Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:44:06 GMT

داود فتحعلی‌بیگی: به خواست خودم نرفتم

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۵۶۷۸

داود فتحعلی‌بیگی: به خواست خودم نرفتم

داود فتحعلی‌بیگی با تاکید براینکه به خواست خودش از کانون نمایش‌های آئینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی «نرفته»، از ندانستن قدر و منزلت باتجربه‌های این حوزه و نیز بی‌توجهی دانشگاه‌ها به نمایش‌های آئینی و سنتی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، شهرام کرمی _ مدیرکل هنرهای نمایشی _ در جدیدترین حکمی که صادر کرده، داود فتحعلی‌بیگی هنرمند باسابقه تئاتر آئینی و سنتی را از مدیریت کانون نمایش‌های آئینی و سنتی برکنار و یکی از کارمندان جوانی (علی‌اصغر راسخ راد) را جایگزین کرده که به گواه رزومه منتشر شده در خبر انتصاب، هیچ سابقه‌ای در حوزه نمایش‌های آئینی و سنتی نداشته و پیش از این مدیر اداره تئاتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگزینی نیروهای جوان در پست‌های مختلف مدیریتی اگرچه در موارد متعددی قابل دفاع است اما درباره این کانون تخصصی تئاتری به نظر می‌رسد چندان منطق محکمی وجود نداشته بویژه آنکه شنیده شده از طرف چند هنرمند و پژوهشگر قدیمی کانون نمایش‌های آئینی و سنتی پیشنهادهای دیگری برای جایگزینی فتحعلی‌بیگی مطرح شده که البته مورد موافقت مدیر کل قرار نگرفته است.

نکته جالب توجه این است که گفته شده علت برکناری فتحعلی‌بیگی بازنشستگی است، در حالی که طبق پیگیری ایسنا و نیز تأیید خود این هنرمند مدیریت کانون نمایش‌های آئینی و سنتی اصلاً دولتی محسوب نمی‌شود.

با این وجود گویا قرار است به زودی حکم دبیری نوزدهمین جشنواره آئینی و سنتی به نام داود فتحعلی بیگی صادر شود.

این بازیگر و کارگردان که به گفته خودش در ۳۰ سال گذشته مسئولیت نمایش‌های آئینی و سنتی را در تئاتر برعهده داشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره رفتنش از این کانون می‌گوید: «من به خواست خودم کنار نرفتم کمااینکه همچنان در زمینه نمایش‌های آئینی کار می‌کنم و تا زمانی که نفس داشته باشم و ذهنم یاری کند آن را ادامه می‌دهم. کانون هم دُکون دو نبش برای من نبوده که از آن درآمدزایی داشته باشم، فقط چند سالی بود که حق مسئولیت مختصری به من می‌دادند که پول کرایه راهم می‌شد و الان هم به بهانه اینکه بازنشسته‌ها نباید کار کنند از ما عذرخواهی کردند.»

او که تاکید می‌کند، «گله‌ای بابت این اتفاق ندارد» درباره اینکه چرا یک فرد باسابقه در این حوزه مثلاً از هیأت مدیره کانون نمایش‌های آئینی و سنتی جایگزینش نشده است؟ ادامه می‌دهد: «به هر حال این‌ها تشکیلات اداری است و ما هم هیأت مدیره رسمی نداریم و بعضی دوستان به عنوان اتاق فکر هستند ولی من تمام این سال‌هایی که کار کردم برای علاقه خودم بود و بدون هیچ خودستایی می‌گویم که ما در این رشته یک مرجع هستیم و من خودم کسانی را دیده و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ام که الان دیگر نیستند و انتقال این تجربه‌ها و دانش مهم است.»

فتحعلی‌بیگی که اشاره می‌کند، پس از سال‌ها داشتن مسئولیت، در شرایطی از کانون نمایش‌های آئینی و سنتی کنار رفته که از خامی گذشته و به پختگی رسیده است، اضافه می‌کند: «در این سال‌ها متأسفانه هیچ چارت سازمانی ویژه‌ای برای این بخش درنظر گرفته نشد و با وجود تلاش‌های زیاد هیچ نهادی حاضر نشد مکان ویژه‌ای به ما دهد تا هم در زمینه آموزش و پژوهش و هم آفرینش کار کنیم؛ علیرغم اینکه من و دوستان دیگرم صاحب تجربه‌هایی هستیم که می‌توانیم رشته دانشگاهی نمایش‌های سنتی را دایر کنیم.»

او پس از اشاره به اینکه بعد از انقلاب تعداد واحدهای درسی این حوزه تخصصی در دانشگاه از بیشتر از دو واحد شد، ادامه می‌دهد: «متاسفانه دوستان در دانشگاه تهران برای اصلاح دروس، هفت _ هشت واحدی را که برای نمایش‌های آئینی گذاشته بودند در نهایت کم توجهی و کم لطفی به اسم اصلاح دروس حذف کرده و به دو واحد نمایش ایرانی تقلیل داده‌اند، در حالی که مباحث تئوریک در حوزه نمایش‌های سنتی مدام رو به افزایش است و بسیاری از قصه‌های قدیمی مثل اسکندرنامه، ابومسلم نامه و حاتم نامه چاپ شده که همه جز منابع قدیمی نقالی بوده‌اند. ما به جایی رسیده‌ایم که بیش از ۵۰۰ عنوان مستقل تعزیه داریم. در کجا یک پیشینه نمایشی ۵۰۰ عنوان دارد؟ نمایش‌های تخت حوضی و آئین‌ها و رسوم و بازی‌ها هم که جای خود را دارد. آخر چطور می‌شود این‌ها را در دو واحد درس داد؟»

وی همچنین ابراز تأسف می‌کند از اینکه دانشگاه سوره هم در حال حذف کردن واحدها به تبعیت از دانشگاه تهران است.

فتحعلی‌بیگی در پایان با تاکید بر اینکه «در تمام دنیا توجه به این آئین‌های سنتی اهمیت زیادی پیدا کرده و ما باید برای انتقال این دانش راه‌های بیشتری داشته باشیم»، از توجه و شناخت خارجی‌ها و حرمت قائل شدن‌شان نسبت به هنرمندان باسابقه نمایش‌های سنتی ایران و شرایط بالعکسی که در اینجا حاکم است می‌گوید و اضافه می‌کند: این همه سال که برای حفظ و اشاعه نمایش‌های سنتی وقت صرف کردم، اگر سراغ کارهای تلویزیونی می‌رفتم قطعاً چند سریال می‌توانستم بسازم ولی همه این‌ها را بخاطر علاقه‌ام انجام دادم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی داود فتحعلی بیگی شهرام کرمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۵۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویت تیم شهر خودم است

سرمربی تیم فوتبال بانوان خاتون بم گفت: برای فصل جدید لیگ برتر فوتبال بانوان پیشنهاداتی به من شده اما اولویتم مربیگری تیم شهر خودم است. - اخبار ورزشی -

مرضیه جعفری با اعلام این خبر به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: اولویت من تیم شهر خودم است و این تیم مثل بچه من است. البته به من از دو سه تیم پیشنهاد شده است، اما فعلا هنوز تیم شهرم اولویت من است.

وی درباره برنامه تمرینی شاگردانش برای حضور در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا اظهار کرد: قرار است با مسئولان باشگاه صحبت کنم تا شرایط و برنامه‌های تیم را برای شرکت در مسابقات جام باشگاه های آسیا بررسی کنیم.

چترنور: سقف قرارداد فوتبال بانوان یک میلیارد تومان است

 

سرمربی تیم فوتبال خاتون بم درخصوص دهمین قهرمانی تیمش در لیگ برتر فوتبال بانوان اظهار کرد: من کاری به سایر تیم‌ها ندارم فقط هر جایی که بودم دلم می خواست تمام تلاشم را بکنم تا تیم به ایده آل ترین شرایط برسد و شاگردانم هم همه تلاش خودشان را کردند. همیشه از کودکی اول بودن برام مهم بود و خدا هم در این راه کمک‌مان کرده است بچه‌ها خواستند و تمام تلاش خود را کردند.

وی به مربیگری خاص خودش اشاره و خاطرنشان کرد:  شاید شرایط مربیگری من خاص و سخت است و همیشه فوتبالیست‌ها به من می‌گویند ما حاضریم ده بازی انجام دهیم اما یک جلسه سر تمرین شما نباشیم، چون شرایط تمرین سخت است.

جعفری همچنین به اتحاد و همدلی شاگردانش برای رسیدن به قهرمانی اشاره کرد و افزود: ما همیشه یک هدف داشتیم و آن هم خوشحال کردن مردم شهرمان بوده است و در این راه هم خدا خیلی به ما کمک کرده است و شاگردانم هم خیلی تلاش کرده‌اند و از جانشان گذشته اند و اتحاد و همدلی خیلی مهم بوده است. من همیشه بیرون از زمین خیلی رفیق هستم اما داخل زمین شرایط فرق دارد و شاگردانم واقعا با جان و دل برای من بازی کرده‌اند و حرف گوش کن بوده اند.

وی در ادامه به شرایط سخت تیمش در نیم فصل دوم لیگ برتر تاکید کرد و افزود: شرایط خیلی سخت بود ما با از دست دادن ملیکا محمدی از لحاظ روحی روانی و فنی خیلی ضربه خوردیم اما همه خواستند و با هم صحبت کردیم که یک هدف داریم و آنچه اول فصل همه خواستند.

مربی خاص فوتبال بانوان درخصوص حس کسب دهمین قهرمانی لیگ برتر فوتبال بانوان اظهار کرد: قهرمانی تیم ما در لیگ برتر دو حس خوشایند و ناخوشایند داشت حس ناخوشایندش به دلیل نبودن ملیکا محمدی بود لحظه قهرمانی نبود میلکا و دو بازیکن مصدوم تیم خیلی شرایط را برای من سخت می‌کرد از طرفی شرایط خیلی خوشایندی که ما توانسته ایم به هدف و قولی که داده بودیم برسیم و مردم شهر خوشحال شوند.

وی در پایان درخصوص دو بازیکن مصدوم تیمش گفت: دو بازیکن مصدوم دیگر روند درمانی را طی می‌کنند و هنوز مشخص نیست به جام باشگاه‌های آسیا برسند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویت تیم شهر خودم است
  • بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می‌گیریم
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری