Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@22:10:29 GMT

طرز تهیه شربت گل ختمی و خواص آن

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۳۹۸۹۲

شاید تاکنون نام گل ختمی و شربت آن را شنیده باشید. با شروع فصل گرما هیچ چیز مانند نوشیدن یک لیوان شربت خنک، لذت بخش نیست به خصوص اگر این شربت خواص و فواید زیادی برای بدن داشته باشد و در درمان بیماری‌ها نیز به کار رود. در این مطلب درباره شربت گل ختمی و طرز تهیه آن صحبت خواهیم کرد.
گل ختمی گیاهی خودرو از تیره پنیرکیان است که از گل، میوه و ریشه آن استفاده‌های دارویی زیادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گل که منشا آن به آفریقا برمی گردد، در مناطق گرمسیری و استوایی می‌روید و در درمان بیماری‌های زیادی ازجمله بیماری‌های کبدی و جوش صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعت این گیاه معتدل بوده و خلط آور، ضد سرفه، ضد پیچش شکم و ضد قولنج است و نوعی مسهل و ملین به شمار می‌آید. دانه این گیاه نیز به درمان زخم معده کمک می‌کند.
برگ‌های گل ختمی را معمولا خشک می‌کنند و با آن شربت گوارایی درست می‌کنند که دارای طبیعت خنک بوده و برای رفع عطش و تشنگی در فصل گرما بسیار مناسب است. این شربت را می‌توان به راحتی در خانه درست کرد و از خواص بی نظیر آن برخوردار شد.

مواد لازم
پودر گل ختمی 1 قاشق مرباخوری
آب جوشیده سرد شده 1 لیوان
عسل 1 قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

برگ‌های گل ختمی را خشک کرده و آسیاب کنید تا به صورت پودر درآید.
یک قاشق مرباخوری از پودر گل ختمی را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی ریخته و ۸ ساعت صبر کنید تا خیس بخورد.
سپس شربت گل ختمی را صاف کرده، در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

خواص گل ختمی

صابون گل ختمی برای سلامتی پوست مفید بوده و به جوانسازی پوست کمک می‌کند.
مایع لزج موجود در ساقه و ریشه‌ی این گیاه به درمان جای زخم، جوش، التهابات پوستی و سوختگی کمک کرده و فرآیند اکسید سلول‌ها را متوقف می‌کند.
گل ختمی باعث افزایش ایمنی سلول‌ها شده و دارای خاصیت ضد التهابیست.
این گیاه با کاهش تورم به عنوان یک عامل ضد پیری عمل می‌کند.
گل ختمی با هیدراته کردن پوست مانع خشکی آن شده و پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد.
در روغن گل ختمی مایع لزجی وجود دارد که به از بین رفتن باکتری‌ها و آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک کرده و زیبایی و لطافت را برای مو به ارمغان می‌آورد.
افرادی که پوست سر آن‌ها خشک و دچار خارش می‌شود با استفاده از روغن این گیاه می‌توانند شاهد نرمی و لطافت مو‌های خود باشند.
روغن گل ختمی از شکنندگی مو‌ها و در نتیجه ریزش مو جلوگیری کرده و رشد آنها را تسریع می‌بخشد.
گل ختمی در درمان تورم و درد گلو مورد استفاده قرار می‌گیرد و با کمک به مایع شدن خلط، از گرفتگی ریه جلوگیری می‌کند.
بیماری‌های تنفسی نظیر برونشیت، سرفه، سرماخوردگی و آسم با کمک گل ختمی درمان می‌شود.
گل ختمی به پاکسازی و تسکین دستگاه گوارش و مثانه کمک می‌کند.
ریشه گل ختمی در درمان کیست موثر است.
مصرف دمنوش گل ختمی باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود.
استفاده از شربت گل ختمی به عنوان دهانشویه به درمان خونریزی لثه کمک می‌کند.
استفاده از جوشانده‌ی ریشه و برگ‌های گل ختمی باعث افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود.
شربت گل ختمی دارای خاصیت تب بر است.
قرار دادن برگ له شده‌ی گل ختمی بر روی محل نیش حشرات باعث کاهش خارش محل نیش زده می‌شود.
گل ختمی حاوی کربوهیدرات‌ها، فلانوئید‌ها و ساکاروز است که باعث تنظیم سطح قند خون می‌شوند.
این گیاه حاوی مقادیر بالایی کلسیم است و پودر آن در پودر و خمیر‌های دندان به کار می‌رود.
گل ختمی حاوی فلانوئید‌هایی است که مقادیر زیادی فیبر دارند و مصرف آن همراه با عسل، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

هرچند استفاده از فراورده‌های گیاهی نسبت به محصولات شیمیایی خطر کمتری دارد، ولی استفاده از این فراورده‌ها باید با آگاهی از محتوا و تاثیرات آن صورت گیرد و از مصرف خودسرانه‌ی چنین محصولاتی باید به شدت اجتناب ورزید. زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت نیز باید از مصرف بیش از اندازه ی شربت گل ختمی خودداری کرده و میزان مصرف آن را با توجه به وضعیت جسمی خود و با نظر پزشک معالج تعیین کنند.
منبع:ستاره

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آشپزی نوشیدنی شربت گل ختمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۳۹۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی و ورزش منظم تر، راه‌های اثبات شده‌ای برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن برای همیشه است

به گزارش سلامت نیوز، یکی از روش‌های رایج برای کاهش وزن، نوشیدن جوش شیرین است که تصور می‌شود چربی سوزی را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن اضافی کمک می‌کند. با این حال، این کار می‌تواند باعث بروز نگرانی‌های مختلف سلامتی شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

یکی از روش‌های رایج برای کاهش وزن نوشیدن جوش شیرین است که تصور می‌شود چربی سوزی را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن اضافی کمک می‌کند. با این حال، این کار می‌تواند باعث بروز نگرانی‌های مختلف سلامتی شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که درک علم پشت افزودن جوش شیرین به رژیم غذایی برای کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند این کار را با خیال راحت و در صحت کامل انجام دهید.

تئوری پشت جوش شیرین برای کاهش وزن

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم، یک محصول خانگی است. اخیراً برخی نظریه‌ها در مورد تأثیر بالقوه جوش شیرین بر کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته اند. این نظریه‌ها نشان می‌دهد که جوش شیرین می‌تواند بر هضم و متابولیسم تأثیر بگذارد تا کاهش وزن را افزایش دهد.

تصور می‌شود که جوش شیرین می‌تواند اسید معده را خنثی کند تا نفخ را کاهش دهد و هضم غذا را تسریع کند که ممکن است به ظاهر لاغرتر و تصور کاهش وزن منجر شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که شواهد بیشتری برای حمایت از توانایی‌های احتمالی جوش شیرین برای کاهش وزن مورد نیاز است.

ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که جوش شیرین به عنوان یک بافر در برابر تجمع اسید لاکتیک در عضلات ناشی از ورزش شدید عمل می‌کند. اسید لاکتیک یک ماده شیمیایی است که توسط بدن تولید می‌شود و باعث خستگی و درد ماهیچه‌ها در طول فعالیت بدنی می‌شود. توانایی بالقوه جوش شیرین برای کاهش اسید لاکتیک ممکن است به شما کمک کند قبل از اینکه ماهیچه هایتان خسته شوند، ورزش طولانی‌تر یا با شدت بیشتری انجام دهید. همچنین می‌تواند تعداد کالری سوزانده شده را افزایش دهد که به طور غیر مستقیم به تلاش‌های کاهش وزن شما کمک می‌کند.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، جوش شیرین ممکن است به خنثی کردن اسید معده برای کمک به هضم و کاهش نفخ کمک کند. بهبود فرآیند هضم ممکن است به بدن کمک کند غذا را سریعتر جذب و دفع کند که ممکن است به شما این تصور را بدهد که وزن کم کرده اید.

کاهش نفخ همچنین می‌تواند به لاغری اندام کمک کند و باعث شود این احساس را داشته باشید که وزن کم کرده اید. اثرات بالقوه جوش شیرین بر روی هضم به کاهش چربی که یک عنصر مهم در از دست دادن وزن اضافی است، گسترش نمی‌یابد.

برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن جوش شیرین ممکن است سطح pH بدن را تغییر داده و آن را قلیایی‌تر کند. این کار ممکن است رعایت تئوری رژیم قلیایی را برای افراد آسان‌تر کند که پیشنهاد می‌کند کاهش سطح pH بدن می‌تواند تجزیه چربی را بهبود بخشد. توجه به این نکته ضروری است که بدن معمولاً pH را به تنهایی تنظیم می‌کند و تأثیر تغییرات رژیم غذایی بر این تعادل حداقل است.

می‌تواند به طور بالقوه به کنترل اشتها کمک کند

برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آب جوش شیرین به آن‌ها کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند یا اشتهایشان کاهش پیدا کرده است. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا‌ها وجود ندارد و این احساس سیری ممکن است به اثر دارونما نسبت داده شود.

جوش شیرین سرشار از سدیم است که در صورت مصرف زیاد می‌تواند تعادل الکترولیت‌ها را در بدن شما مختل کند. عدم تعادل الکترولیت می‌تواند باعث سردرد، خستگی و ضعف عضلانی شود و در موارد شدید، می‌تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد. افراد مبتلا به بیماری کلیوی، فشارخون بالا یا بیماری قلبی باید مراقب این عارضه جانبی بالقوه باشند، زیرا بدن آن‌ها برای مدیریت سدیم اضافی تلاش می‌کند.

آلکالوز

خوردن جوش شیرین در تلاش برای تغییر PH بدن شما می‌تواند منجر به آلکالوز شود - وضعیتی که در آن بدن بیش از حد قلیایی می‌شود. علائم آلکالوز می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، لرزش دست و انقباض عضلات باشد. اگر درمان نشود، می‌تواند باعث تشنج نیز شود.

مسائل مربوط به گاز

نوشیدن جوش شیرین می‌تواند منجر به افزایش تولید گاز شود که می‌تواند به نفخ و آروغ زدن منجر شود. این وضعیت ذاتاً خطرناک نیست، اما می‌تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد؛ به ویژه در محیط‌های اجتماعی. با این حال، اگر گاز اضافی به دام افتاده باشد و نتواند خارج شود، ممکن است با ایجاد پارگی معده، زندگی را به خطر بیندازد.

تداخل با دارو‌ها

جوش شیرین ممکن است با دارو‌های مختلف - از جمله دارو‌های تجویزی و بدون نسخه (OTC) - تداخل داشته باشد و بر جذب و اثربخشی آن‌ها تأثیر بگذارد. افرادی که برای بیماری‌های مزمن دارو مصرف می‌کنند باید ابتدا با پزشک خود در مورد مصرف جوش شیرین صحبت کنند تا از بروز هرگونه عارضه جلوگیری شود.

افزایش خطر برای برخی شرایط سلامتی

مصرف منظم مقادیر زیاد جوش شیرین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها، به ویژه مشکلات قلبی یا کلیوی را افزایش دهد. این به دلیل محتوای بالای سدیم موجود در جوش شیرین است که می‌تواند فشار خون را افزایش داده و فشار بیشتری بر کلیه‌ها و قلب وارد کند.

چطور بدون نوشیدن جوش شیرین لاغر شویم؟

در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که به سراغ راه حل‌های "آسان" برای از بین بردن چربی اضافی بدن بروید، اما کاهش وزن پایدار نیاز به رویکرد جامع تری دارد. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی و ورزش منظم تر، راه‌های اثبات شده‌ای برای کمک به کاهش وزن و حفظ آن برای همیشه است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به چگونگی کاهش وزن با استراتژی‌های سالم بیندازیم.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای کاهش وزن بردارید، تنظیم رژیم غذایی است. مهم است که تا حد امکان بر روی غذا‌های کامل و فرآوری نشده تمرکز کنید، از جمله:

- خوردن میوه و سبزیجات بیشتر

- تمرکز بر مصرف بیشتر پروتئین بدون چربی، مانند سینه مرغ، تخم مرغ و ماهی

- از غلات کامل مانند کینوا یا برنج قهوه‌ای در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید

- همچنین باید به اندازه سهم خود توجه داشته باشید تا به شما کمک کند کالری دریافتی خود را مدیریت کنید و کسری مورد نیاز برای کاهش وزن را ایجاد کنید.

- می‌توانید این کار را با استفاده از بشقاب‌ها و کاسه‌های کوچک‌تر، یادگیری تشخیص نشانه‌های گرسنگی و اطمینان از اینکه وعده‌های غذایی‌تان مملو از مواد مغذی است تا شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارید، انجام دهید.

افزایش فعالیت بدنی

علاوه بر تنظیم رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی برای کاهش وزن پایدار ضروری است. فعالیت بدنی نه تنها متابولیسم شما را افزایش می‌دهد، بلکه به سوزاندن کالری و کاهش چربی نیز کمک می‌کند و ظاهری لاغرتر به شما می‌بخشد.

سعی کنید هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشید. این کار را می‌توان با استفاده از انواع تمرینات از جمله دویدن، پیاده روی، پیلاتس و شنا انجام داد. همچنین توصیه می‌شود حداقل دو جلسه تمرین مقاومتی را در برنامه تمرینی هفتگی خود بگنجانید تا مفاصل و عضلات قوی داشته باشید.

بسیاری از مردم برای یافتن زمانی برای ورزش تلاش می‌کنند. با این حال، راه‌های آسان زیادی برای افزایش حرکات در طول روز وجود دارد تا به شما کمک کند کالری بیشتری بسوزانید.

این استراتژی‌ها عبارتند از:

- به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید

- پیاده روی یا دوچرخه سواری تا محل کار، در صورت امکان

- هنگام خرید بیشتر حرکت کنید

- همه این فعالیت‌ها به کالری NEAT یا گرمازایی فعالیت غیرورزشی شما اضافه می‌شوند که برای کاهش وزن پایدار بدون ورزش شدید ضروری هستند.

تعدیل سبک زندگی

یکی دیگر از عناصر مهم و اغلب نادیده گرفته شده کاهش وزن، داشتن یک سبک زندگی سالم است. این روتین فراتر از بهبود رژیم غذایی و افزایش دفعات تمرین است.

همچنین باید شامل موارد زیر باشد:

- اولویت خواب با کیفیت برای کمک به کاهش هوس و تثبیت هورمون‌ها

- مدیریت استرس برای جلوگیری از افزایش کورتیزول که می‌تواند به افزایش وزن کمک کند

- اتخاذ یک رویکرد تغذیه آگاهانه

- نوشیدن آب کافی

- برای یک نوشیدنی مغذی، سرکه سیب یا آب لیمو را به آب گرم اضافه کنید

- ایجاد این تغییرات کوچک، اما پایدار راه طولانی برای تضمین یک سبک زندگی سالم و مداوم و کمک به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن کمک می‌کند.

چه زمانی باید در مورد وزن خود به پزشک مراجعه کنید؟

در حالی که همیشه لازم نیست در مورد کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید، اما مهم است که بدانید چه شرایطی ممکن است به توجه حرفه‌ای نیاز داشته باشد.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

- تغییرات وزن قابل توجه و ناخواسته

- مبارزه با مدیریت وزن علیرغم تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی

- تشخیص بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول بالا

- علائم یک اختلال خوردن، مانند محدودیت شدید کالری، پرخوری و پاکسازی، یا وسواس نسبت به غذا و تصویر بدن

- کاهش قابل توجه کیفیت زندگی شما به دلیل مشکلات وزن

- تجربه این مسائل ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی باشد که نیاز به درمان حرفه‌ای برای بهبود کیفیت زندگی شما و جلوگیری از عوارض بیشتر دارد.

دیگر خبرها

  • خواص گل سرخ + فیلم
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • خواص جکوزی برای پوست
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • یکی از معجزه‌آساترین خواص این گیاه تقویت دید چشم است