Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@08:51:39 GMT

غذاهای ممنوعه بیماران مبتلا به تیروئید

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۹۴۳۹۵

غذاهای ممنوعه بیماران مبتلا به تیروئید

رکنا:اگر کمبود ید داشته باشید، بهتر است در خوردن برخی از غذاها اعتدال را رعایت کنید چون این قبیل غذاها ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند.

 بسیاری از افراد به شکلی با یکی از مشکلات تیروئید درگیر هستند و البته در این میان خانم ها بیشتر از آقایان درگیر این مسئله هستند. در واقع بسیاری از افراد اصلا از اینکه دچار مشکل تیروئید هستند بی خبرند و تنها زمانی متوجه موضوع می شوند که وخیم شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیروئید

خیلی ها می پرسند که چگونه به صورت طبیعی، سلامت تیروئیدشان را بهبود دهند اما تیروئید همیشه هم سر راست نیست. افراد مبتلا به این مشکل از نظر کم کار یا پرکار بودن تیروئید متفاوت هستند و معمولا برای اینکه بهتر شوند به دارو نیاز پیدا می کنند.

اگر می خواهید تیروئید خود را بهبود دهید باید با کمک پزشک از دارویی با دوز مناسب استفاده کنید. در ادامه می خواهم به شما بگویم برای بهبود شرایط تیروئید خود از چه غذاهایی باید بپرهیزید:

چه غذاهایی نخوریم تا تیروئیدی سالم تر داشته باشیم؟

استفاده بیش از حد سبزیجات چلیپایی

از مصرف مقدار زیاد سبزیجات چلیپایی ( کلم، شلغم، کلم بروکسل، بروکلی، گل کلم ) پرهیز کنید. این سبزیجات با اینکه بسیار مغذی هستند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی اما در صورت مصرف بیش از حد در برخی از افراد می توانند باعث ایجاد گواتر شوند.

سعی کنید در روز 30 گرم از این نوع سبزیجات میل کنید نه بیشتر. بخارپز کردن و پختن این نوع سبزیجات می تواند تاثیر آنها روی ایجاد گواتر را کاهش دهد بنابراین بهتر از خام خوردنشان است.

محدود کردن کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها بدنام هستند، اما شاید بعضی افراد به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنند. افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک استفاده می کنند و مشکل تیروئید دارند، در واقع در حال دامن زدن و وخیم تر کردن اوضاع تیروئید خود هستند. بدن در این شرایط فرض می کند که در حالت بی غذایی به سر می برید و تیروئید اولین هورمونی است که به خطر می افتد. این را به خاطر داشته باشید در صورت داشتن مشکلات تیروئیدی باید از تمام گروه های غذایی به اندازه متعادل میل کنید. محدود کردن شدید کربوهیدرات، عوارض خاص خودش را روی تیروئید دارد.

گلوتن

گلوتن شامل غذاهایی می شود که باعث افزایش التهاب در بدن می شوند. افرادی که مشکل تیروئید دارند با محدود کردن گلوتن می توانند کمتر در معرض التهاب قرار بگیرند. این کار می تواند از به بهبود هاشیموتو که یک بیماری خودایمنی تیروئید است کمک کند. بیشتر افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند در خطر هاشیموتو نیز هستند.

سویا

ایزوفلاون موجود در سویا ممکن است مانع عملکرد تیروئید شود. مقدار زیاد سویا می تواند باعث تشدید پرکاری تیروئید و همچنین کمبود ید در افراد بزرگسال شود. افراد گیاه خوار زمانی که به جای گوشت مقدار زیادی محصولات حاوی سویا استفاده می کنند دچار مشکل می شوند. مصرف زیاد محصولات حاوی سویا می تواند پس از مدتی تاثیر منفی روی تیروئید بگذارد مخصوصا اگر استعداد ژنتیکی اش را نیز داشته باشید. اگر از داروهای تیروئیدی استفاده می کنید مطمئن شوید معده تان خالی باشد و اگر هم سویا استفاده کرده اید ابتدا اجازه دهید 30 دقیقه تا یک ساعت بگذرد.

مقدار زیاد یا خیلی کم ید

بسیاری از بیماران دیگر از نمک ید دار استفاده نمی کنند و به جایش نمک دریایی مصرف می کنند که در واقع یک محرّک شایع برای کم کاری تیروئید است و مقدار زیادی ید هم می تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

ید را چه کم مصرف کنید چه زیاد، دچار مشکل می شوید بنابراین سعی کنید با کمک پزشک مقدار متعادلی از آن را به بدنتان برسانید. یک آزمایش ساده می تواند مشخص کند که آیا کمبود ید دارید یا خیر. خانم های باردار و خانم هایی که قصد بارداری دارند به ویژه باید به این مسئله توجه کنند.

قند

در شرایطی که غذاهای شیرین مانند شکلات، آبنبات، و دونات خوشمزه و اغواکننده هستند، اما در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید بهتر است حد اعتدال را در مصرف آنها رعایت کرده یا به طور کامل از آنها پرهیز کنید.

کم کاری تیروئید می تواند آهنگ سوخت و ساز بدن انسان را کند ساخته و در صورتی که مراقبت لازم صورت نگیرد، افزایش وزن به راحتی رخ خواهد داد. همچنین، قند می تواند به شکل گیری اختلالات هورمونی، خستگی، نوسانات خلقی، و تشدید افسردگی منجر شود.

آب لوله کشی

همه آب ها از شرایطی یکسان برخوردار نیستند. به طور خاص، برای افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، ثابت شده است که آب لوله کشی مشکل آفرین است. فلوراید و کلر موجود در آب لوله کشی می توانند جذب ید را مختل کنند.

همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد، ید برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است. از آنجایی که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به میزان کافی از این هورمون ها تولید نمی کنند، بهتر است از مصرف آب لوله کشی پرهیز کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت پزشک سلامت پزشک خوردن تولید بیماران رعایت تیروئید عکس زن فیلم مرد کیفری دختر تصاویر تهران رضایت اولیای دم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۴۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: کبد چرب بیماری شایع و بدون علامت است، تغییر سبک زندگی مهم‌ترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح شیوه زندگی ۹۰ درصد بخش درمان را به خود اختصاص می‌دهد.

هادی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه عضو کبد در بدن انسان وظایف متفاوتی را بر عهده دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین عملکرد کبد سم زدایی بدن است، ذخایر انرژی، ذخایر منابع گلیکوژن در کبد، تولید پروتئین‌ها و آمینه اسیدهای ضروری بدن، تولید ویتامین‌ها و فاکتورهای پیش انعقادی از دیگر وظایف این عضو در بدن است.

وی با بیان اینکه بیماری کبد چرب ارمغان زندگی شهرنشینی است، افزود: فعالیت بدنی کمتر و کم تحرکی در زندگی شهرنشینی امروز بیشتر است و نوع غذاها پرچرب و پرکالری بوده، بنابراین اضافه وزن و چاقی در بین افراد رواج زیادی دارد و این موارد باعث افزایش بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: کبد چرب بین بزرگسالان شیوع بیشتری داشت، اما در سال‌های اخیر سن شیوع این بیماری کاهش یافته و بین کودکان هم گسترش پیدا کرده است، به دلیل اینکه نوع بازی کودکان تغییر یافته و در تحرک لازم را ندارند و به سمت بازی‌های نشسته و رایانه‌ای گرایش بیشتری دارند.

وی بااشاره به پنهان بودن علائم خطر بروز این بیماری گفت: لازم است بدانیم تنها ۱۰ درصد چربی این عضو طبیعی است، داشتن چربی بیشتر و جایگزینی بافت طبیعی کبد با چربی می‌تواند علامت خطر باشد، بروز این بیماری در مراحل اولیه علامتی ندارد و بیمارانی که ریسک ابتلاء به این بیماری را دارند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: خطر ابتلاء به این بیماری در برخی از افراد بیشتر است، بیماران مبتلا به دیابت از مهم‌ترین افراد پرخطر برای ابتلاء به بیماری کبد چرب هستند و حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد آنها مبتلا به این عارضه می‌شوند، کبد چرب بیماری شایعی است و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد عموم افراد جامعه به این عارضه مبتلا می‌شوند و این آمار بالایی است.

وی با بیان اینکه در برخی افراد خطر ابتلاء به این بیماری بالاتر است، ادامه داد: طبق بررسی‌ها ابتلاء به بیماری کبد چرب در افرادی که دچار فشارخون، دیابت نوع دو، چاقی شکمی و چربی خون هستند، افزایش دارد و عوارض ناشی از بروز این بیماری بیشتر است، برای مثال در بیماران دیابت نوع دو اگر به سمت بیماری کبد چرب پیش بروند، انتظار بروز فیبروز کبدی نیز وجود دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: افراد لاغر هم می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند، کسانی که زمینه ژنتیکی دارند و افرادی که چربی شکمی و زندگی کم تحرکی دارند، نیز در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند و این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست.

سیروز کبدی، مرحله آخر درگیری با بیماری کبد چرب

وی در خصوص عوارض بیماری کبد چرب برای سلامتی بدن تصریح کرد: کبد چرب بیماری شایع و بدون علامتی است و احتمال دارد مورد غفلت واقع شود و نگرانی از بروز این بیماری تنها ایجاد چربی کبد نیست و بیشترین نگرانی از بروز سکته و فیبروز کبدی در بیماران است و مرحله آخر درگیری با بیماری سیروز کبدی بوده و پیوند کبد تنها راه نجات این گروه از بیماران است.

عبداللهی ادامه داد: پیوند کبد درمان مؤثری برای سیروز کبد است و کشور بهترین قطب در این زمینه است، اما برای انجام این عمل باید منتظر گرفتن عضو از افراد مرگ مغزی بود و بعد از پیوند باید بیماران مراقبت‌های طولانی مدت داشته باشند و داروها را به طور مرتب مصرف کنند تا دچار عارضه نشوند.

وی درباره روند تشخیص بیماری کبد چرب عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری در افراد پرخطر ابتدا با آزمایش خون و سونوگرافی آنزیم‌های کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این آزمایش‌ها می‌توان متوجه بروز این بیماری شد و در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص مورد تأیید نهایی قرار می‌گیرد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید به شیوه‌های درمانی عارضه کبد چرب گفت: تغییر سبک زندگی مهم‌ترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح شیوه زندگی ۹۰ درصد بخش درمان را به خود اختصاص می‌دهد، در حال حاضر دارو و درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد و درمان بیماران در مسیر کاهش وزن، جلوگیری از بروز چاقی، انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی، پرهیزهای غذایی و کم کردن مصرف کربوهیدرات‌ها، مواد قندی و شکرهای تصفیه شده است.

کد خبر 745059

دیگر خبرها

  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • این چای برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه شده
  • هموفیلی ها دارو ندارند؛ خطر معلولیت با درمانی غیر علمی‌
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد + جزئیات
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون