Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:13:28 GMT

آینده اندیشی و انعطاف ‌پذیری

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۵۰۵۴

آینده اندیشی و انعطاف ‌پذیری

تهران- ایرنا- انجماد با گذشته و زمان سپری شده مرتبط است، زمانی که دیگر، تحرک و پویایی ندارد، بنابراین، ثابت و صامت است، صامت در مقابل ناطق، یعنی، امر منجمد، حالت جامد و خاموشی پیدا می‌کند و قدرت نطق و تحرک را از دست می‌دهد، و فقط با انسان و عقل به ساحت تعبیر و تفسیر برکشیده می‌شود و نوعی گویایی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه همدلی با درج یادداشتی به قلم محمدعلی نویدی آورده است: بنابراین، نگرش انجمادی و انقباضی در مقابل نگرش انعطافی و امکانی است، گویی، سابق و صامت در برابر لاحق و ناطق قرار گرفته است؛ آینده و امکان و انعطاف، قابلیت و توانش انواع شکل‎‌گیری و‌‌پذیری و تعابیر و تفاسیر را دارند، اما، امر منجمد، سنگواره شدن و ثابت گشتن است، بدین جهت، انعطاف‌‌پذیری با آینده اندیشی، مناسبت و موافقت دارد.

انعطاف‌ پذیری با حصول نتایج و آثار جدید و کثیر توامان است، یعنی، انعطاف، امکان تغییر و پیدایش را در فرم‌ها و محتواها مهیا می‌سازد و این تمهید، سبب ایجاد نتایج و اثرهای نو می‌گردد‌‌. انعطاف، هم شامل متد و محتوا و فرایند می‌شود و هم شامل فرم و شکل‌ها و قوالبد و ظواهر می‌گردد‌‌. پس، نگاه انعطاف‌‌پذیری، نگرش وسعت بخشی و اثربخشی است؛ در واقع، به رشد و توسعه و تعالی انسان و زندگی یاری می‌رساند‌‌. مثلا، هنرمندی که نگرش و نگاه منعطف دارد، می‌تواند در میدان‌ ها و انواع و انحای فرم‌ها و شکل‌ها، با انواع محتواها و درون مایه‌ها، اثر هنری خلق کند‌‌. مثل، نقاش هنرمند.

در سطح کلان و موضوعات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و علمی و نظایر آن نیز نگرش انعطافی با نگاه انجمادی فرق‌ها دارد؛ مثلا، در تقنین و قانون گذاری رویکرد امکانی و انعطافی، موجب ایجاد عرصه‌ ها و قلمروها و میدان ‌ها وسیع و فراوان به استعدادها و نیروهای گوناگون می‌گردد، قانون انعطاف پذیر با قانون منجمد یکی نیست، اولی معطوف به آینده و امکان است و دومی عطف به گذشته و تاریخ دارد؛ مثلا، قانون تعامل و روابط با جهان و ملل و بین المللی، اگر قابلیت انعطاف ‌‌پذیری نداشته باشد، توسعه تعاملات و ارتباطات را محدود می‌سازد و در نتیجه، از حصول آثار جدید جلو گیری می‌کند؛ انعطاف‌‌پذیری، در حد منطق و معقول، تقنین قوانین را علمی‌‌تر و عقلی‌‌تر می‌کند‌‌.

از سوی دیگر، نگرش انعطافی و امکانی، سبب کاهش آسیب دیدگی‌ها و خسران‌ها می‌گردد، چرا؟ چون، آسیب‌ها و آفت‌ها از بروز مشکلات و معضلات و گاهی بحران‌ها، پدید می‌آیند، انجماد در نگاه و اندیشه و عمل، امکان اصلاح و تغییر و دگرگونی را سلب می‌کند، اما، انعطاف در اندیشه و کنش، امکان و راه اصلاح را باز می‌گذارد و موجب می‌شود، با بازاندیشی و بازنگری و باز عملی، آحاد و اجتماع بتواند از گستردگی و مزمن شدگی و حاد گشتگی آسیب‌ها جلو گیری کند‌‌. این حکم عقل و قاعده زندگی و حکمت جهان است که انسان عاقل، از آسیب‌ها آگاه شود و در جهت درمان و جبران آنها بیاندیشد و بکوشد‌‌.

مثلا، اگر در جامعه بی‌اعتمادی و بی ‌اطمینانی بین شهروندان و افرداد اجتماع، شایع و فراگیر شد؛ این یک آسیب کلان و خطرناک است، با نگرش انعطاف پذیرانه، مدیران و مردم، در تعامل با همدیگر می‌توانند، علل و عوامل را شناسایی و در جهت بهبود اعتماد اقدام کنند، اما، اگر فکرهای منجمد و عمل‌ های منقبض، از آینده اندیشی‌ها و امکان‌ها و انعطاف‌ ها، استفاده نکنند و راه‌ها و نگاه ‌ها بسته دارند، بی ‌اعتمادی روز به ‌روز افزون‌‌تر می‌شود و بحران ‌ها پدید می‌آورد‌‌.

انعطاف با سلامت جسم و جان نیز مرتبط است؛ گویی، انعطاف ‌‌پذیری، ورزشکاری و ورزیدگی عضلات و اندام‌هاست؛ چنانکه ورزش با با سلامت جسم و جان ارتباط دارد، انعطاف ‌‌پذیری نیز چنین است؛ یعنی، کشش و کشیدگی داشتن در امور با انسداد و انقباض در امور یکسان نیست؛ جسم و جان آدمی، با نرم خویی و ملایمت و ملاطفت سالم‌‌تر و سرحال‌‌تر خواهد بود و اجتماع منعطف فضای سلامتی بیشتری فراهم خواهد کرد‌‌. فرض کنید، در جامعه‌ای همه و یا اغلب مردم نسبت بهم بی‌انصاف و بی‌گذشت باشند، چه فضا و محیط سنگینی پدید می‌آید؟ گویی، نوعی فشار و سختی بر همدیگر وارد می‌کنند، بدین سبب، سلامتی‌ها بخاطر می‌افتد‌‌. انعطاف‌‌پذیری راه گریز و راه چاره از چنین خطرات و نا سلامتی‌ها است‌‌.

نگرش انعطافی و امکانی، یعنی، آینده‌اندیشانه به انسان و زندگی، موجب توسعه روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی می‌شود، در واقع، توسعه یافتگی با انعطاف ‌‌پذیری نسبت دارد؛ چون، انعطاف وضعیت و موقعیت انبساط و نگاه باز است، نگاه باز، نگرش مبتنی بر تحقیق ‌پذیری است و رشد و توسعه با این روش مناسبت دارد، و بر عکس، روش بر بسته، امکان رستن و رشد کردن را مسدود می‌سازد، بنابراین، توسعه با انعطاف ‌‌پذیری و آینده ‌نگری هم افق است و قرابت دارد‌‌. یعنی، چشم انداز و وسعت افق بینی با ساختن و نیک پرداختن زندگی آینده مناسبت و موافقت دارند‌‌.درست در مقابل تنگ نظری و غیرقابل انعطاف؛ تنگ نظری و تنگ عملی، بالذات و بطور ماهوی با توسعه، مخالف است؛ چون، امکان‌ها و گونه گونی ‌ها را نادیده می‌گیرد‌‌. توسعه، ریشه در تنوع و تکثر و فراخی‌ها و فربهی‌ها دارد‌‌.

انعطاف ‌‌پذیری، قدرت آفرین است؛ یعنی، در حالت و وضعیت انعطاف، انسان و جامعه و کشور می‌تواند، امکان تفکر و تصمیم و تعامل و تولید اثرهای گونه گون داشته باشد، اثرهای خیر و نیک و نافع، عین قدرت هستند‌‌. مثل، ورزشکاری که در زمان مسابقه از فنون و تکنیک‌های بیشتر و بهتر استفاده کند، قطعا، از قوت و قدرت افزون ‌‌تر برخوردار خواهد بود در نسبت با ورزشکاری که دست اش بسته است و با فنون کمتری آشناست، انعطاف‌‌ پذیری شناخت بیشتر پیش می‌آورد، چون، امکان‌ های بیشتر برای یادگیری دارد و راه‌ های باز فراوانی پیش رو دارد؛ بدین سان، انعطاف ‌‌پذیری با قدرت افزایی، ربط پیدا می‌کند‌‌.

در ساحت و میدان معرفت و علم و دانش نیز، نگاه انعطافی و امکانی و آینده محور، با نگرش انجمادی و انسدادی یکسان و برابر نیست؛ چرا؟ زیرا، انعطاف با انکشاف قرین است، یعنی، کشف ساحت‌ ها و قلمروهای نوین‌‌.کشف و ظهور عرصه‌های جدید علمی و دانشی و تکنولوژیک، با نوع نگرش و رویکردهای تفکری و اجتماعی و استراتژیک و برنامه ریزی، نسبت عمیق دارد‌‌. به عنوان نمونه، کشفیات دوران تمدنی و فرهنگی ایران و اسلامی قرون دوم تا پنجم هجری را می‌توان مثال آورد؛ یا کشفیات عظیم و مدرن دوران پس از رنسانس و مدرنیته را می‌توان دلیل آورد که با گسستن و رهایی از قیود دوران قرون وسطایی و خرافات و نگرش منجمد و بسته، به امکان ‌ها و آینده‌های جدید رسیدند و اندیشیدند و کوشیدند و کشف‌های نو به بشریت عرضه نمودند که هنوز ادامه دارد‌‌.بنابراین، جهان و جامعه انعطاف پذیر، در واقع، جهان و جامعه امکان شناس و آینده اندیش است؛ کشفیات از متن و دل امکان ‌ها بتوسط عقل‌ها و اندیشه‌ها و کوشش‌ها و ظهور اثرها، بیرون می‌آیند و در زندگی ساری و جاری و اثرگذار می‌شوند‌‌.

انعطاف‌ پذیری، توان مقایسه و مقابله را افزون می‌کند؛ یعنی چه؟ یعنی، انعطاف داشتن در واقع، به دیدن امکان‌ها مختلف است، مثلا، اگر کسی علم و دانشی دارد در مقایسه و مقابله با دانش دیگران بهتر و عمیق‌‌تر به قوت و ضعف دانش خود پی می‌برد؛ انعطاف این مقایسه‌‌ پذیری را بالا می‌برد و توان نقد و سنجش فراهم می‌آورد؛ در حالت انجماد و خشک مغزی و تعصب و تصلب، مقایسه و نقد هراس آور می‌گردد؛ چون، خشک مغزی، قدرت تفکر و تعمل را از آدمی می‌ستاند، مقایسه وسعت نظر و تفکراثربخش می‌خواهد تا از تولید اثرهای بهتر در مقایسه و مطابقه با دیگران، استقبال شود.

عقل و اندیشه ‌ورزی، در رتق و فتق و سامان و سازمان امور زندگی و انسان، مسئولیت بی‌بدیل و بی‌نظیری و خطری دارد؛ با وجدان و شهود بی‌واسطه و علم حضوری و نیز تجربه و تاریخ و مشاهده و معاینه واقعی، می‌توان دشواری و سختی کار عقل را بهتر فهمید که این فهم نیز کار عقل است، عقل هم با موانع درون و سدود نفس مواجه است و هم با موانع برون و سدهای کثیر واقعی؛ مثلا، امیال و علایق و سلایق و احساسات و تخیلات و توهمات از جمله موانع درون و نفس آدمی هستند که نحوه سامان آنها به ‌عهده عقل و آموزه‌های دینی و اخلاقی و عرفانی و غیره است، ولی، مسوولیت بی‌واسطه بعهده عقل و خرد آدمی است؛ در بیرون نیز ایجاد فضای مناسب و مساعد امور و اندیشیدن درست و معقول و اثربخش، نیز به عهده عقل است؛ در این میان تنها برخی امکان‌ها و اسباب‌ها، به یاری عقل می‌یایند، انعطاف و انبساط از آن امکان‌هاست؛ عقل، در مواجهه با دوگانه ‌ها، یعنی، انعطاف و انجماد و اجبار و اختیار و ابهام و آشکار و انفعال و اکتیوال و ارتجاع و ارتقا و نظایر اینها، جانب امکان‌پذیری‌ها و طرف مساعد و مناسب زندگی را می‌گیرد تا به کیفیت و فضیلت حیات بشری مدد رساند؛ عقل و اندیشه ورزی، دنبال اثربخشی در زندگی هستند، اصل انعطاف ‌پذیری با آینده ‌اندیشی، با مشی طبیعی و قاعده حکمی زندگی مناسبت و موافقت دارند؛ ابزارها و اختیارها و انعطاف ‌ها و احیاگری‌ها و آشکارسازی به یاری اهل اندیشه و علم و فن می‌آیند، مثل، وضعیت کشورهای توسعه یافته؛ یعنی، عقل‌ ها و عمل‌ ها در زمان و زمینه مساعد و مناسب اثرهای نافع و خیر تولید می‌کنند و این اثرها، زندگی سازند.

منبع: روزنامه همدلی؛ 1397،12،05
گروه اطلاع رسانی **9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه روزان آينده نگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

در این همایش انسیه کتابچی در این نشست به موضوع کاهش تمایل به فرزندآوری در ایران پرداخت و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل این معضل، بر لزوم رفع موانع ذهنی در این زمینه تأکید کرد.

وی گفت: مشکلات اقتصادی، بهانه‌ای متداول در میان خانواده‌های ایرانی برای عدم تمایل به فرزندآوری بیشتر بوده و برای رفع این مشکل دولت مشوق‌های مختلف را ارائه می دهد.

کتابچی تصریح کرد: این مشوق‌ها که در سال گذشته شامل وام ۲۰۳ هزار میلیارد تومانی به خانواده‌ها می‌شد، به منظور حمایت از فرزندآوری و نشان دادن استقبال حاکمیت از این امر در نظر گرفته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: صرف ارائه مشوق‌های اقتصادی، راه‌حل نهایی برای افزایش نرخ باروری نیست که اگر مسائل اقتصادی تنها دلیل عدم تمایل به فرزندآوری بود، مشوق‌های دولت تاکنون تاثیر خود را بر افزایش نرخ باروری نشان داده بودند.

معاون ستاد ملی جمعیت کشور در ادامه به تلاش‌های ستاد ملی جمعیت برای ارائه خدمات مناسب به خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری اشاره کرد و بیان داشت: معتقدم مشوق‌ها علاوه بر اثر اقتصادی، می‌توانند تاثیر فرهنگی مثبتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، فراهم کردن تمهیدات لازم برای امنیت شغلی و تحصیلی بانوان شاغل یا دانشجو، می‌تواند انگیزه آنان را برای فرزندآوری افزایش دهد.

 کتابچی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری تأکید کرد و گفت: این امر باید توسط افرادی انجام شود که به ضرورت افزایش جمعیت معتقد باشند.

 وی در این خصوص به نقش شهرداری‌ها در ارائه تخفیف به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اشاره کرد.

کتابچی در ادامه به موضوع ناباروری پرداخت و خواستار مطالبه‌گری برای ایجاد پروتکل واحد در جهت اجرای مرحله به مرحله درمان زوجین نابارور شد.

وی با بیان اینکه ناباروری نیازی به فرهنگ‌سازی ندارد، بر لزوم رویکرد علمی به این موضوع و بررسی مشکلات و سبک زندگی زوجین نابارور در کنار درمان آنها تأکید کرد.

معاون ستاد ملی جمعیت در خصوص نقش تسهیل‌گر جوانی جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد: با توجه به تنوع مخاطبان، ارائه راه‌حل‌های متناسب با هر گروه، از جمله افراد تحصیل‌کرده، کم‌برخوردار، با گرایش‌های مذهبی و قومی متفاوت، ضروری است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • تن‌هاخ: انعطاف پذیری خوبی برای بازگشت به بازی نشان دادیم
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • برگزاری نشست هم اندیشی استاندار با فعالان محلات استان قزوین
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • انعطاف بالای حماس در مذاکرات برای آتش بس در غزه + جزئیات
  • آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد
  • نشست هم‌اندیشی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران با معتمدین معین ایثارگر
  • توضیحات سخنگوی دولت در خصوص لایحه افزایش تعطیلات + فیلم