Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان يزد با اشاره به تقويت نگاه فرآيندمحور به جاي وظيفه محور گفت: حجم بزرگي از بازار صنعت ساختمان استان در اختيار سازمان نظام مهندسي نيست و همين امر موجب کاهش کيفيت مصالح و ساخت و سازهاست.

به گزارش ايرنا، مهدي سالاري روز شنبه به مناسبت هفته مهندس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با بيان وجود 91 شرکت حقوقي در اين سازمان خاطرنشان کرد: با وجود ايجاد ظرفيت بالاي 28 ميليون مترمربع در استان در 11 ماه امسال ، مهندسان ناظر ما تنها بر 460 هزار مترمربع از ساختمان سازي استان نظارت داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: بر اين اساس، حجم بزرگي از بازار صنعت ساختمان استان در اختيار سازمان نظام مهندسي نيست و همين امر موجب کاهش کيفيت مصالح و ساختمانهاست به همين دليل در تلاش هستيم تا سهم اين بخش را افزايش دهيم.
سالاري يادآور شد: مقررات ملي ساختمان، قدرت پشتيباني از مهندسان ناظر را افزايش داده و با تعامل خوبي که با شهرداري، شوراي اسلامي شهر و اداره کل راه و شهرسازي ايجاد شده، تلاش مي شود تا نگاه وظيفه محور در بحث ساختمان سازي به نگاه فرايند محور تبديل شود.
وي با بيان اينکه هيچکس حق ندارد ساختمانش را خودش بسازد ، اضافه کرد: برابر قانون، ساختمان هاي داراي چهار سقف به بالا بايد از مراجع ذيصلاح مجوز بگيرند.
سالاري ، ساماندهي وضعيت مهندسان ناظر، خدمات نظارت گاز، انشعاب گاز و خدمات بخش تفکيک ساختمان را از وظايف مهم اين سازمان برشمرد و تصريح کرد: در سال آينده با تعاملي که با شهرداري صورت گرفته، موضوع دو نقشه اي براي ساخت و سازها محدود مي شود و همچنين هزينه ساخت و سازهاي غيرمجاز به شدت بالا رود.
وي خاطرنشان کرد: در راستاي شفاف سازي و سالم سازي فعاليتها، سامانه هاي نظام مهندسي ساختمان استان در حال بروزرساني است و توافق شده تا به سامانه هاي شهرسازي شهرداري يزد و راه وشهرسازي متصل شود و جلوي رانت خواري گرفته شود.
اين مسئول با اشاره به فعاليت 500 هزار مهندس در قالب هفت رشته در کشور گفت: در استان يزد 6 هزار و 650 مهندس ناظر در رشته هاي عمران، معماري، شهرسازي، مکانيک، برق، نقشه برداري و ترافيک ، زيرپوشش اين سازمان هستندکه از آنها 2 هزار و 741 نفر داراي پروانه اشتغال به کارند.
سالاري نگاه وظيفه محوري را بلاي جان ساختمان سازي در شهر و استان يزد دانست و گفت: وقتي هزينه ساخت و ساز بدون مجوز پايين و ساخت و ساز با مجوز بالا و زمان بر باشد بسياري به سمت ساخت و ساز غيرمجاز مي روند .
وي تصريح کرد : در عين حال ، مشکل اجرا نشدن حکم تخريب در شهرداري و گرفتن تعهد در دفاتر ثبت به جاي سازمان نظام مهندسي که يک کار وظيفه محور است، بر مشکلات افزوده و ساخت و ساز غيرمجاز را افزايش مي دهد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان يزد بر لزوم افزايش نظارت بر فعاليت مهندسان ناظر تأکيد کرد و گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر در اين بخش از سال 98 تمامي مهندساني که پروانه اشتغال دارند بايد سالي يک بار با نظام مهندسي، تفاهم نامه همکاري را امضا کرده تا مشخص شود در خارج از کشور و يا ساير استانها نيستند.
سالاري به شهروندان اطمينان داد تا در سال 98 با نظارت هاي مناسب تر ، نظارت سوري مرسوم در اين بخش به شدت کاهش پيدا کرده و خدمات بهتر و رفتار شايسته تري هنگام مراجعه به سازمان نظام مهندسي ارائه شود.
وي ادامه داد: هيأت مديره هشتم نظام مهندسي در حال پوست اندازي بوده و قابليت سازي و واقعيت نگري را در اولويت دارد و در اين راستا به منظور تقويت بنيه نيروي انساني ، هزينه هاي آموزش نيروي انساني را 490 درصد افزايش داده است.
سالاري با تاکيد بر جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز گفت: نظام مهندسي اعلام آمادگي کرده تا بخش اجرايي اين حوزه را با روشي جديد به جاي برخورد مستقيم ، دنبال کند و قرار است کميته اي دو نفره در شهرداري مستقر شود تا نقشه ها را ارزيابي و دستور نقشه ها را واقعي سازي کنند.
چهارم تا دهم اسفندماه هفته مهندس نامگذاري شده است.
1968/ 6014/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های ناایمن پلمب می‌شوند

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران از پلمب ساختمان‌های ناایمن خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی بابایی با بیان اینکه سال قبل از 129 ساختمان ناایمن به عدد 75 ساختمان رسیدیم، اظهار کرد: برنامه ما این است که با پیگیری مناطق 22 گانه این آمار را ظرف 6 ماه به صفر برسانیم. کار سختی داریم اما مناطق پیگیری‌های لازم را دارند.

وی تصریح کرد: برنامه این است که در سال جاری، ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار است تعداد 129 ساختمان نا ایمن بحرانی به صفر برسد، یادآور شد: این را هم باید در نظر بگیریم که سالیانه هزار ساختمان پرخطر نیز باید ایمن‌سازی شوند.در همین راستا سال گذشته هزار ساختمان تأییدیه ایمنی گرفتند و امسال نیز با توجه به برنامه چهارم توسعه، بیش از این تعداد در دستور کار قرار گرفته است؛ چراکه برخی حوادث در همین ساختمان‌ها رخ داده است که از جمله می‌توان به حادثه کلینیک سینا اطهر اشاره کرد.

وی افزود: براساس گزارش ارائه شده در جلسه اخیر کمیته ایمنی در منطقه 2 تمام مراکز درمانی مورد بازدید قرار گرفته بودند. به طوری که بیش از 70 درصد تأییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی دریافت کرده و 30 درصد نیز در حال اقدام برای اخذ تأییدیه بودند.

بابایی با بیان اینکه این اقدام مثبت با همکاری سازمان آتش‌نشانی در حال انجام است، تصریح کرد: وزارت بهداشت در ایمن‌سازی مراکز درمانی ورود کرده و سطح‌بندی بیمارستان‌ها را بر دریافت تأییدیه ایمنی منوط کرده است، لذا مراکزی که تأییدیه ایمنی نگیرند، سطح آنها کاهش خواهد یافت و به دنبال آن درآمد آنها نیز با روند کاهشی روبه‌رو خواهد شد. همین اقدام وزارت بهداشت باعث تلاش بیمارستان‌های برای اخذ تأییدیه شده است.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه انشعاب ساختمان‌هایی که تاکنون اقدام به ایمن‌سازی نکرده‌اند، قطع و در صورت ادامه روند بی‌توجهی به ایمن‌سازی، پلمپ خواهند شد، گفت: مهلت کافی داده شده و ساختمان‌هایی که مالکان آنها اقدام لازم را انجام نداده‌اند، حتماً پلمپ می‌شوند.

مراکز درمانی و تجاری ناایمن تهران باید پلمب شوند

وی ادامه داد: شناسایی ساختمان‌های ناایمن بحرانی که تاکنون اقدام به ایمن‌سازی نکرده‌اند، به صورت عملیاتی در حال انجام است؛ برای مثال در منطقه 2 تعداد هفت ساختمان شناسایی و زمان‌بندی برای آنها تعیین شد و همچنین ساختمان‌هایی که باید پلمپ شوند، مشخص و ساختمان‌های در حال ایمن‌سازی ملزم به تسریع در امور شدند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا همچنین تصریح کرد: مالکان 30 درصد از 75 ساختمان ناایمن تاکنون هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی انجام نداده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های ناایمن پلمب می‌شوند
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران
  • ساختمانی که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد
  • واگذاری ۷۸۰ انشعاب گاز رایگان به جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی
  • گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است
  • جایگاه نظارتی نظام مهندسی ساختمان باید تقویت شود
  • ضرورت اجرای دقیق استاندارد ساختمان در آذربایجان شرقی
  • ساخت دستگاه آموزشی الکتروهیدرولیک توسط متخصصان داخلی
  • کنترل هوشمند ساختمان با سامانه ایران‌ساخت ممکن شد
  • این دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر خاورمیانه