Web Analytics Made Easy - Statcounter

همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره تورم، شوک در بازار ارز، قیمت دلار در بازار و اصلاح نظام بانکی توضیح داد.

به گزارش شریان نیوز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تلویزونی در خصوص آخرین وضعیت اصلاحات نظام بانکی توضیح داد.

اهم مطالب بیان شده توسط همتی عبارتند از:

-یکی از اقدامات مهم ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح بود که حاصل بحث های فراوان در شورای پول و اعتبار و شورای سران سه قوه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح تمام مراحل تصویب را گذرانده است و این قانونی برای بانک مرکزی است که باید اجرا شود. این تحول مهم از امروز کلید زده شده است؛ با هماهنگی های انجام شده انشالله این کار به خوبی انجام خواهد شد.

-این 5 موسسه بانکی نزدیک 24 میلیون سپرده گذار با ارزش 214 هزار میلیارد تومان دارند. برنامه ریزی به گونه ایست که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده گذاران صورت نگیرد. رقم تسهیلات این بانک ها 130  هزار میلیارد تومان است و این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد  و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می دهند.

-تکلیف سهامداران وابسته به  نیروی ها ی مسلح مشخص است و 130هزار سهامدار جز است نیز مشکلی نخواهند داشت. برای همه سهامداران تصمیم گرفته ایم تا مشکلی برای آنها پیش نیاید؛ از الان تا 4 ماه آینده این بانک ها فرصت برای برگزاری مجمع دارند. از حالا تا 5 ماه دیگر اسمی از این بانک ها وجود نخواهد داشت. البته این بانک ها الان هم تحت مدیریت بانک سپه هستند.

-در این بانک ها خوب و بد وجود دارد؛ این بانک ها باید مبالغ و دارایی هایی را منتقل کنند که توازن ایجاد شود. مردم خیالشان راحت باشد. برخی از این بانک ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند، مشکلات نقدینگی را  قبلاً از طریق بانک مرکزی تامین می کردند و بعد از این هم بانک مرکزی به آنها کمک خواهد کرد. و ناتوازنی هم از طریق انتقال دارایی های رفع خواهد شد.

-نمادهای این بانک ها در بورس باز خواهد شد؛ هیچ نگرانی برای سهامداران وجود ندارد اگر سهامداری می خواست بیشتر سهام خود را بفروشد می تواند بعد از 4 ماه و مشخص شدن ارزش واقعی نسبت به فروش اقدام کنند.

-بانک سپه بعنوان بانک مجموعه نیروهای مسلح نیست بلکه بانک دولتی است که به نیروهای مسلح نیز براساس سیاست های خود سرویس می دهد. البته بانگاه ویژه و برتر می تواند به نیروهای مسلح سرویس دهد. به صورت کلی حدود 2500 شعبه در این بانک های ادغامی است و با 1600 شعبه بانک سپه، هزار شعبه از بانک ملی نیز بیشتر خواهند شد. هدف ما مراعات و حفظ پرسنل بانک ها و همچنین تداوم فعالیت سپرده گذاران است. به مرور زمان راهکارهایی را دنبال خواهیم کرد.

-اصلاح نظام بانکی کار کوچکی نیست و حتماً اصلاح را انجام خواهیم داد. سیستم بانکی باید با ثبات و شفاف باشد. اقدامات بانک ها باید ضابطه مند باشد. ما (بانک مرکزی) بعنوان مقام ناظر نمی توانیم نظاره گر تخلفات بانک ها باشیم و اجازه دهیم هر کسی هر کاری دوست دارد انجام دهد.

-مردم به سیستم بانکی اعتماد دارند و می دانند که بانک مرکزی کنترل و هدایت را در اختیار دارد. از ستاد نیروهای مسلح و فرمانده سپاه و فرمانده ارتش و وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی تشکر می کنم و بالاترین مقام کشور نیز موافقت کردند که این کار انجام شود.

-فعلاً صفحه اینستاگرام بنده غیرفعال شده و نمی توانم پست بگذارم؛ البته بازهم راه های دیگری است برای ارتباط با مردم.

-هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به صورت آنلاین از اتفاقاتی که در بانک ها رخ میدهد، باخبر شویم؛ البته بحث مدیریت بانک ها و قاطعیت در برخورد با انحرافات از موضوعات مهمی است که جزو حوزه نظارتی بانک مرکزی است.

-سیاست های ولی را بنا داریم از طریق بازار باز انجام دهیم و برای اینکه به این طرح برسیم باید از روش سنتی خارج شویم؛ هر چه زودتر ناترازی ها را جمع کردیم این سیاست ها سریعتر اجرایی می شود.

-قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان بر می گردد. 11.5 میلیارد یورو ارز در بازار نیما با قیمت بالای 10 هزار تومان عرضه می شود. من معتقدم نرخ هایی که وجود دارد واقعی نیست ولی از اول هم گفتم برای ارز نرخ تعیین نمی کنم.

-به دلیل تقاضای فصلی و برخی خبرهای منفی و جو سازی های برخی افراد موجب افزایش نرخ ارز شده است. برخی از نماینده های مجلس، همکارانم در دولت و برخی کارشناسان اقتصادی اظهاراتی می کنند که قرار است فلان کار انجام شود و ... جو منفی درست می کنند.

- 30 تا 35 درصد ارز حاصل از صادرات به بازار نیما عرضه می شود. برخی از این صادرکنندگان هستند که ما حتی آدرس برخی از آنها را پیدا نکردیم و تعدادی از کارت های اجاره ای صادرات داشته اند. اما فهرستی را آماده و به نیروی انتظامی تحویل خواهیم داد. بانک مرکزی امسال 38 میلیارد دلار تامین ارز کرده است.

-مشکل اصلی گرانی کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده اند، در شبکه توزیع است. دولت به طور جدی در حال پیگیری برای حل این مشکل است. امروز مجلس تصویب کرده که با 4200 تومانی وارد کنیم و به مردم سهمیه بدهیم. اما امروز در بانک مرکزی سیستمی اجرایی شد که هر سرپرست خانوار با هر سهمیه ای که دارد بتواند با همان نرخ کالای خود را تامین کند. برای گوشت برنامه ریزی ها انجام شده است. امیدواریم در سال 98 دیگر این مشکل را نداشته باشد.

-ما برای مدیریت اقتصاد کشور و رفاه مردم مجبور شدیم برخی از چیزها را تحمل کنیم. من اقتصاد خوانده ام و نمی پذیرم که 4 نرخ داشته باشیم اما محدودیت هایی است که کار را خیلی سخت می کند و نمی توان همه چیز را رها کرد.

-بازار متشکل ارزی تقریباً آماده است و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است. هم می توانیم در این دو هفته باقی مانده اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته ایم ولی صلاح است از نیمه دوم فرودین کلید اجرای رسمی را بزنیم.

-علت افزایش تورم، شوک ارزی است. تخلیه تورم زمان می برد؛ البته ما این مورد را پیش بینی کرده بودیم ولی از بهمن ماه به دلیل مشکلات ناشی از گوشت و مرغ سیستم بهم و دیگر در اختیار بانک مرکزی نبود.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۶۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار

فولکس‌واگن قصد دارد از سال ۲۰۲۶ از معماری الکتریکی چین در خودرو‌های برقی با برند فولکس‌واگن استفاده کند. این شرکت افزود که معماری الکتریکی چین به آن کمک می‌کند تا به هدف کاهش هزینه ۴۰ درصدی برای پلت فرم چینی در مقایسه با پلت فرم MEB خود در آلمان دست یابد. خودروساز آمریکایی تسلا رهبر بازار در این نوع معماری بوده است و برای تولید خودرو‌های کارآمدتر و ارزان‌تر استفاده می‌کند.

رالف براندشتاتر، رئیس و مدیرعامل گروه فولکس چین، به خبرنگاران گفت رقابت بسیار شدید است و ما باید ساختار هزینه خود را برای رقابت در این محیط تطبیق دهیم. این اعلامیه به دنبال شراکتی بود که سال گذشته ایجاد شد که فولکس واگن ۴.۹۹ درصد از اکسپنگ را به قیمت حدود ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و قصد داشت تا سال ۲۰۲۶ به طور مشترک دو مدل خودروی الکتریکی با برند فولکس واگن را عرضه کند.

فولکس‌واگن در تلاش است تا سهم بازار چین را که به رقبای محلی از دست داده است، پس بگیرد و در ماه فوریه اعلام کرد که اولین خودرو از دو خودرویی که قصد دارد با اکسپنگ توسعه دهد، یک شاسی‌بلند خواهد بود. خودروسازان گفتند که صرفه جویی در مقیاس و پلت فرم و همکاری نرم افزاری آنها باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش ۳۰ درصدی زمان توسعه می‌شود.

فولکس‌واگن عنوان پرفروش‌ترین برند خودروی خود در چین را در اواخر سال ۲۰۲۲ به بی‌وای‌دی واگذار کرد. سهم بازار آن در چین در سال گذشته از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۸ در بحبوحه کاهش فروش موتور احتراقی به ۱۴ درصد کاهش یافت.

طبق گزارش رویترز، این خودروساز آلمانی در تلاش است تا محدوده محصولات خود را در چین گسترش دهد تا مشتریانی را جذب کند، زیرا قیمت فعلی آن بالاتر از قیمت بسیاری از رقبای چینی است. فولکس‌واگن هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۶۶ میلیارد دلار) در چین سرمایه‌گذاری کند.

منبع: ایسنا

tags # خودرو لوکس سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • چگونه بلیط هواپیما و قطار با قیمت مناسب رزرو کنیم؟
  • فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ گران شد یا ارزان ؟
  • راهنمای خرید لوازم خانگی ارزان
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم