Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی»، امروز، 4 اسفند، با سخنرانی جمعی از صاحب نظران و حضور علاقه‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این مراسم بیان کرد: اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته در سمیناری که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و بنده نیز مباحث را پیگیری کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت مشرب‌ در سخنان حاضران آن سمینار بود اما مخرج مشترک این مباحث این بود که اصل 15 را به گونه‌ای بارخوانی کرده بودند که جایی برای مفهوم تنوع و تکثر در ساحت عمل وجود نداشته باشد و از منظر حقوقی تلاش داشتند، قرائت‌های غیرقانونی و غیرحقوقی را از دولت بخواهند که پای آن بایستد.
وی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر نیز که مطرح است اینکه، آیه 22 سوره روم و آیه 12 سوره حجرات باید مورد توجه قرار گیرد که این دو آیه در قران است و می‌خواهم این دو اصل، یعنی اصل‌های 15 و 16 را در نسبت با این دو آیه و بعد منظری که می‌گوییم الهیات اجتماعی انتقادی، بازخوانی کنم و آن این است. خداوند در این آیات می‌فرماید «وَ مِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ» ، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ».
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: از این آیات برمی‌اید که خود تفاوت فرهنگی و زبانی، به خودی خود، نه تنها مذموم نیست، بلکه فضایی را ایجاد می‌کند که انسان‌ها هم به خلق خدا پی ببرند و هم به آفریشن آسمان‌ها و زمین و هم اینکه در سوره حجرات که صحبت از خلق انسان می‌شود و شعوب و ... را مطرح می‌کند بحث «لتعارفوا» مطرح می‌شود. یعنی انسان‌ها نسبت به هم معرفتی را پیدا کنند که این تمایزات، راه‌های دلیل باشند که به معرفت بیفزایند.
میری بیان کرد: وقتی انقلاب اسلامی پیروز می‌شود، قانون اساسی شکل می‌گیرد. اصل 15 نوشته می‌شود که عین اصل اینطور است که «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است». وقتی اصل 16 را نیز می‌بینیم، معلوم می‌شود که شاکله‌ای را برای هر کسی که از منظر الهیات اجتماعی نگاه می‌کند ترسیم می‌کند و می‌گوید از آنجا که زبان قرآن عرب است و ادبیات فارسی با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی، تا پایان دوره متوسطه در همه کلاس‌ها و رشه‌ها تدریس شود.
وی در ادامه افزود: جالب است، کسانی که به صورت حقوقی سعی دارند جلوی تدریس زبان‌های دیگر را بگیرند، استناد می‌کنند به صورت قانون و می‌گویند زبان فارسی است و آنجا نیز گفته استفاده از اینها در مطبوعات اشکالی ندارد اما به این معنا نیست که زبان آنها باید تدریس شود. اما وقتی در مورد ادبیات صحبت می‌کنیم بدون زبان که نیست، ادبیات در دامن زبان شکل می‌گیرد. به گونه‌ای این اصل را بررسی می‌کنند که ادبیات آن باشد، یعنی ادبیات کردی و ترکی قبول است اما زبان اینها نباید تدریس شود.
میری بیان کرد: اما مسئله این است که این قانون اساسی بر اساس جهان‌بینی شکل گرفته است و ممکن است ما با آن زاویه داشته باشیم، اما وقتی در مورد قانون اساسی حرف می‌زنیم، این قانون بر اساس جهان‌بینی قرآنی شکل گرفته است. البته بحث من نیز تئولوژیکال نیست، من می‌گویم وقتی می‌خواهیم قانون را بخوانیم، وقتی صحبت از آزادی می‌کند و می‌گوید در کنار زبان فارسی آزاد است، این آزادی در نسبت با کدام جهان‌بینی است؟
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: جهان‌بینی که امروز باعث شده ستیزه‌جویی‌هایی برای عملی شدن تکثر زبانی در جامعه ما در آکادمی و ... شکل بگیرد این بوده که بر اساس این جهان‌بینی قرآنی این را تعریف نمی‌کند و امروز هم که با بینش حقوقی رجوع می‌کند، بر مبنایی غیر از جهان‌بینی قرآنی نگاه می‌کند که اسم آن را می‌توانید بگذارید ناسیونالیزم باستان‌گرا.
وی بیان کرد: یعنی اصل و صورت قانون را به گونه‌ای خوانش می‌کنیم که با رویکردها و چشم‌اندازهای ناسیونالیزم باستان‌گرا همخوانی داشته باشد، نه اینکه با ارجاع به سوره روم باید بگوییم این دو اصل بر مبنای حقوقی فرانسه نیست و اگر ریشه‌یابی شود این دو آیه منبع به رسمیت شناختن حقوق دیگری بوده است. اما در خوانش حقوقی که امروز در برخی از نهادها در ایران امروز و در نهاهای علمی و ... وجود دارد، مسئله به این صورت است که تمامی تلاش را می‌کنند به خاطر اینکه این اصل و اصول به منصه ظهور نرسد و عملی نشود که این کار مبتنی بر خوانش جهان‌بینی قرآنی و نگاه الهایت اجتماعی نیست، بلکه مبتنی بر نوعی ناسیونالیزم باستا‌ن‌گرا است.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: چطور در جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی‌اش مبتنی بر جهان‌بینی قرآنی است و جمهوری اسلامی، ریشه‌های حقوقی خود را بر جهان‌بینی قرآنی تعریف می‌کند اما وقتی به ساحت عمل می‌رسد و می‌خواهد دیگری را برساخت کند، مبتنی بر سیاست‌گذاری ناسیونالیزم باستان‌گرا می‌شود؟
وی در ادامه افزود: نکته این است که آیا ما در این 40 سال در مورد امر زبانی اندیشیده‌ایم یا خیر؟ فکر می‌کنم هر گاه در مورد زبان و فرهنگ صحبت می‌کنیم، چنان مسائل امنیتی و سیاسی و غیر آکادمیک شده که هر وقت در مورد هر کدام از زوایای این مسئله بحت می‌کنید، بحث امنیتی و سیاسی شده و به پیکارها کشیده می‌شود. در حالی که دانشگاه جایی است که بتوانید مقولات را مفهوم‌سازی کنید و بر روی مقولات صحبت کنید، ولی من فکر می‌کنم ما بعد از چهار دهه در مورد امر زبانی به این حد نرسیده‌ایم.
میری در انتها بیان کرد: لذا این دو اصل، ربط وثیقی به جهان‌بینی قرآنی دارد. اما ما از خوانش‌هایی که زبان و فرهنگ و تمایزها را به مثابه آیات خداوند می‌داند که آن پدیدارها مایه رشد و تعالی و تکامل وجودی ما است، دور شده‌ایم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه قانون اساسی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش

حسین صفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود در گفت‌‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا درباره راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید گفت: راه رسیدن به تولید از تولید فکر آغاز می‌‌شود و نیاز به پرورش انسان‌هایی است که از یک سو خلّاق باشند و از سوی دیگر اخلاق‌مدار که دانش تولید شده مبتنی بر بینش باشد و این امر میسر نمی‌‌شود، مگر اینکه دانشگاه‌های حکمی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: ویژگی‌های دانشگاه حکمی که در سند تحول و تعالی دانشگاه نیز به‌عنوان یک امر راهبردی به آن اشاره شده، باید به مرحله اجرایی برسد، همانطور که حرکتی از سوی انقلاب به سوی تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و آنچنان که بیان شد: «در قله‌ایم»، یعنی در گذار به‌سوی تمدن‌سازی به گام‌های آخر نزدیک می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان و واحد رشت متذکر شد: در این تمدن‌سازی نیاز به انسان‌هایی است که موید نشانه‌هایی از صفات الهی باشند، صفاتی مانند عالم، خالق، باسط و ... نیاز به انسان‌هایی که در آنها حس مسئولیت‌پذیری موج می‌زند؛ چراکه برخود تکلیف می‌دانند (نه اینکه فقط به جستجوی حق و حقوق باشند) که نمودی از اسماء و صفات الهی باشند و اینگونه است که همدلی میسر می‌‌شود، دلی که اشاره به قسم بی‌صورت انسان است با اهداف و اعتقادات مشترک بوده که همدلی شکل می‌یابد.

صفری یادآور شد: در این گام‌های نهایی درراستای نیل و تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمندی به مراکز علمی حکمی ارجح است، مراکز علمی که درصدد پرورش حکیم باشد که تولید دانش می‌‌کند، اما دانشی که توأم با بینش باشد، هدفمندی از تولید دانش آنها مبتنی بر اهداف عالیه باشد.

وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود برای عملیاتی و اجرایی کردن این گوهر نفیس مدتی است که به شکل‌دهی سلسله جلساتی با عنوان حکمی‌سازی دانشگاه مترصد بوده که در آن از صاحبان علم با دغدغه‌های فرهنگی از تمام مراکز دانشگاهی منطقه و همچنین از حوزه‌های علمیه برای اشاعه این نظام فکری مولد و شکل‌دهی تفکر حکمی‌سازی مراکز علمی، دعوت به عمل می‌آورد تا بر تکلیف و وظیفه خود درراستای بسترسازی و شکل‌دهی سکو‌های تولید مراکز پرورش حکیم، نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش
  • رمز و راز تابوت‌های مصریان باستان
  • پایان یک بحث هیجان‌انگیز؛ سلب اعتبار از قدیمی‌ترین هرم جهان
  • کهن‌ترین گنبد جهان در ۷۰ کیلومتری مشهد
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • آیا در قانون اساسی پیروان ادیان شناخته نشده، حق تحصیل و استخدام ندارند؟/ آیا گزینش در قانون اساسی وجود دارد؟
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)
  • بهشتی، عضو مجلس خبرگان: به اختلافات جناحی مبتلا هستیم/ مردم عادی که مشکلی ندارند، مشکل جناح‌های سیاسی هستند/ اگر مجلس آینده انقلابی باشد، همه چیز درست می‌شود/ انقلابی بودن یعنی به تمام محورهای قانون اساسی پایبند باشند
  • نماینده مجلس: کلید جهش تولید عمل به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است
  • اصلاح تصویب‌نامه موضوع واگذاری سهام عدالت جدید ابلاغ شد