Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اغلب آقایان از مراجعه به پزشک و مراکز بهداشت و چکاپ سالیانه فراری هستند و همیشه فکر می‌کنند که قوی و تنومند هستند و بیماری و مریضی برای دیگران است و هرگز سراغ آنها نخواهد آمد، این مسئله در همه دنیا وجود و از این رو بحث سلامت مردان مطرح شده و در کشور ما هفته با عنوان «هفته سلامت مردان» نامگذاری   و شعار هفته سلامت مردان «مردان فعال تر، مردان سالم تر» اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نیمی از آقایان مراقب سلامت خود هستند

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به موضوع هفته سلامت مردان  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:   برای حفظ و ارتقاء سلامت مردان طرح افزایش فعالیت بدنی ضروری استو متأسفانه باید بگویم که مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشکان مراجعه می‌کنند؛ همچنین ۵۰ درصد آقایان ترجیح می‌دهند که مراقب سلامتشان باشند و ۱۸ درصد مردان درخواست اجرای برنامه‌های غربالگری‌ در محل کار دارند.

رئیسی بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب همه افراد دوران سالمندی را تجربه نمی‌کردند اما در حال حاضر با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و ارتقاء مسائل بهداشتی، سن امید به زندگی و طول عمر مردم کشورمان افزایش پیدا کرده است و ما باید برای قشر سالمند کشورمان که در آینده بیشتر می‌شود، یک برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت سند ملی سلامت سالمندی را تدوین کرده است و در شبکه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت اقداماتی را در زمینه اجرای سند ملی سلامت سالمندی انجام داده است.

 سلامت مردان یکی از بندهای ابلاغیه مقام معظم رهبری

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های جمعیتی خود را به تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت بهداشت ابلاغ کرده است که در این راستا سلامت مردان یکی از بندهای ابلاغیه مقام معظم رهبری در رابطه سیاست‌های جمعیتی کشور است.

رئیسی افزود: سلامت مردان ارتباط مستقیمی با جمعیت سالمندی کشورمان دارد و اگر این امر به خوبی محقق شود، در آینده سالمندان از یک زندگی سالم و بدون بیماری بهره می‌برند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت زنان در امر پیشگیری و بهداشت مشارکت بهتری با ما دارند، پس تا زمانی که مردان تحت نظر زنان باشند، مشکلی از نظر کنترل وضعیت و سلامت آنها نداریم؛ در سال ۲۰۰۷ با همکاری انجمن‌های علمی برای گروه‌های سنی و برای مردان برنامه خاصی تدوین و انجام شده است و در حوزه سلامت آقایان این برنامه از سال ۸۴ شروع شده است.

 زنان در پوشش بیمه‌ای از مردان پیشی گرفتند

رییسی ادامه داد: بیش از ۹۳ درصد از زنان تحت پوشش بیمه قرار دارند در حالی که تنها ۹۱ درصد مردان به خدمات بیمه‌ای دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم به کارگیری کارشناسان بهداشت روان در سیستم شبکه، مراجعه آقایان به پزشک در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت کمتر از زنان است، افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه حفظ و ارتقاء سلامت مردان، ایجاد تعامل و آموزش آقایان است تا سبک زندگی آن‌ها اصلاح شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: در راستای پیشگیری از ناباروری کلاس‌های آموزشی ویژه زنان و مردان به وسیله وزارت بهداشت برگزار می‌شود مسائلی مانند کسب مهارت‌های زندگی و فرزندآوری به وسیله کارشناسان این حوزه به مردم و به خصوص مردان آموزش داده می‌شود.

چاقی آقایان بیشتر از زنان

رئیسی اظهار کرد: چاقی شکمی آقایان بیشتر از زنان است و مردان بیشتر از زنان فست فود مصرف می‌کنند به همین دلیل سلامتی آن‌ها نسبت به زنان بیشتر دچار مشکل می‌شود همچنین خودکشی موفق در بین آقایان نسبت به زنان بیشتر است؛ در سوانح ترافیکی، سرطان‌ها، مردان بیشتر از زنان آسیب می‌بینند.

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشتمدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به چاقی و اضافه وزن حدود ٧۵ درصد مردان بالای ١٨ سال، گفت: حدود ۶٠ درصد مردان تحرک بدنی کافی نداشته و بیش از ۴٠ درصد مردان بالای ۴۵ فشار خون، چربی خون و کلسترل بالا دارند. ‏

وی ادامه داد: الگوی غذایی مردان در ایران چندان مطلوب نیست و میزان نمک مصرفی در آقایان ١٠ گرم در روز است در حالی‌ که ‏بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت کمتر از پنج گرم نمک در روز باید مصرف شود و این مسئله موجب بروز بیماری‌هایی مانند فشار خون و ‏قلبی و عروقی می‌شود.

 

شایع ترین حوادث شغلی در مردان

نبی زاده متخصص طب کار با بیان اینکه بسیاری از مردان با مخاطرات ناشی از شغل های پر خطر دست به گریبان هستند، گفت: حوادث شغلی در آقایان نسبت به خانم ها بالاست و این حوادث سلامت مردان را تهدید می کند.

این متخصص طب کار با اشاره به شایع ترین حوادث شغلی اظهار کرد سقوط از ارتفاع آسیب های جسمی تروما، ضرب‌دیدگی، بیماریهای پوستی و بیماری های تنفسی و آسم شغلی از شایع‌ترین عوارض و حوادث شغلی در مردان است.

نبی زاده با بیان اینکه آقایانی که در محیط‌های صنعتی کار می‌کنند در معرض عوارض تنفسی هستند مردم به دلیل اعمال بیشتر دخانیات و کار در محیطهای صنعتی بیشتر گرفتار عوارض دیگری به آسم شغلی می شود‌.

آسیب‌های شنوایی و پوستی در مردان

این متخصص طب کار و آسیب های شنوایی در مردان بر اساس مخاطرات شغلی اشاره کرد و گفت: آسیب های شنوایی به طور کلی در مردان شایع بیشتری دارد چرا که افت شنوایی به طور کلی در خانم ها کمتر از آقایان است و مردان بیشتر در معرض آلودگی صوتی ناشی از محیط های کار صنعتی هستند.

نبی زاده بیماری های پوستی و سوختگی را یکی دیگر از عوارض و مخاطرات شغلی دانست و گفت: به دلیل اینکه ماهیت کار با مواد سوزاننده و شیمیایی در آقایان بیشتر است بیماری های پوستی و سوختگی ناشی از محیط کار و در مردان بیشتر دیده می‌شود.

شایع‌ترین علل مرگ و میر در مردان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده مدارس با بیان اینکه شایع‌ترین علل مرگ و میر در مردان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است، گفت: پس از این مورد، حوادث مهمترین علت مرگ در مردان ایرانی محسوب می‌شود و مرگ و میر ناشی از حوادث در کشور از ۲۵ هزار به ۱۶ هزار مرگ در سال رسیده بوده و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در مردان سه برابر زنان است.

وی به ۱۱ علت مرگ مردان ایرانی در ۳۰ تا ۷۰ سال اشاره کرد و افزود: بیماری قلبی عروقی، حوادث، سکته دیابت، سرطان دستگاه گوارش، خشونت، سرطان ریه، خودکشی، فشارخون و بیماری تنفسی ١١ علت مرگ مردان ایرانی محسوب می‌شوند.

برکاتی به اولویت‌های شش‌گانه در سلامت مردان اشاره کرد و گفت: سه اولویت موجب مرگ مردان می‌شود که بیماری قلبی عروقی، حوادث و سرطان در این دسته گنجانده شده‌اند و سه اولویت موجب بیماری و ناتوانی مردان می‌شوند که اختلالات روانی، اسکلتی عضلانی و باروری در این دسته جای دارند.

وی تصریح کرد: زنان سبک زندگی سالم‌تر و درست‌تری نسبت به مردان دارند و پیامد‌های نامطلوب سلامت در بین پسران و مردان بیش از زنان و دختران است و مردان بیشتر با نابرابری در حوزه سلامت مواجه هستند که بخشی از آن ناشی از رفتار و خلقیات مردان بوده و ناشی از احساس رویین تنی و قهرمانانه آنهاست.

مرگ و میر ناشی از بیماری‌های روانی در مردان چهار برابر زنان

برکاتی با بیان اینکه حوادث ترافیکی و خشونت‌بار در مردان بیشتر است، تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های روانی در مردان چهار برابر بیشتر از زنان بوده و شاخص مرگ و میر ناشی از بیماری‌های روانی در مردان ۷.۱ درصد و در زنان ۱.۷ درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر است، همچنین حوادث ترافیکی در مردان سه برابر بیش از زنان منجر به مرگ می‌شود.

 انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۴۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد

دکتر سعید مهری تعداد تماس با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس در استان در تعطیلات نوروز را ۹ هزار و ۲۳۸ مورد ذکر کرد و گفت: در همین مدت ۷۹ هزار و ۶۱۸ نفر به بخش‌های اورژانس مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این استان مراجعه کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل افزود: ۲ هزار و ۳۳۵ مورد از این مراجعات مربوط به موارد و مشکلات قلبی و ۱۲۰ مورد نیز مربوط به سکته مغزی مراجعان بوده است.

او بیان کرد: در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفندماه پارسال تاکنون، تعداد ۶۸ هزار و ۳۵۳ نفر بیمار به صورت سرپایی در بخش های اورژانس خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

دکتر مهری گفت: همچنین در این مدت ۱۱ هزار و ۲۶۶ نفر در مراکز فعال اورژانس استان بستری شده و تحت درمان و مداوا قرار گرفتند.

او با اشاره به جان باختن ۱۴ نفر طی ایام تعطیلات نوروز در حوادث رانندگی جاده‌ای استان اردبیل، تعداد مصدومان حوادث ترافیکی ایام عید نوروز امسال در این استان را ۵۳۹ نفر اعلام کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل همچنین گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال در استان اردبیل ۶۵۴ مورد جراحی اورژانسی و یک هزار و ۱۰۶ مورد جراحی عادی انجام شده و علاوه بر این ۳۰۲ فرد بیمار به مراکز درمانی مجهزتر اعزام شده است.

او بیان کرد: در طرح سلامت نوروزی امسال ۱۳ هزار مورد بازرسی بهداشتی از اماکن ارائه خدمات به شهروندان انجام شده که در جریان آن، علاوه بر کشف و ضبط ۷۳ تن مواد غذایی فاسد، ۱۵ واحد ارائه دهنده خدمات پلمب شده و ۴۰۷ فرد و واحد ارائه خدمات نیز به دستگاه قضایی معرفی شده است.

دکتر مهری گفت: در طرح سلامت نوروزی امسال ۱۷ بیمارستان دولتی استان اردبیل به همراه ۱۰۵ مرکز بهداشت و مراکز جامع سلامت در استان در حال خدمات‌رسانی به شهروندان است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل از پیش‌بینی و سازماندهی ۴۵۰ کارشناس، تکنسین و پزشک اورژانس برای اجرای طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ در این استان خبر داد و افزود: این نیروها فعالیت خود را به صورت شبانه‌روزی در ۶۶ پایگاه جاده‌ای و شهری از روز ۲۴ اسفندماه آغاز کرده‌اند.

او تصریح کرد: در مجموع بیش از ۱۱۰ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه موتورلانس، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد برای مدیریت حوادث و ارائه خدمات اورژانسی در سطح استان در تمام ایام تعطیلات نوروزی به صورت شبانه‌روزی آماده‌سازی شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • دعوت رئیس‌جمهور ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در این کشور
  • آتش بازى دختران بسكتبال با حذف كره جنوبى
  • برتری تیم‌های مردان و زنان ایران در بسکتبال ۳ نفره کاپ آسیا
  • اورژانس اردبیل در طرح سلامت نوروزی سه هزار و ۳۲۱ ماموریت انجام داد
  • خیرین سلامت؛ مهمترین عامل تحقّق شعار سال ۱۴۰۳ در حوزه سلامت
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • کاهش ۱۰ درصدی حوادث ترافیکی نوروزی قم نسبت به سال گذشته
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • «زهرا شجاعی» درگذشت
  • سلامت مسافران نوروزی مهمترین هدف شبکه بهداشت خواهد بود