Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@17:05:06 GMT

برنامه‌ریزی استراتژیک و چالش‌های آن

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۷۵۵۸۰

محمد رضا سیدی در بخش پنجم برنامه‌ریزی استراتژیک مقاله‌ای به شرخ ذیل نوشت:

برنامه‌ریزی استراتژیک ( بخش پنجم )

چالش‌های برنامه ریزی استراتژی:

برنامه‌ریزی استراتژی برطرح های بلند مدت دلالت دارد.سازمان های زیادی به چهارچوب زمانی سـه تا پنـج ساله برای این برنامه ها وابسته می باشند با وجود این چهارچوب زمانی چندین چالش وابسته به طرح های بلند مدت وجود دارد که موجب خلق یک طرح جامع میشود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه ریزی ها باید توانایی هم ترازی منابع داخلی و خارجی رابرای طرح ها داشته باشند. این نوع جهت گیری ضروری ، رویکردهای برنامه ریزی استراتژیک که همه کارکنان و ذینفعان را درگیر میکند ، فرآیند برنامه ریزی در یک چهارچوپ زمانی تعیین شده را موجب میگردد.

اقدامات مجموعه های اقتصادی

بیش از 20 سال گذشته یک تعداد از تکنیکهای مجموعه‌های اقتصادی که سریعا در تغییر مقیاس دخالت داشته پدیدار شدند، که ابزار های موثر در رسیدگی بعضی از مشکلات وابسته به طرح استراتژی می باشند.

تکنیک های پارامتر های زیادی را شامل میشد از جمله : جستجو، زمان واقعی تحول استراتژی، فرآیند طراحی استراتژی، مدل مشاوره، مشارکت کامل در سیکل طراحی کار و تکنولوژی های فضای باز .

تئوری مجموعه های اقتصادی

اقدامات مجموعه های اقتصادی زمینه ساز تئوری مجموعه های اقتصادی می باشد.تئوری های مجموعه های اقتصادی در ابعاد بزرگ و کو چک باهم یکی نیستند.آن ها بر پایه فرآیند های روانشناسی متفاوتی شکل میگیرند که از استراتژی ها و سیاست های خاری و داخلی مجموعه تاثیر مستقیم میگیرند .

زمان واقعی تحول استراتژی

زمان واقعی تحول استراتژِی یک نوع از اقدامات مجموعه های اقتصادی می باشد که توسط اندیشمندان مدیریت جهت رشد سازمانی و جلوگیری از افول پیشنهاد میگردد . این رویکرد دارای ساختار عالی و سازمان دهی شده ای می باشد.

بحران رویکرد تحول استراتژیک زمان واقعی یک مدیریت منطقی است.

یک تیم عقلانی طی فرآیند طراحی یک تزار عقلانیت ایجاد می‌کند نقش تیم ها در طی وقایعی می باشد که همه جزییات اقدام شامل آیتم های رخدادهای مکانی ،جدول نظم و نیازهای صوتی و تصویری و تطابق استراحتگاه و وعده غذایی،اوراق توزیعی ومواد را مدیریت می کند.

برای اینکه بحث درباره چالش‌های برنامه‌ریزی استراتژیک بدون ابهام باشد، بهتر است سئوال اصلی‌مان را بار دیگر مطرح کنیم. عمده ‌ترین چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های کوچک ایرانی در بهره‌گیری از برنامه ‌ریزی استراتژیک (سایر مفاهیم استراتژی) چیست؟

#چالش ضرورت تدوین برنامهی استراتژیک : دستور مدیران ارشد سازمان احساس نیاز درون سازمانی .  #چالش ترکیب تیم برنامه ریزی استراتژیک : عدم مشارکت مدیران سطوح عملیاتی و عدم حضور کلیه ذینفعان سازمان . #چالش مدل برنامه ریزی استراتژیک : نا آشنایی با مدلهای برنامه ریزی استراتژیک و نا آشنایی با مزایا و معایب مدل انتخاب شده . #چالش ساختار و مدیریت سازمانها : تغییر تشکیالت سازمان و تغییر رییس و تغییر مسئول گروه برنامهریزی استراتژیک سازمان تغییر اعضای گروه برنامهریزی استراتژیک سازمان . #چالش بازه زمانی : تدوین برنامه و تعجیل در ارایه برنامه استراتژیک سازمان استفاده از رای گیری در انتخاب استراتژیها و برنامه ها . #چالش آموزش : عدم اطالعات کافی گروه در خصوص روش برنامهریزی استراتژیک مشارکت ضعیف مدیران در تدوین و اجرای برنامه . #چالش بودجه : برنامه مشخص نبودن قیمت تمام شده ی فعالیتهای برنامه ی استراتژیک و مشخص نبودن اعتبار برنامه ی استراتژیک .

بسیاری از برنامه‌های استراتژیک از مرحله چالش ها عبور نکرده و به مرحله اجرا نمی‌رسند. این معضل در شرکت‌های کوچک پر رنگ ‌تر هم می‌شود.

زیرا مدیران این شرکت‌ها به سبب مشغله‌های پیش‌رو و مقیاس کوچک شرکت بیشتر درگیر رسیدگی به مسائل روزمره و عملیاتی می‌شوند اما مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ معمولا درگیر فرایندهای اجرایی نمی‌شوند و زمان و فراغت بیشتری برای پیگیری برنامه‌های استراتژیک دارند.

به همین دلیل، استراتژی اغلب روی کاغذ می‌ماند و فرصتی برای پیاده‌سازی آن پیدا نمی‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: برنامه ریزی استراتژیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز یزد، جعفر رحمانی در نشست تبیین مبانی و احکام برنامه هفتم توسعه کشور که صبح امروز با حضور معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از معاونان برنامه و بودجه (طرح و برنامه) دستگاه‌های اجرایی در محل سالن اندیشه این سازمان برگزار شد؛ از نتایج اجرایی نشدن کامل برنامه ششم توسعه مانند عدم تحقق رشد اقتصادی در دهه ۹۰ شمسی سخن گفت. 


رحمانی با تاکید بر اینکه اجرای کامل این برنامه و به ویژه استقرار نظام درآمد-هزینه استانی می‌تواند جهش تولید با مشارکت مردم را تسریع کند، گفت: متاسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. 


وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور از برنامه‌های توسعه‌ای ناموفق کشور بود و تنها فقط ۳۰ درصد از آن محقق شده است، افزود: اگر برنامه‌ای را به نحو احسن تدوین، اما درست اجرا نکنیم، نتیجه آن کاهش سرمایه‌های اجتماعی و عدم اعتماد مردم نسبت به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت در کشور خواهد شد. 


رحمانی ناترازی‌های انرژی و مالی در کشور را جدی خواند و گفت: برنامه هفتم توسعه با تغییر نگرش و به صورت مساله محور و با تاکید بر رشد فراگیر تدوین شده و دو اصل اولویت‌بندی درست و سازوکار انگیزشی کارا و اثربخش در آن دیده شده است. 


وی با تاکید بر اینکه همه مدیران استانی و مقامات کشوری در مقابل نسل آینده کشور مسئولیت دارند تا در پنج سال آینده ایرانی آبادتر بسازند، گفت: برنامه هفتم توسعه کشور متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی در کشور است چرا که ضمن ایجاد انگیزه در افراد می‌تواند تحول در نظام اداری ایجاد کند و به تبع آن بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم در پایان اجرای این برنامه مرتفع خواهد شد. 


معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به شعار سال و تحقق آن، جهش تولید با مشارکت مردم را تنها از مسیر پایبندی به اصول برنامه هفتم توسعه کشور امکان پذیر دانست و بیان داشت: نیاز داریم برای نقش دادن به مردم در رسیدن به رشد اقتصاد و جهش تولید، بار دیگر اعتماد را به آنان بگردانیم که این امر مستلزم تلاش جدی همگان است و استقرار جدی نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند نقش موثرتری به استان‌ها در ۵ سال آینده بدهد. 


رحمانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور کیک اقتصاد را بزرگتر کرده و موجب آن می‌شود که مردم بیشتری از آن منفعت ببرند، اظهار داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم در ابتدا با نگاه ویژه به برنامه محوری در صدد اداره کشور به صورت عقلانی است و پیشران‌ها، مسائل بحران‌ساز و بستر‌ها در برنامه هفتم توسعه به درستی دیده شده است. 


وی با یادآوری اینکه استان یزد در برنامه محوری در کشور پیشرو بوده و تاکنون برنامه‌های تحولی زیادی همچون یزدِنوین، یزدِ بهره‌ور و یزدِ نوآور را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است، تاکید کرد: راهی جزء اینکه طبق برنامه اصولی و عقلانی در کشور و به تبع آن در استان شروع کنیم به اصلاح ساختار‌ها و رفع ناترازی‌های موجود بپردازیم وجود ندارد. 


در ادامه این نشست افشین کسالائی معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه پرداخت و با بیان اینکه برای تحقق اهداف در استان‌ها باید به سمت برنامه‌محوری حرکت کرد، اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی ستون فقرات نظام برنامه‌ریزی است. 


به گفته معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تنها بر منابع عمومی متکی نیست و خلق و تجهیز منابع جدید، باید توسط مدیران در نظر گرفته شود. 


کسلائیی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: برنامه هفتم توسعه ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار این برنامه با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه سطح اصلی‌ترین پیشران‌ها، رد مهمترین بحران‌ها و خلق مهمترین بستر‌های پیشرفت کشور ترسیم شده است. 


در پایان این نشست حاضرین به طرح سوالات و ابهامات خود در خصوص این برنامه پرداختند و نظرات و دیدگاه‌هایشان را نیز بیان کردند.

دیگر خبرها

  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند
  • برنامه‌ریزی‌ها به سمت ایجاد هماهنگی میان فعالان اجتماعی پیش رود
  • منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • تورم سالانه قم پس از ۱۹ ماه به زیر ۴۰ درصد رسید