Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@18:04:08 GMT

کاه یا کوهی از سرمایه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۹۲۲۶۲

کاه یا کوهی از سرمایه

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سطح زیر کشت گندم در کل کشور چیزی نزدیک به ۶ میلیون هکتار است که از این میزان سالانه حدود ۱۸ میلیون تن کاه و کلش تولید می‌شود، استان‌های خوزستان، گلستان و فارس به ترتیب رتبه اول تا سوم را در تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.  
در استان گلستان که دومین تولید کننده گندم کشور است، هر ساله بعد از برداشت گندم کاه کلش‌های حاصل از آن مقداری برای تالیف خوراک دام و مقداری هم برای تولید کمپوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما بخشی زیادی هم در زمین‌های کشاورزی به آتش کشیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برداشت گندم در ایران از اوائل بهار (در مناطق گرمسیر) آغاز و تا اواخر تابستان (در مناطق سردسیر) ادامه مى‌یابد، آتش زدن کاه و کلش‌ها در مزارع گندم علاوه بر آلودگی و گرمتر کردن هوا، باعث سرایت آتش به زمین‌های کشاورزی دیگر نیز می‌شود.     تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کاه و کلش در گلستان
عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سطح زیر کشت غلات در استان گلستان سالانه به طور متوسط ۴۷۰ هزار هکتار است که از این میزان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کاه و کلش تولید می‌شود.  
وی افزود: آتش زدن این کاه و کلش‌ها خاک را از نظر مواد مغذی فقیر می‌کند و دمای آتش نیز به ۴۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد که تمام میکرواورگانیسم‌های مفید خاک را از بین برده و درنتیجه هر سال خاک زمین‌های کشاورزی ما فقیر و فقیر‌تر می‌شود.
عباسی، جمع آوری و از بین بردن این کاه و کلش‌ها را دغدغه همیشگی کشاورزان و جهادکشاورزی دانست و گفت: امسال با ایجاد کارخانه‌ای در شرق استان گلستان که از کاه و کلش گندم خمیر کاغذ تولید می‌کند این مشکل نیز حل شده است و کشاورزان دیگر دغدغه جمع آوری و فروش کاه و کلش‌های گندم را نداشته باشند.
سری زدیم به کارخانه آقای اسماعیلی تا ببینیم چطور می‌شود که کاه و کلش‌های به ظاهر کم ارزش ماده اولیه این کارخانه می‌شوند.   بزرگترین کارخانه تولید خمیر کاغذ در گلستان
آقای اسماعیلی مدیر عامل کارخانه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: این کارخانه دومین و بزرگترین تولید کننده خمیر کاغذ از کاه و کلش گندم در کشور است که توانسته به جای استفاده از چوب‌های جنگلی از کاه و کلش‌های گندم ارزش آفرینی کند.  
وی افزود: روزانه ۱۲۰ تن کاه وارد این کارخانه می‌شود که از این میزان ۶۰ تن خمیر کاغذ تولید که ماده اولیه خیلی از کارخانه‌های دیگر کشور است.
آقای صفایی کارشناس کارخانه درباره کیفیت خمیر کاغذ از کاه گندم به خبر نگار گفت: با توجه به آزمایشات انجام شده خمیر تولیدی از کاه و کلش گندم به دلیل بلندتر بودن طول الیاف از خمیر‌های تولید شده از درختان هم کیفیت بالاتری دارد.  
وی افزود: تعداد ۴۰ نفر از جوانان خوش فکر این منطقه در این کارخانه مشغول به کار هستند که با تلاش و همکاری توانسته ایم محصولی را تولید کنیم که تولید آن یکی از نیاز‌های مهم در کشور است.
وی همچنین گفت: خمیر تولید شده در این کارخانه به استان‌های گیلان، مازندران و خراسان جنوبی نیز فرستاده می‌شود.
صفایی گفت: این کارخانه با تولید ۲۰ هزار تن خمیر کاغذ درسال، بزرگترین تولیدکننده خمیرکاغذ از کاه و کلش گندم در کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: تولید خمیرکاغذ از کاه و کلش گندم جایگزین مناسبی به جای قطع درختان جنگلی است.  
آقای قزلسفلو گفت: بیش از ۹۷ درصد از خمیر کاغذ از کشور‌های دیگر وارد می‌شود با تولید خمیر کاغذ در این کارخانه ۲۵ هزار مترمکعب در مصرف چوب صرفه جویی می‌شود که خروج ارز از کشور نیز از همین جا استارت می‌خورد.
اسماعیلی مدیر کارخانه گفت: با ظرفیتی که در استان گلستان وجود دارد اگر ۵ کارخانه دیگر در این استان ایجاد شود با همین ظرفیت می‌توانند خمیر کاغذ تولید کنند. همچنین استان‌هایی مثل خوزستان و فارس نیز با دارا بودن رتبه یک و سه می‌توانند در تولید این ماده با ارزش در خود کفایی کشور بسیار موثر باشند.
ایجاد کارخانه‌های از این قبیل می‌توانند نجات بخش جان جنگل باشند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
گزارش از فاطمه حبیبی   انتهای پیام / اس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۲۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طرح جهش تولید گندم در دیم‌زار‌های استان با استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان این بخش برای سومین سال متوالی در حال اجرا است. 

علی دیانتی افزود: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار گندم آبی است که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در طرح جهش تولید گندم در دیم زار مشارکت دارد. 

وی اظهار کرد: بیشترین سطح مربوط به شهرستان بوکان است با ۵۲ هزار هکتار گندم زار که در این طرح مشارکت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به بیمه گندم زار‌ها هم اظهار کرد: این موضوع اختیاری است و امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم زار‌های طرح در استان تا این تاریخ زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در اراضی دیم گزارش نشده است، اضافه کرد:سطح سبز دیم زار‌ها امسال (سال زراعی جاری) باتوجه به بارندگی‌های دی و بهمن ماه مطلوب است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده‌های لازم برای کشت‌های پاییزه را به موقع و مطابق توصیه کارشناسان استفاده کنند و به پیش بینی‌های هواشناسی نیز توجه لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است که آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد که سالانه ۸۴۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن گندم است.

ارقام گندم کشت شده در گندمزار‌های آذربایجان غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • صفر تا صد تولید سوسیس خون در یک کارخانه مشهور (فیلم)
  • کیا سید؛ از طراحی تا ساخت در کارخانه اسلواکی (فیلم)
  • فرایند تولید و فرآوری کدو تنبل در مزارع آمریکایی (فیلم)
  • آماده شدن آیین نامه تولید بدون کارخانه
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر
  • ابرکوه و سیادن ابهر مهمترین میلگردهای بورسی
  • فرآیند تولید پودر لباسشویی توسط کارگران پاکستانی (فیلم)
  • چگونه لاستیک های فرسوده را آکبند می کنند؟ خودتان ببینید!
  • طرح‌های معدن و صنایع معدنی متعددی امسال افتتاح می‌شود