Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@06:13:05 GMT

نرم‌افزار شبیه‌ساز ماهواره بومی سازی شد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۸۵۹۶۳

نرم‌افزار شبیه‌ساز ماهواره بومی سازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان نیک پی، مدیر پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران امروز در مراسم رونمایی از سامانه نرم افزاری شبیه ساز ماهواره، همزمان با افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی، اظهار داشت: استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز ماهواره ای در جهت تحلیل عملکرد از ابتدای فعالیت برای طراحی و ساخت ماهواره، مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: سامانه نرم‌افزاری شبیه‌ساز ماهواره یک بسته نرم‌افزاری است که امکان بررسی جامعی از طراحی و شرایط عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره ای را برای مهندسان و محققان حوزه فضایی به منظور صحه‌گذاری تهیه ماهواره فراهم می‌کند.

نیک پی صحت‌سنجی سطوح زیرسیستم ها و سیستم های سامانه‌های فضایی و زمینی را در طول عملکرد ماهواره از لحظه پرتاب تا پایان ماموریت و نیز بررسی عملکرد هر زیر سیستم به صورت مستقل را با هدف مواجهه با خطاهای احتمالی از جمله اهداف این پروژه عنوان کرد و ادامه داد: سامانه طراحی شده قادر به تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت تخمین‌گر مدار، حسگرها، عملگرها و الگوریتم‌های کنترل وضعیت سامانه های ماهواره ای است.

دراین مراسم حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز با اشاره به مشکلات ارزی و تامین تجهیزات، راه اندازی «آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی بخش فضایی کشور (‌EMC ) » در دوران تحریم را بسیار حایز اهمیت عنوان کرد و گفت: با طراحی و توسعه آزمایشگاه تخصصی EMC گامی مهم برای رفع نیازهای ضروری فعالیت های فضایی کشور برداشته شده است.

وی با اشاره به انجام و اتمام این پروژه در ایام تحریم، تاکید کرد: با تمام مشکلات ارزی و تامین تجهیزات،  با پیگیری وزیر ارتباطات و تلاش متخصصان پژوهشگاه فضایی این پروژه به بهره برداری رسید.

صمیمی خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی ( EMC) از دو دستاورد محققان این پژوهشگاه که شامل سامانه رادیوتلسکوپ و پروژه سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزار مداری است، رونمایی شد.

به گفته وی، سامانه رادیو تلسکوپ ابزاری در حوزه نجوم رادیویی است و امکان کشف و جمع‌آوری اطلاعات از منابع رادیویی را فراهم می‌کند.

کد خبر 4552199 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فضایی ایران حسین صمیمی ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۸۵۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام

«ایلان ماسک»، مالک اسپیس‌ایکس، اخیراً درباره موجودات فضایی نیز اظهارنظر کرده است. او می‌گوید باتوجه به اینکه اسپیس‌ایکس حدوداً ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد، اگر مدرکی دال بر وجود بیگانگان در زمین بوده باشد، او خبردار می‌شد.

ایلان ماسک در پست جدیدی در ایکس گفته است: «من هیچ مدرکی برای موجودات فضایی ندیده‌ام و با حدود ۶۰۰۰ ماهواره که به دور زمین می‌چرخند، فکر می‌کنم [اگر بیگانگان در زمین وجود داشتند]مطلع می‌شدم.»

این اولین‌باری نیست که ماسک به‌طور علنی به فرازمینی‌ها اشاره می‌کند. در سال ۲۰۱۸ نیز ماسک در توییتی گفت: «درحال‌حاضر معلوم نیست که آیا ما تنها تمدنی هستیم که در جهانِ قابل‌رؤیت وجود دارد.»

نظرات ایلان ماسک درباره موجودات فضایی

ایلان ماسک در سال گذشته میلادی، با اشاره به نظریه فیزیکدان مشهور «انریکو فرمی» (Enrico Fermi) درباره اینکه چرا انسان‌ها هنوز موجودات فضایی را کشف نکرده‌اند، نوشت: «ترسناک‌ترین پاسخ به پارادوکس فرمی این است که اصلاً بیگانه‌ای وجود ندارد.»

نظریه‌ای دیگری درباره موجوات فضایی وجود دارد مبنی بر اینکه این موجودات برای مدت زیادی در کره زمین بوده‌اند و شواهد وجود آنها در زیر اقیانوس و زیر زمین وجود دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که ماسک با این نظریه مخالف است، و پست او هم در پاسخ به صحبت درباره همین نظریه‌هاست.

بااین‌حال، ظاهراً ایلان ماسک علاقه خاصی به اکتشافات فرازمینی دارد و این علاقه صرفاً شخصی نیست و ظاهراً با اهداف اسپیس‌ایکس نیز هم‌راستا است. ماسک امیدوار است تا در نهایت ۴۲ هزار ماهواره استارلینک را به فضا بفرستد و همچنین اهداف مشخصی برای سفر و اسکان افراد در مریخ دارد.

ماسک معتقد است که اکثر افرادی که برای سفر به مریخ ثبت‌نام می‌کنند به زمین باز نخواهند گشت؛ بااین‌حال، هدف بلندمدت فضاپیمای استارشیپ این است که بازگشت به زمین را برای این افراد ممکن کند.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • انتخاب بهترین شرکت ساخت ویلا
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»