Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در آخرین نشست ماهانه جام در سال ۹۷ که شامگاه امشب برگزار شد، با اشاره به اتفاقات فناوری دنیا گفت: در آخرین دیدار خود با رهبری ایشان به تاثیر فناوری در زندگی بشر وتغییر فرهنگ‌ها اشاره کردند و گفتند قبلا تاکید داشتم که فناوری‌ها پیوست فرهنگی داشته باشند، اما اکنون متوجه شدم که اصل فناوری موضوع فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سفر اخیر خود به کره جنوبی افزود: در سفری به کره بازدیدی از موزه نوآوری‌های شرکت سامسونگ داشتم که در کنار تاریخ تجهیزات، کلیپی ساخته شده بود و در آن مقایسه خانه‌ای که آن امکانات را داشت و خانه‌ای که آن امکانات را نداشت مقایسه شده بود و نشان می‌داد تغییرات فناوری‌ها بر فرهنگ و سبک زندگی بشر تاثیر زیادی دارد و این تغییرات ممکن است مثبت یا منفی باشد و بستگی به این دارد که فناوری و تغییر را چگونه درک کنیم و با زندگی خود هماهنگ کنی.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مبنای جامعه اسلامی مهندسین باید بر اسلام باشد، گفت: باید نگاه ما تغییر کاربری اسلامی باشد و برای آن باید سلاح تکنولوژی و سلاح اسلام را خوب بشناسیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه در دنیا مفهوم سلطه‌گری تغییر پیدا کرده است، گفت: هرچند هنوز مظاهر سلطه‌گری قبلی هنوز هست، ولی بسیار مذموم است، اما خوی سلطه‌گری از بین نرفته است و در نظام اقتصادی آمریکا مسئله جدی این است که حاکمیت، دولت‌ها را تضعیف و حاکمیت شرکت‌ها را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون سلطه‌گری با ارائه خدمت تعریف می‌شود، افزود: اکنون شرکت‌های مطرح جهان توسط ایالات متحده ثبت شده‌اند و طبق قانون آن کشور کار می‌کنند و سازمان جهانی مخابرات زیر نظر سازمان ملل است، اما در زمینه اینترنت هیچ‌گاه به این نرسیده‌اند که قوانین بگذارند و مکانیزم آن اجماع است.

وزیر ارتباطات ادامه داد:۲۶ درصد کل سرمایه‌گذاری توسعه دانش و فناوری را آمریکا کرده است در حالیکه مجموع سرمایه‌گذاری کشور‌های آسیایی ۱۱ درصد است و حاکمان با ایجاد شرکت‌ها در دل دولت‌ها حاکمیت می‌کنند، اما شرکت‌ها حاضر به همراهی دولت‌ها نیستند.

آذری جهرمی با اشاره به عکس‌العمل‌های مختلف کشور‌ها در حوزه فناوری گفت: چین ایده ایالات آمریکا را قبول دارد یعنی خود می‌خواهد سلطه‌گری کند؛ جمعیت زیاد و سرمایه‌گذاری زیاد بر تولید دانش و فناوری چین را توانمند کرده بود، در کنار آن روسیه نیز با ادبیات تک صدایی در حوزه فناوری عمل می‌کند، اما جمعیت این کشور فقط ۲۰۰ میلیون است و نتوانسته است در همه لایه‌های فناوری تولیدات خود را نداشتند بنابراین استراتژی خود را تغییر دادند.

وی با بیان اینکه استراتژی جدید روسیه تاکید بر لایه خدمات و سرویس‌هاست، تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه‌گذاری روسیه در حوزه‌های شبکه‌های اجتماعی است، روسیه از طریق شبکه‌های اجتماعی توانست در انتخابات آمریکا از طریق تغییر افکار عمومی تاثیر بگذارد.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: اروپا معتقد است از سلطه‌جویی به تنگ آمده است و پیشقراول آن مکردن است معتقد به نظام چند ذینفعی، چندجانبه‌گرایی از طریق افزایش نقش حاکمیت‌هاست.

جهرمی با بیان اینکه پدیده‌ای در دنیا به نام تحول دیجیتال در حال شکل‌گیری است، گفت: این تحول به معنی تغییر علوم بین بخشی با برچسب فناوری اطلاعات است برای مثال با عمل جراحی از راه دور، سلامت انسان تغییر پیدا می‌کند، با ماشین‌های بی‌سرنشین تغییرات زیادی رخ می‌دهد و با دولت الکترونیک شیوه حکمرانی‌ها با توسعه فناوری تغییر پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: فناوری در زندگی بشر در همه عرصه‌ها صنعت غالب می‌شود و این فناوری در شرکت‌هایی شکل می‌گیرد که تحت حاکمیت یک جای دیگر هستند و به قوانین آن کشور عمل می‌کنند. یک رویکرد ما این است که در برابر این تغییرات بایستیم که اگر موفق باشیم در حوزه فناوری‌ها و خدمات‌گیری عقب‌مانده می‌شوند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید استراتژی داشت، گفت: طبق قانون اساسی سیاست‌گذاری کلان کشور با رهبر معظم انقلاب است و گفتمان انقلاب اسلامی در اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که یک استراتژی است که ذیل آن باید تحولاتی رخ دهد و اولین تغییر در نظام‌ها، نظام بانکی است که باید تغییر پیدا کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه گفتمان رهبر در حوزه شبکه‌های اجتماعی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند شبکه ملی اطلاعات به این معنی است که در‌های کل جهان را روی خود ببندیم درحالیکه شبکه به معنی محدود کردن خودمان نیست بلکه شبکه‌ای باید رفتار کرد چرا که ما رسالت داریم با ۵۰۰ میلیون جهان ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات یعنی سهم ما در توسعه فضای مجازی چیست؟ این سهم یا در محتواست یا در خدمت؛ متدلوژی دنیا به این است که خدمت دهد تا مدیریت کند پس ما باید در لایه خدمت فعالیت کنیم و این خدمت باید در فضای رقابتی شکل بگیرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: باید مکانیزمی درست کنیم که خلاقیت‌ها رشد پیدا کند و وابسته به قانون، مکانیزم‌های اقتصادی و دانش و تکنولوژی است. یکی از عرصه‌هایی که ما را تحریم کردند همین حوزه فناوری ارتباطی است.

وزیر ارتباطات با انتقاد از قوانین داخلی گفت: در نظام حقوقی غریب نوازیم یعنی تکنولوژی‌های داخلی مانع‌های زیادی دارند، اما بیرونی موانع ندارند.

آذری جهرمی با بیان اینکه مهمترین رکن ظرفیت جوانان است، گفت: در سال ۹۲ کل اپلیکیشن‌هایی که توسعه پیدا کرده است، ۴۰۰ تا بوده است در دی ماه سال گذشته بیش از ۴۰ هزار و امروز به ۲۵۰ هزار عدد رسیده است. به عبارتی نرخ رشد ترکانش داخلی ما ۳۱۷ درصد و نرخ رشد اینترنت ۵۴ درصد شده است و این نرخ همچنان ادامه دلرد.

وی تاکید کرد: این جایگاه را با وجود همه موانع جوانان کسب و تلاش خود را کرده‌اند و جایگاه جوانان بی‌نظیر است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مهمترین داشته هر کشوری بازار و ظرفیت‌های اقتصادی است، گفت: ما در بازار نیامند توسعه فناوری هستیم که یک عرصه آن دولت الکترونیک است. مثلا با ثبت احوال و مدارس هماهنگ شد و مشخص شد که در سال جدید ۱۷۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام نکرده‌اند.

آذری جهرمی با بیان اینکه خدمت را خودمان برای مردم فراهم کنیم، گفت: خدمت آداب دارد باید رضایت و کیفیت داشته باشد و برای آن زمان، آگاهی، هم افزایی و سرمایه‌گذاری می‌خواهیم.

وی گفت: کشور ما از توانمدنترین کشورهاست حرکتی شروع شده و تاکید رهبر بسیار زیاد است، اما متاسفانه سطح آشنایی مدیران کشور که همان جوانان قدیم هستند با این موضوع کافی نیست و این یک چالش است.

وی تاکید کرد: با استفاده نکردن از جوانان کشور را عقب نگه می‌داریم؛ اعتقاد ما بدون هیچگونه اغراقی با ظرفیت‌ها آینده روشنی می‌بینیم و تحقق آن‌ها سخت نیست و پارامتر‌ها را می‌بینیم.

وزیر گفت: ما به دغدغه و درگیری سیاسی توجهی نمی‌کنیم و ماموریتی بر عهده ماست که آن رسالت مهمتر است.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزیر ارتباطات اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد، حجاب و توجیه نیروهای فراجا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور، در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره مشارکت وزارت کشور در طرح نور گفت: موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست و غالب بانوان ما خود را متعهد می‌دانند و درصد اندکی رعایت نمی‌کنند که بخش قابل توجهی با تذکر رعایت می‌کنند؛ بین آنها نیز تعداد انگشت‌شماری هستند که ممکن است مقابل قانون مقاومت کنند و فراجا طبق وظایف قانونی‌اش موضوع را به مراجع قضایی دلالت می‌کند. این کل ماجرا است که در چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی با بیان اینکه فراجا نیروهای خود را توجیه کرده که حتما بین کسی که اهمال دارد و کسی که تلاش بر ساختارشکنی دارد، تفاوت قائل باشد، گفت: اساس هم همین است که با تذکر آن فرد اصلاح شود. غالب افراد هم با تذکر توجه می‌کنند و رعایت می‌کنند از همین جا از همه بانوان محترمی که احیانا ممکن است توجه نداشته باشند به اینکه این مساله یک امر قانونی و مهمی در زندگی اجتماعی است، می‌خواهیم که این موارد را رعایت کنند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان وظایف وزارت کشور این طرح اجرا می‌شود، گفت: این کار از وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قوه قضاییه است و اگر مشکلی باشد، طبیعتا باید به مرجع قضایی ارجاع دهند.

وی درباره آخرین وضعیت قانون عفاف و حجاب، گفت: هنوز مصوبه نهایی ندارد در مجلس و شورای نگهبان به مراحل انتهایی و ابلاغ نرسیده است.

وحیدی درباره جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس گفت: انتخابات در ۲۱ اردیبهشت برگزار می شود و در این انتخابات در مرحله دوم ۴۵ نماینده جدید باید در ۲۲ حوزه انتخاب شوند. از این تعداد در ۸ حوزه انتخابات تمام الکترونیکی انجام می شود از جمله در تهران و در واقع در حوزه‌هایی که بیش از دو نماینده در مرحله دوم دارد انتخابات تمام الکترونیکی برگزار می شود.

وی افزود: آموزش های لازم شروع شده از طریق صدا و سیما و سایر امکانات اطلاع رسانی به مردم اعلام می‌شود در دوره قبل هم این کار را در چند حوزه انجام دادیم که خیلی کار موفقی بود. تبلیغات هم مثل دوره قبل از یک هفته قبل آغاز می شود از همین جا می‌خواهم همه رسانه ها دست اندر کار باشند و زمینه خوبی را برای برگزاری انتخاباتی پرشور در مرحله دوم فراهم کنند

وزیر کشور درباره دیدارهای خود در پاکستان عنوان کرد: جلسات خوبی در معیت ریاست محترم جمهور با مقامات پاکستانی داشتیم گفت‌وگوهایی با مقامات امنیتی این کشور انجام شد و نظرات دو طرف بر ضرورت برقراری امنیت بین دو کشور، یکی بود و نظرها این‌گونه بود که جریانات تروریستی هدایت‌شده‌ از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی هستند. هم‌چنین توافقات خوبی در زمینه هماهنگی برای برخورد با گروهک‌های تروریستی و هماهنگی‌های اطلاعات و کنترل مرز صورت گرفت. امیدواریم در عمل شاهد نتایج خوبی باشیم.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899037

دیگر خبرها

  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • رئیس لالیگا: 5 میلیون یورو برای تکنولوژی گل زیاده!
  • جایگاه ایران در تکنولوژی سدسازی بین کشور‌های جهان
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد، حجاب و توجیه نیروهای فراجا
  • وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری عازم سریلانکا شد
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به «ایران» تغییر یافت
  • پاکستان نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد را به «ایران» تغییر داد