Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.   به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش تولید اوپک و ونزوئلا سبب جهش قیمت نفت می‌شود، بخشنامه های دولت ثبات ارزی را بر هم می زند، وضعیت قرمز «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، واردات دام سنگین برای تنظیم بازار عید، بازار قطعات تقلبی رونق گرفته است، افزایش ۴۷۵ میلیارد دلاری ذخایر ارزی روسیه و پرفروش‌ترین خودروی برقی ۲۰۱۸ را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کاهش تولید اوپک و ونزوئلا سبب جهش قیمت نفت می‌شود

شرکت سوئیسی ویتول اعلام کرد کاهش تولید نفت اوپک و همچنین تحریم‌های آمریکا ضد ونزوئلا و ایران سبب می‌شود بازار با کمبود انواع نفت خام سنگین مورد نیاز پالایشگران روبه‌رو شود و این مسئله سبب می‌شود قیمت نفت همچنان جهش یابد. راسل هاردی، مدیرعامل ویتول، گفت: این احتمال وجود دارد که قیمت نفت نسبت به سطح کنونی کمی بیشتر شود؛ عرضه نفت تا سه ماه سوم سال ۲۰۱۹ میلادی بسیار محدود خواهد بود. وی گفت: ما احتمالا در ۶ ماه آینده با محدودیت عرضه نفت خام سنگین روبه‌رو خواهیم بود. تصمیم اوپک و شرایط مربوط به ایران به این معناست که نفت کمتری در دسترس است و شرایط ونزوئلا نیز این وضع را تشدید می‌کند. به نقل از شانا؛ مدیر بزرگ‌ترین شرکت معامله‌گر نفت جهان همچنین اعلام کرد با توجه به عوامل بنیادین عرضه و تقاضای نفت در بازار‌های جهانی، قیمت کنونی شاخص نفت خام برنت که بالای ۶۵ دلار است، کاملا توجیه‌پذیر است، در حالی که افت قیمت این شاخص در ماه‌های اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی از حدود ۸۵ دلار به ۵۰ دلار، تا حدی نامعقول بوده است.

شاخص کل بورس بیش از ۱۷۰۰ واحد تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۷۶۲ واحدی معادل ۱.۰۷ درصد به رقم ۱۶۶ هزار و ۳۰ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۱۰ واحدی به رقم ۴۸ هزار و ۹۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۱۸ واحدی، عدد ۳۰ هزار و ۲۷۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۳ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۰۱۹ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۱۸۵ هزار و ۱۴۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۶۴۶ واحد افزایش به رقم ۱۲۵ هزار و ۲۷۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۸۶۵ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۱۶ هزار و ۶۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.  نماد معاملاتی کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر با ۲۴۳ واحد، نماد کچاد متعلق به معدنی‌وصنعتی‌چادرملو با ۲۰۹ واحد، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۱۷۱ واحد، نماد فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۱۶۶ واحد،  بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

افزایش تقاضا برای خرید شمش در بازار تهران

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفتگو تابناک اقتصادی پیرامون روند بازار دیروز اظهار داشت: با توجه به ثبات نرخ جهانی اونس طلا در سطح ۱۳۲۸ دلار، هر قطعه سکه تمام طرح جدید به رقم ۴،۸۷۰،۰۰۰ تومان معامله شد که نسبت به رقم پایانی روز شنبه، ۷۰ هزار تومان افزایش داشت. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به نرخ ۴،۶۵۰،۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۵۰ هزار تومان افزایش داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲،۷۲۰،۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، ۱،۷۴۰،۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز ۸۵۰ هزار تومان ارزشگذاری شده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۴۵،۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.  هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار تهران، یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در خصوص حباب سکه نیز گفت:  حباب سکه با افزایش نسبت به روز قبل، به ۵۱۰ هزار تومان رسید که نشان دهنده افزایش تقاضا در بازار است. کشتی آرای در خصوص بازار مصنوعات طلا نیز اظهار داشت: برای بازار مصنوعات طلا، طرفدار وجود ندارد و با عدم تقاضا همراه شده است که در نتیجه در شرایط کنونی، شاهد رکود در بازار مصنوعات هستیم. وی همچنین به افزایش تقاضا در بازار برای خرید طلای خام، سکه و شمش طلا اشاره کرد که این روز‌ها با تقاضا همراه شده است.

افزایش ۱۱۵۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌های بازارساز

بر اساس اطلاعات سامانه سنا، روز گذشته در حالی هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۱۳۵۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی خریداری شد که با افزایش ۱۱۵۰ تومانس نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۳۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا با شرایط مشخص شده، فروخته شد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو نیز با نرخ ۱۵۵۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۵۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که این رقم نسبت به روز شنبه، ۸۰۰ تومان گران‌تر می‌باشد.

بخشنامه‌های دولت ثبات ارزی را بر هم می‌زند

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه گفته می‌شود سیاست تثبیت نرخ ارز عامل افزایش قیمت‌ها است و این سیاست تکرار دهه ۸۰ کشور است، گفت: در حال حاضر تثبیت نرخ ارز نداریم، در بازه کوتاهی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود و به سرعت این سیاست تغییر کرد، سیاست تثبیت یا تک نرخی کردن ارز نشان داده است که این سیاست در کشور ما نمی‌تواند به عنوان یک سیاست جامع، کامل و پایداری اجرا شود.  این نماینده مجلس تاکید کرد: انتظار می‌رود که دولت دقت لازم در صدور بخشنامه‌ها و همراهی با سیاست‌های کلان بانک مرکزی را داشته باشد تا بازار از ثباتی نسبی در حوزه ارز پی‌روی کند و شاهد افزایش قیمت ارز‌ها در عرض دقیقه و ثانیه نباشیم. حسینی در ادامه گفتگو با خانه ملت، در پاسخ به این سوال که آیا درست است در طول سفر رئیس بانک مرکزی به چین دولت بخشنامه‌ای خلاف سیاست‌های بانک مرکزی صادر کند؟ گفت: چنین ناهماهنگی وجود دارد، البته فشاری از سوی مرز نشین‌ها برای ورود آزاد دلار بود، اما در نهایت مصوبه اخیر دولت باعث ایجاد اغتشاش در بازار ارز شد. وی بیان داشت: عامل افزایش نرخ دلار در واقع به دلیل صدور بخشنامه‌های دولتی است آمریکا با دلار ما کاری ندارند، عدم ثبات سیاست‌های ما تاثیر مستقیم بر نوسانات دارد.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به ایران بلامانع است

وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق در دستورالعملی اعلام کرد: صادرات نفت خام به جمهوری اسلامی ایران قانونی و بلامانع است. براساس این دستورالعمل، صادرات نفت به ایران از سوی شرکت‌هایی که نفت را در اقلیم استخراج کرده و مجوز‌های قانونی را از وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اخذ کرده اند، بلامانع است. این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که این دستورالعمل همچنین شامل شرکت‌های عراقی که از سایر بخش‌های عراق نفت استخراج می‌کنند و مجوز رسمی وزارت نفت عراق دارند نیز می‌شود. اخیرا سامال عبدالرحمن مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود که وزارت انرژی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق در دستورالعملی صادرات نفت و محصولات نفتی را از اقلیم کردستان عراق به ایران ممنوع اعلام کرده است. /ایرنا

پایدارترین اقتصاد جهان کدام کشور است؟

با استفاده از داده‌های بانک جهانی، بی‌ثباتی رشد اقتصادی کشور‌ها از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی با محاسبه میزان انحراف معیار در رشد اقتصادی آن‌ها بر حسب افزایش تولید ناخالص داخلی در سال اندازه‌گیری شده است. هر چه انحراف معیار از یک بیشتر باشد به معنی بی‌ثباتی بیشتر در رشد اقتصادی است. بدین معنا که اختلاف بین رشد اقتصادی آن کشور در طول سال‌های مختلف اختلاف زیادی با یکدیگر داشته است. برای مثال کشوری که یک سال رشد اقتصادی ۱۰ درصدی و در سال بعد رشد اقتصادی منفی ۵ درصدی داشته است، اقتصاد ناپایدارتری نسبت به کشوری که سالانه دو درصد رشد اقتصادی دارد را خواهد داشت. بر این اساس، اندونزی با انحراف معیار ۰.۷ درصدی پایدارترین اقتصاد جهان در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ بوده است و پس از این کشور، ویتنام، استرالیا، تانزانیا و لائوس در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در بین کشور‌های اروپایی، فرانسه با انحراف معیار ۱.۳ بهترین وضعیت را دارد و پس از این کشور نام نروژ و بلژیک دیده می‌شود. اقتصاد آمریکا دارای انحراف معیار ۱.۵ و انگلیس ۱.۸ است. بی‌ثبات‌ترین اقتصاد جهان در این گزارش، لیبی با انحراف معیار ۳۳.۸ معرفی شده است و پس از آن، گینه استوایی، عراق، ماکائو، آذربایجان و زیمباوه قرار دارند.  به نقل از ایسنا؛ ایران در این رده‌بندی با انحراف معیار ۴.۴، بالاتر از کشورهایی، چون روسیه، امارات و آرژانتین و پایین‌تر از کشورهایی، چون سنگاپور، یونان و ترکیه است و جزو کشور‌های با ناپایداری اقتصادی نسبتاً بالا قرار گرفته است.

وضعیت قرمز «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ «تسه ۹۵۱۲» طی جلسه معاملاتی دیروز، ضمن ثبت افت ۴۵/ ۴ درصدی به بهای ۵۳ هزار و ۱۲۶ تومان مبادله شد. تمامی سررسید‌های وام مسکن دیگر نیز با ریزش سنگین قیمت مواجه شدند و میانگین بهای آن‌ها با کاهش ۲ هزار تومانی به کانال ۵۳ هزار تومان تنزل کرد. رشد چشمگیر بورس و نرخ دلار و سکه در چند وقت اخیر بخشی از نقدینگی بازار «تسه‌ها» را جذب کرده است که اثر این مهم در محدود شدن حجم و تعداد معاملات این اوراق قابل مشاهده است. احتمال افزایش دوباره بهای مسکن به تبعیت از رشد شاخص ارزی کشور، چشم‌انداز قدرت خرید این اوراق را از قیمت کل واحد‌های مسکونی محدودتر کرده و به افت قیمت آن‌ها منتهی شده است. حال انتشار گزارش مسکن بهمن ماه بانک مرکزی در روز‌های آتی می‌تواند مسیر آینده این اوراق را متحول سازد.

واردات دام سنگین برای تنظیم بازار عید

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی از واردات دام سنگین برای تنظیم بازار عید خبر داد.  به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود بصیری اظهار داشت: دام سنگین قرار است با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شود و ما مجوز‌های آن را به بخش خصوصی داده ایم.  بصیری درباره برنامه تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام عید اذعان داشت: ما برای توزیع گوشت قرمز بازار شب عید تدابیری اندشیده ایم و منتظریم دولت جامعه هدف را برای دریافت گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازار برای ما از طریق وزارت رفاه یا دهک‌های مورد نظر مشخص کند.  وی ادامه داد: در این راستا در وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای برای توزیع گوشت قرمز طراحی شده و جامعه هدف در آن سامانه تعریف می‌شود.  بصیری با بیان این که گوشت تنظیم بازار ایام عید در استان‌های تهران، البرز و استان‌های تعیین شده از طریق فروشگاه‌های منتخب عرضه خواهد شد، تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره ای، تعاونی‌های مصرف و میادین میوه و تره بار در این سامانه دیده خواهند شد تا در طول ساعات روز بتوانند گوشت کافی داشته باشند و آن را عرضه کنند.  وی افزود: در مناطقی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد، توزیع گوشت‌های تنظیم بازار از طریق اصناف انجام می‌گیرد.

بازار قطعات تقلبی رونق گرفته است

رییس اتحادیه مکانیست‌های تهران گفت: با توجه به افزایش تقاضا در بازار لوازم یدکی با کمبود قطعه مواجه هستیم که این موضوع عاملی شده تا بازار قطعات تقلبی رونق بگیرد.  علی نیک‌آیین در گفتگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت تعمیر و قطعات یدکی خودرو اظهار کرد: از ماه‌های گذشته با توجه به شرایط حاکم بر بازار قطعه و لوازم یدکی بار‌ها اعلام شد که در ماه‌های پایانی سال بازار با کمبود قطعه مواجه خواهد شد، اما تا این لحظه پاسخ مناسبی از سوی دستگاه‌ها به اتحادیه داده نشده است. وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های پایانی سال نیاز به قطعات جانبی به واسطه به‌روزرسانی خودرو و آمادگی برای سفر‌های نوروزی، افزایش می‌یابد که متأسفانه در رابطه با نیاز بازار تمهیدات مناسبی اندیشیده نشده است و این در حالی است که قطعات و لوازم یدکی از سوی واردکنندگان به گمرکات رسیده و واردکنندگان مدعی آن هستند که قطعات و کالا‌های مورد نیاز در گمرکات دپو شده است. وی تاکید کرد: بررسی این شرایط نشان از آن دارد که بازار قطعات تقلبی به خصوص در لنت ترمز بیش از گذشته رونق یافته است.

افزایش ۴۷۵ میلیارد دلاری ذخایر ارزی روسیه

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت: ذخایر ارزی روسیه در حال حاضر می‌تواند تمام بدهی این کشور یعنی بدهی‌های دولتی و  شرکت‌های داخلی را پوشش دهد. وی گفت: برای اولین بار در تاریخ روسیه ذخایر ما بطور کامل بدهی خارجی را پوشش می‌دهد. در حال حاضر بدهی خارجی روسیه ۴۵۳.۷ میلیارد دلار است؛ در حالیکه ذخایر ارزی این کشور ۴۷۵ میلیارد دلار تا پایان هشتم فوریه ماه جاری میلادی اعلام شده است.  رییس جمهور روسیه گفت: مبالغ تخصیص داده شده توسط صندوق ثروت ملی روسیه می‌تواند کمک بزرگی به بودجه ملی داشته باشد که در سال گذشته میلادی این مبالغ به بیش از یک میلیارد دلار رسید.  پوتین افزود: خواهان رسیدن به رشد اقتصاد ملی بیش از ۳ درصد در سال ۲۰۲۱ میلادی هستیم و سرمایه گذاری خارجی در روسیه بین ۶ تا ۷ درصد هدف گذاری شده است و برای رسیدن به این ارقام روسیه کارگروه‌های متعددی را تعیین کرده تا به افزایش بهره وری و جذاب شدن روسیه برای شرکت‌های خارجی و نیز ارتقاء زیرساختار منطقه‌ای بیانجامد. به نقل از ایبنا؛  بر پایه این گزارش، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد بدهی خارجی این کشور در ماه ژانویه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۱۲.۴ درصد کاهش، ۶۴.۴ میلیارد دلار روند نزولی به خود گرفت که پایین‌ترین سطح در یک دهه اخیر محسوب می‌شود.  بدهی خارجی روسیه از اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی که به رکورد تقریبا ۷۳۳ میلیارد دلار به دلیل تحریم‌های غرب رسیده بود تاکنون ۲۸۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. همچنین ذخایر ارزی روسیه برای سومین سال متوالی با روند افزایشی روبرو می‌شود و در ابتدای سال جاری میلادی با ۸.۳ درصد رشد به بیش از ۴۶۸ میلیارد دلار رسیده بود.

پرفروش‌ترین خودروی برقی ۲۰۱۸

تسلا ۳ به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی و الکتریکی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی شده است. تسلاموتورز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه خودروسازی و تکنولوژی محسوب می‌شود فعالیت و اهداف بلندپروازانه‌ای در این زمینه داشته است، هم‌اکنون بزرگ‌ترین رقیب خودروسازان بزرگ جهان همچون فولکس‌واگن، بی‌ام و، بنز، تویوتا، هیوندای و... محسوب می‌شود چراکه با تولید و عرضه خودرو‌های برقی لوکس و قدرتمندی که توان پیمایش نسبتا بالایی دارند، توانسته است سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو‌های دوستدار محیط‌زیست و پاک را از آن خود کند و قدرت سایر رقیبان را به چالش بکشاند. حالا براساس تازه‌ترین آمار‌ها و گزارش‌های منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی و آماری JATO Dynamics می‌توان دریافت که خودروی الکتریکی تسلا مدل ۳ پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروی برقی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی شناخته شده است به گونه‌ای که این خودروساز جاه طلب و بلندپرواز آمریکایی موفق شده است بالغ بر ۱۳۸ هزار دستگاه خودروی تسلا ۳ را در جهان به فروش برساند که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه و بی‌نظیر به‌شمار می‌رود. /دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: خرید شمش قیمت سکه پایدارترین اقتصاد اقلیم کردستان صادرات نفت قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۷۷۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که از یک سو با کاهش فاصله جغرافیایی و هزینه‌های تجاری کاهش می‌یابد و از سوی دیگر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی به معنای گره خوردن سایر تعاملات شامل تعاملات سیاسی و حتی امنیتی بوده و اهمیت بالایی دارد.

با توجه به اینکه کشور عراق به دلیل داشتن طولانی‌ترین مرز مشترک خشکی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان بهترین فرصت اقتصادی کشورمان در میان کشورهای همسایه مطرح است و افزون بر این دارای قرابت نزدیک و مشترک فرهنگی، دینی و اجتماعی است و در شرایط تحریمی کشور و موقعیت راهبردی منطقه بهترین گزینه برای توسعه روابط تجارت خارجی دوجانبه است، در مطلب پیش رو در گفت و گویی با فرزاد پیلتن مشاور معاون وزیر و نماینده ویژه سازمان توسعه تجارت ایران در عراق به وضعیت روابط تجاری ایران و عراق و موانع و راهکارهای توسعه تجارت بین دو کشور پرداخته‌ایم.

جزئیات تجارت ایران و عراق در ۱۴۰۲

فرزاد پیلتن در گفت و گو با مهر اظهار کرد: صادرات ایران به جهان در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۸.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. عراق با ۹.۲ میلیارد دلار و ۱۸.۷ درصد از سهم صادرات کشور پس از چین (۱۳.۹ میلیارد دلار) دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. امارات (۶.۶ میلیارد دلار)، ترکیه (۴.۲ میلیارد دلار) و هند (۲.۲ میلیارد دلار) نیز در رتبه‌های بعد از عراق قرار داشته‌اند.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲ عراق در رتبه اول مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه قرار داشته است. امارات، ترکیه و پاکستان نیز در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه بوده‌اند.

پیلتن اضافه کرد: بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب گاز ۷ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار و با احتساب گاز ۹ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: همچنین بررسی مقایسه‌ای آمارهای مذکور نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز از نظر ارزش ۱۳ درصد و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز از نظر ارزش ۱۳ درصد و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این وجود؛ صادرات ایران به عراق با احتساب گاز طبیعی از نظر ارزشی ۱۰ درصد و از نظر وزنی ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مشاور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در امور عراق در مورد علت این موضوع گفت: همانطور که مشخص است دلیل اصلی کاهش صادرات کلی به عراق، افت صادرات گاز طبیعی به این کشور طی مدت مذکور و یا عدم بروزرسانی آمار صادرات این محصول بوده است.

وی درباره میزان صادرات گاز به این کشور افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده صادرات گاز از ایران به عراق در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به میزان صادرشده در سال ۱۴۰۱ (یعنی حدود ۳ میلیارد دلار) حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

بی توجهی دولت‌ها به بازار عراق

پیلتن در ادامه در خصوص اصلی‌ترین موانع توسعه تجارت با عراق، اظهار کرد: موانع توسعه تجارت با عراق را می‌توان به طور کلی در دو سطح دولتی و خصوصی برشمرد.

مدیرکل سابق دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سطح دولتی، با وجود راهبرد کلی و کلان دولت و نظام برای توسعه مناسبات اقتصادی با عراق و فراهم شدن شرایط بسیار مناسب سیاسی و امنیتی برای گسترش این مناسبات، بسیاری از دستگاه‌های دست‌اندرکار به اهمیت بازار عراق و یا برنامه ریزی و تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب توسعه روابط تجاری با این کشور و استفاده از فرصت‌های اقتصادی در این کشور اهتمام و توجه لازم را نشان نمی‌دهند.

به گفته وی، هرچند سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت امورخارجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان نهادهای مستقیم و مرتبط با تجارت با عراق و مسؤول کمیسیون مشترک دو کشور پیگیری‌های زیادی در این خصوص می‌کنند، اما واقعیت این است که مشکلاتی در حوزه‌های گمرکی، پایانه‌های مرزی، حمل و نقل، استاندارد، بانکی، تضامین صادراتی، رسیدگی به اختلافات تجاری و… وجود دارد که مانع توسعه مبادلات تجاری دو کشور است.

نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی مناسب و مطلوب و مورد انتظار در میان نهادهای ذیربط برای بهره برداری مناسب از فرصت‌های اقتصادی و تجاری عراق از جمله سرمایه گذاری در حوزه‌های پرمنفعتی مانند صنایع بانکی و بیمه‌ای، پروژه‌های زیرساختی و صنعتی و یا حتی تسهیل ورود سرمایه گذاران و گردشگران از عراق برای تولید مشترک در ایران و یا ارائه خدمات گردشگری و افزایش درآمدهای ارزی شکل نگرفته است.

عدم رعایت اصول حرفه‌ای بازاریابی

نماینده ویژه تجاری ایران در عراق اضافه کرد: در سطح بخش خصوصی نیز می‌توان به عدم برنامه‌ریزی تشکل‌های خصوصی مرتبط جهت بهره برداری از فرصت‌های توسعه روابط تجاری با عراق و همچنین عدم تلاش و برنامه‌ریزی در زمینه فرهنگ سازی و آموزش اعضای خود و یا انجام مطالعات تخصصی بازار و اطلاع رسانی و تبادل هیأت‌های تجاری و حضور فعال و حرفه‌ای در رویدادهای تجاری مانند نمایشگاه‌های عراق… از یک سو و همچنین عدم رعایت اصول حرفه‌ای بازاریابی و تجاری و اخلاق تجاری توسط بنگاه‌ها و تجار دو طرف از سوی دیگر؛ از دیگر مشکلات و موانع توسعه روابط تجاری ایران و عراق است‌.

فقدان حمل مستقیم کالا بین ایران و عراق

نماینده ویژه سازمان توسعه تجارت ایران در عراق در خصوص مشکلات سیستم حمل و نقل در تجارت با عراق اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات حمل و نقل تجارت با عراق، فقدان حمل مستقیم کالا میان دو کشور است که موجب شده کالاهای صادراتی به عراق در پایانه‌های مرزی تخلیه و مجدداً بارگیری شود.

به گفته پیلتن، این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها و همچنین اتلاف وقت و کاهش کیفیت کالاها و خسارت به بسته بندی محصولات صادراتی کشور به عراق می‌شود.

تأثیر ممنوعیت مبادله با ارزهای خارجی در عراق بر تجارت با ایران

وی در مورد تأثیر سیاست ممنوعیت مبادله با ارزهای خارجی در عراق بر تجارت این کشور با ایران گفت: سیاست‌های ارزی دولت عراق متناسب با شرایط داخلی اقتصادی این کشور اتخاذ می‌شود و با توجه به همین شرایط هم احتمال اصلاح و تعدیل دارد. سیاست جدید ارزی دولت عراق، اگرچه شرایط را برای توسعه روابط تجاری ایران با این کشور کمی سخت‌تر کرده، اما تجارت میان دو کشور از چنان منافع متقابلی برای دو طرف برخوردار است که می‌توان گفت این سیاست‌ها تأثیر منفی چندانی بر روابط تجاری دو کشور نخواهد داشت.

نماینده ویژه سازمان توسعه تجارت ایران در عراق تاکید کرد: شاهد این مدعا، افزایش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال ۱۴۰۲ بوده است.

تشکیل کمیته مشترک ایران و عراق برای پیگیری مشکلات شرکت‌های ایرانی

پیلتن درباره وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق نیز اظهار کرد: کشور عراق یکی از مهمترین بازارهای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران بوده است، به طوری که در سال‌های گذشته تا حدود ۵ میلیارد دلار پروژه توسط شرکت‌های ایرانی در عراق اجرا شد. در سال‌های اخیر و به دلیل مشکلات امنیتی و اقتصادی در عراق و همچنین شیوع ویروس کرونا و عدم پرداخت مطالبات و خسارات شرکت‌های ایرانی در عراق و همچنین مشکل پذیرش ضمانت نامه‌های این شرکت‌ها، روند صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق دچار مشکل شد ولی با تغییر شرایط و تلاش‌های صورت گرفته و شناسایی راهکارهای جدید، روند مجدد صادرات مذکور و تکمیل پروژه‌های قبلی و اجرای پروژه‌های جدید آغاز شده است‌.

وی افزود: در همین ارتباط هم کمیته مشترکی میان ایران و عراق برای پیگیری مسائل و مشکلات شرکت‌های ایرانی در عراق پیش بینی شده و کارگروهی نیز در سفارت ایران در بغداد با حضور نمایندگان شرکت‌های ایرانی در عراق جهت بررسی فرصت‌ها و پیگیری رفع موانع و مشکلات همکاری دو کشور در این حوزه تشکیل شده است.

پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی صادرات به عراق تا پایان سال

نماینده ویژه سازمان توسعه تجارت ایران در عراق همچنین در مورد پیش بینی میزان تجارت با عراق در سال ۱۴۰، تصریح کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد ظرفیت افزایش روابط تجاری دو کشور تا دو برابر و به میزان ۲۰ میلیارد دلار طی ۵ سال و افزایش سالانه از جمله در سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۵ درصد در حوزه صادرات و ۲۰ درصد در حوزه واردات از عراق وجود دارد.

تشکیل کارگروه سرمایه گذاری در سفارت ایران در عراق

پیلتن درباره اینکه آیا سرمایه گذاری مشترک با عراق تعریف شده یا خیر، گفت: زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در عراق متنوع در دو بخش دولتی و خصوصی بوده و فرصت‌های دولتی معمولاً توسط نهادهای دولتی ذیربط یا هیأت‌های سرمایه گذاری ملی و استانی عراق منتشر می‌شود که عمدتاً شامل احیا کارخانجات دولتی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، گردشگری، بهداشت و درمان، خدمات شهری و صنعتی بوده و زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری مشترک و بلند مدت دو کشور در حوزه‌های مختلف است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، فرصت‌هایی هم برای همکاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور وجود دارد که بررسی این فرصت‌ها و قوانین و مقررات مربوط و اطلاع رسانی و پیگیری‌های مورد نیاز با تشکیل کارگروه سرمایه گذاری در سفارت ایران در عراق در دست بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

کد خبر 6081029 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • افزایش قیمت سکه در بازار تهران
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟