌های عمومی آذربایجان شرقی
  • فیلم| فیلم VAR گل سالم بارسلونا مقابل رئال درآمد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۸ واحدی مسکن ویژه اقشار کم درآمد در شفت
  • راه های نوین برای کسب درآمد در حین سفر