Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - اعتراضات مردمي در اردن باعث سردرگمي نهادهاي تصميم گيرنده اين کشور شده است.
روزنامه اينترنتي العرب روز جمعه در گزارشي نوشت، اردن گرفتار بحران اقتصادي است و نخست وزير کويت اعلام مي کند که از دولت امان براي پشت سر گذاشتن اين بحران حمايت خواهد کرد.
تظاهرات مردم با پاي پياده از چند استان به سوي کاخ پادشاهي زنگ هشدار را براي نهادهاي تصميم گيرنده به صدا درآورده است تا دست به کار شوند و تغييرات و اصلاحات واقعي را براي بهبود اوضاع معيشتي مردم آغاز کنند؛ مردمي که قرباني بحران اقتصادي کشورشان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معترضان با پاي پياده از استان "عقبه" در جنوب اردن به سوي اَمّان حرکت کردند که اين امر مقامات کشور را نگران کرده است؛ خصوصاً اينکه مردم چند استان ديگر مانند "عجلون، اربد، المفرق، الطفيله و الکرک" نيز چنين راهپيمايي را برگزار کردند.
برگزاري راهپيمايي به سوي پايتخت
فعالان سياسي و حقوقي استان هاي ديگر هم تصميم گرفته اند که به برنامۀ "راهپيمايي به سوي پايتخت" بپيوندند؛ در اين راهپيمايي ها صدها فارغ التحصيل مقطع دکترا و دانش آموز دبيرستاني بيکار وجود دارند.
در گذشته راهپيمايي هاي اعتراض آميز به ميدان "الدَوّار الرابع"، ميدان نزديک ساختمان هيأت دولت ختم مي شد و معترضان در اين ميدان تجمع و تظاهرات مي کردند اما اين بار معترضان راهي کاخ پادشاهي شدند و دروازۀ کاخ را کوبيدند که اين امر بيانگر جرأت فوق العاده معترضان و لبريز شدن کاسۀ صبر جوانان بيکار و بينوا است.
"يوسف العيسوي" رئيس دفتر پادشاهي در اقدامي که شايد تلاشي براي آرام کردن معترضان باشد، پنجشنبه گذشته با گروهي از مشارکت کنندگان در راهپيمايي "پايداري" که به نزديکي کاخ پادشاهي رسيده بودند، ديدار کرد.
همزمان با اين ديدار، وزارت کار اردن اعلام کرد حدود 3300 فرصت شغلي در بخش خصوصي در حرفه ها و رشته هاي مختلف فراهم شده است که کارجويان مي توانند به 27 دفتر کاريابي موجود در استان هاي مختلف براي اطلاع از فرصت هاي شغلي جديد مراجعه کنند.
اردن با بحران اقتصادي شديدي مواجه است
اردن با بحران اقتصادي شديدي مواجه است که اين بحران به علت ناآرامي هاي کشورهاي همسايه به اوج رسيده است؛ به نحوي که اين کشور صدها هزار آوارۀ سوري را در خود جاي داده است و از سوي ديگر، حاميان مالي دولت امان به بهانه هاي مختلف مقدار کمک هاي مالي خود را کاهش داده اند.
به گفتۀ کارشناسان اقتصادي؛ "سياست هاي موقتي و ناکارآمد دولت هاي متوالي، فرار مالياتي گسترده و انحصار فرصت هاي شغلي دولتي در دست گروهي خاص" جزء علل و عوامل وخامت وضعيت اقتصادي اردن است.
گزارش سازمان آمار اردن نشان مي دهد: ميانگين بيکاري در سه ماهۀ سوم سال 2018 به 6 / 18 رسيد که دارندگان مدارک دانشگاهي 1 / 24 از مجموع بيکاران را تشکيل مي دادند و بيشترين تعداد بيکاران مربوط به فارغ التحصيلان مقطع دبيرستان بود به اين نحو که دارندگان مدرک ديپلم 2 / 58 از مجموع بيکاران را تشکيل مي دادند.
اردن در ماه مه 2018 به صحنۀ اعتراضات بي سابقه تبديل شد که پايه و شالودۀ اين اعتراضات را جوانان و افراد قشر متوسط جامعه تشکيل مي دادند.
قشر متوسط جامعه اردن به علت افزايش مستمر ماليات که در دولت هاي متوالي تصويب و اجرايي شد، آسيب فراواني ديده اند.
علت آغاز تظاهرات اعتراض آميز ماه مه 2018 تصويب قانون ماليات بر درآمد بود و اعضاي اتحاديه هاي کارگري و اصناف نيز به صفوف معترضان پيوستند که اين امر تا آن زمان مشاهده نشده بود.
عبدالله دوم پادشاه اردن در آن زمان با عزل "هاني الملقي" نخست وزير وقت و مکلف کردن "عمر الرزاز" به تشکيل دولت جديد توانست اعتراضات را مهار و معترضان را آرام کند و از الرزاز خواست که مذاکراتي ملي را براي بازنگري در سيستم مالياتي برگزار کند و از دولت جديد خواست که "مبارزه با فساد" را در صدر دستور کار خود بگنجاند.
محافل سياسي مي گويند: قيود و شروط صندوق بين المللي پول و اِعمال نفوذ گروهي منفعت طلب و انحصارگرا که منافع خود را در تداوم اوضاع کنوني اردن مي بيند، باعث شده است که الرزاز نتواند کاري از پيش ببرد و دردي از دردهاي مردم را درمان کند بنابراين مي کوشد که از نهادهاي بين المللي وام دريافت کند و با همين هدف روز پنجشنبه گذشته راهي کويت شد و قبلاً نيز به عراق، ترکيه و آمريکا رفته بود.
حمايت کويت از اردن براي پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادي
"شيخ جابر المبارک الصباح" نخست وزير کويت روز پنجشنبه در ديدار با الرزار گفت: دولت کويت طبق رهنمودهاي امير خود شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح از اردن براي پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادي حمايت خواهد کرد.
نخست وزير کويت افزود: ما اردن را که گرفتار بحران و فشارهاي اقتصادي است، تنها نخواهيم گذاشت.
نخست وزير کويت قبلاً نيز در سفر به اردن گفته بود که دولتش در کنفرانس لندن براي کمک به توسعۀ اردن مشارکت خواهد کرد.
کنفرانس "حمايت از اقتصاد و سرمايه گذاري در اردن" روز 28 فوريه 2019 در لندن پايتخت بريتانيا با مشارکت هفت کشور صنعتي جهان (فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، بريتانيا، آمريکا و کانادا)، حاميان مالي و 450 نمايندۀ 44 کشور و سازمان مالي و سرمايه گذاري جهان برگزار خواهد شد.
بي اعتمادي مرد اردن به دولت الرزاز
محافل سياسي اردن مي گويند: سفرهاي خارجي الرزاز براي دريافت وام و کمک هاي مالي براي مردم اردن هيچ اهميت و ارزشي ندارد زيرا اعتماد خود به دولت الرزاز را از دست داده اند و معتقدند که اين دولت نيز نمي تواند اوضاع معيشتي مردم را بهبود ببخشد و به همين دليل اين بار راهپيمايي هاي خود را به سوي کاخ پادشاهي آغاز کرده اند.
محافل سياسي مي افزايند: تجمع معترضان در برابر کاخ پادشاهي به شدت عبدالله دوم را زير فشار خواهد گذاشت زيرا ملک عبدالله دوم بهتر از قبل خواهد دانست که از دست دولت الرزاز نيز کاري بر نمي آيد و تغيير نخست وزير نمي تواند کارساز باشد و خشم و عصبانيت مردم را که از بحران اقتصادي رنج مي برند، فروبنشاند.
ملک عبدالله دوم که روز سه شنبه گذشته راهي آمريکا و بريتانيا شد، اميد زيادي به کنفرانس لندن بسته است تا بتواند رونقي به اقتصاد اردن بدهد و سرمايه هاي خارجي جذب کند.
"جمانه غنيمات" وزير مشاور امور اطلاع رساني دولت اردن چندي پيش اعلام کرد: کنفرانس لندن براي اقتصاد اردن اهميت بسزايي دارد.
هدف از اين کنفرانس نشان دادن اين مساله است که اردن محيط مناسبي براي سرمايه گذاري است؛ اما برگزاري کنفرانس لندن به معناي آن نيست که دولت اردن از اين کنفرانس با جيبي پُر از ميلياردها دلار بازخواهد گشت.
115/117
مترجم: منوچهر مهدوي
تداوم تظاهرات ضد دولتي در اردن
اعتراض مردم اردن به سياست‌هاي اقتصادي دولت اين کشور
تظاهرات مردم اردن عليه فساد در اين کشور
کليدواژه اردن

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۲۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر یک عضو مجمع درباره کسر از حساب بی‌حجاب‌ها

به گزارش «تابناک»، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با منیبان در رابطه با کارنامه دولت سیزدهم گفت: رئیسی قبل از اینکه مسئولیت در دولت را بپذیرد در ارتباط با برجام، اف ای تی اف، سیاست‌ خارجی و به تبع در ارتباط با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اعلام می‌کرد که اصلا نباید اقتصاد مملکت یا معیشت را به سیاست خارجی یا برجام  گره بزنیم. بعد از اینکه مسئولیت پذیرفت، به مرور زمان متوجه شد این شعار عملی نیست و این‌ها همه با هم ارتباط دارند، یعنی سیاست داخلی با سیاست خارجی و سیاست خارجی با مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی با جذب سرمایه و نرخ تورم همه باهم ‌ مرتبط است، رییسی پس از عهده‌دار شدن ریاست جمهوری متوجه شد که بدون حل برجام، اف‌ای‌تی‌اف، سیاست خارجی، فعال شدن در صحنه بین‌المللی و خارج شدن از انزوایی که ایران دارد نمی‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند. 

او افزود: در حال حاضر  هر چقدر به این در و آن در می‌زنند‌ نرخ ارز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و تورم هم افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذاری خارجی که اصلا وجود نداشته و سرمایه گذار داخلی هم مشکل پیدا کرده و کشور با خروج سرمایه مواجه است. متاسفانه دولت سیزدهم موفقیتی در سیاست خارجی و اقتصادی ندارد و فشارها بر روی مردم روز به روز افزایش پیدا می‌کند.  

صدر تاکید کرد: یکی از خطراتی که نه تنها دولت بلکه نظام را تهدید می‌کند این است که این فشارهای معیشتی و اقتصادی  بر اعتراضات، مسائل فرهنگی و سیاسی که در گذشته ‌وجود داشته اضافه شده و در نتیجه اعتراضات گسترش جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین خطری است که نه تنها دولت بلکه سران سه قوه و کل مجموعه نظام باید برای آن فکر کنند و تغییرات اساسی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاورند.

او با اشاره به یکی از خطرات آتی یعنی لجاجت با مردم با طرح لوایحی مثل عفاف و حجاب گفت: لایحه عفاف و حجاب که در مجلس مطرح شد از هنرمندی‌های  بخش تندرو مجلس است چون نه قوه قضائیه و نه دولت چنین لایحه‌ای را به مجلس نبرده‌اند. من با  اژه‌ای هم صحبت کردم، ایشان گفتند لایحه‌ای که ما تهیه ‌کردیم ۶ ماده بود‌، وارد دولت که شد به ۱۲ ماده تبدیل شد و بعد به مجلس رفت و به ۷۰ لایحه تبدیل شد که حتی حاضر نشدند این لایحه را در صحن علنی مجلس به رای بگذارند. این لایحه آنقدر مشکل دارد که بخشی از آن توسط شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی رد شد و این لایحه اگر به اجرا گذاشته شود نارضایتی‌های مردم به ویژه بخش زنان که نیمی از جامعه ما هستند و اکثرشان هم معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی هستند، بیشتر می‌شود و‌ در مقابل نظام موضع گیری کنند و‌ در نهایت با خطرات جدی مواجه می‌شویم. 

صدر تصریح کرد: در مورد لایحه عفاف و حجاب این شک وجود دارد که آیا نفوذ خارجی، دشمنان اسلام و دشمنان ایران پشت پرده هستند و به همان بخش تندرو مجلس دستور دادند که این لایحه را تهیه و ارائه کنند. امیدوارم مسئولین نظام به این مسئله توجه کنند که نفوذ خارجی نه تنها در بخش‌های امنیتی، اقتصاد و نفت بلکه می‌تواند در بخش فرهنگی هم باشد و یک چنین ایده‌هایی ضد اسلام و ضد جمهوری اسلامی را از طریق برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند، به نظام تحمیل می کنند. 

او همچنین درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به سیستم بانکی اعتماد نداشته باشند و نه تنها ضرر فرهنگی و بی اعتمادی بلکه ضرر اقتصادی هم می‌زند و بانک‌ها را ورشکسته می‌کند. یکی از همان مواردی که من فکر می‌کنم دشمنان اسلام و انقلاب پشت آن هستند همین بند است. متاسفم که این مسائل بعد از انتخابات مطرح می‌شود و اینگونه به مردم تلقین می‌کند که انتخابات گذشت، حال دوباره هرکاری دلشان می‌خواهد، انجام می‌دهند که این هم باعث خدشه دار شدن چهره نظام می‌شود.

دیگر خبرها

  • تحولات مصر؛ از انتخابات ریاست جمهوری تا بحران اقتصادی
  • دولت برای تحقق شعار سال باید موانع تولید را از سر راه بردارد
  • منظومه اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سال‌ها
  • چرا دردی دوا نمی‌شود؟
  • نظر یک عضو مجمع درباره کسر از حساب بی‌حجاب‌ها
  • افزایش تولید ملی با مشارکت مردم از مهمترین راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی
  • تداوم تظاهرات ضدصهیونیستی در پایتخت اردن علی رغم سرکوب
  • افزایش تولیدملی با مشارکت مردم مهمترین راه رفع مشکلات اقتصادی است
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است