Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) روز زن و مادر، اظهار کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین به عنوان محور کار از دو طریق اساسی سعی کردیم اقدام کردیم که اولین مورد، بازنگری برنامه تدبیر برای مدیران مدارس ابتدایی بود؛ سعی کردیم با توجه به تصویب زیرنظام‌های سند تحول، بر اساس ساحت‌های ششگانه و فعالیت‌هایی که مدیر در کف مدرسه باید انجام دهد، برنامه‌های مدرسه را تنظیم کنیم؛ روش دوم این بود که سعی کنیم نگرش‌های غلط درباره تربیت در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی را حذف و اصلاح کنیم و آنچه مورد توجه سند تحول است مانند بحث مهارت محوری مورد تمرکز قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای اجرای سند تحول، چاره‌ای نداریم که به سراغ مدارس برویم و برخی برنامه‌ها، روش‌ها و رویه‌های غلط را بتوانیم حذف کنیم و مجالی فراهم شود که دانش آموزان مطابق سند تحول بنیادین پرورش یابند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه شاهد مقاومت‌هایی در این مسیر بودیم، گفت: جامعه بعد از سال‌ها که کودکان در کانون توجه نبوده است، در خصوص برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش واکنش نشان داد و ما را امیدوار کرد که مسئله تربیت در دوره کودکی، یکی از دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی مهم و در کانون توجه است و البته رسانه‌ها نیز نقش مهمی داشتند.

وی اضافه کرد: شاهد حرکت‌ها و مقاومت‌هایی بودیم از سوی اصحاب ثروت و کسانی که با واسطه قرار دادن جمعیت کثیر دانش‌آموزان، سود‌های کلانی به دست آورده بودند؛ این افراد اقدامات متعددی انجام دادند و سعی کردند با ایجاد شائبه، ذهنیت غلط و ارائه آمار نادرست حتی به سراغ حوزه‌های علمیه بروند و خوشبختانه با ارائه اطلاعات درست آموزش و پرورش برای کسانی که دغدغه داشتند باعث شد که از طرح‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش حمایت شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم گفتمانی را حاکم کنیم که تعلیم و تربیت را به عنوان علم به رسمت بشناسد، گفت: اگر این نگاه تخصصی حاکم شود، کسانی که تخصص ندارند، حرف صاحبان تخصص را مبنا قرار می‌دهند.

وی به برنامه‌های آینده اشاره کرد و افزود: با توجه به بخشنامه وزیر آموزش و پرورش درباره مدرسه محوری، سعی خواهیم کرد که یک‌سری برنامه‌ها را که در مرکز تصمیم‌گیری می‌کردیم و از استان‌ها می‌خواستیم که به صورت یک شکل اجرایی کنند، به خود استان‌ها واگذار کنیم؛ مثلا به جای اجرای متمرکز درس پژوهی، استان‌ها برنامه توانمندسازی معلمان را داشته باشند.

حکیم‌زاده گفت: معتقدیم در راستای شادی و نشاط، تغییرات خوبی در برنامه مدرسه مانند بازی و یادگیری صورت گرفته است و حالا وقت آن است که توجه به یک بُعد دیگر از فضای مدرسه‌ای که بُعد روانی و اجتماعی و توجه جدی برای ایجاد شادابی و نشاط است، داشته باشیم و چهارچوب توانمندسازی را با عنوان خشونت زدایی از مدارس تهیه کردیم.

وی توضیح داد: هدفمان این است که دانش‌آموزان در کنار آکادمیک و فضای فیزیکی، فضای مدارس بانشاط و شاداب باشد یعنی فضای روانی و اجتماعی مدرسه بگونه‌ای باشد که همه دانش‌آموزان احساس امنیت روانی داشته باشند و احساس کنند که با آن‌ها به صورت صمیمانه تعامل می‌شود؛ ضمن اینکه باید درباره همه اشکال خشونت که برخی ناشناخته است مانند برچسب‌زدن‌ها و بازخورد‌های منفی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد آگاهی کنیم و برنامه‌هایی داشته باشیم که فضای مدارس از نظر بعُد روانی، شاداب باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته پیک نوروزی حذف شد و به جای آن طرح عید و داستان اجرا شد که بر اساس مرکز ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش رصد کردیم که ۸۶ درصد مقید به طرح عید و داستان بودند و البته در برخی جا‌ها مثل تهران مشکلاتی بود که برای امسال رفع شد؛ امسال طرح عید و داستان اجرا می‌شود البته در بخشنامه تغییراتی به وجود آمده است.

حکیم‌زاده درباره برنامه‌های این وزارتخانه درخصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: درباره جذب و نگهداشت دانش‌آموزان، جلساتی را با دستگاه‌های مربوطه برگزار کردیم و روی تقسیم کار ملی خوشبختانه توافق کردیم قبلا قرار بود وزارتخانه‌های رفاه و آموزش و پرورش این کار را انجام دهند، اما اما روسای سازمان‌های مربوطه، تقسیم کار را پذیرفتند.

وی ادامه داد: در این تقسیم کار، دقیقا گام‌هایی از مرحله شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان را احصا و سهم هر دستگاه را مشخص کردیم مثلا اینکه شناسایی دانش‌آموز وظیفه کیست، چطور بازماندگان را جذب کنیم و چگونه آموزش دهیم، مشخص شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در گذشته برنامه‌ها اینگونه بود که دانش‌آموز شناسایی و وارد مدرسه می‌شد، اما تثبیت شرایط دانش‌آموز و رصد آن انجام نمی‌شد، اما به دنبال نظام‌مند کردن آن هستیم.

حکیم زاده درباره طرح عید و داستان اظهار کرد: هدف ما از این طرح یک کار نمایشی نیست، بلکه می‌خواهیم آموزش را از حافظه محوری به سمت مهارت محوری ببریم، از آنجا که تولیدات و دستاورد‌های این طرح برایمان اهمیت دارد برای همین دستورالعمل را امسال ساده‌تر کردیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش خشونت شادی وزارتخانه وزیر آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۱۶۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ احمد محمودزاده در همایش دو روزه آموزشی - توجیهی روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود:طرح این کار به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده شده است و به زودی نهایی خواهد شد.

وي گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد و گفت: در سازمان مدارس غیردولتی ما برنامه‌هایی در سه حوزه قانونگذاری، مدیریتی-سیاست‌گذاری و برنامه‌های مشترک با سایر معاونت‌ها را دنبال کردیم.

احمد محمودزاده افزود: در این قالب‌ها، کار مهم در حوزه قانون‌گذاری، بازنگری قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی بود. این کار را پس از ۱۸ ماه به نتیجه رساندیم، ۱۶ ماده آن تغییر پیدا کرد و ابلاغ شده است. حمایت از معلمان، حمایت از موسسان را تثبیت و موضوع نظارت را در این قانون، جدی‌تر مطرح کردیم. در کنار این موضوع، بحث استقرار را نیز پیگیری کردیم و به نتیجه رساندیم. موضوع مدارس استیجاری و احداثی سروسامان پیدا کرد تا دیگر مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه بررسی و بازنگری آیین‌نامه‌های مربوط به شوراهای عالی آموزش و پرورش استان‌ها برای احیای برخی از ظرفیت‌ها یکی از کارهای مهمی است که امسال دنبال خواهد شد، گفت: چندین برنامه را هم با قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در دست اجرا داریم که در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت و امیدواریم به خوبی اجرا شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: مصوبه این موضوع را سال گذشته دریافت کردیم و به دنبال این هستیم تا تنوع مدارس را کاهش داده و در داخل مدرسه مجازی تجمیع کنیم. طرح این کار به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده شده است و به زودی نهایی خواهد شد.

محمودزاده با بیان اینکه مبنای صدور مجوز در سازمان مدارس غیردولتی، قانون است، گفت:  فعالیت  مراکز آزمون ها در کشور باید در چارچوب مجوز و مقررات باشد، فعالیت  مراکز فاقد مجوز ممنوع بوده و در صورت مشاهده کردید، آن را تعطیل کنید.

معاون وزیر آموزش و پرورش از استان‌ها خواست تا هوش مصنوعی را در مدارس غیردولتی با مفموم درست، شروع کنند.

وی همچنین بر اجرای نظام دوری در مدارس غیردولتی، جذب مربی بهداشت، اجرای جدی برنامه‌های پرورشی، استمرار کیفی و جدی طرح‌هایی از قبیل آوای آسمانی، چفیه‌های بهشتی و طرح ولایت تاکید کرد و گفت: شما باید تمهیدات لازم برای ایجاد نمازخانه در مدارس فراهم کنید.

احمد محمودزاده با بيان اينكه بیشترین، بهترین و مهمترین تولید در همه نظامات، تربیت نیروی انسانی است، افزود: مهمترین سرمایه کشور که در همه اسناد بالادستی به آن اشاره شده، سرمایه نیروی انسانی است. تولید این سرمایه در داخل آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. حفظ و گسترش دستاوردها توسط این افراد صورت می‌گیرد.

محمودزاده تصریح کرد: آموزش و پرورش از سال‌های گذشته جهت‌گیری‌هایی را شروع کرده که امسال باید به نتیجه برسد. همه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق و اجرای سند تحول بنیادین، برای مرجعیت معلم و مرجعیت کتاب درسی است.

دیگر خبرها

  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • اجرای آموزش «حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز» در مدارس
  • راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد