Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:49:43 GMT

مصدق به دنبال تصویب قانون استقلال دانشگاه‌ها بود

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۰۸۶۱۳

مصدق به دنبال تصویب قانون استقلال دانشگاه‌ها بود

تهران-ایرنا- یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: از اقدامات دکتر محمد مصدق در دوره نهضت ملی ایران تهیه و تصویب قانون استقلال دانشگاه‌ها بود تا شخصیت دانشجو بتواند در فضای آزاد ساخته و مدیران توانمندی تحویل جامعه شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، در پی لغو برنامه ' مصدق و پیام او برای جامعه امروز'، محمد توسلی سخنران این برنامه پیامی به انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این پیام آمده است: با سلام و ابراز تاسف از این که نتوانستم در نشست «مصدق و پیام او برای جامعه امروز» شرکت کنم و با شما دانشجویان عزیز دیدار داشته باشم؛ نشستی که توسط انجمن فرهنگ و سیاست پردیس دانشکده‌های مهندسی دانشگاه شیراز با اخذ مجوز مقامات ذیربط دانشگاه برنامه ریزی شده بود.
وی ادامه داد: متاسفانه مشکل ضعف استقلال مدیریت دانشگاه‌ها چنین پیامدهایی را در پی دارد که دانشجویان نتوانند در فضای محدود کنونی چنین جلسات بررسی تاریخی را با حضور یکی از مدیران انقلاب داشته باشند. آیا نتیجه چنین سیاستی در راستای رشد و بالندگی و تربیت نسل جوان دانشجو برای آینده کشور هست، یا موجب انفعال و سرخوردگی آنان؟
توسلی می افزاید: تجربه ریاست دکتر سیاسی در سال 1333 در دانشگاه تهران که حاضر نشد احکام اخراج اساتیدی چون زنده یاد مهندس بازرگان که به قرار داد کنسرسیوم اعتراض کرده بودند، امضا کند و همچنین نامه تاریخی و اعتراضی دکتر احمد فرهاد رئیس دانشگاه تهران در پی یورش وحشیانه کاماندوهای شاه به دانشگاه تهران در اول بهمن سال 1341 و تربیت نسل‌هایی که در آن فضای دانشگاهی تربیت شدند؛ چون شهید دکتر چمران، مهندس عزت الله سحابی، دکتر مهدی بهادری نژاد، دکتر ابراهیم یزدی و ... و در طول چند دهه در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و تحولات سیاسی ایران نقش آفرین بودند، حاصل چنین فضای دانشگاهی بوده است.
توسلی در پایان پیام خود خاطرنشان کرد: به رغم چنین محدودیت هایی توصیه بنده به شما دانشجویان عزیز این است که با آگاهی از شرایط ویژه کشور هم در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و هم در عرصه علمی، با توکل به خداوند متعال و امید به آینده، با استفاده از فرصت های ممکن خود را بسازید تا بتوانید نقش خود را در برنامه های اصلاحی و توسعه آینده کشور به خوبی ایفاء کنید.

**دانشگاه هیچ استقلالی ندارد
برنامه ' مصدق و پیام او برای جامعه امروز' که قرار بود 6 اسفند ماه توسط انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برگزار شود و مجوزهای لازم را گرفته بود، به طور ناگهانی از سوی مسئولان این دانشگاه لغو مجوز شد.
سید حمزه پرهیزگار دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز در این باره گفت: روز دوشنبه مورخ 8 بهمن درخواست مجوز این برنامه از سمت ما داده شده که 23بهمن جوابیه ای مبنی بر مورد تایید قرار گرفتن این درخواست به ما داده شد.
وی ادامه داد: از زمانی که ما تبلیغات برنامه را شروع کردیم، از سمت مسئولین دانشگاه رایزنی های در جهت این که ما از طرف انجمن فرهنگ و سیاست درخواست لغو این بر نامه را بدهیم صورت گرفت.علی رغم مخالفت ما برای لغو برنامه ظهر جمعه متوجه شدیم که بدون اطلاع ما بنر برنامه را پایین کشیدند.
پرهیز در انتها خاطرنشان کرد: روز شنبه 4اسفند، دقیق دو روز قبل از اجرای برنامه هم نامه کتبی آن را برای ما ارسال کردند. لازم به ذکر است که در این نامه آمده است که با استعلام از مراجع ذی‌صلاح این سخنرانی را لغو کرده ایم.
**9221**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز محمد توسلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۰۸۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم

یک وزیر دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه خاورمیانه است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا امروز سه‌شنبه درحالیکه همچنان تهدیدها و شرارت‌های رژیم صهیونیستی برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه دارد، اعلام کرد که واشنگتن خواهان مهار مناقشه است تا اینکه در منطقه گسترش پیدا نکند.

وی همچنین در ادامه حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، بیان کرد که انتظار می‌رود آمریکا در روزهای آینده تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند.

وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد که تمام گزینه‌ها برای خنثی کردن اقدام‌های ایران روی میز است.

تصویب لوایحی در کنگره آمریکا برای فشار بر ایران

مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته مجموعه‌ای از لوایح را با هدف تحت فشار قرار دادن ایران به لحاظ مالی پس از حمله موشکی و پهپادی تلافی جویانه تهران علیه رژیم صهیونیستی، تصویب کرد.

براساس این گزارش، سه لایحه جداگانه تحت تعلیق قوانین، به صحن کنگره راه یافت. روندی سریع که تصویب آن مستلزم حمایت دو سوم نمایندگان برای تصویب است و امکان رای گیری سریع در صحن را فراهم می کند.

براساس این لوایح، مجازات های مالی به طور گسترده بر ایران، و کسانی که از آن حمایت می کنند و شبکه گروه های نیابتی آن وضع می شود. این لوایح شامل لایحه‌ای برای پایان دادن به وضعیت معافیت مالیاتی سازمان های غیرانتفاعی است که به زعم آنها از گروه های تروریستی حمایت می‌کنند، لایحه‌ای با هدف مختل کردن خرید نفت و محصولات پتروشیمی توسط چین از ایران و تلاش برای قطع دسترسی دولت ایران به استفاده از سیستم مالی آمریکاست.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پیوست فرهنگی شعار سال در پارلمان فرهنگی تصویب شد
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • پیوست فرهنگی شعار سال در «پارلمان فرهنگی» تصویب شد
  • قانون برنامه هفتم در روزهای آینده نهایی می‌شود
  • کلیات «طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی» تصویب شد
  • فهرست مجوزهای کسب و کار اعلام شد+جدول
  • فهرست مجوزهای کسب و کار تاییدمحور اعلام شد
  • ضمانت اجرای حفظ حقوق فرهنگی چیست/سیاست‌هایی که رهبر بر آنها تأکید دارند
  • دشمن با سیاه‌نمایی به دنبال جهت‌دهی باور و اندیشه دانشجویان و جوانان است
  • مشکلات قوانین جدید برای دانشگاه‌های تگزاس