Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@12:03:50 GMT

تولید و عرضه یک رقم جدید پنبه هر هشت ماه

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۴۸۴۴

تولید و عرضه یک رقم جدید پنبه هر هشت ماه

پنبه جزو ۸ محصول اساسی است که در طرح خوداتکایی محصولات کشاورزی جای دارد و بر این اساس با افزایش میزان تولید آن شاهد تولید و عرضه یک رقم جدید پنبه هر هشت ماه هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پنبه گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سراسر جهان شامل قاره آمریکا، آفریقا، و هند است. بیشترین تنوع پنبه‌های وحشی نخست در مکزیک، و سپس در استرالیا و آفریقا یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنبه توسط ساکنان هر دو بر قدیم و بر جدید اهلی شد. بخش‌هایی از الیاف پنبه در کاوش‌های باستان‌شناسانه مربوط به ۵۰۰۰ پیش از میلاد در مکزیک و تمدن دره سند (پاکستان امروزی) پیدا شده‌اند.

 

 این گیاه در تولید نخ و پارچه به کار برده می‌شود. برای این منظور، الیاف آن را به شکل گسترده و رشته‌رشته درآورده تا دراز و پیچیده در هم شوند. نخ پدید آمده سپس برای تولید پارچه به کار گرفته می‌شود. اگرچه این روش از دیرباز تاکنون مرسوم بوده است، این تنها اختراع دستگاه پنبه‌ریسی بود که هزینه تولید پارچه از این راه را پایین آورد و باعث بهره‌گیری گسترده از پنبه شد به گونه‌ای که امروزه پرکاربردترین الیاف به کار رفته در صنعت پوشاک است.

 

 تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون ۲۵ میلیون تن پنبه در هر سال تولید می‌شود. این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است. چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است و بیشتر پنبه تولیدیش در داخل کشور به مصرف می‌رسد. ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است. کشورمان نیز در زمینه تولید پنبه پیشرفت هایی کرده است تا جایی که برنامه ریزی شده است تا افق 1404، 100 درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.

 تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه پنبه مورد نیاز کشور به میزان 292 هزارتن با عملکرد تولید 2 هزار و 894 کیلوگرم در هر هکتار، معادل 70 درصد در داخل تولید می شود. سطح زیر کشت پنبه در برنامه ششم توسعه به 100 هزار هکتار می رسد. در برنامه ششم توسعه از 100 هزار هکتار پیش بینی سطح زیر کشت پنبه، 40 هزار هکتار کشت نشایی و 60 هزار هکتار کشت مستقیم انجام می شود.

 

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی بر اساس برنامه ششم توسعه مکلف به افزایش خوداتکایی و تولید محصولات راهبردی و اساسی است. طرح خوداتکایی ۸ محصول اساسی در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب از وزیر جهادکشاورزی و اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی تدوین شده است.  این ۸ محصول شامل برنج، جو، گندم، حبوبات، پنبه، چغندر قند، ذرت و دانه‌های روغنی هستند.

طرح خوداتکایی پنبه در ۱۷ استان کشور انجام می‌شود. در این طرح پیش‌بینی شده است که در افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت پنبه به ۱۱۰ هزار هکتار، تولید وش به ۴۰۵ هزارتن و میزان پنبه محلوج به ۱۷۵ هزار تن برسد. نیاز صنایع نساجی کشور به پنبه ۱۲۰ هزار تن است و با این طرح در سال ۱۴۰۴ به تولید حدود ۱۷۵هزار تن پنبه محلوج می‌رسیم.

 

حالا در راستای اقدامات انجام شده برای افزایش تولید پنبه در کشورمان رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور اعلام رده است که با گسترش فعالیت های علمی و تحقیقاتی سال های گذشته، ایران نه تنها در تولید بذر پنبه خودکفا شده بلکه از توان صادرات آن نیز برخوردار است.

 

«قربانعلی روشنی» در این زمینه به ایرنا گفته است: «محققان و دانشمندان کشورمان 12 رقم پنبه قابل استفاده در مزارع را با مشارکت بخش خصوصی تجاری سازی کرده و برای کشت در اختیار پنبه کاران قرار می دهند. با تقویت بنیه علمی مراکز تحقیقاتی، هر هشت ماه یک رقم جدید پنبه تولید و عرضه می شود که با توجه به بومی سازی و سازگاری این گونه ها با آب و هوای هر استان، افزایش محصول و رونق مجدد این گیاه ارزشمند و موثر در تولید ثروت و اشتغال دور از انتظار نیست. پیش از این هر 4 سال یک رقم جدید پنبه در کشور تولید و معرفی می شد.»

 

استانهای خراسان رضوی، فارس و گلستان بیشترین میزان تولید پنبه کشور را بر عهده دارند و 11 استان دیگر نیز از قابلیت کشت این محصول برخوردارند. امسال 70 هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت پنبه رفت.

 

یادآور می شود: دولت یازدهم طرحی به نام طرح نجات پنبه را تدوین کرده است تا علاوه بر در نظر گرفتن قیمتی تضمینی و منطقی برای پنبه، یارانه مشخصی نیز برای این محصول در نظر گرفته شود. طرح نجات پنبه که از تهیه آن هفت سال می گذرد، سال آینده در استان گلستان و با هدف افزایش سطح زیر کشت اجرا می شود. در این طرح و با استفاده بیشتر از حمایت دولت، رغبت کشاورزان برای کشت محصول پنبه افزایش می یابد.

 

اکنون در استان گلستان از 4 رقم پنبه با نام های گلستان، لطیف، سپید و ساجدی استفاده می شود که به دلیل بارندگی مطلوب و رطوبت مورد نیاز رشد این محصول، رتبه نخست تولید کشور را برای کشاورزان این دیار به ارمغان آورده است. استان گلستان در گذشته بواسطه زمین های مناسب زراعت پنبه به سرزمین طلای سفید معروف بود اما به تدریج میزان کشت و تولید آن کم شد که یکی از دلایل آن نداشتن توجیه اقتصادی برای کشاورزان و فقدان سیاست های حمایتی بوده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب حادثه تروریستی زاهدان مقام معظم رهبری خبرگزاری شبستان آیت الله مومن مجلس گام دوم انقلاب استان بوشهر نماز جمعه پنبه وزارت جهاد کشاورزی خوداتکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت تنظیم بازاری وارداتی به زودی در سراسر کشور عرضه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مسعود رسولی اظهار کرد: امروز در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرف میادین، ران،‌ دست و راسته گوساله به قیمت ۲۹۹ هزارتومان،‌ چرخ‌کرده ۲۷۵ هزارتومان و مخلوط نیز با قیمت ۲۸۵ هزارتومان عرضه می‌شود.

وی افزود: فعلا این گوشت تنظیم بازاری وارداتی برای تهران و البرز است ولی از روزهای آینده با افزایش واردات در سایر استان‌ها نیز عرضه صورت می گیرد.

دبیر انجمن صنفی صنعت گوشت بسته بندی و پروتئینی کشور که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: به نظر می رسد تا ۲۰ روز آینده گوشت تنظیم بازاری وارداتی در سراسر کشور و در کلیه فروشگاه ها عرضه شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پوشاک مستعمل در مشهد آزادانه به فروش می‌رسد
  • ساخت ۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور کلید خورد
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند
  • پرداخت یارانه به کشت پنبه راهکاری برای تحقق خودکفایی
  • گوشت تنظیم بازاری وارداتی به زودی در سراسر کشور عرضه می‌شود
  • شاتل موبایل رنج جدید شماره سیم‌کارت‌های هوشمند خود را عرضه کرد
  • رکورد تولید PVC شکسته شد
  • اجرای طرح رتبه‌بندی نانوایی‌ها در استان مرکزی
  • عرضه نان باکیفیت اولویت اول استان مرکزی باشد