Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خوزستان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور که امروز سه‌شنبه 7 اسفندماه در دزفول برگزار شد، اظهار کرد: ما هیچ تمدنی را نمی‌توانیم هیج جا پیدا کنیم که جز با تکیه بر دانایی و حکومت دانایان شکل گرفته باشد. نگاه به تاریخ گذشته نشان می‌دهد هر جا تمدنی شکوفا شده است، کنار آن حتما یک مرکز علمی وجود داشته است که در آن اندیشمندان و متفکران آن زمان جمع می‌شدند، شاگردپروری می‌کردند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وقتی از دانش صحبت می‌کنیم تنها نباید تصور کنیم که دانشمندان علوم نظری به بحث و گفتگو با یکدیگر می‌پرداختند، چراکه وقتی تمدنی شکل می‌گیرد، تمام اجزای آن باید مبتنی بر علم و دانش و مناسبات علمی بوده باشد. در سوابق تاریخی تمدن‌های بزرگ، علم مهندسی تا حد زیادی موجب پیشرفت آن‌ها می‌شده؛ مباحث مربوط به ایجاد شبکه‌های آب، شبکه‌های انتقال فاضلاب و مسیرهای نقل و انتقال، از مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

غلامی خاطرنشان‌ کرد: جندی‌شاپور یکی از نشانه‌های مهم و بارز این مساله است که ایرانیان در زمان‌های بسیار دور در کنار محل زندگی خود و شهرهای خود، مراکز علمی داشتند که جایگاه و پایگاه جهانی بوده است. کسانی که ملت فرهنگی و فرهنگ‌دوست و اصیل ایرانی را تحت فشارهای گوناگون قرار می‌دهند، باید بدانند این مردم در قرن‌های طولانی شرایط این چنینی زیادی را دیده‌اند و همچنان سر پای خود ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: جندی‌شاپور که محل مهمی برای گردهمایی علما و دانشمندان بوده است، در دوران اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفت و شاید از معدود استحکامات تاریخی است که وقتی جریان فکری و حکومتی با ایدئولوژی خاصی وارد یک منطقه می‌شود، به خوبی آن را نگه می‌دارد. توجه دین اسلام و رهبران اسلامی به علم موجب شد که در اوایل ورود اسلام به ایران و قرن‌های بعد از آن، شکوفایی علمی در ایران داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اغلب دانشمندان ایرانی پس از اسلام، حکیم و اسلام‌شناس بودند. دانشمندانی که امروز مردم به آن‌ها افتخار می‌کنند، تلاش کرده‌اند با علمِ دنیایی، برای بهبود زندگی مردم کار کنند. این هماهنگی و هم‌سویی نشان می‌دهد باید نگاه‌مان را بیش از پیش به داخل متمرکز کنیم. فشارهای مختلفی به اشکال متفاوت اعمال می‌شود که خلاف دیدگاه‌های بشری است و این فشارها محدودیت‌هایی برای مردم و دانش آموختن آن‌ها ایجاد می‌کند که شاید در دوره‌های مختلفی که کشور مورد هجوم قرار گرفته است، شرایط به این شکل نبود.

غلامی افزود: براساس اعلام نهادهای بین‌المللی، کشور ما در 40 سال گذشته در حوزه علم و فناوری تلاش بی‌وقفه‌ای داشته و توانسته است جایگاه شایسته‌ای بین کشورها به دست بیاورد. کسب رتبه پانزدهم یا شانزدهم در تولیدات علمی بین کشورهای دنیا نشان می‌دهد دانشمندان ما علی‌رغم محدودیت‌ها، خود را شایسته دانایی می‌دانند و این دستاوردها موجب فخر و مباهات ما است.

وی گفت: این وضعیت ایجاب می‌کند بیش از پیش برای حفظ جایگاه علمی خود تلاش کنیم. ما وظیفه داریم علم نافع را پیگیری کنیم. هر کار علمی که جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، برای صلاح بشر است. کشورهایی که خود متهم به استفاده غیرانسانی از علوم علیه بشریت هستند، با این بهانه نمی‌توانند برای جوانان، استادان و دانشمندان ما محدودیت ایجاد کنند. ما با افتخار به پیشینه علم و دانش خود می‌دانیم جوانان ما، هر جای دنیا که باشند، با اخلاق خوش و با عشق و علاقه به کشور و دانش در خدمت بشریت خواهند بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان معارف منصور غلامی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۹۷۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!

 تحقیقی که اخیرا که در مجله علمی زوکیز (Zookeys) منتشر شده، این گونه‌ی جدید مورچه (Leptanilla voldemort) را به عنوان مورچه‌ای رنگ‌پریده با بدن باریک، پاهای دوکی و فک بلند و تیز توصیف کرده است. 

به گزارش فرادید، دکتر مارک وانگ، محقق ارشد گفته است نام این گونه جدید (L. voldemort) ادای احترام به لُرد وُلدمورت؛ جادوگر سیاه مجموعه هری پاتر است: «ضدقهرمان‌ ترسناک هری پاتر و این مورچه، هر دو ظاهری شبح‌وار و باریک دارند و در سایه‌ها زندگی می‌کنند.» 

این مورچه در یک بررسی اکولوژیکی کشف شد. در این بررسی، حیوانات زیر زمین در منطقه‌ی خشک پیلبارا در شمال استرالیای غربی ثبت می‌شدند. 

«تنها دو نمونه از این گونه‌ی جدید پیدا شد. هر دو در یک توری که در یک سوراخ مته‌ی ۲۵ متری پایین برده شده بود، کشف شدند.» 

بیش از ۱۴۰۰۰ گونه مورچه در سراسر جهان وجود دارد، اما تنها حدود ۶۰ گونه از آن‌ها متعلق به جنس Leptanilla هستند. 

«برخلاف بیشتر مورچه‌ها، گونه‌های لِپتانیلا در کولونی‌های کوچکی زندگی می‌کنند که معمولاً شامل یک ملکه و صدها کارگر می‌شود که به طور انحصاری در زیر زمین به دنبال غذا می‌گردند.

مورچه‌های کارگر لپتانیلا که خودشان را با زندگی در تاریکی وفق داده‌اند، نابینا و فاقد رنگدانه هستند و اندازه‌شان بین یک تا دو میلی‌متر است (از یک دانه شن بزرگتر نیستند)، در نتیجه بدون زحمت در خاک حرکت می‌کنند.» 

استرالیا یکی از بالاترین سطوح تنوع مورچه‌ها را در جهان دارد (تخمین زده می‌شود بین ۱۳۰۰ تا بیش از ۵۰۰۰ گونه باشند)، اما L. voldemort تنها دومین گونه از لپتانلا است که در این قاره کشف شده است. 

«از مشاهدات اندک‌مان از سایر گونه‌های لپتانلا و فک بسیار تخصصی و تیز L. Voldemort حدس می‌زنیم گونه جدید تقریباً با اطمینان شکارچی ترسناک تاریکی است.» 

«طعمه‌ی دقیق این گونه مشخص نیست، اما سایر گونه‌های لپتانیلا با آرواره‌های تیز و نیش‌های قوی خودشان  هزارپاهای ساکن خاک (بزرگتر از خودشان) را بی‌حرکت می‌کنند و از لاشه‌ی آن‌ها برای تغذیه لاروهایشان استفاده می‌کنند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • اساتید دانشگاههای جهان صهیونیست‌ها را تحریم کنند
  • رویداد بین المللی نوروتاک
  • چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!
  • برای زخم دیابتی‌ها این سبزی معجزه می‌کند
  • تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد
  • آملی لاریجانی: خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در برابر اقدامات متعدد شرارت‌آمیز صهیونیستها حدّی دارد
  • رژیم غاصب هرچه زودتر به طور کامل نابود می‌شود
  • رژیم صهیونیستی در آتش خشم ملت‌های مسلمان از بین می‌رود
  • جهانگیری: رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت