Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دنیای دوقلو‌ها بسیار جالب است. آن‌ها موضوع بسیاری از تحقیقات علمی هستند و هزاران سوال از سوی خانواده و دوستانشان از آن‌ها پرسیده می‌شود. حقایق زیر ثابت می‌کنند که هنوز چیز‌های بسیاری هست که درباره آن‌ها نمی‌دانیم.

شاید باور نکنید، اما یک زن می‌تواند دو فرزند دوقلو به دنیا بیاورد که پدر‌های متفاوتی دارند! به طور طبیعی هر ماه فقط یک تخمک آزاد می‌شود، اما ممکن است دو تخمک آزاد شود و هر کدام توسط یک مرد متفاوت بارور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است یکی از دوقلو‌ها کاملا سفید و دیگری کاملا سیاه باشد. اشتباه نکنید! کسی خیانت نکرده است. اگر والدین از دو نژاد مختلف باشند، ژنتیک ترکیب شده آن‌ها می‌تواند دو رنگ پوست متفاوت را ایجاد کند. شگفت انگیز است نه؟ مخصوصا لحظه زایمان!

وقتی دو مرد دوقلوی همسان با دو زن دوقلوی همسان بچه دار شوند از نظر قانونی بچه هایشان عموزاده هستند، اما از نظر ژنتیکی خواهر و برادر هستند! تصویر زیر را ببینید تا متوجه شوید.

احتمال دوقلو زایی زنان قد بلند بیشتر است. چون هورمون‌های رشد آن‌ها قوی‌تر است و تخمک‌های بیشتری ایجاد می‌کنند، تقریبا دوبرابر! شاید زنان قدبلند نیازی به خریدن کفش پاشنه بلند نداشته باشند، اما باید دو برابر پوشک بچه بخرند.

بیشتر بخوانید:حقایق عجیب و باورنکردنی درباره دوقلو‌های همسان که نمی‌دانستید!

احتمالا در مورد دوقلو‌های همسان و غیرهمسان زیاد شنیده اید، اما درباره دوقلو‌های آینه‌ای چطور؟ دسته سوم شامل تفکیک تخمک‌های بارور شده در هفته اول باروری می‌شوند. این باعث می‌شود دوقلو‌ها ویژگی‌های معکوسی داشته باشند مثل اینکه یک راست دست و دیگری چپ دست می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های شناختن دوقلو‌های همسان نافشان است. اما حتما قبل از نگاه کردن به نافشان از آن‌ها اجازه بگیرید. از آنجا که ناف‌ها جای بریدن بند ناف هستند شبیه نیستند حتی در دوقلو‌های همسان.

اثرانگشت هممانند ناف کاملا ژنتیکی نیست. آن‌ها در هفته هشتم بارداری ایجاد می‌شوند، اما وقتی نوزاد انگشتش را می‌مکد یا می‌مالد تغییر می‌کنند. این تفاوت کار پلیس را در مورد دوقلو‌های مجرم آسان می‌کند.

زایمان به خودی خود اصلا آسان نیست، اما زایمان دوقلو‌ها پیچیده‌تر و مشکل‌تر هم هست. ممکن است کیسه آمینوتیک زودتر پاره شود و نوزادان چند روز یا حتی چند هفته با فاصله از هم متولد شوند.

شاید دوقلو‌های همسان بتوانند والدینشان را گول بزنند، اما هرگز نمی‌توانند سگ‌ها را فریب دهند! از آنجا که بوی هر فرد به علت عناصر خارجی مثل غذا یا حتی عفونت فرق می‌کند، حس بویایی سگ‌ها فریب نمی‌خورد.

گاهی دوقلو‌ها هنگام تولد جدا می‌شوند. آن‌هایی که آن قدر خوش شانس هستند تا بعد‌ا دوباره در زندگی یکدیگر را ملاقات کنند، می‌بینند که زندگیشان به طرز عجیبی شبیه هم است. برای مثال، زمینه شغلیشان یکی است یا یک اسم برای بچه هایشان انتخاب کرده اند.

دوقلو‌ها کمتر از ۲% جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. باور کردن این موضوع وقتی رژه دوقلو‌ها را در روز دوقلو‌ها می‌بینید سخت است، اما آمار اشتباه نمی‌کنند. پس به دوقلو‌های اطرافتان افتخار کنید، آن‌ها بسیار کمیابند!

فکر می‌کنید کجای دنیا دوقلو‌ها را بیشتر می‌بینید؟ جواب آفریقاست. تا کنون نرخ تولد دوقلو‌ها در آفریقا از همه جا بیشتر بوده است. به عبارت دیگر ۴۰% دوقلو‌های جهان در آفریقا به دنیا می‌آیند.

از سال ۱۹۸۰ تولد دوقلو‌ها دائما زیاد شده است. در واقع ۷۰% افزایش یافته است. اما چرا؟ درمان‌های باروری علت این افزایش هستند. با کاشت چندین تخمک، احتمال دوقلوزایی افزایش می‌یابد.

اگر دو قلو هستید، احتمال زیادی دارد که دوقلو به دنیا بیاورید، چون این پدیده بیشتر از طرف مادر اتفاق می‌افتد. البته این فقط درمورد دوقلو‌های غیرهمسان است.اگر جزء زنانی هستید که واقعا دوست دارید دوقلو به دنیا بیاورید، شیر و پنیر بیشتر بخورید! طبق تحقیقات، اگر شیر و پنیر زیاد مصرف کنید احتمال بیشتری دارد که دوقلو به دنیا بیاورید. اما بعدا مجبورید دوبرابر هم شیر بدهید.

آیا می‌دانستید که ۲۲% از دوقلو‌ها چپ دست هستند؟ در حالی که تنها ۱۰% از تک قلو‌ها چپ دست هستند.

بیش از نیمی از دوقلو‌ها قبل از اینکه سی و هفت هفته بارداری به پایان برسد، به دنیا می‌آیند. ظاهرا دوقلو‌ها بیشتر هیجان دارند خودشان را به دنیا نشان دهند.

آیا مادر دوقلو‌ها راز طول عمر را پیدا کرده اند؟ چون ثابت شده که آن‌ها بیشتر از سایر مادران عمر می‌کنند. احتمالا فکر می‌کردید که زایمان دوقلو تاثیر برعکسی داشته باشد.

۴۰% دوقلو‌ها در کودکی یک زبان رمزی دارند که فقط خودشان می‌فهمند. اما این زبان آن‌ها فقط تا وقتی یک زبان واقعی یاد بگیرند دوام دارد.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

دانستنی‌های جالب از دنیای شگفت انگیز دوقلو‌ها

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشف شگفت انگیز درباره «بتهوون»

دانشمندان در مؤسسه ماکس پلانک آلمان این مطالعه را با هدف تلاش برای یافتن منشأ استعداد‌ها و توانایی‌های موسیقایی وی انجام دادند.

به گزارش یورونیوز، آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های مدرن توالی‌یابی دی‌ان‌ای، روی یک ویژگی خاص مرتبط با توانایی موسیقی افراد به نام «همگام‌سازی ضرباهنگ» (Beat Synchronization) متمرکز شدند.

این توانایی افراد را قادر می‌سازد که بتوانند به هنگام شنیدن یک قطعه موسیقی، سر ضرب‌ها را تشخیص دهند. ژن مرتبط با این توانایی پیشتر از طریق یک مطالعه ارتباطی گسترده ژنومی و از طریق توانایی کف زدن به موقع بر سر ضرب‌ها شناخته شده بود.

دانشمندان در کمال شگفتی دریافتند که علیرغم جایگاه مشهور بتهوون به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ، مشخصه‌های ژنتیکی موسیقایی او در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مدرن امتیاز قابل توجهی نداشته و در دسته پایین‌تری نسبت به مابقی مردم قرار می‌گیرد.

تارا هنچوویچ، محقق مقطع دکترا در برنامه ژنتیک انسانی در دانشگاه تورنتو، در این خصوص گفت: «ما از دی‌ان‌ای بتهوون برای محاسبه امتیاز چند ژنی به عنوان شاخصی برای تعیین سطح استعداد ژنتیکی همگام‌سازی ضرباهنگ‌ها استفاده کردیم.»

وی اضافه کرد: «جالب است که بتهوون، یکی از مشهورترین موسیقی‌دانان تاریخ، در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مؤسسه کارولینسکا در سوئد و مخزن بیو وی‌یو [یکی از بزرگترین بانک‌های اطلاعات ژنتیکی افراد در تنسی آمریکا]امتیاز غیرقابل توجهی در زمینه ذوق موسیقی داشته است.»

سیمون فیشر، از نویسندگان ارشد این مطالعه در موسسه ماکس پلانک، با این حال به اتکای بیش از حد به آزمایش‌های ژنتیکی برای تعیین توانایی‌های فردی انسان‌ها هشدارداد و گفت این روش‌های ژنتیکی هنوز محدودیت‌های قابل توجهی دارند.

او با بیان اینکه امتیاز چند ژنی پایین بتهوون برای همگام‌سازی ضرباهنگ از نبوغ موسیقی او نمی‌کاهد، گفت: «اگر کسی ادعا کند که می‌تواند با یک آزمایش ژنتیکی تعیین کند فرزندتان از نظر موسیقایی استعداد دارد یا نه، باید به او شک کنید.»

در حالی که مطالعات پیشین میانگین وراثت‌پذیری ۴۲ درصد را برای موسیقی پیدا کرده‌اند، محققان در پژوهش جدید گفته‌اند که عوامل فرهنگی، محیطی و ماهیت چندوجهی موسیقیایی نیز باید در درک ویژگی‌های انسانی او مورد بررسی قرار گیرد.

آنان تصریح کرده‌اند که هنوز نمی‌توان مطمئن بود چه میزان از نبوغ او حاصل استعداد ژنتیکی و چه میزان نتیجه تمرین‌ها و ممارست‌های او بوده است.

زندگی‌نامه نویسان بتهوون بار‌ها به شیوه آموزشی طاقت‌فرسا و سختگیرانه پدر او، به عنوان نخستین معلمش، اشاره کرده‌اند. این تعالیم موسیقی که از پنج سالگی او شروع شدند، به گونه‌ای بودند که غالبا بتهوون را به گریه می‌انداختند.

نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه علمی «Current Biology» منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • یک کشف شگفت انگیز درباره «بتهوون»
  • کلات مند اثری حیرت‌انگیز در دل کوه‌های دشتی مقصد گردشگران استان بوشهر
  • رابطه شگفت‌ انگیز استراحت ضربان قلب با طول عمر
  • دره‌ای حیرت انگیز با تصاویر رویایی/ به صحنه هنرنمایی طبیعت برویم
  • کشف حیرت‌انگیز شبح کوسه در اعماق دریا (فیلم)
  • دره ویژدرون؛ مکانی افسانه‌ای و حیرت‌انگیز در ایلام (فیلم)
  • دره ویژدرون؛ مکانی افسانه‌ای و حیرت‌انگیز در ایلام + فیلم
  • عکس| آمار شگفت انگیز رونالدو در لالیگا
  • فناوری مدرن و حیرت انگیز پرورش گاو در آمریکا (فیلم)
  • تصویر روز ناسا؛ سایه شگفت‌انگیز ماه روی زمین