Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نمايندگان مجلس با ارجاع نحوه تعيين ليست انتخاباتي احزاب به کميسيون شوراها براي بررسي بيشتر موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، نمايندگان در نشست علني امروز (يکشنبه 12 اسفند) مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي با ارجاع ماده 5، 7 و 8 اين طرح به کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با 190 رأي موافق، 29 رأي مخالف و 3 رأي ممتنع از مجموع 247 نماينده حاضر در صحن موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ماده 5 ارجاع شده به کميسيون آمده است؛ يک ماده به شرح ذيل به عنوان ماده 7 مکرر (3) به قانون الحاق مي شود

ماده 7 مکرر3- احزاب و گروههاي سياسي مي توانند پس از تأييد صلاحيت داوطلبان و حداقل تا 48 ساعت قبل از شروع تبليغات انتخاباتي نامزدها، فهرست انتخاباتي خود را تنظيم و به هيأت اجرائي مرکزي و يا هيأت اجرائي استان حسب مورد اعلام نمايند. فهرستها بايد به صورت استاني و کامل ارائه شده و براي هر حوزه انتخابيه فرعي، به تعداد کرسي هاي آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفي گردد.

تبصره 1- احزاب مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبي داوطلبان مبني بر عضويت در فهرست را ارائه کنند. نام هيچ داوطلبي نبايد در بيش از يک فهرست درج شود.

تبصره 2- چنانچه فرد يا افرادي از نامزدهاي مذکور در فهرست ها به دلايل قهري يا به درخواست کتبي نامزد پس از ثبت نام و حداقل تا بيست و چهار ساعت قبل از شروع تبليغات انتخاباتي از فهرست خارج شوند، حزب يا احزاب ارائه کننده فهرست مي توانند از ميان ساير داوطلبان تأييد صلاحيت شده در حوزه انتخابيه موجود در حوزه فرعي، با رعايت مفاد اين ماده فهرست خود را تکميل کنند.

تبصره 3- ارائه فهرست صرفا توسط دبير کل احزاب ملي و استاني که طبق قانون نحوه فعاليت احزاب و گروههاي سياسي، مجوز فعاليت دارند و همچنين مقامات مسئول گروهها و تشکلهاي قانوني صورت مي گيرد. احزاب استاني صرفا جهت حوزه انتخابيه استان محل فعاليت خود حق ارائه فهرست انتخاباتي دارند.

تبصره 4- ارائه فهرست ائتلافي توسط احزاب و گروههاي موضوع تبصره فوق بلامانع است. ائتلافهاي مزبور بايد حسب مورد به اطلاع ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان برسد.

تبصره 5- هر فهرست داراي يک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب با احزاب يا گروههاي ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعايت تبصره (4) ماده (2) قانون نحوه فعاليت احزاب و گروههاي سياسي بايد به تأييد وزارت کشور برسد.

تبصره 6- ملاک رأي در انتخابات موضوع اين قانون، فهرست نامزدها، نام نامزدها و در صورت اختلاف في مابين فهرست و نام نامزدها مبناي نام نامزدها است.

همچنين در ماده 7 طرح مذکور ذکر شده که ماده (8) قانون به شرح ذيل اصلاح و تبصره هاي (2) و (3) آن حذف مي شود.

ماده 8- از هر حوزه انتخابيه فرعي در حوزه انتخابيه اصلي نامزد با نامزدهايي که حداقل پانزده درصد(15) آراي صحيح مأخوذه حوزه انتخابية فرعي را کسب کرده و بالاترين راي را در کل استان به دست آورده اند، به عنوان نماينده به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا مي کنند.

ماده 8 ارجاع شده به کميسيون نيز بيان مي دارد؛ ماده (9) قانون و تبصره (1) آن به شرح ذيل اصلاح و تبصره هاي (2)، (3)، (4) و (5) آن حذف و شماره تبصره هاي بعدي به ترتيب اصلاح مي شود.

ماده 9- هرگاه براي يک يا چند کرسي حد نصاب مقرر در ماده (8) اين قانون حاصل نشود، به تعداد دوبرابر کرسي مورد نياز از ميان نامزدهايي که بيشترين راي را در حوزه فرعي کسب نموده اند، آراي حوزه انتخابيه اصلي شمارش و نامزد يا نامزدهايي که بيشترين رأي را کسب نموده اند به مجلس راه مي يابند.

تبصره - در صورتي که تعداد نامزدهاي باقي مانده کمتر از دو برابر باشد، نامزد يا نامزدهايي که بيشترين راي را در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماينده به مجلس راه مي يابند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ليست انتخاباتي احزاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۲۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ اردیبهشت) با رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اعاده شده از شورای نگهبان موافقت کردند.

نمایندگان موادی از این طرح که شامل ماده ۶ و بند (الف) و بند (ر) و (ز) و ماده ۲ (الف) مواد ۴۶ تا ۵۱ فصل اول از باب سوم این قانون را الحاق و فصل اول از باب سوم این قانون شامل مواد ۴۶ تا ۸۰ به مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیر تجاری و مالیات درآمد را اصلاح کردند.

بند‌های (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳ اصلاح شد، همچنین بند‌های (خ) و (ت) ماده ۳ تبصره (۴) و ماده ۵ اصلاح شدند.

در بند (الف) ماده ۷ موضوع اصلاح ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی عبارت «برخط» اصلاح و از عبارت اصطلاح مناسب استفاده شود.

بند (ب) ماده ۷ و تبصره آن اصلاح گردید و یک سند به عنوان بند (پ) و ۳ تبصره به عنوان یک تا ۳ به این ماده الحاق شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلس با ارجاع گزارش کمبود دارو به قوه قضائیه
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • مخالفت مجلس با ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • مجلس با ارجاع گزارش دلیل «کمبود دارو» به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • مجلس با ارجاع گزارش کمبود دارو به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • تعیین نحوه تامین نیروی انسانی و امکانات سازمان سپند **
  • بررسی طرح نظام قانونگذاری و تعیین اختیارات مراجع وضع قوانین
  • بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار گرفت