Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@13:59:48 GMT

تعلل کردید!

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۳۹۳۶

تعلل کردید!

معاون پیشین توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران روز گذشته در ششمین کنگره و نمایشگاه صنعت حفاری و سومین کنگره و نمایشگاه اکتشاف و تولید ، موضوعی را عنوان کرد که اگر به نتیجه می‌رسید، شاید امروز شرایط تحریم‌های نفتی تغییر می‌کرد و برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی از تحریم‌ها معاف می‌شدند. عطیه لباف خبرنگار






غلامرضا منوچهری در نشست تخصصی «چشم‌انداز صنعت نفت و گاز ایران، سناریوهای پیش رو»، گفت: «بعد از برجام گاه مذاکرات قراردادی ۱۵ میدان به‌طور همزمان دنبال می‌شد و حتی حدود ۱۰ قرارداد نهایی شده بود که با مشکلات بعدی، این فرآیند متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» او توضیح داد: «مذاکرات قرارداد توسعه میدان بندکرخه با OMV اتریش، چنگوله با DNV نروژ، آذر با گازپروم نفت، کیش با شل و فرزاد با ONGC بعد از برجام نهایی شده بودند. حضور«توتال»و «سی‌ان‌پی‌سی» با همکاری شریک ایرانی در فاز 11 پارس جنوبی قوت گرفته بود. مذاکره با «مرسک» در لایه نفتی و میدان آب تیمور جریان داشت و مذاکرات با «شل»و «ساینوپک» برای یادآوران و همینطور با سه کنسرسیوم برای توسعه آزادگان جلو می‌رفت. اما برای آماده شدن قراردادها تعلل شد و نافرجام شدن برجام هم دلیل مضاعف شد.»
تعلل در نهایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی، رفت و برگشت‌های آن در مجلس، دولت و تمام نهادهای نظارتی کشور و چند صدایی در داخل کشور برای جذب سرمایه خارجی تقریباً 2 سال پس از اجرای برجام را بی‌فایده کرد و سرمایه گذاران خارجی را از صرافت انداخت. به گفته منوچهری در صورت به ثمر نشستن مذاکرات توسعه‌ای پس از برجام، زمینه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور فراهم می‌شد. با این حال کارشناسان انرژی عقیده دارند اگر 200 میلیارد دلار قرارداد توسعه‌ای در صنعت نفت امضا شده بود، امروز صنعت نفت ایران تحریم نمی‌شد و غول‌های نفتی به واسطه منافعشان در صنعت نفت کشور مقابل امریکا قرار می‌گرفتند و برای گرفتن معافیت‌ها می‌جنگیدند. در این باره سید مهدی حسینی که رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بود، با اشاره به امضای قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به «ایران» گفت: «اگر به جای یک شرکت اروپایی سرنوشت، چندین شرکت با نفت ایران گره خورده بود، امریکا توان اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را نداشت و چنانچه سنگ اندازی عده‌ای جلوی امضای قراردادها را نمی‌گرفت، امضای چندین قرارداد سدی برای مقابله با تحریم‌ها می‌ساخت. یکی از راه‌های مبارزه با تحریم این بود که اقتصادهای دنیا را با اقتصاد کشور خودمان درگیر می‌کردیم. امریکا به هشت مشتری نفت ایران برای ادامه واردات نفت از ایران معافیت داد، چراکه به نفت ایران نیاز داشتند. اگر به جای این هشت کشور، شرکت‌ها و کشورهای بیشتری تحت تأثیر نفت ایران بودند، آیا تحریم ایران برای امریکا کار آسانی بود؟ اما متأسفانه با فرصت سوزی‌هایی که انجام شد، این موقعیت از دست رفت.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های صورت گرفته از منظر توجیه طرح و بررسی ریسک‌های اقتصادی در طرح توسعه میدان نفتی یاران به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با توجه به اعلام صندوق توسعه ملی، نظر به مجوزهای قوانین بالادستی در راستای تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز را کلید زد.

واگذاری مانده 2.1 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی

یکی از خلأهای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میادین نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، هم با رویکرد افزایش منابع ملی و هم با رویکرد پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میادین مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرد و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرده است.

بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC سرمایه‌گذاری کرد.

همچنین کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تامین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به میزان 45 درصد به ارزش 102 میلیون دلار گرفت.

شایان ذکر است، میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدود 120 کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد. این میدان نفتی، شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان است. نفت درجای این میدان، در دو بخش شمالی و جنوبی، 1.6 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نفت روی کشتی و آب نداریم؛ از درآمد‌های نفتی برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان
  • اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • رشد اقتصادی حاصل از گسترش تجارت نفتی ایران در شرایط تحریمی