Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:02:29 GMT

آذری جهرمی: نظام سلطه در پی تقویت حاکمیت شرکتها است

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۳۲۹۳

آذری جهرمی: نظام سلطه در پی تقویت حاکمیت شرکتها است

تهران-ایرنا-وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت: امروزه غریزه سلطه‌گری در نظام اقتصادی خود را نشان می دهد به طوری که نظام سلطه بدنبال این است که حاکمیت شرکت ها را تقویت کند، به عبارت دیگر سلطه‌گری با ارائه خدمات و نه با زورگویی خود را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی شامگاه شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به نقش فناوری در تغییر فرهنگ ها گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص صحبتی داشتند و فرمودند که هر جا فناوری ورود می‌کند فرهنگ ها را تغییر می دهد و توصیه می کردند که حوزه فناوری باید پیوست فرهنگی داشته باشند اما الان اعتقاد دارم که در عرصه فناوری اصل کار موضوع فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش فناوری در سبک زندگی افزود: فناوری می‌تواند در زندگی بشر اثرات مثبت و یا منفی داشته باشد. مهم این است که ما بحث تغییر را چگونه درک کنیم.
آذری جهرمی با تبیین مبانی تغییرات فناوری اطلاعات در دنیا اظهار داشت: امروز مفهوم سلطه گری در دنیا تغییر کرده است. اگرچه برخی کشورها با حمله به کشورهای دیگر کماکان سلطه‌گری می‌کنند اما هزینه این کارها در افکارعمومی به شدت بالاست و بنابراین شیوه های سنتی سلطه‌گری از بین رفته است.
وی یادآور شد: امروزه غریزه سلطه‌گری در نظام اقتصادی خود را نشان می دهد به طوری که نظام سلطه بدنبال این است که حاکمیت شرکت ها را تقویت کند، به عبارت دیگر سلطه‌گری با ارائه خدمات خود را نشان می دهد و نه زورگویی.
آذری جهرمی با اشاره به نقش شرکت ها در این زمینه اظهار داشت : می بینیم که شرکت‌ها در ایالات متحده ثبت شده‌اند و طبق قانون آمریکا کار می کنند و در هر کشوری باشید وقتی از این ابزارها استفاده می کنید قوانین آن در ایالات متحده است.
وزیر ارتباطات افزود: در عرصه فناوری اطلاعات، سازمان جهانی مخابرات در ذیل سازمان ملل است که نظام تصمیم‌گیری در آن براساس اجماع است اما در عرصه اینترنت هنوز اجماع حاصل نشده است و مقررات گذاری در این عرصه در اختیار شرکت‌های آمریکایی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه 26 درصد از کل سرمایه گذاری دانش آی سی تی را امریکا می‌دهد، اظهار داشت: کل حجم سرمایه‌گذاری کشورهای آسیایی 11 درصد است که سهم چین از این میزان 8 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: در شبکه‌های اجتماعی شاهد بهترین خدمات با بهترین کیفیت هستیم اما قانون حاکم بر آن قانون ایالات متحده است در واقع حاکمان فضای مجازی با ایجاد شرکت ها در دل دولت‌ها مدیریت ها را در اختیار می‌گیرند.
وی ادامه داد: شاهد هستیم ایالات متحده در یک اقدام غیرقانونی و بسیار مذموم که البته در شأن آن بوده است زیر تعهدات خود زد و از یک توافق بین المللی بیرون آمد. اروپا قصد دارد جلوی آن بایستد اما شرکت ها حاضر به همراهی با دولت‌ها نیستند و این رفتار برای کل دولت‌ها معضل هست.
وی افزود: کشورهای مختلف در مقابل رفتار ایالات متحده روش های مختلفی در پیش گرفته‌اند. چین اعتقاد دارد که ایده اش همان ایده ایالات متحده است و می‌گوید هم باید فناوری را توسعه دهم و هم می‌خواهم سلطه‌گری کنم و در این راه مقابل آمریکا می ایستد. در واقع چین به دنبال سهم است و در این راه سرویس های بین المللی را در کشور خود محدود می‌کند و مقررات گذاری کرده و شرکت های آمریکایی را مجبور به تبعیت از این مقررات می کند.
وی جمعیت زیاد را از مزیت های چین عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر این، چین در حوزه تولید دانش و فناوری سرمایه گذاری زیادی کرده و نیاز مردم خود را فراهم کرده است.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: چینی‌ها سرورهای خود را دارند و چالشی که ترامپ با شرکت‌های فناوری چینی دارد و برخی رسانه ها می‌گویند که به خاطر فعالیت آن در ایران بوده که البته اینطور نیست بلکه به علت این است که شرکت های چینی به جایی رسیده اند که مستقل از فناوریهای آمریکا عمل می کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: روسیه هم با همان ادبیات تک‌صدایی با خط مشی آمریکا مقابله می‌کند. این کشور در حوزه مکانیک قوی است اما در حوزه فناوری رشد نداشته است.
وزیر ارتباطات یادآور شد: روس ها اعتقاد دارند که باید در لایه ارائه خدمات، محصولات خوب ارائه دهند و شاهد هستیم که در حوزه شبکه های اجتماعی فعال هستند و آن قدر رشد کردند که آمریکایی‌ها می‌گویند روسیه با تغییر افکار عمومی در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند.
آذری جهرمی اضافه کرد: در واقع روس ها در لایه کاربرد و محتوا، فضای تهدید را تبدیل به تهدید متقابل کرده اند.
وی درباره خط مشی اروپا درباره سلطه جویی آمریکا هم گفت: اروپایی ها می گویند ما از سلطه جویی آمریکا به تنگ آمده ایم و پیشقراول این رویکرد هم مکرون است که بر چند جانبه گرایی تاکید دارد.
وی با اشاره به تحول دیجیتال در دنیا گفت: درحال حاضر علوم بین بخشی با چسب فناوری اطلاعات به هم متصل می شوند و با این فناوری شیوه حکمرانی عوض می شود.
وی تصریح کرد: شاهد هستیم که با ظهور تکنولوژی بلاک چین دیگر بانک و ثبت احوال معنای خود را از دست داده است.
آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنانش به گفتمان اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک گفتمان و ایدئولوژی اقتصادی است و یک پروژه نیست. می‌بینیم که برخی با ظلم به این مفهوم یک گاوداری را افتتاح می کنند و می گویند که پروژه اقتصاد مقاومتی است.
وی با تاکید بر اینکه باید نظامات تولید در عرصه های مختلف در چارچوب اقتصاد مقاومتی متحول شود ، اظهار داشت: در این چارچوب باید دید که بنگاه های مولد و تولیدکننده و یا مصرف‌کننده چه نقشی دارند. برخی اعتقاد دارند که ما باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی روی پای خود بایستیم و این امر برداشت عوام از موضوع شده است.
آذری جهرمی گفت: می‌بینیم که فردی یک محصول بی کیفیت را 10 برابر قیمت به مصرف‌کننده تحویل می دهد و بعد هم زبانش دراز است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی کار می‌کند و می گوید باید از من حمایت کنید. این چه اقتصاد مقاومتی است که یک جنس بی کیفیت را چند برابر قیمت به مصرف‌کننده بدهید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید در لایه خدمت کار کنیم، خدمتی که مزیت رقابتی داشته و مبتنی بر خلاقیت ها در عرصه فناوری باشد.
وی با بیان اینکه دشمنان در عرصه فناوری اطلاعات ما را تحریم کرده‌اند, اظهار داشت: یک شرکت آمریکایی از 80 خدمتی که ارائه می دهد ما در 69 مورد تحریم کرده، چرا که آن 69 مورد توانمندساز است و آنهایی هم که باز است را هم خودمان می بندیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نظام حقوقی ما غریب نواز است به طوری که سیستم داخلی صدهزار مانع دارد اما سیستم بیرونی بی مانع فعالیت می‌کند.
وی درعین حال با اشاره به نقش جوانان که با وجود محدودیت ها در این عرصه فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: در سال 1392 تعداد کل اپلیکیشن های موجود 400 عدد بود که این تعداد در دی ماه سال 96 به 130 هزار رسید و امروز از 250 هزار اپلیکیشن عبور کرده است.
آذری جهرمی گفت: علاوه بر این در سال 1392 میزان ترافیک مصرفی کاربران ما 73 گیگ بوده است که این عدد در شهریور ماه سال 96 هزار گیگ شده است.
وی ادامه داد: این اتفاقات توسط جوانانی رخ داده که باید با همه دردسرها و تحریم ها به فعالیت خود ادامه دادند و تلاش کردند به جای مطلوب برسند.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: نخست وزیر هند می‌گوید در سال 2025، 20 درصد از درآمد ناخالص داخلی هند، اقتصاد دیجیتال خواهد بود به طوری که از 5 تریلیون دلار درآمد ناخالص داخلی یک تریلیون دلار از آن اقتصاد دیجیتال خواهد بود.
وی یادآور شد: همانطور که در عرصه هسته ای جزو معدود کشورهایی هستیم که به دانش چرخه هسته‌ای و فضایی رسیده ایم و در نانو و سلول های بنیادی در دنیا حرف برای گفتن داریم در عرصه فناوری اطلاعات هم توانمند هستیم.
وی افزود: فناوری اطلاعات فقط یک پیام رسان نیست برخی توسعه فناوری و پیشرفت ها در این حوزه را به یک پیام‌رسان قیاس می‌کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اعتقاد ما این است که در انقلاب صنعتی چهارم، ایران از توانمندترین کشورها است که می‌تواند منابعی را به خود اختصاص دهد و این حرکت شروع شده است.
در ادامه نشست، آذری جهرمی در پاسخ به پرسشی در خصوص فیلترینگ تلگرام گفت: تلگرام فیلتر شد در این مورد بحثی نداریم اما دکمه فیلتر فقط دست ما نیست بلکه شعبه های زیادی دارد. اینکه می فرمائید فیلترینگ شدیدتر شده است این چنین نیست. با این حال تبعات فیلترینگ تلگرام متوجه ما است.
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص دکل های مخابراتی گفت: مطالبه مردم در این باره به حق است. استانداردهایی برای تابش در دنیا وجود دارد. مقدار استاندارد آن حدود 60 ولت بر مترمربع است. در 18 نقطه تهران و 10 نقطه در شیراز سنسور گذاشتیم. در هیچ نقطه ای در کشور این عدد بیشتر از 6 نبود.

**بیانیه گام دوم رهبری را به چشم خریدار با دقت بخوانیم
همچنین در این نشست، محمدرضا باهنر با اشاره به حضور پیش بینی نشده مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه، گفت: بعضی ها نگران بودند این حضور به پررنگی سالهای گذشته نباشد اما رسانه های خارجی و معاند هیچ حرفی درباره کمیت باشکوه این مراسم نداشتند.
وی ادامه داد: ما مسئولان و کارگزاران این حضور را پای خودمان ننویسیم. تصور نکنیم مردم مشکلی ندارند و از کارگزاران راضی هستند این موضوع جدا از عملکرد مسئولان است. مردم در دفاع از ارزش ها، نظام و امام (ره) کم نمی گذارند و با همه توان به میدان می آیند.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شدیم. در مجموع می خواستیم در این دهه فجر گزارشی عالمانه ارائه دهیم. 70 درصد جمعیت کشور پس از انقلاب به دنیا آمدند به طور طبیعی مطالبه دارند. مطالبه آنها عملکرد نظام جمهوری اسلامی است.
باهنر افزود: بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بسیار مفید بود و باید سپاسگزاری کنیم و خیلی از مسائل در آن مطرح شد. توصیه می شود این بیانیه را به چشم خریدار با دقت بخوانیم.
این فعال اصولگرا اظهار داشت: در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین جلسه گذاشتیم و بحث کردیم و روی دو محور به جمع بندی رسیدیم و بیانیه ای صادر کردیم و در 2 مساله در قبال این بیانیه خود را مسئول دانستیم یعنی به جای ارائه بیانیه طلبکارانه از مسئولان و کارگزاران، سعی کردیم وظایف خودمان را مطرح کنیم. همه باید کمک کنند انقلاب مسیر خود را طی کند. قرار نیست مطالبه گر باشیم بلکه باید پاسخگو باشیم.
باهنر ادامه داد: نکته دوم، دمیدن روح امید به نسلهای فعلی و آینده است. امروز در جنگ سنگین رسانه ای روحیه مردم و مسئولان را بمباران می کنند به آینده امیدوار بودن جزو وظایف ما است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به روز مهندس در پنجم اسفندماه، گفت: بیشتر عملکرد نظام جمهوری اسلامی حاصل فعالیت مهندسان کشور است. اگر چه سایر علوم هم موثر بودند ولی آنچه روی زمین دیده می شود عمدتا کار مهندسان بوده است.
باهنر در ادامه سخنانش با اشاره به دیدارش با رهبر انقلاب و گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری به 2 مساله تاکید کردند یکی مساله پیشرو بودن دانشکده های مهندسی قبل از انقلاب و دیگر اینکه زمان دفاع مقدس، مهندسان هر روز یک نوآوری و حرف جدید برای جبهه داشتند.
شبک*3202*2021**1392

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جهرمي وزير ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جالب به رئیسی بعد از فعال شدن دوباره گشت ارشاد: نکن برادر!

جلال رشیدی کوچی که برای انتخابات اخیر مجلس رد صلاحیت شد، در توییتی نوشت: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب گشت ارشاد کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد و خسارت‌های سنگینی را به ملت و نظام تحمیل کرد.

 

آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب ⁧ گشت ارشاد⁩ کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد و خسارت‌های سنگینی را به ملت و نظام تحمیل کرد. ‏تکرار شوم گشت ارشاد تفکر ضد ایران و ضد اسلام است و جز تقویت انزجار، خشم، نفرت و از بین بردن دستاوردها، هیچ عائدی نخواهد داشت.

‏نکن برادر

‏نکن!

دیگر خبرها

  • آذری جهرمی: جنگ طلب نیستم، اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید
  • آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است /جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید
  • آذری‌جهرمی: درباره تمامیت ارضی ایران، اختلاف نظر و دیدگاه‌ها کنار خواهد رفت/ دشمن با همبستگی ملی ایرانیان، سیلی محکمی خواهد خورد
  • هشدار جالب به رئیسی بعد از فعال شدن دوباره گشت ارشاد: نکن برادر!
  • شهدا حلقه‌ی اتصال حرکات اساسی نظام هستند
  • کنایه حسام الدین آشنا به فعال شدن مجدد گشت ارشاد /آذری جهرمی: تا حالا پنیسیلین تزریق کردی؟
  • واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها
  • واکنش آذری جهرمی ، به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری