Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@04:00:45 GMT

چین و روسیه شرکای مناسبی برای ایران نیستند

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۵۱۳۶

خرداد: ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است، وی تاکنون سال‌ها به عنوان کارشناس سیاست خارجی آمریکا و انگلیس فعالیت کرده‌ است.
این استاد دانشگاه در مورد برجام و همکاری ایران و اروپا با ایلنا گفت‌وگو کرده‌ است که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:
برجام در واقع تلاش برای صلح در خاورمیانه بود
ویلیام لوکاس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد توافق هسته‌ای ایران گفت: توافق هسته‌ای با ایران در واقع می‌تواند به بازی شطرنج تشبیه شود که سربازان آن برای صلح در خاورمیانه تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سربازان پیاده نظام با عقد این قرارداد برای رسیدن به شرایط پایدار تلاش می‌کردند.
هدف ترامپ از تحریم‌ها، تغییر حاکمیت در ایران است
وی افزود دولت ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما می‌خواست با استفاده از توافق و مذاکره ایران را راضی به محدود کردن فعالیت هسته‌ای کند و همچنین در موضوعاتی مانند آینده عراق، جنگ یمن و سوریه موضوعاتی که تهران در آنها حضور چشم‌گیری دارد با ایران بحث و گفت‌وگو داشته باشد، اما ترامپ بازی را به هم زد و با ترک برجام و اعمال تحریم‌ها، شرایط جدیدی ایجاد کرد که این حرکت‌ها در واقع هدف ترامپ برای تغییر حاکمیت ایران را ثابت می‌کند.
 روابط ایران و سوریه، آمریکا را نگران می‌کند
لوکاس در ادامه به بیان شرحی از روابط ایران و آمریکا پرداخت و گفت: ایران از بشار اسد حمایت می‌کند و ادامه حضور ایران در سوریه و یمن و حمایت  از فلسطین را شاهد هستیم، همین موضوع آمریکا را نگران می‌کند و تهران و واشنگتن را در مقابل هم قرار می‌دهد و باعث می‌شود آمریکا به فشار بر ایران ادامه دهد با توجه به این اتفاقات روابط دو کشور در شرایط پر التهابی قرار گرفته است.
تحریم‌ها اقتصاد را نشانه گرفته‌است
این استاد دانشگاه ضمن پیش‌بینی شرایط سخت برای اقتصاد ایران اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را نشانه گرفته‌ است و هدفش تضعیف اقتصاد ایران است. تحریم‌های آمریکا اقتصاد نفتی ایران را تحت تاثیر قرار داده‌ است. صندوق بین‌المللی پول هم برای ایران کاهش ۳.۷% را پیش‌بینی کرده‌ است. 
ایرانیان همواره با مقاومت خود از مشکلات عبور کرده‌اند
وی خاطرنشان کرد: در واقع اقتصاد ایران از این شرایط کم و بیش لطمه می‌بیند. البته باید منتظر بمانیم؛ چرا که ایرانیان همیشه به اقتصاد مقاومتی تاکید داشته‌اند و با مقاومت خود از مشکلات عبور کردند بنابراین این امکان وجود دارد که این بار هم در مقابل مشکلات مقاومت کنند.
روسیه و چین بازارهای اقتصادی محدودی برای حمایت از ایران هستند
این استاد دانشگاه در مورد روابط ایران با روسیه و چین خاطرنشان کرد: ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا روابط گسترده‌ای با روسیه، چین و هند برقرار کرد باید بگویم این روابط برای نجات اقتصاد ایران کامل نیست؛ چرا که هر دو کشور هند و چین بازارهای محدودی هستند و از طرفی هم هر لحظه این امکان وجود دارد که از خرید نفت ایران خودداری کنند.
وی گفت:‌ از طرف دیگر اقتصاد روسیه برای اینکه یک نیروی حمایتی برای اقتصاد ایران باشد، بسیار ضعیف است. بنابراین این کشورها شرکای مناسبی برای ایران محسوب نمی‌شوند چرا که هر لحظه امکان قطع خرید نفت و هرگونه فعالیت تجاری از سوی آن‌ها وجود دارد.
هدف اروپا مقابله با تحریم‌هاست
این استاد دانشگاه هچنین با اشاره به روابط ایران و اروپا تاکید کرد: پیوند میان ایران و اتحادیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکایی‌ها بوده‌ است. هر چند تاکنون سرعت ساز و کار مالی ایران و اروپا کم بوده‌ است.
اجرایی شدن کامل اینستکس زمان زیادی نیاز دارد
وی ادامه داد: اینستکس فعلا در قالب محدود به اجرا در آمده‌ است و باید بدانیم زمان زیادی لازم است که این ساز و کار  به صورت کامل اجرا شود. البته موفقیت این ساز و کار بستگی به دو طرف دارد. برچسب ها: برج ، روابط بین الملل ، سیاست خارجی ، اینستکس

منبع: خرداد

کلیدواژه: برج روابط بین الملل سیاست خارجی اینستکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲

محمدصادق مهرجو گفت: تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد

محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: به طور متوسط ایران در سال ۱۴۰۲، روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که از این میزان، روزانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه به سمت پالایشگاه‌های داخلی ارسال و مابقی برای صادرات در دسترس بوده است. یعنی ما به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام برای صادرات داشتیم. عمده صادرات ما نیز به پالایشگاه‌های چین و هند انجام می‌شد.

 

وی ادامه داد: در این بین، راه‌های صادرات نفت خام به بازار‌های آسیا مجددا احیا شد و نیاز کشور‌های بزرگ و واردکننده نفت خام مانند چین و هند را تامین کرد؛ به خصوص کشور چین که به دلیل چشم‌انداز مثبت اقتصادی، بعد از پاندمی کرونا قصد افزایش واردات نفت خام و افزایش ظرفیت‌های پالایشی را دارد.

 

مهرجو درخصوص نیاز وارداتی کشور چین توضیح داد: اگر تولید روزانه نفت خام چین را به طور متوسط ۴.۲ میلیون بشکه و ظرفیت پالایشی این کشور را ۱۹.۵ میلیون بشکه در نظر بگیریم، چین روزانه نیاز به واردات ۱۵ میلیون بشکه نفت خام دارد که با توجه به تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت خام روسیه و تخفیف‌هایی که این کشور مجبور است برای فروش نفت خام خود بدهد، بخش عمده‌ای از واردات نفت خام چین را به خودش اختصاص می‌دهد.

 

وی افزود: البته تخفیف‌های ایران با توجه کیفیت بالاتر نفت خام صادراتی ما نسبت به نفت خام روسیه، به مراتب کمتر است. از طرفی ما رقیب دیگری، چون عراق داریم که مانع تحریمی برای فروش نفت خام خود ندارد و البته تخفیفی هم بابت فروش، پرداخت نمی‌کند. از آنجا که نوع نگاه چینی‌ها و هندی‌ها به بازار واردات نفت خام صرفا استفاده از موقعیت کنونی برای تامین بیشتر و ارزان‌تر نفت خام پالایشگاه است، لذا چشم‌پوشی از این موقعیت که به سبب تحریم فروش نفت خام ایران و روسیه، فراهم کرده بسیار سخت است. به همین علت به نظر می‌رسد میزان سودی که پالایشگاه‌های نفت خام چین و هند ناشی از واردات نفت خام تخفیف‌دار ایران و روسیه (مخصوصا تخفیف‌های روسیه) دریافت می‌کند، باعث می‌شود که بتوانند ریسک‌های وارداتی را تحمل کنند و از این سود قابل توجه، صرف نظر نکنند.

 

این کارشناس انرژی عنوان کرد: بر اساس خبر‌هایی که وجود دارد، حتی پالایشگاه‌های نفت خام اروپایی که قبل از تحریم‌های روسیه و سقف قیمتی اعمال شده، مقصد اصلی صادرات نفت خام این کشور بوده‌اند همچنان نتوانستند از واردات نفت خام این کشور علی رغم تحریم‌های اعمال شده اتحادیه اروپا، چشم پوشی کنند و همچنان از طریق واسطه‌های خودشان واردات نفت خام تخفیف دار روسیه را ادامه می‌دهند. این سود آنقدر زیاد است که توجه شرکت‌های نفتی اروپایی را به خودش جلب کرده و این شرکت‌ها از طریق شرکت‌های کوچک واسطه‌ای، در زمینه واردات و معامله‌های محموله‌های نفت خام فعال هستند.

 

مهرجو با اشاره به اینکه امسال در آمریکا انتخابات برگزار خواهد شد و برای حزب دموکرات و رئیس جمهور فعلی آمریکا عدم افزایش قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در بازار آمریکا، یکی از هدف‌های اصلی است، گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند علی رغم اعلام رسمی تحریم‌ها، در عمل سختگیری زیادی را برای تجارت کشور‌های تحت تحریم (حداقل تا موعد انتخابات) نداشته باشند تا کمبود عرضه در بازار نفت خام به خصوص باعث تلاطم قیمتی در بازار آمریکا نشود.

 

وی ادامه داد: از مجموع این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌های آمریکا در مقطع زمانی کنونی (حداقل تا زمان انتخابات آمریکا) خیلی جدی دنبال نخواهد شد و صادرات نفت خام ما را خیلی با چالش مواجه نمی‌کند. روند تولید نفت خام در سال جدید افزایشی خواهد بود و متعاقب آن، صادرات ما هم در سطح فعلی حفظ خواهد شد و اگر چالشی از ناحیه تحریم برای صادرات ما بوجود بیاید قابل توجه نخواهد بود.

 

این کارشناس انرژی درمورد نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام گفت: نحوه برخورد چین با توجه به سابقه و نوع نگاه اقتصادی که دارد، تغییر به‌خصوصی نخواهد کرد؛ چون نگاه چین به کشور‌های تامین کننده نفت خام، یک نگاه مقطعی نیست و تمایل دارد که روابط خود را با تمامی صادر کنندگان حفظ کند و البته در سبد انرژی خود، انواع نفت خام وارداتی با مشخصات مختلف داشته باشد.

 

مهرجو در پایان اضافه کرد: چین رابطه خوبی با عمده صادرکنندگان نفت خام در آسیا از جمله عربستان و عراق و کویت دارد و بعد از تحریم‌ها هم در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران، رابطه خوب و پایداری با ما برقرار کرده است. قطعا حفظ این رابطه هم به نفع آنهاست و هم قابل چشم پوشی نیست. با توجه به تخفیف‌هایی که ما برای نفت خام خود درنظر داریم، سود بیشتری هم از واردات نفت خام ما نسبت به واردات از عربستان و عراق خواهد برد؛ لذا با توجه به احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، فکر می‌کنم که تنها خریداران ما در شرکت‌های چینی میزان چانه زنی شان را بیشتر خواهند کرد به بهانه اعمال تحریم‌های احتمالی، ولی صرف نظر کردن و یا کاهش نفت خام از ایران، بسیار بعید به نظر می‌رسد، چون هر دو طرف (هم ایران و هم چین) از این شراکت سود خواهند برد.

دیگر خبرها

  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲