Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@16:18:06 GMT

آنالیز مصوبات کمیسیون تلفیق در بخش آب

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۱۴۲۷

     

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در این گزارش عنوان شده که به دلیل برخی حساسیت های موجود در بخش آب و معضلات موجود در این بخش، برنامه ریزی برای اعتبارات این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است. در قوانین بودجه سنواتی اعتبارات بخش آب در فصول منابع آب و آب و فاضلاب ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در لایحه بودجه سال 1398 اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای فصل منابع آب و فصل آب و فاضلاب به ترتیب 21.5 و 46.3 درصد کل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای امور اقتصادی و امور مسکن، عمران شهری و روستایی است. همچنین اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای این فصول به ترتیب افزایشی برابر با 11 و 1 درصد را نسبت به رقم متناظر مصوب در قانون بودجه سال 1397 دارند. در برنامه های فصل منابع آب در لایحه بودجه سال 1398 ،اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای برنامه های مهندسی رودخانه ها و سواحل و بهبود بهره برداری و حفاظت از منابع آب نسبت به قانون بودجه سال 1397 کاهش داشته اند و سایر برنامه های بخش آب عمدتاً افزایشی کمتر از نرخ تورم موجود را دارند. همچنین بر اساس بررسی این گزارش در لایحه بودجه سال 1398 ،برخلاف قانون بودجه سال 1397 هیچگونه اعتباری برای طرح های بخش آب از صندوق توسعه ملی لحاظ نشده است.
بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1398 در بخش آب نشان می دهد که به غیر از موارد محدود، مصوبات کمیسیون تلفیق عمدتاً مشابه احکام ماده واحده لایحه بوده و تغییر چندانی ندارد. مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش دو نکته مهم قابل توجه در بودجه بخش آب در سال 1398 که در لایحه و در مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه مورد توجه قرار نگرفته است، را تشریح کرد. نخستین موضوع در خصوص موضوع بند «الف» تبصره 8 عنوان شده است، بدین شکل که در مورد سهم بلاعوض دولت برای طرحهای نوین آبیاری (آبیاری تحت فشار) که به رغم اثربخش نبودن در صرفه جویی آب در مقیاس کلان و برخی تبعات زیست محیطی، مجدداً در لایحه بودجه مطرح شده و متأسفانه در کمیسیون تلفیق نیز تصویب شده است. موضوعی که پیش از این نیز توسط مرکز پژوهش های مجلس بارها گوشزد شده است. از نگاه مرکز پژوهش های مجلس، بررسی برنامه های گذشته نشان می دهد که توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار از مهمترین اقدام هایی است که برای جبران بیلان آبی منفی، مقابله با خشکسالی، احیای تالاب ها، افزایش بهره وری و غیره در دستور کار دولت بوده است. این امر در قانون برنامه توسعه ششم توسعه نیز مجدداً مورد تأکید قرار گرفته است. اما مراجع معتبر ملی و جهانی، نسبت به کارکرد این سامانه ها تردید جدی دارند که حتی در صورت عدم رعایت ملزومات آنها، مشابه هر فناوری دیگر، می تواند آثار عکس مانند افزایش مصرف آب و تخریب محیط زیست را به دنبال داشته باشد.
همچنین این گزارش در بخش پیشنهاد دوم عنوان کرده است: به دولت اجازه داده شود در راستای اجرای بند «ب» ماده (35 ) قانون برنامه ششم توسعه و اصلاحات بعدی، اعتبارات مورد نیاز را از محل طرح های ذیل برنامه های 1306012000 و 1307002000 به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند. سهم باقیمانده به عنوان سهم بهره برداران به صورت نقدی یا تأمین کارگر و تأمین مصالح یا کارکرد وسایل راهسازی و نقلیه و یا نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری قابل پذیرش است. در این طرح ها، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری از محل سهم دولت انجام می شود.

 

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: وضعیت اعتبارات مصوباتی از سفر رئیس جمهور که تا کنون به اتمام نرسیده‌اند از محل تعیین شده پیگیری خواهند شد.

ابوطالب شفقت امروز، پنجم اردیبهشت ماه در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان، عنوان کرد: معاونین حوزه‌های اقتصادی و عمرانی موظف شدند گزارشی را از آخرین وضعیت مصوبات سفر و میزان اعتباراتی که می بایست تأمین شوند و تا کنون محقق نشدند با ذکر محل تأمین اعتبار آماده کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش پیگیری های لازم از محل های تأمین اعتبار انجام خواهد شد تا بتوانیم با تحقق این اعتبارات پروژه ها را به سرانجام برسانیم.

استاندار لرستان بر تفاهم و وحدت رویه تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی و فراهم سازی زمینه مشارکت مردم در پیشبرد برنامه‌های دستگاه‌ها به عنوان دو اصل خدمتگزاری در دولت سیزدهم تأکید کرد و گفت: هیچ دستگاهی نباید منفعل عمل کند و باید در اجرای برنامه ها شرایطی فراهم شود تا مردم در زندگی شرافتمندانه مشارکت داشته باشند.

شفقت در خصوص اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور در استان و تأثیر آن در توسعه ی لرستان، ابراز کرد: اجرای کامل مصوبات سفر بر عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه بوده و نقش حوزه ی استانداری نظارت، هماهنگی و راهبری است.

وی تصریح کرد: در دستگاه‌های اجرایی باید از تورم نیروی انسانی در ستادهای مرکزی کاهش دهیم.

استاندار لرستان در این جلسه همچنین بر برنامه‌ریزی و اجرای مناسب برنامه‌های پشتیبانی و خدمت رسانی در روستاها تأکید و افزود: روستاها به عنوان محل‌های مولدسازی استان و بنگاه‌های اقتصادی، زنجیره‌های ارزش ساز بوده و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

در این جلسه دستگاه‌های ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، آب منطقه‌ای، آبفا، راه و شهرسازی، راهداری، بنیاد مسکن و شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل گزارشاتی از تعداد مصوبات سفر رئیس جمهور و میزان تحقق آنها ارائه دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور