Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@07:57:12 GMT

61.6 درصد جعیت عشایر آذربایجان غربی باسواد هستند

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۳۰۵۷

61.6 درصد جعیت عشایر آذربایجان غربی باسواد هستند

ارومیه – ایرنا – مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 91 هزار و 529 نفر از جمعیت عشایری این استان به تعلیم نیاز دارند، گفت: 56 هزار و 391 نفر از این تعداد با 61.6 درصد باسواد هستند.

بهرام زینال زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 35 هزار و 161 نفر با 62 درصد مرد و 21 هزار و 320 نفر با 37.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد زن هستند.
وی ادامه داد: حدود 104 هزار نفر جمعیت با 15 هزار و 599 خانوار عشایری در آذربایجان غربی زندگی می کنند که با این آمار 9 درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند.
وی با بیان اینکه عشایر آذربایجان غربی 2 میلیون واحد دامی دارند، اعلام کرد: 25 درصد مواد پروتئینی این استان توسط عشایر تامین می شود.
وی اضافه کرد: با این آمار عشایر آذربایجان غربی سالانه حدود 16 هزار مترمربع انواع قالی و قالیچه، 19 هزار جفت کلاه، دستکش، جوراب، گیوه، پاپوش و سه هزار تن پشم تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی بیان کرد: همچنین عشایر آذربایجان غربی سالیانه 16 هزار تن گوشت و 50 هزار تن شیر تولید می کنند.
زینال زاده با اشاره به اینکه 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان غربی وجود دارد، ادامه داد: یک میلیون و 600 هزار هکتار از این مقدار با 59 درصد تحت پوشش عشایر این استان است.
وی گفت: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت های لازم از این قشر صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است؛ عشایر استان با 10 ایل و 22 طایفه مستقل در 16 شهرستان آذربایجان غربی ساکن هستند.
9918/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي عشاير باسواد آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر

مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه خبر داد.

فرشید ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه و از شهرستان‌های جنوبی استان از جمله ورامین، پاکدشت، قرچک، پیشوا، ری و همچنین ملارد و شهریار شروع می‌شود، افزود: پس از عزیمت در مراتع میانبند در نهایت 15 خردادماه در مراتع ییلاقی شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.     

وی افزود: امسال نیز هماهنگی خوبی با استانداری و سایردستگاه‌های مرتبط صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم و تأمین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تأمین آب شرب بهداشتی و مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر است.

ذبیحی ادامه داد: همچنین با توزیع سیلندرگاز و استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط زیست و سامانه‌های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه‌های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می‌شود.      

 مدیر امور عشایر استان تهران تأکید کرد: همزمان با شروع کوچ عشایر تلاش داریم با همکاری فرمانداران و استانداری تهران جشن کوچ نیز در یکی از شهرستان‌های عشایر نشین برگزار کنیم که برنامه ریزی این جشن در حال انجام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • گمشده ارتفاعات قیزقاپان پیرانشهر پیدا نشد/کولاک شدید، مانع ادامه جست‌وجو
  • خسارت سیل به ۵۰کیلومتر راه عشایری در پلدختر
  • خسارت سیل به ۳۰۰۰ کیلومتر راه عشایری کهگیلویه و بویراحمد
  • دامپروری نیمه صنعتی، مطالبه عشایر خراسان شمالی