Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@05:59:27 GMT

‌پادگان لشگر ۶۴ ارومیه موزه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۴۰۴۶۱

‌پادگان لشگر ۶۴ ارومیه موزه می‌شود

اراضی پادگان لشگر ۶۴ پیاده ارومیه که از سال ۹۲ از سوی ارتش برای استفاده مفید مردم تخلیه شده ‌بود، طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، موزه منطقه‌ای آذربایجان به ساختمان‌های قدیمی لشگر ۶۴ ارومیه منتقل می‌شود. ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه از زمان بازگشایی  در پنجم آبان ماه 92 تاکنون کش‌وقوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته، گاه درختان قدیمی و کهن‌سال این اراضی که قدمتی به درازای 80 سال داشتند قطع و تبدیل به خاکستر شد و گاه اختلاف‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای تغییر کاربری در بی تحرک ماندن این اراضی ایفای نقش کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساحت اسمی این محل در حدود 75 هکتار شامل فضاهای فیزیکی ساختمانی ارتش، بیمارستان و فضاهای سبز و فضاهای باز به صورت میدانگاه است که در دوسمت خیابان ارتش واقع‌شده  و در زمان قاجاریه، محل این پروژه مربوط به باغ‌دلگشا بوده که در اواخر آن دوره، تیپ ارتش در آن مستقر شده و در دوره رضاشاه به عنوان پادگان تثبیت شد و پس از آن در دوره محمدرضا شاه به پادگان لشکر 64 ارومیه ارتقاء یافته و پس از انقلاب اسلامی نیز به همان حالت باقی ماند.

با توجه به توسعه شهرها و بنا بر پیشنهاد مدیریت شهری، طرح انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح از نقاط پرتراکم و مرکزی شهر که به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید و در نهایت با بررسی کمیسیون ماده 5 استانداری و رعایت ماده 101 قانون شهرداری‌ها 43.75 از آن فضا در اختیار مدیریت شهری و شهرداری و 56.23 صدم درصد  تحت عنوان طرح یکپارچه اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه از آن به ارتش واگذارشده است.

 طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران  پیرامون طرح یکپارچه سازی اراضی پادگان لشکر 64 پیاده ارومیه در تکمیل طرح اراضی این پادگان لازم است طرحی یکپارچه برای کل عرصه با عنوان «پروژه طراحی شهری پادگان ارومیه» در مقیاس 5000 / 1، اسناد تفصیلی در مقیاس 2000 / 1، طرح جزئیات فضای شهری درمقیاس‌های 500 / 1 الی 200 / 1 با جزئیات اجرایی مربوطه و اسناد هدایت و کنترل طرح و برنامه تحقق‌پذیری، ظرف مدت 6 ماه با ملاحظات، ضوابط و مقررات زیر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.

نظر براینکه ابنیه تاریخی موجود در هر شهر تاریخ و هویت آنجا را شکل می‌دهد و نشان دهنده اصالت و پیشینه شهری است اغلب مردم و کارشناسان شهری معتقدند که نباید بافت تاریخی و قدیمی این پادگان که زمانی محل استقرار سربازان و نظامیانی بود که رشادت‌های فراوانی برای این سرزمین انجام داده بودند از بین رفته و ساختمان‌های جدید که حرفی از گذشتگان و تاریخ این شهر را برای گفتن ندارند ساخته شود.

وجود 40 بنای تاریخی در اراضی پادگان لشگر 64 پیاده ارومیه

بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی بیش از 40 بنای تاریخی در محل پادگان لشگر 64 پیاده ارومیه وجود دارد که مرمت و بازسازی می‌شوند.

جلیل جباری  با اشاره به جزئیات  طرح نهایی مربوط به این اراضی که با رویکرد حفاظت از فضای سبز موجود با درختان کهنسال و حفاظت از بناهای تاریخی دوره پهلوی انجام می‌گیرد می‌گوید: اعطای حداکثر کاربری‌های عمومی در مقیاس شهری شامل گردشگری تفریحی با مساحت تقریبی 2.5 هکتار، باغ‌موزه، پارک و صنایع‌دستی به مساحت تقریبی 9.1 هکتار، پارک و فضای سبز به مساحت تقریبی11.4 هکتار، میراث تاریخی تجاری به مساحت تقریبی 2.9 هکتار، تجاری خدماتی با حفظ بناهای تاریخی و رعایت ضوابط میراث فرهنگی به مساحت تقریبی 8.7 هکتار و تجاری خدماتی به مساحت تقریبی 4.6 هکتار به تصویب مراجع استانی و نهایتاً در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده است.

وی می‌افزاید: محوطه ستاد لشکر و بناهای تاریخی آن که متعلق به دوره پهلوی است و در سال 93 به شماره 31186 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، این مجموعه با مساحتی بالغ بر 70 هکتار در مرکز شهر و در حریم بلافصل بافت تاریخی ارومیه واقع شده است.

جباری معتقد است این اراضی در نقشه حاضر علاوه بر بخش‌های تجاری،‌ خدماتی و مذهبی به بخش‌های گردشگری، ‌تفریحی و پارک، باغ‌موزه و صنایع‌دستی نیز تقسیم شده و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده با مرمت و بازسازی بناهای تاریخی موجود در این مجموعه موزه‌های تخصصی در قالب باغ موزه‌ها در همین اراضی راه‌اندازی می‌شود.

وی می‌گوید: امسال 15 میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در اراضی پادگان لشگر 64پیاده ارومیه اختصاص یافته است.

آذربایجان غربی| موزه منطقه‌ای آذربایجان به ساختمان‌های قدیمی لشگر 64 ارومیه منتقل می‌شودآذربایجان غربی| یکپارچگی مجموعه 72 هکتاری اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه حفظ می‌شودآذربایجان غربی| ابنیه قدیمی و اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه حفاظت می‌شود

موزه منطقه‌ای آذربایجان به ساختمان‌های قدیمی لشگر 64 ارومیه منتقل می‌شود

طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رویکرد حفاظتی با تاکید بر صیانت از بناها و ارزش‌های تاریخی، حفظ یکپارچگی با هماهنگی سازمانمیراث‌فرهنگی و توجه به ویژگی‌های شاخص موقعیت سایت به جهت تأثیرگذاری بر سیما و منظر شهری و لزوم ایجاد حداکثر هماهنگی عملکردی و کالبدی بناهای جدید با آثار موجود واجد ارزش در داخل و خارج سایت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اما اینک که بیش از 7 سال از بازگشایی امتداد خیابان امام خمینی (ره) ارومیه و بیش از یک سال از تصویب »طرح یکپارچه اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه« می‌گذرد اقداماتی در جهت بازسازی و یا مرمت هیچ‌یک از بناهای تاریخی در این پادگان انجام نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در جلسه بررسی آخرین وضعیت اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه می‌افزاید: موزه منطقه‌ای آذربایجان نیز که عملکردی فرا منطقه‌ای خواهد داشت به ساختمان دارای ارزش تاریخی در اراضی پادگان ارومیه منتقل می‌شود.

ارتش مسئول بلاتکلیفی اراضی پادگان نیست

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نزاجا می‌گوید: ارتش مسئول وضعیت کنونی و بلاتکلیفی در اراضی پادگان لشگر 64 پیاده ارومیه نیست و این تاخیرات پس از تخلیه پادگان از سوی ارتش به سبب برخی مشکلات به وجود آمده در تعریف کاربری ایجادشده است.

امیر علی حاجیلو می‌افزاید: مسئولان امری که وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارند باید وارد عمل شد و با شناسایی عوامل مسبب به ادامه روند عملیات سرعت بخشند و حق و حقوقی را که تحت عنوان قدر السهم برای ارتش تعریف شده را بدون محدودیت‌هایی که در نظر دارند و به طور کامل ادا کنند

 وی معتقد است سهمی که از این اراضی برای ارتش تعیین می‌شود برای امنیت، نظام، کشور و مردم است و مردم فهیم ایران اسلام هرگز امنیت را فدای سایر مسائل نمی‌کنند.

حاجیلو می‌گوید: هم اینک تفاهم‌نامه‌ای بین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و برخی ارگان‌های دولتی بسته شده که سهم هریک از طرفین مشخص شده و امید است که به زودی سایر برنامه‌های مربوط به این اراضی اجرا شود.

ابنیه قدیمی پادگان 64 ارومیه حفاظت می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در این باره می‌گوید: موضوع اصلاح محدوده شهر ارومیه در کنار تصویب انتقال پادگان لشگر 64 ارومیه به خارج از محدوده شهری در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و شروع مطالعات طراحی شهری اراضی پادگان و از رخدادهای قابل توجه حوزه معماری و شهرسازی آذربایجان غربی در سال گذشته بود.

ابراهیم مبارک قدم می‌افزاید: هم اینک با هدف حفظ و احیا ساختمان‌های قدیمی پادگان و عناصر طبیعی و فضای سبز به عنوان قلمروهای عمومی، مطالعات طراحی شهری طرح یکپارچه اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه در حال تدوین است.

وی می‌گوید: مطالعات طراحی شهری اراضی پادگان لشگر 64 ارومیه با نظارت و راهبری کارشناسان معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان و با مشارکت شهرداری ارومیه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی، دانشگاه ارومیه و ارتش انجام می‌شود.

مبارک قدم می‌افزاید: خوشبختانه استفاده از منابع استانی در مطالعات طرح‌های جامع امکان‌پذیر شده و انجام مطالعات طرح جامع سردشت و تجدید نظر در طرح‌های توسعه شهری نیز که افق برنامه‌ریزی آن‌ها به اتمام رسیده است در اولویت برنامه‌های کاری سال 97 قرار داده شده است.

اما در این میان سخن محدود به بناهای تاریخی، حق و سهم هر یک از اداره‌جات وارگان‌های دولتی نیست، بلکه سخن از استفاده‌های مفیدیست که می‌شود از این اراضی برای افزایش رفاه مرم کرد اما اکنون نمی‌شود علاوه بر آن سخن از فضای سبز و درختان تنومند و قدیمی این پادگان است که هر روز با بلاهای جدیدی که امنیت فضای سبز ارومیه را تهدید می‌کند مواجه می‌شوند.

اعتراضات  شهرداری و ارتش علت تأخیر اجرای برنامه‌های خیابان امام خمینی (ره) ارومیه

عضو شورای شهر ارومیه نیز در باره می‌گوید: علت اصلی تأخیر در اجرای برنامه‌های اراضی پادگان لشگر 64 پیاده ارومیه که در واقع امتداد خیابان امام خمینی (ره) ارومیه است اعتراضات فی‌مابین شهرداری ارومیه و ارتش است.

حسین پناهی می‌افزاید: دید گاه‌ها و اختلاف نظرهایی در ارتباط با ماده پنج در بین شهرداری و ارتش جمهوری اسلامی وجود دارد و صحبت‌هاییدر این رابطه انجام شده است و نهایتاً تا پایان این هفته جلسه‌ای با حضور نماینده وزیر کشور در ارومیه برگزار می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در این جلسه تمام عوامل ازجمله دیدگاه‌ها و اعتراضاتی که شهرداری ارومیه در زمینه معابر عمومی و برخی از خیابان‌ها که به‌صورت خدماتی نیاز به تفکیک دارند رسیدگی شده و سهم نهایی شهرداری نیز مشخص می‌شود.

پناهی می‌گوید: ایجاد و ساخت پارکینگ، پایانه‌های مسافربری برای تنفس شهر، طراحی پارک‌های آبی و فضای سبز از پیشنهادها و برنامه‌هایی  است که شهرداری ارومیه برای این اراضی در نظر دارد.

 اما در این میان سخن محدود به بناهای تاریخی، حق و سهم هر یک از اداره‌جات وارگان‌های دولتی نیست، بلکه سخن از استفاده‌های مفیدیست که می‌شود از این اراضی برای افزایش رفاه مردم کرد اما اکنون نمی‌شود علاوه بر آن سخن از فضای سبز و درختان تنومند و قدیمی این پادگان است که هر روز با بلاهای جدیدی که امنیت فضای سبز ارومیه را تهدید می‌کند مواجه می‌شوند.

گزارش از مریم مرادی

انتهای پیام/ش

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۰۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حزب الله: پادگان «شراگا» در شمال عکا را هدف قرار دادیم

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش جام جم آنلاین، حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که حمله پهپادی سنگینی به رژیم صهیونیستی انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف ان و در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به شهرک عدلون و ترور یکی از رزمندگان، مقاومت اسلامی در ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر امروز سه شنبه ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در حمله هوایی گسترده با پهپادهای انتحاری مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر فرماندهی یگان ایگوز ۶۲۱ را در پادگان شراگا در شمال شهر اشغالی عکا هدف قرار دادند و تلفات قطعی به آن وارد کردند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از رهگیری ۳ هدف هوایی در آسمان نهاریا و عکا خبر داد.

پیش از این رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند پایگاهی نظامی در یکی از شهرک‌های ساحلی در شمال فلسطین اشغالی از جنوب لبنان هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

این منابع تاکید کردند که پهپادها دقیقاً به هدف اصابت کردند.

به دنبال این حمله دود غلیظی در شمال حیفا مشاهده شده است.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ببینید | حزب الله: پادگان «شراگا» در شمال عکا را هدف قرار دادیم
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی