Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ رییس مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم گفت: برای تحقق صلح پایدار و حق مداری باید کودکان را از سنین پایین با اصول اخلاقی و انسانی آشنا ساخت و آموزش داد که همگان حق دارند.

آیت الله سید مصطفی محقق داماد روز سه شنبه در دومین همایش صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی عنوان کرد: برای رسیدن به دوستی ملی، نیازمند نهادینه سازی و فرهنگ سازی چند اصل اخلاقی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید به کودکان از طریق نظام آموزش و پرورش آموخت که همه دارای حق هستند. 

وی افزود: باید آموخت که جامعه یک صدا نیست و تکثرگرایی در آن بر یکصدایی غلبه دارد. دستیابی به چنین اهدافی نیازمند رعایت اصل حق مداری است. باید جامعه را تمرین داد که همگان حق دارند. در قرن های گذشته انسان ها تکلیف مدار بودند و گمان می بردند در برابر امر پادشاه یا رئیس دولت مکلف هستند اما قرن حاضر قرن حق مداری است. 

محقق داماد تاکید کرد: اگر تنها خود را دارای حق بدانیم به عقب رفتگی اجتماعی مبتلا می شویم در حالی که حق دخالت در حق شخصی دیگری نداریم. 

وی با بیان اینکه در صورت نهادینه سازی اصل حق مداری، تکثرگرایی به دست می آید، تصریح کرد: تسامح دینی یکی از شئونی است که باید آن را پذیرفت. تسامح دینی می گوید ایمان هر فردی متعلق به او است. تسامح ملی و تسامح انسانی هم بالاتر از آن قرار می گیرد. 

رئیس مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم اظهار کرد: از ملزومه های اخلاقی دیگر در دستیابی به صلح اسلامی این است که باید پذیرفت همه انسان هستیم. 

وی با بیان اینکه تعلیمات دینی به نادرست تفسیر شده اند، بیان کرد: قرآن کریم در سوره حجرات عنوان می کند که شمارا از یک پدر و مادر خلق کرده ایم یعنی تمامی انسان ها وحدت فامیلی دارند. نخستین خط اعلامیه حقوق بشر نیز بر اساس وحدت خانوادگی انسان ها است. به این معنا که همگان برادر هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: تابه تفکر حقوق بشری و برادری انسانی و جهانی نرسیم، همیشه در جنگ خواهیم بود. تا جامعه را به مومن و کافر، عرب و عجم و کشورهای غرب و شرق تقسیم کنیم، جنگ همیشگی خواهد بود. باید دوستی انسانی و حقوق انسانی را آموزش داد و نهادینه ساخت. 

** بایسته هایی برای دستیابی به صلح پایدار

مجتبی مقصودی رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران نیز در ادامه این همایش، با اشاره به روند افزایشی خشونت ها در سطح ملی و منطقه ای عنوان کرد: گسترش خشونت ها در سطح ملی، سطوح فردی و خانوادگی، وضعیت ناامن منطقه و جهان، چشم انداز تنش ها در روابط ایران با ایالات متحده همه حکایت از وضعیت ناامنی دارد.

وی همچنین در ارزیابی وضعیت سیاست ورزی در حوزه صلح در چهار دهه از حیات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: جدای از روایت های متفاوت، انقلاب اسلامی با قرائت انقلابی گری نسبت به نظم موجود داخلی و نظام بین الملل در بهمن 1357 پا به عرصه حیات نهاد و چه بپسندیم یا نپسندیم، در طول چهل سال گذشته با نشیب و فرازهایی، این قرائت پیگیری و تبدیل به ابرگفتمان ملی شد و زندگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی آحاد مردم و گروه های اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داد.

این استاد دانشگاه در باره مسئولیت نخبگان جامعه در برابر صلح، گفت: تولید و گسترش ادبیات صلح، نیازمند تبدیل زمزمه و نجواهای پراکنده صلح خواهانه به گفتمان صلح و مدارا و آشتی و دوستی در سطح ملی و در بین نخبگان، نهادهای مدنی و توده های مردم است.

مقصودی همچنین در باره راهکارهای موجود برای دستیابی به صلح پایدار تصریح کرد: باید خوانش هژمونیک آنتاگونیستی (سلطه ستیزه جویی) را از سپهر سیاسی بازخوانی کرد و چرخشی به سوی مصالحه جویی و صلح گرایی در تمامی عرصه های داخلی و خارجی اتخاذ کرد. 

رئیس هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران در ادامه به ضرورت تقویت بنیان های توسعه ای اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی وفاق اجتماعی و همبستگی ملی بر پایه مصالحه سیاسی به وجود می آید. در چنین راهبردی، صلح و مصالحه نه به منزله وادادگی و انفعال و تسلیم، بلکه نوعی شجاعت، آینده اندیشی و به نوعی یک راهبرد و استراتژی هوشمند تعریف و تلقی می شود که در بطن خود توسعه، منافع ملی، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استعفای ظریف آموزش و پرورش آیت الله محقق داماد آیت الله محقق داماد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استعفای ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۵۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد علی معصومی استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان عصر سه شنبه در جلسه درس اخلاق مدرسه النبی (ص) بندرعباس، اظهار داشت: انسان مؤمن باید سه خصوصیت داشته باشد که خصوصیت اول این است که وقتی او را نگاه می‌کنیم به یاد خداوند متعال بیافتیم.

وی افزود: زمانی که انسان ارتباط خود را با خداوند سبحان تقویت کند از صفات، علم، قدرت و نور خداوند بهره‌مند خواهد شد و این امر موجب می‌شود هر کس او را ببیند به یاد خداوند متعال بیافتد.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان با تاکید بر لزوم ورود به وادی انس با خداوند به واسطه عمل به دستورات الهی، بیان‌کرد: ما همه به دنبال هدایت‌گری جامعه با علم و عمل هستیم اما باید توجه شود که عمل میزان تأثیرگذاری بیشتری نسبت به علم دارد و اگر قدرت عمل ما از علم و کلام فراتر رود نفوذ آن در دل‌ها افزایش خواهد یافت.

آیت الله معصومی، با اشاره به جایگاه انسان در بین مخلوقات، عنوان‌کرد: ما انسان‌ها می‌توانیم از جبرئیل امین نیز قرب بیشتری در درگاه الهی پیدا کنیم و این مهم زمانی محقق خواهد شد که ارتباط صادقانه، خاضعانه و خاشعانه را با خداوند در شبانه‌روز تقویت کنیم.

وی با اشاره به فرمایشی از امام صادق علیه‌السلام، اظهار داشت: علت نورانیت افراد نماز شب خوان طبق بیان معصوم (ع) این است که خداوند کسانی را که برای نماز شب بیدار می‌شوند از نور خودش پوشش می‌دهد و نمازگزار علاوه بر نورانیت به منبعی برای یاد خدا تبدیل می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مالک اشتر بندرعباس، در معرفی دومین ویژگی مؤمنین به حکمرانی عقلانیت در مؤمنین اشاره کرد و گفت: مؤمن از عقلانیتی پویا برخوردار است و عقلانیت او موجب به تقویت قوه عقل در دیگران می‌شود اما اگر تابع خرافات، خواب یا داستان‌های غیر مستند باشد بقیه مردم را نیز به همین سمت و سو خواهد کشید و در نتیجه جعلیات در جامعه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: عقلانیت یعنی رفتار خود را طبق قوانین و قواعدی که خداوند در نظر گرفته است تنظیم کنیم و از قواعد الهی تجاوز نکنیم بنابراین برای تأثیرگذاری معنوی در جامعه قوه عقلانیت در مؤمنین و طلاب تقویت شود.

آیت الله سید محمد علی معصومی، تاکید کرد: شاخص همه ما در عقلانیت کلام خداوند و قرآن است و هر سخنی را که به پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) نسبت دادند را باید با قرآن مورد سنجش قرار دهیم و قرآن نیز ما را به تعقل و تدبر دعوت کرده است.

وی در معرفی سومین ویژگی مؤمنین بیان کرد: عمل مؤمن باید مردم را به معاد و قیامت متوجه کند، تا قیامت و آخرت همیشه برای مردم زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه طلاب و روحانیون بایستی این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهند، عنوان‌کرد: با تقویت این سه شاخصه روحانیت همیشه در دل مردم جایگاه خود را حفظ خواهد کرد و هیچ‌گاه نقش خود را از دست نخواهد داد.

وی خاطرنشان‌کرد: روحانیت باید عقلانیت و توجه به آخرت را در رگ‌های جامعه تزریق کند و مردم با دیدن آن‌ها به یاد خداوند بیافتند.

آیت الله معصومی، خاطرنشان‌کرد: ارتباط قوی با خداوند، خود منشأ همه خیرات است و می‌تواند عقلانیت را نیز در ما افزایش دهد.

کد خبر 6086823

دیگر خبرها

  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • رونمایی از کتاب آقا داماد در سمنان
  • در جهت آگاه سازی و تبلیغات باید به شیوه درست عمل کنیم
  • شلیک داماد خشمگین به ۴ عضو خانواده همسرش
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • تامین امنیت جامعه و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و برخورد با مخلین امنیت از خدمات دستگاه قضایی است
  • "وعده صادق" آرزوی مسلمانان را محقق کرد/ جدا بودن شیعه و اهل سنت را دشمنان اسلام ایجاد کردند