Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@09:17:50 GMT

تلاش برای نجات دانشگاه صنعت نفت آبادان

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۴۱۸۳۴

تلاش برای نجات دانشگاه صنعت نفت آبادان

رضا ماحوزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یادداشتی با عنوان «تلاش برای نجات دانشکده نفت آبادان (دانشگاه صنعت نفت فعلی)» نوشته و در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است که در ادامه از نظر شما می‌گذرد؛
انستیتوی فنی آبادان (AIT) یا آنچه که اندکی بعد به نام دانشکده نفت آبادان شناخته شد، قدمتی به درازای تاریخ آموزش عالی در ایران دارد و در سال ۱۳۱۸ و اندکی بعد از دانشگاه تهران تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت آن است که جدی‌ترین نمونه ارتباط دانشگاه و صنعت در تمام تاریخ آموزش عالی ایران، دانشکده نفت آبادان است. دانشکده‌ای که این روز‌ها از هراس سلب هویت تاریخی‌اش و آمدن در مجموعه وزارت علوم، خویشتن را باخته و خود را در وضعیت انحلال می‌بیند. انحلالی که یک دهه پیش با سلب استقلال آن در آموزش به زبان انگلیسی و تمایل وزیر نفت فعلی به این واگذاری، قوت یافته است.
واقعیت آن است که دانشکده نفت آبادان که روزگاری محل رفت و آمد استادانی، چون هالیدی و دیگران با پرواز‌های مستقیم از لندن بود و با سختگیری‌های متعدد از جمله کنکور اختصاصی و تدریس و نگارش و گزارش به زبان انگلیسی و کارآموزی‌های متعدد در عرصه صنعت، نیاز صنعت پیرامون را برآورده می‌ساخت و در ماجرای ملی شدن صنعت نفت نقش‌های زیادی ایفا کرد و در دهه چهل و پنجاه، بخشی از تاریخ نظری و عملی انقلاب و مکانی برای سخنرانی‌های رهبران انقلاب بود، اینک بی‌توجه به تاریخ طولانی‌اش قربانی برنامه جامع ادغام‌ها و انحلال‌ها است، گویی این بار هم نباید تاریخ برای ما سهمی نمادین در حفظ و ایجاد هویت داشته باشد.

ساختمان‌های قدیمی، آزمایشگاه‌های مجهز، کلاس‌های مجهز به آزمایشگاه کلاسی و تاریک‌خانه، پالایشگاه بزرگ و تاریخی آبادان به‌عنوان مکان کارآموزی، دستگاه‌های آزمایشگاهی‌ای که در انگلستان با نام انستیتو و دانشکده آبادان ساخته و به دانشکده ارسال می‌شد و ده‌ها و صد‌ها وجه خاطره‌آمیز که همگی نمادی از توفیق قابل تقدیر در ارتباط میان آموزش عالی و جامعه است، ما را وا می‌دارد تا به پاس آن همه تاریخ و تلاش برای ارتقا ایران، بایستیم و به احترامش تشویقی مداوم داشته باشیم.
من که همین روز‌ها به بهانه نگارش تاریخ این دانشکده راهی آبادان شده بودم، حسرت خوردم از التفات کم به این تاریخ و استاندارد جهانی و در مقابل، اهتمام زیاده به یک‌دست کردن بروکراتیک تهرانی!
وزیر محترم علوم را به این وجه نمادین و البته کاملاً متفاوت دعوت می‌کنم و تقاضا دارم در این تلاش ارزشمند و ملی خود برای سامان دادن به آموزش عالی، که نام او را در تاریخ آموزش عالی ایران جاودانه خواهد ساخت، حساب دانشکده نفت آبادان (دانشگاه صنعت نفت فعلی) را از حساب بقیه مؤسسات آموزش عالی جدا کرده و تلاش کنند این دانشکده را بار دیگر به روز‌های اوج آن و خدمت حقیقی به صنعت نفت و ایران بازگردانند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه دانشگاه صنعت نفت آبادان یادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۱۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات تیم فوتبال صنعت نفت آبادان زیر نظر سرمربی جدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، فراز کمالوند که به تازگی هدایت نفتی‌ها را بر عهده گرفته، دومین جلسه تمرینی را با بازیکنان از دیروز پنجم فروردین آغاز کرد.
صنعت نفت آبادان در هفته بیست و دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال دوشنبه بیستم فروردین از ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه به مصاف سپاهان اصفهان می‌رود.
نفتی‌ها ۱۴ هفته است که در لیگ طعم برد را نچشیده‌اند و آمار ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ و کمترین برد همراه با نساجی را نیز به خود اختصاص داده‌اند.
صنعت نفت با ۱۳ امتیاز در انتهای جدول ۱۶ تیمی لیگ برتر فوتبال قرار دارد.

دیگر خبرها

  • دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • معرفی اعضای کادر فنی جدید صنعت نفت آبادان؛ امید به نجات در قعر جدول
  • معرفی کادر فنی و مدیر تیم صنعت نفت آبادان
  • تغییرات در کادر فنی نفت آبادان: نفتی‌ها با کادری جدید به دنبال بقا در لیگ برتر
  • رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه دولت
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • کمالوند: این آخرین آرزوی من در فوتبال است
  • تمرینات تیم فوتبال صنعت نفت آبادان زیر نظر سرمربی جدید