Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های انگلیسی تصریح کردند، وزارت دفاع انگلیس به پنتاگون شواهدی را درباره غارت آثار باستانی افغانستان توسط نیروهای آمریکایی ارائه کرده است.

بر اساس این شواهد نیروهای آمریکایی در سال 2009 میلادی در ولسوالی «میوند» در ولایت قندهار آثار باستانی متعلق به جنگ تاریخی میوند در قرن هجدهم را غارت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 1880 میلادی جنگ شدیدی بین مجاهدین به‌رهبری «محمد ایوب خان»  و نیروهای انگلیسی به‌فرماندهی «باروز» جنرال انگلیسی در ولسوالی میوند در می‌گیرد که بزرگترین شکست تاریخ نیروهای انگلیسی را رقم می‌زند.

در این درگیری مجاهدین افغان در آستانه شکست قرار می‌گیرند اما در نتیجه اشعار حماسی یک زن جوان موسوم به ملالی نورزی نیروهای انگلیسی با شکست روبه‌رو شده و منجر به بازپس‌گیری قندهار توسط مجاهدین می‌شود.

روزنامه «دیلی‌میل» نوشت: تسلیحات و اموال شخصی کسانی که در این جنگ کشته شدند همراه با اجسادشان در ولسوالی میوند ولایت قندهار دفن شده بودند که از سوی نیروهای آمریکایی غارت شدند.

در شواهدی از سوی وزارت دفاع انگلیس آمده است که نیروهای آمریکایی با حفاری و برداشتن تسلیحات و اموال قربانیان جنگ میوند قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند.

نیروهای آمریکایی بسیاری از اموال غارت‌شده را که بسیار قدیمی هستند به کلکسیونرها و یا در وب‌سایت‌های آن‌لاین به‌فروش رسانده‌اند.

روزنامه «سندی‌تایمز» تأکید کرد که وزارت دفاع انگلیس مدارکی را در این مورد به وزارت دفاع آمریکا سپرده و خواستار تحقیق درباره این غارتگری شده است.

بر اساس شواهد تاریخی مجاهدین افغان پس از پیروزی در نبرد میوند اجساد انگلیس‌ها را همراه با وسایل آنها در محل نبرد دفن کرده و اموال آنها را غارت نکرده‌اند.

نیروهای آمریکایی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم به این منطقه اعزام شدند با حفاری این اموال تاریخی را غارت کردند.

یک کلکسیونر تایید کرد که اشیاء عتیقه مانند سکه، قسمت‌های باقی‌مانده از تفنگ، زنجیر ساعت را از یک سرباز آمریکایی که آنها را در افغانستان بر اثر حفاری به دست آورده بود خریداری کرده است.

این اشیاء عتیقه از نبرد تاریخی میوند که در کتاب‌های «شرلوک هولمز» به آن اشاره شده بسیار ارزشمند تلقی می‌شوند.

پیش از این نیز برخی از رسانه‌های بین‌المللی از غارت آثار باستانی افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور خبر داده بودند.

«راشاتودی» نیز چندی قبل در گزارشی از قاچاق آثار باستانی افغانستان توسط نیروهای خارجی به‌ویژه انگلیس افشاگری کرده بود.

به نوشته تسنیم، افغانستان از نظر فرهنگی و تاریخی دارای میراث پرباری است اما بسیاری از آثار باستانی افغانستان به‌دلیل حمله نیروهای خارجی در گذشته یا به‌تاراج رفته‌اند و یا تخریب شدند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۱۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان یزد مکانی که گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی را روایت می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: در این مرکز مناطق عملیاتی و حماسه آفرینی دلاورمردان ایران اسلامی در قالب ماکت و بازسازی صحنه به تصویر کشیده شده است.

سرهنگ زارع ادامه داد: این موزه در مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع و در ۴ بخش طراحی شده که تصاویر ۴ هزار شهید استان نیز روی آیینه خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: این فضای مناسب فرصتی است تا نسل نوجوان و جوان جامعه با فداکاری و جانفشانی رزمندگان در دوران دفاع مقدس آشنا شوند و از آنها الگو بگیرند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای بازدید از این موزه می‌توانند صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصر‌ها نیز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ به این مرکز فرهنگی واقع خیابان شهید تیمسار فلاحی، جنب پارک آزادگان مراجعه کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رهاسازی چاه عمیق بدون حفاظ در مجموعه باستانی گورستان سیراف + فیلم
  • آثار و پیامد‌های عملیات وعده صادق در تنبیه متجاوزان صهیونیست
  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • روسیه : اوکراین بیش از ۸۰۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • حمله متجاوزانه جدید آمریکا و انگلیس به یمن