Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-20@03:52:00 GMT

۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در گیلان تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۵۱۳۳

۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در گیلان تولید می‌شود

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه پرورش ماهیان گرم‌آبی در گیلان به‌هیچ عنوان با شرایط گذشته قابل مقایسه نیست گفت:‌ سالانه ۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در گیلان تولید می‌شود. ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

اسحاق شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه چیزی در حدود 2 هزار و 500 تن ماهی گرم‌آبی در استان گیلان تولید می‌شد که این مقدار تولید با یک جهش بسیار فوق‌العاده هم‌اینک به بیش از 50 هزار تن در سال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات گیلان افزایش فعالیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروری در این استان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: هر جا که از منابع و پهنه آبی برخوردار باشد محل بسیار مناسبی برای فعالیت‌های آبزی‌پروری و تولید ثروت است و این شرایط به نحو مطلوبی در استان گیلان وجود دارد.

شعبانی با تأکید بر اینکه در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرورش ماهیان سردآبی نظیر قزل‌آلا به‌هیچ عنوان در استان گیلان رواج نداشت افزود: این وضعیت هم‌اکنون دچار تغییرات فراوانی شده به نحوی‌که سال گذشته حدود 5 هزار تن ماهی قزل‌آلا در گیلان تولید شد.

طرح پرورش ماهیان خاویاری در لرستان توسعه می‌یابد7000 مولد میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شودشهرک پرورش ماهیان زینتی در کاشان افتتاح می‌شود

وی شرایط بسیار ویژه‌ای که در سال گذشته به علت کمبود منابع آبی در گیلان به وجود آمده بود را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در سال 96 به علت کاهش نزولات آسمانی و بارش کم باران رودخانه‌های استان کم آب بودند و شرایط برای رهاسازی بچه ماهیان در آنان فراهم نبود.

مدیرکل شیلات گیلان تولید و رهاسازی بیش از 137 میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های استان در سال گذشته را از اقدامات این دستگاه خواند و گفت: در سال‌های گذشته سالانه حدود 5 یا 6 میلیون قطعه بچه ماهی در گیلان تولید می‌شد که پرورش آن‌ها اکثراً به روش تکثیر طبیعی بود.

شعبانی با تأکید بر اینکه در چهل سال پیش حدود 3 هزار تن ماهی در استان گیلان تولید و روانه بازار مصرف می‌شد بیان داشت: در حال حاضر میزان تولید ماهی در این استان به حدود 70 هزار تن در سال رسیده و سرانه مصرف آن نیز به 16 کیلوگرم در سال افزایش پیدا کرده است.

وی سرانه صید ماهی در استان گیلان را حدود 26 کیلوگرم در سال اعلام کرد و اظهار داشت: 10 درصد از ماهیان استخوانی صید شده گیلان به‌وسیله مسافران‌ یا آبزی‌پروران به خارج از استان و خارج از کشور صادر شده و مابقی آن نیز در داخل استان به مصرف مردم می‌رسد.

مدیرکل شیلات گیلان ماهی سفید را محبوب‌ترین ماهی مردم این استان در سال‌های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: صید ماهی سفید توسط صیادان گیلانی به نسبت سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش زیادی داشته و از هزار و 100 تن به حدود 7 هزار تن رسیده است.

شعبانی اقدامات شیلات کشور جهت افزایش تولید و ارتقاء سطح سرانه مصرف ماهی در بین خانواده‌های ایرانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در پایان سال 96 یک میلیون و 202 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد و میانگین سرانه مصرف ماهی به 11.2 ارتقاء پیدا کرد.

‌انتهای پیام/ش

R7877/P1377/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد

احمد بختیاری با اشاره به آغاز اجرای طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در استان همدان و ضرورت تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: دستورالعمل این طرح به دستور مقام عالی وزارت توسط سازمان شیلات ایران با مشارکت شیلات استان‌ها تهیه و به تایید وزیر رسیده است.

او با اشاره به اینکه طرح جهادی با اهدافی همچون استفاده بهینه و دو منظوره و افزایش بهره‌وری آب اجرا می‌شود گفت: همچنین افزایش تولید گوشت ماهی به عنوان غذای سلامت، ایجاد و تثبیت اشتغال در مناطق روستایی، افزایش محصولات زراعی و درآمد روستائیان، جلوگیری از مهاجرت و افزایش سرانه مصرف آبزیان شمار دیگری از اهداف است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه این طرح نقش موثری در امنیت غذایی جامعه خواهد داشت گفت: در کشور ۵۰۰ هزار چاه کشاورزی و ۶۵ هزار استخر ذخیره آب ساخته شده وجود دارد که تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ استخر ماهی دار شده و با اجرای این طرح ۱۵ هزار استخر دیگر ماهی دار خواهد شد.

بختیاری گفت: در استان همدان نیز طبق آخرین آمار‌ها حدود ۱۵ هزار چاه، چشمه قنات و رودخانه وجود دارد همچنین طبق برآورد‌ها حداقل ۲ هزار استخر ذخیره آب کشاورزی خاکی، بتونی و ژئوممبران موجود است که با اندک تغییراتی قابلیت استفاده در پرورش انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • تولید بیش از ۷۰۰ تن ماهی سردآبی در استان یزد
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل