Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:24:07 GMT

تاکید بر لزوم برقراری ارتباط میان پژوهش و صنعت

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۷۲۰۲۶

تاکید بر لزوم برقراری ارتباط میان پژوهش و صنعت

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن اشاره به برخی چالش‌های عدم پیوند بین علوم انسانی و صنعت، تأکید کرد: اقتصاد دانش بنیان سبب شده تا دامنه ذی‌نفعان و مشتریان مراکز علمی پژوهشی گسترده‌تر و متنوع‌تر شود. اما این گستردگی به تنهایی و بدون اقبال مراکز صنعتی و بدون فضاهای واسط شکل‌دهنده گفتگو بین علوم انسانی و صنعت ممکن نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، حسینعلی قبادی امروز (یکشنبه ۵ اسفند) در اولین روز از نخستین همایش ملی "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت" که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با تبریک روز مهندس اظهار کرد: روز مهندس مقارن با زادروز خواجه نصیرالدین طوسی بوده و اندیشه‌ها و آثار ایشان تداعی‌گر ضرورت و امکان پیوند میان علوم انسانی و علوم مهندسی نیز به شمار می‌آید؛ امید است همایش "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت" هم به تحقق آرمان مترّقی پیوند هرچه بیشتر میان علوم انسانی، صنعت و مهندسی دست یابد.

وی با اشاره به اینکه همایش فوق در راستای بند "ج" از ماده ٦٣ برنامه توسعه کشور برگزار شده است، علوم انسانی را پل ارتباطی میان روابط انسانی و زوایای صنعت دانست و افزود: مضراتی که صنعت در محیط زیست داشته، ناشی از غفلت از علوم انسانی است و این همایش فرصت گفتگو در این راستا را فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه جامعه ما مسائل مختلف و عدیده‌ای را پیش روی خود دارد، یکی از نمادهای زندگی و زیست در دوران مدرن را بهره‌گیری از انواع فناوری‌ها و حضور صنعت دانست و خاطرنشان کرد: پدیده "تولید" و "صنعت" در ساحت جامعه رشد می‌کنند و بر هم تأثیر و تأثر ویژه دارند؛ اما بُعد سومی که مستقیم و غیر مستقیم از همان ابتدا با این دو بُعد در ارتباط است، نهاد علم، پژوهش و دانشگاه است.

قبادی اضافه کرد: انتظار می‌رود از تعامل هدفمند و مؤثر جامعه، صنعت و دانشگاه در عرصه تولید و اشتغال اتفاق‌های مثبتی بیافتد و با عبور از معضلات و حل مسئله، به رفع نیازهای عمومی، رسیدن به خودکفایی و تقویت مزیت‌های رقابتی دست یابیم. اما این نکته، بویژه در جامعه ما، واقعیتی است که هرکجا که حرف از ارتباط دانشگاه و صنعت به میان آمده فقط جنبه‌های تجربی و تکنیکی علم در مرکز توجه قرار گرفته و وجوه انسانی و نیازهای فردی و اجتماعی عناصر درگیر یا منتفع از صنعت مغفول مانده است.

وی اظهار کرد: غفلت از پیوندهای میان پیچیدگی‌های خاصِ روابط انسانی و اثر گذاریِ صنعت در زوایایِ پنهانِ زندگیِ بشر نیز عاملی برای شکل نگرفتن ارتباط علوم انسانی و صنعت شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: هرچند طی دهه‌های گوناگون، صاحب‌نظران زیادی به لزوم برقراری این ارتباط اشاره کرده‌اند، همچنان عرصه‌های تولیدی و حتی سیاست‌گذاری‌های صنعتی تنها در اختیار تکنوکرات‌ها بوده است. حتی هر نوع اصلاح فرآیندهای انسانی، نه با دانش تخصصی رشته‌های علوم انسانی که به وسیله همین گروه محقق شده است.

قبادی یادآور شد: در کنار این ناهمخوانی‌ها، شاهد رشد فزاینده کمی مراکز علمی – پژوهشی هستیم و همین بی‌ارتباطی حتی چالش‌هایی را نه در صنعت که حتی در دانشگاه نیز به همراه داشته است. رفع این چالش‌ها نیازمند راهبردهای نوآورانه برای پاسخ به تغییرات جامعه در مسیر حل مسائل آن است.

وی تأکید کرد: از این‌روست که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی اجتماعی مراکز علمی – پژوهشی و تعهد واقعی آنها به حل مسائل مبتلابه جامعه در سطح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی بیش از پیش اعتبار و ارزش یافته است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اقتصاد دانش بنیان سبب شده تا دامنه ذی‌نفعان و مشتریان مراکز علمی پژوهشی گسترده‌تر و متنوع‌تر شود. اما این گستردگی به تنهایی و بدون اقبال مراکز صنعتی و بدون فضاهای واسط شکل‌دهنده گفتگو بین علوم انسانی و صنعت ممکن نخواهد شد.

قبادی با بیان اینکه صنعت، برگرفته از اندیشه و دست ساخته انسان است و هدف آن تأمین آسایش و رفاه انسان‌ها از طریق تولید کالا و محصولات و ارائه خدمات است، افزود: پیشرفت در فناوری، انواع خدمات را به جهان و دنیای ما ارائه کرده است. البته همین صنعت مفید و ثروت آفرین چون نتوانسته جای انسان‌ها بیاندیشد، درکی از مقتضیات زندگی ما نداشته و با انواع آلاینده‌ها و مضرّات، جهان و محیط زیست ما را نیز به خطر انداخته است. از این روست که همین مسائل نوپدیدِ ناشی از تحولات صنعتی نیازمند دانش و اطلاعات علوم انسانی بوده تا بتواند پایه‌های پیشرفت جامعه و رفاه بشر را تشکیل دهد.

وی خاطرنشان کرد: همین رسالت نیز توجه دوباره به لزوم گفتگو و ارتباط بین علوم انسانی و صنعت را تأکید و تأیید می‌کند. برگزاری این همایش برای فرصت آفرینی برای چنین گفتگوهایی طراحی شده است.

اهداف برگزاری همایش "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت"

قبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اهداف برگزاری این همایش توضیح داد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بنا بر رسالت، مأموریت و اهداف خود در چشم انداز برنامه توسعه راهبردی به دنبال «پاسخگویی به نیازهای علمی و فناورانه جامعه و تعامل سازنده در عرصه ملی و فراملّی» بوده است. از این رو با توجه به نام‌گذاری سال ۱۳۹۷ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی»، درصدد برگزاری همایشی ماندگار در جهت ایجاد ارتباط مستحکم‌تر میان منابع انسانی و علم انسانی با صنعت برای حل نیازهای جامعه برآمده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وی در پایان برگزاری همایش فوق را "زمینه سازی برای شناسایی و ترغیب صاحبان ایده‌های مسئله مند علوم انسانی قابل تبدیل به محصولات فناورانه"، "شناسایی مسائل و موانع پیش رو و راه حل‌های ممکن برای فعالیت‌های مشترک در حوزه‌های علوم انسانی، تولید ملی و صنعت"، "تقویت مشارکت مجامع علمی پژوهشی و صنایع و سازمان‌ها با یکدیگر و ارتقا هم افزایی دانش علوم انسانی با تجربه صنعتی" و "توسعه و ترویج الگوهای موفق در فعالیت‌های مشترک و هم افزا در دو حوزه علوم انسانی و صنعت" برشمرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سرپرست اجرایی اولین کنگره پژوهش و فناوری گفت: در این کنگره،۵۵۰ خلاصه مقاله از دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شد که از این تعداد۲۸۴ مقاله پذیرفته شد.


افسانه یکدانه افزود: از این تعداد،۲۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۴۰ مقاله در قالب پوستر در این کنگره پژوهشی یک روزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه شد.


وی اضافه کرد: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هوش مصنوعی، مسائل زیست محیطی همچنین پیشگیری و بهداشت مهمترین مباحث از ۱۵ محور اولین کنگره پژوهش و فناوری است.


یکدانه ادامه داد: خلاصه ۲۴ مقاله برتر این کنگره در مجله‌های معتبر چاپ خواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با اشاره به جمعیت ۱۱ هزار نفری این دانشگاه گفت: حمایت از پژوهشگران و فناوران در اولویت برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.


غلامرضا عسگری افزود: تشکیل کارگاه‌های آموزشی، مدارس تحقیقاتی، هسته‌های فناوری و مراکز رشد همچنین حمایت مادی و معنوی از طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی از جمله این برنامه هاست.


در اولین کنگره پژوهش و فناوری، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، شهید صدوقی یزد (۶ هزار دانشجویی) و شهرکرد به عنوان منطقه ۷ آمایشی کشور، دستاورد‌های تحقیقاتی خود را به نمایش گذاشتند.

 

دیگر خبرها

  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • جامعه آزمایشگاهی حلقه واسط میان تلاشگران عرصه سلامت است
  • آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟
  • استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد
  • انسداد ارتباط بیش از۴۵ محور روستایی و ۱۲ جاده فرعی جنوب سیستان وبلوچستان
  • ارتباط بیش از ۴۵ محور روستایی و ۱۲ جاده فرعی مسدود شده است
  • لزوم استفاده بهینه از ظرفیت سالن اجلاس در اصفهان
  • آزادنویسی در علوم انسانی؛ همه راه‌ها به پژوهش ختم می‌شود