Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@05:47:55 GMT

روند کاهش چک‌های برگشتی متوقف شد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۸۲۱۵۱

 براساس گزارش بانک مرکزی درباره وضعیت چک‌های مبادله ای و چک‌های برگشتی در دی ماه امسال، تعداد چک های مبادله ای 25.5 درصد و تعداد چک های برگشتی 30.4 درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش بانک مرکزی که با استفاده از اطلاعات سامانه انتقال تصویر چک (چکاوک) تهیه شده است و صرفا مربوط به چک های بین بانکی است و شامل چک های درون بانکی نمی‌شود، در دیماه سال 1397 در کل کشور بالغ بر 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون فقره چک به ارزش حدود 746 هزار میلیارد ریال مبادله گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 25.5 و 17.1 درصد افزایش را نشان میدهد.

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی در دی ماه 1397، در کل کشور بالغ بر 761 هزار فقره چک به ارزشی حدود 89 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 30.4 درصد و 29.5 درصد افزایش را نشان می دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر 272 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 47 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

در دی ماه 1397، در کل کشور 10.6 درصد از کل تعداد چکهای مبادلهای و 11.9 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای برگشت داده شده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران 10.5 درصد از کل تعداد چکهای مبادله ای و 11.6 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای برگشت داده شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استانهای کشور بیشترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده در استان به ترتیب به استان های سمنان (16.2 درصد)، لرستان (15.2درصد) و هرمزگان (14.9 درصد) اختصاص یافته است و استان های ایلام (5.7 درصد)، بوشهر (6.2 درصد) وسیستان بلوچستان (7.6 درصد) کمترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده اند.

براساس این گزارش، در دی ماه 1397، در کل کشور حدود 730 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 83 هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع درکل کشور از نظر تعداد 95.9 درصد و از نظر ارزش 94.1 درصد از کل چک های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است.

*تغییر روند کاهشی نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله شده در دی ماه 97

پس از تصویب طرح اصلاح قانون صدور چک در آبان ماه امسال در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور در ۳ آذر ماه، نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی چشمگیری را آغاز کرد. با این وجود، آمارهای دی ماه بانک مرکزی نشان می دهد که این روند تغییر یافته است و مجددا شاهد نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله شده نسبت به ماه قبل هستیم. به نظر می رسد مهمترین دلیل تغییر روند کاهشی نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله شده و افزایش 30 درصدی تعداد چک های برگشتی نسبت به ماه قبل ناشی از عدم اجرای تکالیف قانونی از سوی بانک مرکزی با وجود گذشت بیش از دو ماه از لازم الاجرا شدن قانون جدید چک است.


 

 کارشناسان اعتقاد دارند تداوم روند کاهش سهم چک های برگشتی از چک های مبادله شده در گرو اجرای صحیح و به موقع قانون جدید چک توسط دستگاه های مربوطه و به ویژه بانک مرکزی است. در مجموع، با توجه به هزینه بالای صدور چک برگشتی بر نظام قضایی و محیط کسب و کار کشور، انتظار می رود بانک مرکزی در ماه های آتی اجرای تکالیف قانونی «قانون اصلاح قانون صدور چک» را مورد توجه بیشتری قرار دهد تا شاهد کاهش مجدد نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده باشیم و گام مهمی در راستای رفع موانع کسب و کار برداشته شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بانک مرکزی چک چک های برگشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ رفیعی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص فرزندآوری و اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب و شکل گیری گفتمانی در این خصوص، تاثیر مثبتی را در جامعه برجای گذاشت.

وی افزود: تعداد ولادت‌ها در استان در سال ۹۷، هشت درصد و در سال ۹۸ نیز ۱۱ درصد نسبت به قبل کاهش یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ادامه داد: از سال ۹۸ به بعد شیب نزولی ولادت در استان متوقف شد که نشانگر توجه مردم به سیاست‌های جوانی جمعیت است و باید اهتمام بیشتری در این خصوص از سوی دستگاه‌ها صورت گیرد.

رفیعی گفت: در سال ۹۸ در شرایط کرونایی ۱۶ هزار و ۳۳۲ ولادت به وقوع پیوست و در سال ۹۹ هم ۱۵ هزار و ۱۴۶ ولادت در استان ثبت شد که این میزان ولادت، کاهش هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌داد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در استان ۱۴ هزار و ۱۵۲ مورد ولادت با کاهش ۵.۵ درصد ثبت شد، افزود: طی سال گذشته نیز ۱۳ هزار و ۹۲۳ مورد واقعه ولادت گزارش شد که کاهش یک و نیم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی با بیان اینکه اتخاذ سیاست‌های تشویقی و وقوع برخی شرایط موجب بروز این مهم شد، گفت: اقدامات خوبی در اجرای سیاست‌های فرزندآوری در استان انجام گرفت.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه کار‌های فرهنگی در قالب تشکل‌های مردم نهاد درخصوص ازدواج و فرزندآوری انجام می‌شود، افزود: فعالیت خیریه‌های استانی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

رفیعی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید با نگاه حمایتی، تسهیلگر فعالیت‌های تشکل‌های مردمی در این حوزه باشند، ادامه داد: به منظور پیشگیری از سقط جنین در استان، کارگروهی تشکیل شد که برنامه‌های آن به صورت جدی در کنار اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این کارگروه با اقدامات سلبی و به صورت جدی با تمامی مراکز و افرادی که به صورت غیرقانونی در این حوزه فعالیت دارند، برخورد می‌کند، خاطر نشان کرد: مقامات قضائی استان نیز پشتیبانی لازم را دارند که امیدواریم با مجموعه این اقدامات، توقف شیب نزولی جمعیت و افزایش نرخ باروری و جایگزینی جمعیت را در استان شاهد باشیم.

دیگر خبرها

  • خبر خوش بانک جهانی برای ایران
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • ادامه روند نزولی قیمت طلا
  • آخرین آمار تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی
  • افزایش نرخ دلار و کاهش یورو در مرکز مبادله
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی