Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ لایحه بودجه 98 شهرداری تهران این روزها در شورای شهر در حال جرح و تعدیل است که در این میان شاهد کاهش 12 درصدی بودجه فرهنگی اجتماعی هستیم که برابر با 9 هزار و 729 میلیارد ریال پیش بینی شده است. برخی از موافقین کاهش بودجه فرهنگی را ناشی از عملکرد ضعیف معاونت فرهنگی شهرداری تهران می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا در خصوص نقدهایی که به کاهش بودجه فرهنگی بر می‌گردد، با تاکید بر اینکه کاهش بودجه فرهنگی صحیح نبود گفت: در حالی بودجه معاونت فرهنگی کاهش داشته که بودجه شهرسازی و عمرانی افزایش دارد. ما روش مدیریت شهری گذشته در بخش فرهنگی را قبول نداریم. آن زمان ریخت و پاش‌های بی‌مورد صورت می‌گرفت و الان چون آن هزینه‌های اضافه صورت نمی‌گیرد نمی‌توان گفت مدیریت شهری در بخش فرهنگی کار موثری انجام نمی‌دهد.

مردم سعی نمی‌کنند تغییر کنند

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به لزوم تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی گفت: مهم‌ترین مشکل ما ترافیک و آلودگی هواست که بخش اعظم آن مربوط به فرهنگ جامعه است. یعنی مردم عادت ندارند از خودرو شخصی و خودروهای تک سرنشین کمتر استفاده کنند. موتورسیکلت یکی از عوامل آلودگی پایتخت است ولی مردم تلاش نمی‌کنند از موتور برقی استفاده کنند.

خلیل‌آبادی با تاکید بر این امر که با اجبار نمی‌توان کاری را پیش برد، بیان کرد: امروزه نیاز داریم تا در حوزه ترافیک فرهنگ سازی کنیم؛ به رفتارها توجه کنید، تعاملات خانوادگی با رفتارهای سطح شهر متفاوت است؛ در سطح خانواده تعارف می‌کنیم اما در سطح شهر از هم سبقت می‌گیریم. معتقدم چنانچه فرهنگ‌سازی نهادینه شود خیلی از مشکلات ترافیکی حل خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: بودجه فرهنگی از مناطق و سایر بخش‌ها کسر شده و متاسفانه با این کاهش نمی‌توانیم به موضوعات اساسی حوزه فرهنگ برسیم.

مدارس درگیر آموزش‌هایی هستند که تا آخر عمر کاربرد ندارد

خلیل آبادی افزود: باید تغییر رفتار را در مردم به وجود بیاوریم. در حوزه پسماند، نظافت شهر و... باید تغییر فرهنگ ایجاد شود. البته این فرهنگ‌سازی‌ها از مدارس و خانواده شروع می‌شود که متاسفانه ما در هر دو نهاد مشکل داریم. مدارس ما گرفتار آموزش‌هایی هستند که تا آخر عمر کاربرد ندارد در صورتی که در کشورهای پیشرفته سه الی چهار سال چگونه زندگی کردن در جامعه را آموزش می‌دهند.

تهران در قرق فست فودها

وی در پاسخ به اینکه فست فودها تهران را فراگرفته است و این روزها همه امور فرهنگی به غذا ختم می‌شود، گفت: بخش عمده بودجه فرهنگی هم مربوط به کارهای عمرانی است چرا که مردم ساخت و  و سازها را کار فرهنگی می دانند.

خلیل آبادی در ادامه عنوان کرد: امروزه به ما ایراد می گیرند چرا ساخت و ساز ندارید و شهردار قبل، این همه ساخت و ساز داشته در صورتی‌که نمی‌گویند این همه ساخت و ساز چه بر سر شهر و هویت محلی آورده است.  ما می گوییم این شهر این‌ همه ساختمان نیاز ندارد. نگاه مهندسی به شهر سبب آسیبی است که بدو خلقت شهرها در ایران دچار شده است.

زیست شبانه تنها به غذا توجه دارد

وی در واکنش به افزایش ساخت و سازها در پایتخت گفت: مدیران در دوره‌های مختلف، شهر را زنده ندیده‌اند  و آن را کارگاه ساختمانی دیده‌اند.  هر کجا می‌رویم ساختمان‌ها را خراب می‌کنند و دوباره می‌سازند. سازه‌هایی ساخته می‌شود که بیست سال بعد باید خراب شوند. چرا ما باید اینقدر ساخت و ساز جدید داشته باشیم و ساختمان‌هایی که 20 سال پیش ساخته شده را خراب کنیم و دوباره بسازیم؟

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه مد شده در زیست شبانه و کارهای گردشگری بیشتر به بخش خورد و خوراک توجه داریم و مسائل میراث فرهنگی توجه نداریم. سازه های میراثی تعمیر نمی شود ولیکن دنبال  این هستیم که اطراف آنها  غذا خوری ایجاد کنیم.

خیلی ارگان ها تعطیل شود اتفاقی نخواهد افتاد

وی در پاسخ به این سوال که چنانچه معاونت فرهنگی شهرداری در تهران وجود نداشته باشد اتفاق خاصی در شهر نخواهد افتاد، گفت: نه تنها معاونت فرهنگی شهرداری که بلکه خیلی ارگان های کشور  اگر تعطیل شود اتفاقی نخواهد افتاد.

خلیل آبادی اضافه کرد:  با رویکردی که شورای پنجم تحت عنوان رویکرد انسان محوری دارد سعی می کند تا به نیازهای اساسی جامعه اهمیت بدهد از این رو مسائل اجتماعی فرهنگی حرف اول را در همه حوزه ها می زند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ساخت رستوران در پایتخت از فضاهای فرهنگی با اهمیت تر است، اذعان کرد: فرهنگ ما با غذا عجین است. حتی مسافرت که می رویم کاری نداریم که چه آثاری دیده ایم حتی در مهمانی ها هم اینگونه هستیم و غذا اهمیت بیشتری دارد که این امر به نگاه و رویکرد فرهنگی مرتبط است امروزه در همه مراسمات اولین قضاوت را در مورد غذا می کنید. هیئت های عزاداری که سالیان دراز در کشور ما هستند نیز بیشتر پاتوق غذا دادن هستند .

خلیل آبادی ضمن انتقاد از فرهنگ غذا محوری در فرهنگ کشور، گفت:  شهر را نمی توان از کشور جدا کرد. باید مطالعه  شود چرا مردم ما تا این اندازه به غذا اهمیت می دهند. در کشورهای دیگر نوع غذا خوردن مهم است و آداب غذا خوردن مهم است اما غذا تا این اندازه اهمیت ندارد به همین دلیل ساخت خیابان های غذا پر رنگ شده است.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عضو شورای شهر تهران عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران کاهش بودجه فرهنگی معاونت فرهنگی شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۴۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدات فرهنگی مرتبط با شهدا و ایثارگران حمایت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد صادق هاشمی صبح پنجشنبه در نشست با مسؤولان استان بوشهر اظهار کرد: اکثریت بندهای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به بنیاد شهید و امور ایثارگران، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی ادامه داد: در بند پنجم ابلاغیه این سیاست‌ها، بر ایجاد شبکه‌های مردمی و عوامل تقویت کننده این فرهنگ در اقشار مختلف جامعه تاکید شده است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نقش شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در استان‌ها را مهم ارزیابی کرد و افزود: در این شورا نیاز است که مسائل مهم، خاص و دارای قابلیت اجرایی مطرح و بر اجرای مصوبات آن نظارت شود.

وی، بوشهر را پایتخت مقاومت ایران دانست و عنوان کرد: تاریخ مبارزاتی این استان از زمان حضور پرتغالی‌ها تا انگلیسی‌ها و پس از آن در دوران دفاع مقدس مملو از رشادت‌ها و حماسه‌های بی‌نظیر مردم این بخش از خاک ایران اسلامی است.

هاشمی حمایت مالی از تولیدات آثار فرهنگی مرتبط با شهدا، خانواده‌های آنان و ایثارگران در دستور کار قرار دارد افزود: مانعی برای حمایت از تولیدات و آثار هنری فرهنگی ماندگار نداریم.

در این نشست دومین مرحله واگذاری زمین مسکونی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر استان بوشهر با حضور قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، استاندار، فرماندهان نیروهای مسلح استان بوشهر واگذار شد.

کد خبر 6081880

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی در تاکستان 
  • تولیدات فرهنگی مرتبط با شهدا و ایثارگران حمایت می‌شود
  • پله برقی های تهران نونوار می شوند | جزییات نصب ۶۰ دستگاه پله برقی جدید در معابر تهران
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • افزایش ۲ برابری بودجه فرهنگی شهرداری شهرکرد
  • افتتاح طرح‌های عمرانی، فرهنگی و ورزشی صداوسیمای کیش، ۲۹ فروردین
  • راهبرد کارگروه امور زیر بنایی تسهیل ظرفیت های مردمی در بخش مسکن خوزستان است
  • اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف‌آباد شیراز
  • طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۳ اعتبار گرفت
  • ۹ طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۳ اعتبار گرفت