Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پیگیری های مردمی و نخبگان جریان مومن انقلابی استان همه ۱۵ کارگر محکوم از اتهام اخلال در نظم عمومی تبرئه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ هپکو؛ شرکتی نام‌آشنا در عرصه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی که آوازه آن به خارج از مرزها هم رسیده بود اما با واگذاری نادرست و سوء مدیریت با مشکلاتی سخت دست به گریبان شد طولانی شدن مشکلات و بی‌توجهی مسئولین باعث شد کارگران هپکو برای پیگیری مطالبات خود پا را حریم شرکت فراتر گذاشته و در سطح شهر مشکلات خود را فریاد بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات معیشتی کارکنان هپکو به حدی زیاد شده بود و آن‌قدر زندگی را بر کارگران و خانواده‌هایشان سخت کرد که آن‌هایی که روزی پرتلاش به ساخت ماشین‌آلاتی مشغول بودند که راه را برای مردم هموار کند، درحالی‌که از تجمعات و راهپیمایی‌های سکوت هم نتیجه نگرفتند سه روز پیاپی بی‌کار و بی‌انگیزه با بستن راه‌آهن شمال ـ جنوب دست به اعتراض زدند و این مسئله جدا از تنش‌های رسانه‌ای اخلال در سیستم حمل‌ونقل ریلی را به دنبال داشت.

هرچند دشمنان سعی کردند که از مشکلات معیشتی این کارکنان زحمت‌کش تنور داغی درست کنند و نان خواسته‌های سیاسی خود را به آن بچسبانند ولی کارگران با آگاهی و بصیرت و با پناه بردن به دامان مساجد و تبعیت ازنظر علما راه خود را از دشمنان نظام جدا کرده و مسیر قانونی اعتراض را در پیش گرفتند.

هرچند با پیگیری‌های مسئولین کماکان اوضاع هپکو سامان یافت اما پس از گذر بازه زمانی مشخصی مسئله اعتراضات کارگران هپکو و لیدر هایی که این اعتراضات را مدیریت می‌کردند به یک مسئله قضایی تبدیل شد و پس از بررسی توسط دادگاه، این کارگران از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک به جرم «اخلال در نظم عمومی» و «تحریک کارگران به تظاهرات و اغتشاش در فضای مجازی» به یک تا دو سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. البته با توجه به فقدان سوءسابقه کیفری و شرایط خاصِ این کارگران، حکم به مدت ۵ سال به شکل تعلیقی صادر شد.

بعد از صدور احکام تعلیقی این کارگران، درخواست‌هایی از سوی رسانه‌ها و کارگران هپکو برای بخشش این احکام با توجه به اینکه این اقدامات اعتراضی در شرایط خاص و بحرانی شرکت هپکو رخ‌داده بود شکل گرفت و درخواست شد که احکام صادره برای این ۱۵ کارگر مورد بخشش قرار گیرد.

علمای دلسوز و جامعه روحانیت اراک به‌منظور جلوگیری از ایجاد شکاف بین جامعه کارگری که بخش قابل‌توجهی از مردم استان مرکزی را تشکیل می‌دهد و به دلیل اینکه این افراد مطالبات به‌حق خود را پیگیری می‌کردند و تنگناهای معیشتی که با آن دست‌به‌گریبان بودند موجب خروج آن‌ها از سازوکار قانونی شده بود اما با هدایت و آگاهی بخشی مسئولین به این مسیر بازگشتند و ابتدا درصدد دشمنی با قانون و نظام جمهوری اسلامی برنیامدند از دادگاه تجدیدنظر استان خواستند که در رأی  خود با رأفت اسلامی با این موضوع برخورد کرده و از اختیارات قانونی خود جهت بخشش این ۱۵ کارگر استفاده کنند.

به‌این‌ترتیب۶۴ نفر از اساتید حوزه علمیه استان به دادگستری استان نامه‌ای نوشتند و ضمن حمایت از کارگران خواستار رأفت اسلامی در دادگاه تجدیدنظر افراد خاطی شدند.

همچنین ابتدای سال جاری ۵ نامه از سوی ائمه جماعات مسجد و هیئت‌امنای آن‌ها با ۱۱۰ امضا به‌منظور حمایت از کارگران نوشته‌شده بود. علاوه بر این طومار مردمی با حدود ۱۰ هزار امضا در شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان و روز عید فطر تهیه شد.

اساتید دانشگاه نیز به این حرکت عمومی پیوستند و نتیجه آن نامه‌ای با ۴۹ امضا از اساتید دانشگاه خطاب به آقای پاک‌بین، برای دادگاه تجدیدنظر، بهمن ۹۷ بود، و از ریاست محترم شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر خواسته‌شده بود به دلیل اینکه این عزیزان به علما روی آوردند، نهایت رأفت اسلامی را در دادگاه تجدیدنظر به خرج داده و ایشان را مورد عفو کامل قرار دهند.

و درنهایت با تلاش علما و مسئولین و اساتید دانشگاه و مردم شریف اراک حجت‌الاسلام عبدالهی رئیس دادگستری استان مرکزی در رابطه با این موضوع  اظهار کرد: «پس از رسیدگی پرونده کارگران هپکو در دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی، کارگران از تمامی اتهامات مربوط به جرائم عمومی تبرئه شدند».

البته از این تعداد، ۷ نفر اتهام دیگری هم دارند که باید در اردیبهشت‌ماه در دادگاه انقلاب رسیدگی شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۵۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عضویت کارگران منتخب جشنواره امتنان در بنیاد ملی نخبگان خبر داد و با بیان اینکه اقتدار امروز کشور مرهون مجاهدت کارگران است، گفت: بخشی از صنایع کشور در دوره‌های گذشته به تعطیلی کشیده شدند که با نگاه راهبردی دولت مردمی این واحدها احیا شد.

به گزارش ایسنا، سیدصولت مرتضوی در نشست هم‌اندیشی با منتخبان سی و پنجمین جشنواره امتنان کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه اظهار کرد: کار بستر استقلال یک کشور را فراهم می‌کند و کشور را به توسعه اقتصادی می‌رساند و کارگران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاکنون پیشگام تولید و توسعه کشور بوده‌اند.

وی پیرو تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران، اعلام کرد که تأمین امنیت شغلی کارگران را در اولویت برنامه های وزارت کار قرار می دهد.

به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امنیت شغلی با پایداری صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود و اهتمام و توان دولت در جهت تحقق این هدف است.

مرتضوی ضمن اشاره به معرفی منتخبین جامعه کار و تولید به بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: ایجاد شبکه ارتباطی و انتقال تجربیات کارگران نمونه به نسل جوان باید با جدیت دنبال شود. برگزیدگان جشنواره امتنان، سفیران جمهوری اسلامی ایران در بخش تولید هستند و باید در حوزه انرژی، معادن، فولاد، پزشکی و کشاورزی راویان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشند.

وزیر کار همچنین تاکید کرد که در حوزه مسکن کارگری می توان از دانش نخبگان کارگری استفاده کرد.

وی با اشاره به نامگذاری شعار سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: محوریت شعار سال به نقش مردم در رونق اقتصادی و جهش تولید تاکید دارد و رکن جهش تولید، کارگران و کارفرمایان هستند.ما توفیق خدمت به این قشر را سعادت می‌دانیم، چرا که اقتدار امروز کشور، مرهون مجاهدت کارگران کشور است.

محمد چکشیان - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم جزییاتی از روند شناسایی و انتخاب کارگران نخبه ارائه کرد و گفت: در این دوره از جشنواره ۵۰ هزار نخبه جامعه کار و تولید شناسایی شدند که ۲۶ نفر از آنان به عنوان برترین‌های کشوری مورد تقدیر قرار گرفتند که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای شعار سال، مرکز حمایت از نخبگان جامعه کار و تولید کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی منتخبین و برگزیدگان جشنواره امسال علاوه بر تقدیر ویژه ریاست‌جمهوری مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان ترویج مولفه‌های فرهنگ کار نظیر منزلت کار، وجدان کاری و مسئولیت پذیری را در دستور کار ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند
  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان
  • پیگیری درخواست‌های مردمی در بسته شهروند خبرنگار
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری بدون اغماض پیگیری می‌شود