Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) در گزارش جامع و نهایی خود در مورد حمله فروردین سال 1397 به دومای سوریه، مدعی استفاده از گاز سمی کلر در این منطقه شد.

به گزارش ایرنا در متن گزارش این سازمان که روز گذشته(جمعه) منتشر شده، آمده است: به فاصله پنج روز از ادعای استفاده از سلاح های شیمیایی سمی در دومای سوریه، یک تیم متخصص برای جمع آوری اطلاعات در این باره به دمشق اعزام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تیم حقیقت یاب تقریبا تا یک هفته به دلیل مخاطرات امنیتی، از جمله وجود بمب های منفجر نشده، مواد منفجره و تروریست های مظنون به فعالیت در این شهر، امکان ورود به دوما را نیافت.
این تیم پس از ورود به دوما برای جمع آوری اطلاعات به بازرسی در محل، شناسایی مواد شیمیایی، نمونه برداری زیست محیطی، نمونه برداری زیست پزشکی، مصاحبه با شاهدان و مصدومان در خاک سوریه پرداخت و براساس سطح ترکیبات کلردار آلی در چندین مورد از نمونه های زیست محیطی جمع آوری شده از مناطقی که ادعا می شد در آنها از مواد شیمیایی سمی استفاده شده است، به این نتیجه رسید که اشیاء تحت بررسی با یک یا چند ماده حاوی کلر واکنش پذیر در تماس بوده اند.
سازمان منع سلاح شیمیایی در گزارش خود تصریح کرد: افزون بر گزارش شاهدان عینی، یکی از آژانس های سازمان ملل متحد نیز از تلفات جانی ناشی از قرارگیری در معرض مواد شیمیایی سمی خبر داده است. هر چند از آنجایی که تیم حقیقت یاب تا دو هفته پس از وقوع این حادثه امکان ورود به دوما را نیافت، امکان بررسی مستقیم اجساد را نداشت.
اکثر نشانه ها و علائم گزارش شده از سوی پرسنل پزشکی، شاهدان و مصدومان (و آنچه در ویدئوهای شاهدان دیده می شود)، از اینکه مصدومان در معرض مواد استنشاقی التهاب آور یا ماده سمی قرار گرفته اند، حکایت دارد.
با این حال، براساس اطلاعات بازبینی شده و در نبود نمونه های زیست پزشکی از اجساد قربانی ها یا سوابق کالبدشکافی، در حال حاضر نمی توان به طور دقیق ریشه علامت ها و نشانه ها را به یک ماده شیمیایی خاص مرتبط دانست.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که هیچ مدرکی دال بر استفاده از عامل اعصاب در دوما و یا استفاده از کارخانه ای بومی برای ساخت سلاح های شیمیایی وجود ندارد.
به گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی، نه در نمونه های زیست محیطی آنالیز شده و نه در پلاسمای گرفته شده از مصدومان، اثری از عامل اعصاب اورگانوفسفره مشاهده نشده است.
علاوه بر این، از آنالیز اطلاعات به دست آمده در خلال بازرسی های در محل از انبارها و تاسیسات مشکوک به تولید سلاح های شیمیایی، مدرکی دال بر این که هیچکدام ازاین تاسیسات برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته اند، یافت نشد و اطلاعات گردآوری شده نشان می دهد که فعالیت های انجام شده در این تاسیسات، عمدتا مربوط به تولید موادمنفجره بوده است.
اروپام ** 9418 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دوما گاز كلر منع سلاح هاي شيميايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۴۷۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیسه تخلیه مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سهیل حیدرخانی گفت: کیسه تخلیه مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی توسط پژوهشگران واحد فناور مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و تولید شد.

عضو هیأت مدیره این واحد فناور در پژوهشگاه مواد و انرژی مطرح کرد: با این محصول، تومورها با زخم محدودتری از بدن بیمار خارج می‌شود و روند بهبود تسریع می‌یابد.

فاطمه زارع، مدیرعامل این واحد فناور افزود: این وسیله در تمام جراحی‌هایی که نیاز به خارج کردن توده از بدن هست مانند جراحی‌های عمومی و زنان یا نمونه برداری قابل استفاده است.

وی اظهار کرد: مزیت این محصول نسبت به نمونه مشابه آن کیفیت و استحکام کشش آن است که نمونه این محصول به کشورهای دیگر ارسال شده و مورد تأیید قرار گرفته است.

این پژوهشگر بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از سهم تولید این محصول در بازار را در دست داریم که با گسترش خط تولید امیدواریم سهم بیشتری از بازار داخلی داشته باشیم.

کد خبر 6085648

دیگر خبرها

  • بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • کیسه تخلیه مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی تولید شد
  • حمله ایذایی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / دره آراکو از نمای نزدیک / چگونه یک سخنرانی عالی داشته باشیم؟ / بوگاتی دیوو، خودروی ۵.۸ میلیون دلاری