بازار شب عید و داستان اقتصاد و اسراف
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۵۷۸۳۵
به گزارش ایکنا از کرمانشاه، اسفندماه رنگوبویی دیگر دارد به خصوص که این ماه ارمغان نوروز را در دل هر ایرانی زنده میکند ماهی که تکاپوی عید را به خانه هریک از ما میآورد و موجب میشود تا دست به کار شویم و از هر بابی خود را برای استقبال از سال جدید آماده کنیم. این روزها خیابانهای شهر نیز حال و هوای دیگری دارد و خلوت برایش معنا ندارد اما بازار شب عید امسال و داستان اقتصاد و اسراف روایتی دیگر بر این بازارها دارد که اگر بخواهیم از هر جنبه بدان بپردازیم خود شرحی مفصل بر ماجراست اما در این گزارش به دنبال سوژه اسراف در خرید بازار شب عید هستیم که اگر با دقت آن را واکاوی کنیم شاید برخی از اشکالات گرانی و وضع موجود بازار را بتوانیم لااقل درک کنیم چراکه وضع آشفته بازار امروز دیگر کارش از گفتن و نوشتن گذشته است و افسار این سمند رمیده از دست خارج شده، باشد که لااقل هر یک از ما بتوانیم یک جنبه این آشفته بازار شب عید را که به دست خودمات است کنترل کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تنها کافی است برای اینکه خودمان را محک بزنیم به پاساژها و مراکز خرید و نمایشگاهها سری بزنیم هیاهوی بسیاری را در شهر و بازار شاهدیم برخی آنقدر خرید دارند که نمیدانند از کدام پاساژ و مغازه شروع کنند و برخی که حتی نای پرسیدن قیمتها را ندارند، بپذیریم که قدرت خرید مردم به ویژه برخی ضعیفتر شده درکنار این نمود برخی هم خریدهایی را انجام میدهند که عمدتا حالت اسراف دارد و نمود آن خرید برخی اجناس است که ضرورتی برایشان ندارد و یا شاید پس از ایام چند روزه عید حتی دور ریخته شود و این نوع خریدهای افراطی تبدیل به فرهنگی به نام اسراف شده که باید فکری به حال آن کنیم، از یک سو کاهش قدرت خرید برخی و از سوی دیگر اسراف در خرید برخی منجر به شکلگیری فرهنگی اشتباه به نام اسراف شده آن هم با وضع امروز اقتصاد، اینجاست که باید داستان بازار شب عید و داستان اقتصاد و اسراف را گفت.
بهزاد آزادی، مدرس دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه در این مورد در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به سبک زندگی امروز مردم و نکوهش برخی بازتابهای این سبک به ویژه در زندگی روزمره که به دلیل نادیده گرفتن سبک زندگی اسلامی است، گفت: یکی از مصداقهای بارز این مسئله را میتوان در خرید بازارهای شب عید دید که خریدهای افراطی تبدیل به یک فرهنگ اشتباه به نام اسراف شده که این به خلاف سبک زندگی دینی است و هر یک نسبت به این امر مسئولیم.
وی با بیان اینکه در آیات و روایت بسیاری نسبت اسراف نکوهش شده به آیه 31 سوره اعراف «يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ، ای فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازی برگیرید و بخورد و بیاشامید ولی زیادهروی نکنید که او اسرافکاران را دوست ندارد» اشاره و عنوان کرد: امروز برخی به ویژه در بازارهای شب عید بیشتر از آنچه که نیاز دارند خرید میکنند که به فرهنگی غلط بین مردم تبدیل شده و عمدتاً حالت اسراف دارد.
آزادی با اشاره به اینکه در برخی از روایات اسراف جزء گناهان کبیره است، افزود: هر خانواده اگر به اندازه نیاز خود خریداری کند اسراف مفهومی نخواهد داشت.
مدرس دانشگاه فرهنگیان درادامه به نکتهای قابل تأمل اشاره کرد و افزود: زمانی در خانه هر یک از ما لباس، کفش و کیف نو و دست نخورده وجود دارد که دیگر نیازی به خرید شب عید نیست اما میبینیم که بازهم از داشتهها بهره نبرده و بهدنبال داشتههای دیگر هستیم که این خود به نوعی اسراف است و اینجاست که باید مردم را به میانهروی در خرید توصیه کنیم.
وی با بیان اینکه خرید شب عید، خرید زاید و مازاد نیست بلکه از خریدهای ضروری است، تأکید کرد: بدانیم چه چیزی خریداری میکنیم و نگاه ما به آنچه که خریداری شده چگونه است، آیا آنچه را که خریداری کردهایم نیازمان را برطرف میکند.
آزادی به بحث خرید و اسراف از گذشته تا حال نیز اشاره و تصریح کرد: به گذشته نگاه کنیم، درک گذشتگان از عید نوروز را بازخوانی کنیم و ببینیم تعامل آنها با نوروز چگونه بوده است.
حمید صادقی، یکی از فروشندگان بازار کرمانشاه نیز در گفتوگو با ایکنا اظهار کرد: خود من بهعنوان یک فروشنده معتقدم که باید در خرید از اسراف پرهیز کرد.
وی گفت: از مردم میخواهم تا در بازار بهویژه بازارهای شب عید سعی کنند تا آنچه را که مورد نیازشان است خریداری کنند؛ چراکه ممکن است افزایش تقاضا به خودی خود موجب بالا رفتن قیمت اجناس شده و این خود حباب گرانی به وجود میآورد.
صادقی افزود: در شب عید مردم خریدهایی انجام میدهند که اسراف است و یک نمونه آن خرید بیش از اندازه میوههای فاسد شدنی است که پس از ایام عید دور ریخته میشود.
این فروشنده گفت: اگر به اندازه نیازمان خرید کنیم اسراف نمیشود و از طرفی تعادل در بازار از هر لحاظ حفظ خواهد شد.
حجتالاسلام مهدی تیموریکیا، کارشناس دینی نیز با اشاره به اینکه مصرف یکی از بخشهای اساسی زندگی است، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که انسان با آن روبهرو است میل به مصرف کردن در هر جنبه زندگی است.
وی افزود: پدیده مصرف نتایج زیانباری برای جامعه دارد بدین جهت باید برای مشخص شدن نتایج آن و آشنایی با این پدیده با این فرهنگ آشنا شویم.
این کارشناس دینی با اشاره سخنان مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی مصرف گفت: فرهنگ صحیح مصرف نیاز به زمان است.
حجتالاسلام تیموریکیا در ادامه تصریح کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) میخوانیم «أَتَرَی اللَّهَ أَعْطَی مَنْ أَعْطَی مِنْ کَرَامَتِهِ عَلَیْهِ؟ وَ مَنَعَ مَنْ مَنَعَ مِنْ هَوَانٍ بِهِ عَلَیْهِ؟ کَلَّا وَ لَکِنَّ الْمَالَ مَالُ اللَّهِ، یَضَعُهُ عِنْدَ الرَّجُلِ وَدَائِعَ، وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ یَأْکُلُوا قَصْداً، وَ یَشْرَبُوا قَصْداً، وَ یَلْبَسُوا قَصْداً، وَ یَنْکِحُوا قَصْداً، یَرْکَبُوا قَصْداً، وَ یَعُودُوا بِمَا سِوَی ذَلِکَ عَلَی فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَرْمُوا بِهِ شَعَثَهُمْ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ کَانَ مَا یَأْکُلُ حَلَالًا وَ یَشْرَبُ حَلَالًا، وَ یَرْکَبُ حَلَالًا، وَ یَنْکِحُ حَلَالًا، وَ مَنْ عَدَا ذَلِکَ کَانَ عَلَیْهِ حَرَاماً ثُمَّ قَالَ لا تُسْرِفُوا، إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ. أَ تَرَی اللَّهَ ائْتَمَنَ رَجُلًا عَلَی مَالٍ یَقُولُ لَهُ أَنْ یَشْتَرِیَ فَرَساً بِعَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ تُجْزِیهِ فَرَسٌ بِعِشْرِینَ دِرْهَماً... قَالَ: لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِین؛ آیا چنان تصور میکنی که خداوند، کسی را که مالی داده به خاطر کرامتش بر او است و فرد محروم از آن را خوار شمرده است؟ هرگز! بلکه مال، مال خداست، و آن را نزد اشخاص به امانت میگذارد، و بر ایشان روا میدارد که از آن با میانهروی بخورند، و با میانهروی بنوشند، و با میانهروی بپوشند، و با میانهروی از مرکب استفاده کنند؛ و هر چه جز آن (مصرف اقتصادی) باشد، به فقرای مؤمنان دهند، و به نابسامانی زندگی ایشان سامان بخشند. پس هر کس چنین کند، خوردنی و نوشیدنی و سواری و مرکب او حلال است و هر کس، چنین نکند، بر او حرام خواهد بود. سپس فرمود: اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست نمیدارد. آیا خیال میکنی که چون خدا به کسی مالی دهد و او را در آن امین بداند، به وی این اجازه را میدهد که اسبی را به 10 هزار درهم برای سوار شدن خود بخرد؛ در صورتی که اسبی به بهای بیست درهم برای او کافی باشد. و [خداوند در قرآن] فرمود: اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد».
وی با اشارهای به بازارهای خرید شب عید گفت: باید خریدهایی که انجام میشود براساس نیاز حقیقی باشد نه برمبنای زیادهخواهی بدون اساس.
حجتالاسلام تیموریکیا با بیان اینکه آموزههای دینی به پرهیز از اسراف هر یک از ما را دعوت میکنند، اظهار کرد: یکی از راههای حل مشکلات اقتصادی پرهیز از اسراف و مصرف به دور از نیاز است.
این کارشناس دینی افزود: اسراف یکی از گناهان بزرگ در تمامی ادیان است و در قرآن کریم به آن بسیار اشاره شده و عواقب بسیار خطرناکی برای آن بیان شده است.
وی با اشاره به اینکه در 23 آیه از قرآن کریم کلمه اسراف و مشتقات آن آمده است، اظهار کرد: امام صادق در خصوص اسراف میفرمایند: اسرافکننده را سه نشانه است: چیزهایی که میخرد و میپوشد و میخورد که در شأن او نیست. تفسیر نورالثقلین جلد 1 صفحه 772
حجتالاسلام تیوریکیا در پایان تصریح کرد: اسراف و مصرفگرایی سنخیتی با دین اسلام و آموزههای والای دینی ما ندارد و پرهیز از آن نیازمند همت عمومی است.
در این گزارش از اسراف گفتیم و شنیدم اما واقعیت آن است که در شرایط سخت اقتصادی موجود تمامی خانوادهها با توجه به موضوع باید از هرگونه اسرافی در هر حوزه پرهیز کنند که این خود نیازمند فرهنگسازی است که در ابتدا باید هر خانوادهای از خود شروع کند و بهترین زمان محک زدن خودمان ایام پیشرو و سال جدید است برگزاری مراسم عید نوروز ساده و بیتکلف و ترویج این مراسم بدور از هر اسرافی را از خودمان شروع کنیم و آداب شایسته این ایام را برگزار کنیم، بیاییم ایام پایانی سال را که بهترین زمان ممکن برای آموزش و فرهنگسازی دوری از اسراف و مصرفگرایی بدون دلیل است را مشق خود کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کرمانشاه اجتماعی اسراف بازارهای شب عید خرید اقتصاد فرهنگ سازی دوری مصرف گرایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۵۷۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
در برنامه میز اقتصاد به موضوع تثبیت نرخ ارز آری یا خیر؟ با حضور یزدی زاده و دارابی دو کارشناس اقتصادی پرداخته شد.
یزدی زاده کارشناس اقتصادی گفت: هیچ تئوری اقتصادی به تنهایی، کامل و جامع نیست، به عبارتی نمیتوان گفت تورم صرفا بر اثر نقدینگی حاصل میشود؛ در حالی که در کشور ما، نقدینگی یعنی افزایش تقاضا، سبب جهش تورم نشده است. همه عوامل در کنار هم موجب تورم میشوند ولی در هر دوره، یکی از آنها غالب است و دولتها باید برای کنترل آن عامل برنامه داشته باشند.
او ادامه داد: اگر نقدینگی عامل تورم در ایران بود، باید تاثیر تدریجی میداشت ولی ما جهش تورمی داریم که مهمترین عامل آن، افزایش نرخ ارز است که خود، تابعی از واردات و صادرات محسوب میشود. افزایش نرخ ارز معمولا محصول افزایش واردات است ولی در کشور ما اینگونه نیست. جهش قیمت ارز در ایران به خاطر کارکردهایی غیر از واردات است، زیرا بازار آزادی داریم که تقاضا در آن بی معنی است.
یزدی زاده افزود: تثبیت قیمت در هیچ اقتصادی معنا ندارد؛ ولی دولت میتواند با مدیریت بازار، قیمت را کنترل کند. مثلا از ابزار تعرفهگذاری روی برخی کالاهای وارداتی استفاده کند. اگر ارزش پول ملی حفظ شود، تورم به شدت کاهش می یابد، قدرت خرید مردم بالا میرود و رکود کم میشود.
او گفت: من موافق تثبیت نرخ ارز نیستم ،ما الان ۳۵ درصد تراز تجاری داریم،نرخ ارز باید در کشور نزولی باشد نه صعودی. امروز ما مازاد تراز تجاری در کشور داریم،نرخ ارز یک نرخی است که حاصل عوامل بنیادی است، نرخ ارز را نمی توان دستوری تعیین کرد چرا که این نرخ تعادل و تثبیت آن به صورت دستوری غیر ممکن است.
او گفت:نرخ ارز ایران شناور و مدیریت شده است امروز باید نرخ ارز ثبات داشته باشد. تثبیت نرخ ارز در دنیا حل شده فقط در کشور ما هنوز نه تنها حل نشده است بلکه همیشه در مورد آن صحبت می کنیم. متاسفانه ما سیاست درست و مطلوبی نداریم زمانی که نفت افزایش می یابد نرخ ارز ثابت می ماند و یا بالعکس،امروز نفت برای کشور سیاست گذاری می کند.
او گفت: روسیه تحریم است ولی تثبیت نرخ ارز درستی دارند. روسیه سیاست دارد نرخ بهره خود را افزایش داد ولی ما نرخ بهره را ثابت نگه داشته ایم.
یزدی زاده گفت: تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است به طوری به دلیل مهیا نبودن شرایط امکان قیمتگذاری ارز باتوجهبه بازار فراهم نیست.
در ادامه دارابی دیگر کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز به مقدار زیادی به سیاستهای دولت برمیگردد، اما در حال حاضر نرخ ارز دولتی به دلیل اینکه فاصله زیادی با نرخ ارز بازار آزاد دارد، یک صف ارزی برای واردات شکل گرفته است. از آن طرف هم صادرکنندگان انگیزهای برای صادرات ندارند.
او تصریح کرد: کسری تراز تجاری کشور به بالای ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. ما تقریبا ۳ سال درگیر انتقال ۶ میلیارد دلار مطالباتمان از کرهجنوبی بودیم.
دارابی تصریح کرد: حالا که ۱۵ میلیارد دلار کسری تراز تجاری آوردیم، این نشان میدهد که چه دردسر بزرگی دارد بازار ارز را تهدید میکند و هر چه زودتر باید این نرخها اصلاح شود. اگر نرخها اصلاح نشود، شوکی که بعدا رخ میدهد، خیلی شدیدتر خواهد شد و به همین دلیل باید هر چه زودتر تدبیری کنیم.
دارابی گفت: اگر نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، همان بلایی بر سر اقتصاد میآید که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سر اقتصاد آورد و در نهایت منجر به خروج منابع و همچنین کالاها از کشور شد. نرخ ارز یک نرخی است که حاصل عوامل بنیادی است، نرخ ارز را نمیتوان دستوری تعیین کرد و به طور کلی با کنترل سیاست پولی، نرخ ارز ثبات پیدا میکند.
او بیان کرد:عمده مصارف ما متاسفانه قاچاق است. ما به لحاظ تئوریک در اقتصاد میگوییم که نرخ ارز تعادل سه بازار مختلف است، بازار محصول، بازار پول و بازار سرمایه. بازار محصول میخواهیم بگوییم نرخ ارز، مثلاً نرخ دلار به ریال. بازار محصول شاخصهاش میشود تفاوت بهره وری ایران و آمریکا. بازار پول شاخصهاش میشود تفاوت نرخ بهره حقیقی ایران و آمریکا و بازار سرمایه شاخصهاش میشود تفاوت انتظارات از آینده اقتصاد ایران و آمریکا اگر رابطه دلار و ریال مدنظر باشد.
او افزود: من روی سیاستگذاری تاکید دارم، ما نمیتوانیم به صورت آکادمیک صحبت کنیم. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که نرخ دستوری باشد یا نه، باید عواملی را مورد بررسی قرار دهیم. از ۴۳ سیاستی که تاکنون ابلاغ شده، قریب به ۳۲۰ بند اقتصادی است و از این ۳۲۰ بند ۲۶ مورد مستقیم و غیرمستقیم به حوزه ارز مربوط و ۳۲ حکم از آن در می آید.
او افزود: مساله دیگر بند ت ماده ۲۰ قانون احکام دائمی است. اقتصاد ایران امروز ۸۰درصد وارداتش، کالاهای کم کشش و صادراتش هم به همین شکل است. ما مواد خام و نیمه خام صادر می کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی