Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@06:05:23 GMT

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله) در مورد ودیعه

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۰۸۵۴

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)
نگهدارى مال كسى كه امانت را پس نمى دهد

سؤال: شخصى مقدارى نرم افزار به صورت امانت گرفته است و اكنون از پس دادن آنها امتناع مى كند آيا مى توانم چيزى را از او نزد خود نگهدارم تا آنكه آنها را برگرداند؟

جواب: بسمه تعالى: با اجازه حاكم شرع مى توانيد حفظ كنيد تا امانت خود را پس بگيريد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والله العالم

 

اخذ اجرت براى حفظ وديعه

سؤال: آيا مى توان براى حفظ وديعه اجرتى را مطالبه كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اخذ اجرت براى حفظ وديعه در صورت اشتراط اشكال ندارد . والله العالم

 

فروش امانت بدون اذن

سؤال: تعدادى سكه نقره و فرش نزد شخص امينى به امانت گذاشتم وى بدون اذن من آن اموال را به قيمت كم فروخته است اكنون وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: معامله فضولى است و نياز به اجازه صاحب مال دارد و اگر اجازه نداد بايد عين و يا مثل و يا قيمت روز آن را پرداخت كند . والله العالم

 

پايان مدت امانت

سؤال: اينجانب دستگاههاى فنى و مهندسى خود را براى مدت معينى در يكى از انبارها با موافقت مسئول به امانت گذاردم، مسئول انبار پس از پايان مدت، تمامى دستگاهها را از انبار تخليه كرده است و به علت قرار گرفتن در زير باران و برف تبديل به آهن پاره شده است آيا مسئول انبار ضامن است؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال هر گاه به صاحب مال اخطار كرده و مهلت به پايان رسيده است ولى وى به قول خود عمل نكرده طبعاً ضامن نخواهد بود . والله العالم

 

تصرف در امانت به نفع امانت گذار

سؤال: ماشينى را به امانت در منزل ديگرى گذاشته بوديم، صاحب منزل بدون اجازه، ماشين را رنگ كرده و قصد تبرّع و مجانى بودن را نداشته است آيا مستحق اجرت مى گردد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه بدون اذن مالك ،ماشين را نقاشى كرده باشد صاحب ماشين ملزم به پرداخت نيست هرچند قيمت ماشين بالا برود ولى اخلاق را فراموش نفرماييد . والله العالم

 

تصرف امين در كالا

سؤال: اگر امين در كالايى كه نزد او گذاشته تصرفى كند كه قيمت آن بالا برود و امانت گذار عمل او را امضاء كند و هزينه اش را بپردازد سپس عدول كند آيا حق بازگشت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: پس از قبول حق بازگشت ندارد . والله العالم

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام ودیعه فتوا آیت الله سبحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۰۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم گفت: یکی از اقدامات مدیریت شهری برای حفظ باغ‌های، تدوین شناسنامه باغات موجود در شهر قم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مجتبی سبحانی ثابت امروز _چهارشنبه پنجم فروردین_ در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: در سال اول دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، سیاست‌گذاری‌ها و اهداف تعیین شد و مطابق این سیاست‌ها حرکت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری قم متناسب با این سیاست‌ها تعیین می‌شود، افزود: در زمینه آتش‌نشانی و سیستم‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری آتش‌نشانی که با جان شهروندان در ارتباط است، پیگیری‌های مطلوبی شده و فرایندها در زمینه تسریع خدمات به شهروندان انجام شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با تاکید بر اینکه کیفی‌سازی و ابنیه‌سازی فضای سبز در دستور کار کمسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم قرار دارد، تصریح کرد: سیستم آبیاری و کاشت درختان مثمر در بوستان‌های سطح شهر در حال پیگیری است و بودجه لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در بوستان‌ها مثل تقویت مجموعه‌های فرهنگی که فعالیت دارند، تعریف و پیش بینی شده است.

سبحانی با اشاره به اهمیت حراست از باغات شهر قم، ادامه داد: در راستای حفظ تمام باغ‌های سطح شهر درخواست تدوین شناسنامه داده شده است.

وی با بیان اینکه دفن شهیدان گمنام در بوستان‌های شهری بسیار اثرگذار بوده، اضافه کرد: به‌منظور حفظ هویت فرهنگی شهر در بوستان‌ها، ۵ نقطه از سطح شهر شناسایی و شهیدان گمنام در این پنج نقطه دفن شدند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با اشاره به پروژه نقاط آب‌گرفتگی در سطح شهر عنوان کرد: در ابتدا بیش از ۲۵ نقطه در هر منطقه شهر، درگیر این معضل آب‌گرفتگی بودند که پس از شناسایی ،۸۰ درصد از این نقاط رفع شد.

سبحانی معیشت مردم را از اهم موضوعات دانست و گفت: سیاست‌گذاری‌های خوبی در سازمان میادین و تره‌بار شهرداری قم در حال انجام است تا بتوانیم در بازارها وارد شویم و در شکست نرخ قیمت‌ها تأثیرگذار باشیم.

کد خبر 747541

دیگر خبرها

  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد
  • اسرائیل در کجا متوقف می شود؟
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • جواب دانش‌آموز به ساده‌ترین سؤال دینی همه را شوکه کرد+ عکس
  • مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی