Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@21:54:19 GMT

شترمرغِ سازمان سنجش در کنکور ۹۸!

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۳۶۹۱۶

کنکور در آستانه حذف قرار دارد یا به همان روش قبلی در حال برگزاری است؟ اگرچه باورش عجیب است، اما پاسخ مسئولان به این سوال بسته به شرایط متفاوت است!
به گزارش «تابناک»، از روزی که تغییرات پذیرش در دانشگاه‌ها به تصویب مسئولان رسیده و وزیر آموزش و پرورش این تغییرات را با هشتگ #حذف_‌کنکور اطلاع رسانی کرده زمان زیادی نمی‌گذرد، اما در این فاصله هم یک دوره پذیرش بدون کنکور انجام شده و هم ثبت نام پذیرش بدون کنکور و همچنین کنکور ۹۸ به انجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ثبت نام‌هایی که اتفاقات عجیب و غریبی در آن‌ها رقم خورده است، از جمله رشد میزان متقاضیان کنکور ۹۸ به نسبت کنکور ۹۷؛ رشدی که با توجه به تعیین تکلیف ۸۵ درصد پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و محدود شدن پذیرش دانشگاه‌ها با کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت، عجیب جلوه می‌کند.
وضعیتی که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت شانس قبولی شرکت کنندگان در کنکور به شدت کاهش یافته است. شانسی که در کنکور ۹۷، حکایت از قبولی نیمی از شرکت کنندگان در کنکور داشت و در کنکور ۹۸، آنقدر کاهش یافته که کمتر از ۱۰ درصد شرکت کنندگان در کنکور موفق به پذیرش خواهند شد.
واقعیتی غیرقابل انکار که امثال وزارت آموزش و پرورش و علوم را به سکوت وادار کرده، اما مسئولان سازمان سنجش می‌کوشند انکارش کنند. انکار عجیب و غریبی که برای آن استدلال هم می‌آورند تا نشان دهند که از یک محاسبه ساده ریاضی نیز عاجزند!
محاسبه ساده‌ای که بر اساس آن، اگر میزان قبولی در کنکور ۹۷، ۵۰۰ هزار نفر باشد و میزان شرکت کنندگان در آن، یک میلیون نفر، شانس قبولی شرکت کنندگان ۵۰ درصد خواهد بود و به همین قرینه، اگر میزان شرکت کنندگان ثابت بماند، اما قبولی از کنکور ۱۰۰ هزار نفر شود، شانس قبولی به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت!
اتفاقی که عملا در حال وقوع است، اما سازمان سنجش انکارش می‌کند؛ انکاری که در جوابیه اخیر این سازمان به برخی اخبار «تابناک» بر آن اصرار شده و حتی از آن فراتر، ادعا شده ناشی بی اطلاعی خبرنگار از مصوبات است. کدام مصوبه؟ همان مصوبه‌ای که ورود به دانشگاه را به دو بخش بدون کنکور و با کنکور تقسیم کرده و موجب شده شانس قبولی شرکت کنندگان در کنکور (نه آن‌هایی که در پذیرش بدون کنکور متقاضی می‌شوند) به شدت کاهش بیابد!
به عبارت بهتر، به رغم آنکه مسئولان این سازمان تاکید دارند کنکور از سر راه ۸۵ درصد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها برداشته شده و حتی نام این نوع پذیرش را «بدون آزمون» [همان بدون کنکور]گذاشته‌اند، اما وقتی می‌گوییم شانس قبولی در آن قسمتی که کنکور نام دارد کاهش یافته و بسیار اندک شده، مدعی می‌شوند شانس قبولی مثل قبل است و هر دو بخش بدون کنکور و با کنکور را با هم یکی مجموع در نظر می‌گیرند!
درست مثل آن ضرب المثل معروف که وقتی به شتر مرغ می‌گویند بار بکش، مدعی می‌شود مرغ است و وقتی می‌خواهند پرواز کند، خود را شتر می‌خواند؛ وضعیتی که برای کنکور و سازمان سنجش رخ داده تا وقتی می‌گویی کنکور حذف شده، بگویند بله و تاکید کنند تنها برای ۱۵ درصد ورودی‌ها باقی مانده و وقتی بگویی شانس قبولی در کنکور کم شده، بگویند خیر و تاکید کنند که کنکور مثل قبل است و تنها دو بخش شده و ظرفیتش همانی است که قبلا بوده؟!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: سازمان سنجش کنکور شترمرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‌رجبعلی برزویی ‌با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط ریاست‌جمهوری، افزود: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقای سطح ورودی دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش‌آموزان و طلاب، می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی از طریق هیات جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.

برزویی تصریح کرد: راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری‌؛ برگزیدگان مسابقات رسمی و ملی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی؛ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان؛ جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی؛ حافظان کل یا قسمتی از قرآن کریم و  دارندگان رتبه‌ زیر هزار کشوری در کنکور افراد مشخص شده در این آیین‌نامه هستند‌ که با رعایت دستورالعمل اجرایی که متعاقبا اعلام می‌شود از این مسیر، جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه‌نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو‌معلمان دانشگاه به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی‌ (WWW.CFU.AC.IR) ‌اطلاع‌رسانی گسترده خواهد شد؛ گفت: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت، تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین‌نامه مشوق‌هایی برای استعدادهای برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش‌بینی شده است که تفصیل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.‌

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • ۳ هزار نفر در کنکور مرحله اول خاش شرکت دارند
  • حضور ۱۶ هزار بوشهری در کنکور/ ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند
  • رقابت ۱۵ هزار و ۷۰۰داوطلب زنجانی در مرحله اول کنکور سراسری
  • رقابت ۱۵۷۰۰ داوطلب زنجانی در مرحله اول کنکور سراسری آغاز شد
  • کارنامه اولیه کنکور در نیمه مرداد منتشر می‌شود
  • ۸ درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند
  • امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
  • انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان