Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به پیمانکاران قراردادهای نفتی موافقت کردند.

 

 

نمایندگان در نشست علنی شامگاه دوشنبه (ششم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ با بند (ی) تبصره (۵) این لایحه موافقت کردند.

 

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، بر اساس این بند، وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه خواهد داشت تا سقف معادل ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیئت‌ وزیران منتشر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اوراق برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی، ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع‌متقابل طرح‌های بالا دستی نفت تعلق می‌گیرد و شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج ‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند.

 

اوراق فروش‌ نرفته این بند با تایید وزارت نفت و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به پیمانکاران و طلبکاران طرح‌هاست.

 

نمایندگان در ادامه بررسی بودجه سال ۹۸ کل کشور، با بند (الف) تبصره (۴) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

 

در بند (الف) تبصره (۴) آمده است: به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۸ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی، ریالی به موارد زیر اقدام کنند:

 

۱- سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک و جمع‌آوری گازهای همراه همسو با افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه‌های قدیمی دارای ذخایر نفتی درجا بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها.

 

۲- طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی سازمان‌های توسعه‌ای بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل ۵۱ درصد بخش خصوصی و تعاونی با اولویت مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۶۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان

نظر به مجوز‌های قوانین بالادستی در راستای تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروت، صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز را کلید زد.

یکی از خلأ‌های سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، بهره‌برداری ناکافی ایران از میادین نفت و گاز مشترک در مقایسه با همسایگان است که صندوق توسعه ملی، هم با رویکرد افزایش منابع ملی و هم با رویکرد پررنگ‌تر شدن نقش ایران در میادین مشترک، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرد و قوانین بالادستی نیز این مجوز را صادر کرده است.

بر این اساس و با درخواست شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، صندوق توسعه ملی با ارزیابی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اهلیت شرکت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی قرارداد‌های نفتی ایران موسوم به IPC سرمایه‌گذاری کرد.

همچنین کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک صندوق توسعه ملی ضمن بررسی پروفایل ریسک و بازده طرح تصمیم به تامین مالی این طرح از طریق مشارکت در قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یاران به میزان ۴۵ درصد به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار گرفت.

بنابر این گزارش، میدان مشترک نفتی یاران، متشکل از میدان‌های یاران شمالی و یاران جنوبی، در واقع امتداد میدان مجنون در عراق است که در محدود ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز، غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد. این میدان نفتی، شامل سه مخزن سروک، گدوان و فهلیان است. نفت درجای این میدان، در دو بخش شمالی و جنوبی، ۱.۶ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ٤ برابری معاملات بورس و قراردادهای دو جانبه
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز
  • آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین نفت و گاز با سهم ۴۵درصدی در توسعه یک میدان
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالا‌های اساسی و دارو
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالاهای اساسی و دارو
  • افزایش ۲۲۴ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان
  • اختصاص پنج هزار میلیارد ریالی مسئولیت اجتماعی نفتی‌ها در شیراز