Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@23:18:02 GMT

آب کرفس با بدن ما چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۶۴۰۹

اضافه کردن خود کرفس به اسموتی، بهتر از تهیه نوشیدنی آن است به علاوه اینکه دیگر با آب‌گیری کرفس، فیبر آن از بین نخواهد رفت.


به گزارش شریان نیوز،برخی مردم نوشیدن آب‌میوه را آسان‌ترین راه برای اضافه کردن میوه‌ها وسبزیجات به رژیم غذایی‌ شان می‌دانند. اگرچه این موضوع جدیدی نیست، اما در مورد آب کرفس، به طور ویژه محبوبیت خاصی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها توصیه‌های بی‌پایانی در مورد خواص آب کرفس می‌بینیم و می‌شنویم، اما دانستن آنچه این نوشیدنی با بدن ما می‌کند، می‌تواند سودمند باشد:


بنابراین، مزایای آب کرفس چیست؟
یکی از اصلی‌ترین خواص نوشیدنی کرفس، هیدراته کردن بدن است. ۱۶ اونس (حدود ۴۵۰ گرم) از آب ساقه کرفس، شامل آب بیشتری نسبت به سبزیجات معمولی می‌شود. تعداد بسیار محدودی از مردم از ساقه کرفس به عنوان منبعی برای هیدراته کردن بدنشان استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت نوشیدن آب کرفس بدنتان را بیشتر هیدراته می‌کند زیرا شما راحت‌تر و بیشتر می‌توانید فرم نوشیدنی این سبزی را مصرف کنید.

به غیر از آب‌رسانی به بدن و مقدار کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در کرفس، خواص کم دیگری نیز در این سبزی نهفته است. اکثر ادعاهای تأثیر آب کرفس بر سلامتی بدن تنها نقل قول و حرف‌هایی هستند که در بین مردم رواج پیدا کرده و تنها متکی به تجارب افراد بعد از نوشیدن آن می‌باشند؛ اما این حکایات افراد، همگی دارای مدرک معتبر نیستند. به علاوه اگر کسی شروع به نوشیدن آب کرفس می‌کند، احتمالاً تغییرات دیگری نیز در سبک زندگی‌اش ایجاد خواهد کرد که می‌تواند تأثیراتی همچون کاهش وزن و یا شفافیت پوست بر او داشته باشد.
تحقیقات، به اندازه کافی از دیگر ادعاهای موجود حمایت نمی‌کنند
توصیه‌های مربوط به اثرات مفید آب کرفس بر روی سلامتی، در حال گردش در اینترنت است و شامل هر چیزی از کاهش وزن و کمک به گوارش تا کاهش التهاب و جلوگیری از سرطان می‌شود. متخصصین هشدار داده‌اند که این ادعاها به طور جدی و بالقوه می‌توانند خطرناک باشند. هیچ مدرکی در جهت حمایت از توانایی آب کرفس در کمک به کاهش وزن وجود ندارد. فرایند تهیه آب‌میوه یا سبزیجات باعث از بین رفتن فیبر موجود (که باعث ایجاد احساس سیری و کاهش وزن می‌شود) خواهد شد. در مورد تأثیر این نوشیدنی بر گوارش هم همین‌طور، برخی افراد گمان می‌کنند نوشیدن آب کرفس در هنگام صبح، زمانی که ناشتا هستند، به بهبود گوارش و هضم بهتر غذاهایی که در طول روز خواهند خورد، کمک می‌کند، در حالی که در مورد این ادعا نیز هیچ شاهدی وجود ندارد.

به طور مشابه، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آب کرفس از سرطان جلوگیری می‌کند. بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که انواع خاصی از میوه‌ها و سبزیجات یا از شما در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت می‌کنند و یا دارای عناصری هستند که جلوی سرطان را می‌گیرند.

به گفته این محققان، هیچ تحقیق ویژه‌ای در مورد آب کرفس و این مزایا وجود ندارد. اما یک استثنا؛ کرفس دارای فلاوونوئید و آپی‌ژنین است که برخی از اثرات پیشگیرانه شیمیایی را در تحقیقات مبتنی بر سلول نشان می‌دهد. با این حال، متخصصین، یادآور می‌شوند که این نتایج بر روی انسان‌ها در آزمایش‌های کنترل نشده نشان داده شده است و در مورد کل کرفس، و نه تنها آب آن، صحت دارد. با این حال، احتمال دارد که خواص سلامتی بیشتری از آب کرفس وجود داشته باشد که محققان هنوز به مطالعه بیشتر درباره آن‌ها نیاز دارند.
کرفس و آب آن هنوز می‌توانند جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشند


کرفس دارای مواد مغذی متفاوت است. این سبزی خود، یک ترکیب اضافی برای سالم کردن غذایی است که می‌خوریم. کرفس غنی از مواد مغذی و منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌های K و C، منگنز، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فولات و ویتامین B۶ و همچنین ریبوفلاوین است. علاوه بر این، کرفس دارای خواص ضدالتهابی است که باعث تقویت سلامت روده می‌شود و ممکن است به تنظیم گوارش کمک کند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خود سبزی کرفس دارای طیف گسترده‌ای از مزایای بهداشتی است که شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیمارهای کبدی و نقرس می‌گردد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه آیا آب کرفس نیز مزایای مشابهی را ارائه می‌دهد یا خیر، بسیار محدود است.

پس از تهیه آب کرفس، از آنجا که این نوشیدنی بسیار تلخ است، ممکن است برخی افراد بخواهند از یک شیرین‌کننده برای طعم‌دهی به آن استفاده کنند، یعنی افزایش کالری و شکر. اضافه کردن خود کرفس به اسموتی، بهتر از تهیه نوشیدنی آن است به علاوه اینکه دیگر با آب‌گیری کرفس، فیبر آن از بین نخواهد رفت.

نکته پایانی اینکه، مانند هر چیز دیگری، نوشیدن آب کرفس یک راه درمان نیست و مصرف آن از خوردن مواد ناسالم جلوگیری نمی‌کند و یا شیوه زندگی‌تان را تغییر نمی‌دهد. اگر از طعم این نوشیدنی لذت می‌برید و بدون اضافه کردن شکر یا هر شیرین‌کننده دیگری آن را مصرف کرده و در کنار آن از میوه‌ها و دیگر سبزیجات نیز استفاده می‌کنید، هیچ نگرانی وجود ندارد. با این حال، به یاد داشته باشید که آب آشامیدنی یک راه قابل قبول برای هیدراته کردن بدن است و شما مجبور به اضافه کردن ماده دیگری به آن نیستید.

برچسب هاآب کرفسرژیم غذایی سالم

منبع: شریان

کلیدواژه: آب کرفس رژیم غذایی سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میان وعده هایی سالم برای کودکان

بنا به این گزارش، همان‌گونه که خوردن وعده‌های غذایی سالم و مغذی برای رشد و تکامل کودکان توصیه می‌شود، استفاده از نوشیدنی‌های مفید نیز مستثنی نیست. اکثر کودکان عاشق نوشیدنی‌های شیرین و رنگارنگی هستند که چیزی جز شکر و اسانس نیستند. حال چگونه خانواده‌ها می‌توانند سالم‌ترین نوشیدنی‌ها را برای کودک خود انتخاب کنند.

دکتر سمیرا ابراهیم‌اف متخصص تغذیه درباره اهمیت نوشیدن مایعات برای کودکان می‌گوید: 

بچه‌ها باید آن قدر مایعات در طول روز استفاده کنند که همیشه رنگ ادرار روشنی داشته باشند. به غیر از ادرار اول صبح، که رنگ‌اش فرق می‌کند نباید رنگ آن تیره باشد. می‌توان از آب خالص یا نوشیدنی‌های سالم دیگری برای آن‌ها استفاده کرد. آب میوه‌ طبیعی یا بهتر از آن اسموتی‌ها هستند، که در آن میوه را با کل پوست‌اش در مخلوط کن می‌ریزند و به صورت مایع در می‌آورند. از اسموتی‌ها می‌توان هم به عنوان منبعی از مایعات استفاده کرد و هم فیبر می‌رساند. نوشیدنی‌های سنتی مانند شربت خاکشیر را هم داریم که دانه‌های آن می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش بچه‌ها کمک کند این به شرطی است که با شیرینی خیلی کم درست شود. این نوشیدنی می‌تواند به بچه‌هایی که در محیط‌های باز بازی می‌کنند و ساعت‌های طولانی بیرون هستند، کمک کند.

وی درباره مصرف آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های دیگر موجود در بازار برای کودکان گفت:
نوشیدنی‌های صنعتی موجود در بازار چند نوع هستند.  یک سری از آب میوه‌ها قسمت عمده‌شان شکر و مقداری اسانس است که سالم نیستند اما آب میوه‌های صنعتی  که روی آن‌ها صد درصد طبیعی قید شده است، مشکلی ندارند.
نوعی دیگراز نوشیدنی‌ها بر پایه لبنیات هستند که هر چه لبنیات در آن‌ها ساده‌تر باشد یعنی شیر ساده باشد. خیلی بهتر است. برای بچه‌هایی که اصلا شیر نمی‌خورند اگر بتوانید شیر را در خانه طعم دار کنید و به آن‌ها بدهید، خیلی خوب است. قاعدتا شیرهای طعم‌دار بیرون مخصوصا شیرکاکائوها چون شیرینی خیلی زیادی دارند. انتخاب خوبی نیستد. ولی گهگاه استفاده از آن مشکلی ندارد.

این متخصص تغذیه درباره خوردن بستنی و این‌که محدودیتی باید برای دادن آن به بچه‌ها داشته باشیم می‌گوید:  

 بستنی‌های یخی چیزی جز آب، شکر و اسانس نیستد. این نوع بستنی‌ها برای زمانی است که فرد احساس تشنگی زیادی کند در این صورت می توان از بستنی یخی فقط به عنوان یک مزه استفاده کرد. نباید جای ثابت در رژیم غذایی بچه‌ها به خاطر رنگ‌هایی که به آن اضافه می‌شود داشته باشد.
 بستنی‌هایی هم که بر پایه شیر هستند به هر حال درصد چربی بالایی و شکر زیادی دارند بنابراین آزاد بودن بچه در استفاده از هر تعداد از آن‌ها، قابل قبول نیست. چون اگر بچه مستعد پر وزنی باشد خوردن بستنی باعث می‌شود که کالری اضافه بگیرد و چاق شود. اگر هم بچه بدغذا باشد و انتخاب‌های محدودی داشته باشد با خوردن بستنی سیر می‌شود و همان چند انتخاب محدود را هم که قبلا داشت الان دیگر ندارد.
به بستنی باید به عنوان یک میان نگاه کرد و هر روز استفاده نشود. مگر این که کمبود وزن در بچه خیلی زیاد باشد که بخواهیم با خوردن بستنی جبران‌ کنیم. ولی به هر حال بهتر است در فاصله غذاها خورده شود. مثلا 2 ساعت بعد از وعده اصلی، تا به آن کالری اضافه نشود و جلوی دریافت وعده بعدی را نگیرد.

ابراهیم‌اف در پاسخ به سوالی درباره این که، اهمیت کدام یک از گروه‌های لبنی بیشتر است، گفت:

هر کدام از گروه‌های لبنیات خاصیت خاص خودشان را دارند. ترکیبات‌شان در مقادیر مشخص تقریبا شبیه همدیگر است. توصیه می‌شود از همه این گروه‌ها استفاده کنند. اگر شیر نمی‌تواند بخورد. می‌توان از آن در غذاها به صورت فرنی، شیر برنج، ماست، دوغ کم نمک، کشک استفاده کرد.

وی در پایان در باره مضرات نوشابه بر رشد کودکان می‌گوید:

 این نوشیدنی‌ باعث سیری کاذب در بچه‌ها می‌شود چرا که به دلیل داشتن قند، قند خون آن‌ها را بالا می‌برد، در نتیجه میلی به غذا پیدا نمی‌کنند. این قند همچنین باعث خرابی دندان در کودکان نیز می‌شود. گازی هم که در نوشابه وجود دارد ممکن است برای بعضی از بچه‌ها مشکلات گوارشی ایجاد کند. نوشابه مانع از جذب کلسیم  نیز می‌شود بنابراین می‌تواند در رشد بچه‌ها اختلال ایجاد کند. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • ۷ راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار می‌گذارید