Web Analytics Made Easy - Statcounter

از سوی ستاد توسعه فناوری نانو بیستمین چالش نوآوری نانو با عنوان چالش "ایجاد خاصیت پایدار ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای" برگزار می‌شود و فناوران می‌توانند تا ۲۵ اسفند طرح مفهومی اولیه خود را ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، پنبه در زمره پرکاربردترین الیاف به‌ویژه در تولید پوشاک است؛ چراکه نرمی، لطافت، استحکام، جذب رطوبت بالا، امکان تنفس طبیعی و هدایت خوب گرما در فصل گرما از جمله ویژگی‌های متمایز این الیاف طبیعی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما عدم ثبات ابعادی و چروک‌پذیری منسوجات پنبه‌ای یکی از مشکلات و معایب این الیاف است که همواره مصرف‌کنندگان با آن مواجه هستند.

بر این اساس به منظور رفع مشکل چروک‌شدگی، راهکارهای فیزیکی و شیمیایی متعددی پیشنهاد شده و در سال‌های اخیر نیز با گسترش و نفوذ به کارگیری فناوری نانو در صنعت نساجی و توسعه تکمیل روش‌های شیمیایی مبتنی بر این فناوری، ایجاد و بهبود بسیاری از ویژگی‌های نوین از جمله خاصیت ضد چروک در این پارچه‌ها ممکن شد؛ چراکه نانو ساختارها عموماً در کنار یک عامل ایجاد اتصال عرضی، با نفوذ در نواحی " آمورف" الیاف و ایجاد پیوند هیدروژنی با مولکول‌های لیف حرکت و جابه‌جایی زنجیرهای مولکولی سلولز را محدود می‌کنند.

در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست یکی از شرکت‌های نانویی نسبت به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان "ایجاد خاصیت پایدار ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای" اقدام کرده است. ثبت‏ نام مرحله اول این چالش از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران تا ۲۵ اسفند فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در این شرکت نانویی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارچه پنبه ای چالش نوآوری نانو ستاد نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۸۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: استان کردستان دارای ظرفیت خوبی برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این بخش می‌تواند باعث نجات استان از عقب‌ماندگی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، میثم عابدی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست با فعالان حوزه ICT استان کردستان در شهر سنندج، اظهار کرد: استان کردستان دارای ظرفیت خوبی برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این بخش می‌تواند باعث نجات استان از عقب ماندگی شود.

وی مزیت دیگر استان کردستان را نیروی انسانی توانمند آن دانست و افزود: نیروی انسانی استان با فعالیت در حوزه ICT می‌تواند عقب‌ماندگی‌های این استان را جبران کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: وجود مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق نیز مزیت دیگر استان کردستان است که می‌تواند منجر به ارزآوری و توسعه اقتصاد دیجیتال در این استان شود.

عابدی تاکید کرد: بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال می‌تواند وضعیت بیکاری استان کردستان را کاهش دهد و شاخص‌های اقتصادی این استان را بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: طرح ایران دیجیتال سال گذشته به صورت پایلوت در ۱۰ استان کشور اجرایی شد که این طرح امسال در استان کردستان نیز اجرایی می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در شش ماهه اول سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی شرکت‌های ما بود که این رقم را تا پایان سال به ۲,۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

عابدی با اشاره به تجربه راه‌اندازی نمونه‌های موفق پلتفرم‌های کسب‌وکار در کشورمان، گفت: این پلتفرم‌ها بعضاً از استان‌های کوچکی همچون قم تولید شده‌اند که سایر استان‌ها نیز می‌توانند از این تجارب استفاده کرده و حتی استان‌های مرزی همچون کردستان نیز به خارج از کشور صادر کنند.

وجود ۱۸۰ شرکت فناور در کردستان

بابک سوری، رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: پیگیر حل مسائل و مشکلات شرکت‌های حوزه ICT استان هستیم و در حد توان امکانات لازم را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۸۰ شرکت فناور تحت پوشش پارک علم و فناوری استان کردستان فعالیت دارند که بیش از ۶۰ مورد آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه نمایندگان تعدادی از شرکت‌های حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعال در استان کردستان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

کد خبر 747514

دیگر خبرها

  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • گردهمایی مدیران مراکز نوآوری در کارخانه نوآوری امیدینو
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • بررسی راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی