Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، گاز دی اکسید کربن یکی از محصولات جانبی فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی و از عوامل اصلی گرمایش کره زمین است و لذا محققان به طور گسترده برای مقابله با روند فزاینده تصاعد آن تلاش می کنند.

جدا کردن کربن از هوای اطراف و بازگرداندن آن به معادن زغال سنگ می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند و عملیاتی شدن این روند استفاده مجدد از کربن برای تولید سیمان، سوخت، برخی نوشیدنی ها و غیره را ممکن می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ذخیره سازی دی اکسید کربن باید آن را فشرده کرد تا به حالت مایع درآید و سپس آن را به زیرزمین تزریق کرد تا مجددا به زغال سنگ مبدل شود. این فرایند بسیار پرهزینه و گرانقیمت بوده و گاهی به دو سال وقت نیاز دارد. نکته مهم این است که در اکثر موارد بخش زیادی از کربن در زیر زمین هم به صورت گاز باقی می ماند و امکان بازگشت آن به هوای آزاد و آلوده کردن محیط زیست وجود دارد.

اما محققان آمریکایی، استرالیایی، آلمانی و چینی با همکاری هم روش تازه ای را برای جامد کردن کربن قبل از تزریق آن به زیرزمین ابداع کرده اند.

در این روش از برخی فلزات مایع شامل آلیاژ گالیم و سدیم استفاده می شود. در این روش ابتدا گاز یادشده با فشرده شدن به مایع تبدیل می شود و سپس با افزوده شدن آلیاژ یادشده و استفاده از جریان الکتریکی کل این ترکیب به تدریج به صورت جامد درمی آید.این ترکیب جامد رسانای خوب الکتریسیته هم محسوب می شود و به راحتی می توان آن را ذخیره کرد.   

کد خبر 4553777

منبع: مهر

کلیدواژه: حفاظت از محیط زیست دی اکسید کربن زغال سنگ گرمایش زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۱۵۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی

سمیه رفیعی گفت: وضعیت شاخص عملکرد محیط زیست کشور نشان دهنده افت ۶۶ رتبه‌ای از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است. بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های کشور نشان می‌دهد که ایران در بسیاری از شاخص‌های جدید تعریف شده همچون شاخص قرارگرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، قرارگرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، قرارگرفتن در معرض مونو اکسید کربن و شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ رتبه و نمره بسیار ضعیفی کسب کرده است.

رفیعی بیان کرد:بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰۲/۲ میلیارد تن بوده که پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن برسد. از این میزان پسماند عادی، نزدیک به ۲۱ میلیون تن هر سال در ایران تولید می شود.هر پسماندی که تولید شود دیگر از بین نمی رود؛ فقط بسته به نوع مدیریت می‌تواند به صورت تبدیل به مواد دیگر، انرژی و یا در بدترین حالت در زمین دفن شود. بر اساس گزارش بانک جهانی در سطح دنیا ۶/۶۹ درصد پسماندها دفن و بقیه به مواد دیگر و یا انرژی تبدیل می‌شوند.

او تصریح کرد:گزارش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که نرخ تفکیک پسماندها در مبدأ در کشور نزدیک به ۱۰ درصد است، این بدان معناست که در صورت عدم بهره‌مندی از مشارکت مردمی عملاً امکان استقرار اقتصاد چرخشی در کشور و دستیابی به مزایای آن غیرممکن خواهد بود. براساس یک برآورد صورت گرفته توسط اتحادیه صنایع بازیافت ایران، ارزش هشت قلم پسماند بازیافتی شهری در ایران ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این ارزش‌افزوده از تکمیل زنجیره بازیافت پسماندهای صنعتی و کشاورزی در ایران ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به معنای اشتغال پایدار ۱.۲۶۰.۰۰۰ نفری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • قیمت برق استرالیا در آینده رکوردی تاریخی خواهد زد
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • کشف بیش از ۱۰ تن روغن جامد قاچاق در مراغه