Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین صمصامی،، با اشاره به پیامدهای واردات بدون انتقال ارز، اظهار داشت: با رعایت ملاحظاتی مانند «ورود کالاهای سرمایه‌ای»، «ورود مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید»، «جلوگیری از ورود کالاهای لوکس» و «شفافیت منشاء تامین ارز» این نوع از واردات، اشکالی ندارد.

سرپرست پیشین وزارت اقتصاد ادامه داد: اما در این شکل از واردات چون منشاء تامین ارز و نقل‌وانتقال آن، برای بانک‌مرکزی شفاف نیست؛ لذا اگر ملاحظات یاد شده رعایت نشود، علاوه بر اینکه تولید داخلی را متضرر می‌کند، به بستر مناسبی برای انجام پولشویی و اقدامات مجرمانه تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با مطرح کردن معضلات دیگر واردات بدون انتقال ارز برای اقتصاد کشور، اظهارداشت: در این نوع واردات، احتمال وقوع مخاطراتی همچون «قاچاق کالا»، «اتلاف منابع ارزی»، «از بین رفتن فرصت‌های شغلی» و «بهم ریختگی صنایع تولیدی» وجود دارد، بنابراین اگر واردات بدون انتقال ارز تحت مدیریت بانک‌مرکزی نباشد، بی‌تردید بازار ارز دچار اختلال خواهد شد. 

۱۶میلیارد دلار ارز صادراتی کجاست؟

سرپرست پیشین وزارت اقتصاد با بیان اینکه در هفت ماه نخست سال جاری حدود ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، گفت: طبق اعلام بانک‌مرکزی، تنها نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات وارد کشور شده که از مجموع آن‌ها، ۱۰میلیارد دلار توسط پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و یک میلیارد دلار نیز از طریق صادرات بخش خصوصی به سامانه نیما وارد شده درحالیکه تکلیف ۱۶ میلیارد دلار دیگر مشخص نیست.

مصوبات غلط ارزی دولت 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه علت عرضه نشدن ارز صادرکنندگان در سامانه نیما را باید در برخی از مصوبات  اخیر دولت جستجو کرد، گفت: این موضوع را نیز می‌توان در انتقاد رئیس کل بانک‌مرکزی درباره مصوبه اخیر دولت مبنی بر آزادی واردات ده‌ها قلم کالا توسط مرزنشینان و ملوانان مشاهده کرد. تصمیم‌های گرفته شده ارزی توسط دولت نشانگر آن است که تصمیمات بدون هماهنگی با بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی انجام می‌گیرد.

وی چهار گروه «متقاضیان ارز مسافری»، «قاچاقچیان»، «سفته‌بازان» و «اخلال‌گران خارجی» را به عنوان گروه‌های اصلی تقاضا کننده در بازار آزاد معرفی کرد و افزود: به دلیل آنکه بانک مرکزی بر بازار آزاد کنترلی ندارد منابع ارزی تزریق شده به این بازار در اختیار آن گروه‌های تقاضا کننده قرار خواهد گرفت و در سفته‌بازی وتامین مالی قاچاق هزینه می‌شود.

صمصامی با بیان اینکه ثبات نسبی بازار ارز در سه ماه قبل، از طریق تزریق منابع ارزی در بازار بود، اظهارداشت: نرخ‌گذاری ارزی به این شکل، اشتباه بوده و موجب خروج کالاهای اساسی و کمبود ارزاق شده است.

وی گفت: در شرایط فعلی از مشکلات اصلی بازار به اصطلاح غیر منسجم ارزی، «عدم ورود ارز صادراتی به سامانه نیما» و «ورود ارز صادراتی به بازارآزاد با قیمت بیشتر» است که موجب اختلال در نظم بازار ارز می‌شود. 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۴۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟

به‌گزارش همشهری آنلاین، طرح کهربا طرحی است که با اجرای آن نیاز مردم به استفاده از کارت‌های بانکی در خریدوفروش‌های روزانه از بین می‌رود و خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌تواند فقط با استفاده از موبایل انجام شود. بر همین اساس دیروز بانک مرکزی از آغاز اجرای این طرح از طریق ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات خبر داد و اعلام کرد تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی، دراین‌باره اعلام کرد: با طرح کهربای ‎بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به‌جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های ‎پایانه فروشگاهی مجهزشده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز، میسر شده است.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیش از این در مراسم رونمایی سرویس کهربا گفته بود: تمام بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک (psp‌) باید به این سمت حرکت کنند. این سرویس کاربرپسند است و تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان ایجاد می‌کند. به این معنی که استفاده‌کننده از این محصول بسیار راحت است و سرویس کهربا به‌خوبی از این مزیت برخوردار است.

بیشتر بخوانید

ماجرای کارت سوخت و مالیات مهریه! بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار کهربا چیست؟

پروژه کهربا که مخفف کارت هوشمند همراه بانکی است یکی از روش‌های رایج پرداخت در دنیا است که روزبه‌روز فراگیرتر می‌شود. کهربا به‌سادگی می‌تواند به‌عنوان جایگزین کارت‌های بانکی استفاده شود.

تفاوت این روش با پرداخت با کارت‌های بانکی معمول این است که هزینه‌های کارت بانکی را ندارد و درعین‌حال بسیار امن است. درواقع بانک مرکزی به‌دلیل هزینه‌های بالای ورود کارت‌های هوشمند به کشور و شخصی‌سازی آنها برای مشتریان بانکی و نیز محدودیت‌های کشور در شرایط تحریمی، تصمیم گرفت کارت هوشمند فیزیکی دیگر صادر نشود.

از این روش پرداخت در دنیا با نام استاندارد ای‌ام‌وی (EMV) یاد می‌شود. بر همین اساس به‌زعم کارشناسان با استقرار این استاندارد انطباق هرچه‌بیشتر شبکه پرداخت ایران با سایر شبکه‌های بین‌المللی پرداخت در کشورهای دیگر تحقق می‌یابد.

در این روش ذخیره‌سازی اطلاعات کارت‌های بانکی مغناطیسی به روشی امن در تلفن همراه هر شخص انجام می‌شود. برخی از طرح‌های پیشرفته این طرح می‌تواند حتی بدون اینترنت عملیاتی شود. در حال حاضر حدود ۷۴درصد تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش با مبالغ کمتر از ۲۰۰هزار تومان است و می‌توان این تراکنش‌ها را از طریق سیستم کهربا به‌راحتی عملیاتی کرد.

امنیت بالای کهربا

نکته مهم دیگر این است که خرید کالا و خدمات با این روش و انجام تراکنش‌های خرید طبق اعلام مقامات بانک مرکزی امنیت بسیار بالایی دارد و هیچ نگرانی نسبت به موضوعات امنیتی در این روش پرداخت وجود ندارد. ضمن اینکه با اجرای طرح کهربا امکان کپی‌شدن کارت‌های بانکی که در گذشته کلاهبردای‌های زیادی از این طریق انجام شده بود، از بین خواهد رفت.

چگونه از کهربا استفاده کنیم؟

در طرح کهربا به‌طور خلاصه مشخصات کارت بانکی روی یک برنامک یا اپلیکیشن هوشمند تلفن همراه ثبت می‌شود و پس از آن مشتری می‌تواند بدون نیاز به کارت بانکی و صرفا با نزدیک‌کردن گوشی موبایل خود به‌صورت غیرتماسی به پایانه فروشگاهی، از طریق فناوری NFC تراکنش خرید خود را انجام دهد.

درواقع اگر گوشی کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارتخوان نصب‌شده نیز چنین قابلیتی داشته باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک‌کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده فیزیکی از کارت بانکی، وجه را پرداخت کند.

برای استفاده ازکهربا لازم است ابتدا برنامک یا اپلیکشین هوشمند حوزه پرداخت مرتبط با طرح کهربا را در موبایل خود دانلود کنید.

پس از این مرحله اطلاعات کارت بانکی خود را در اپلیکشن ثبت کنید. این کار فقط برای یک‌بار انجام خواهد شد.

پس از آن در زمان خرید از فروشگاه کافی است مبلغ کالا توسط خود شما یا فروشنده در دستگاه کارتخوان (مشابه آنچه تاکنون انجام می‌دادید) ثبت شود.

بعد از این مرحله رمز کارت خود را در دستگاه کارتخوان وارد کنید و پس از آن تلفن همراه هوشمند خود را به دستگاه کارتخوان نزدیک کنید.

با نزدیک‌شدن موبایل شما به دستگاه کارتخوان، چون اطلاعات شما قبلا در اپلیکیشن مرتبط با کهربا ثبت شده، بلافاصله تراکنش انجام و طبق روال معمول یک پرینت کاغذی صورتحساب صادر می‌شود.

تفاوت این روش با پرداخت از طریق کارت‌های بانکی فعلی فقط در این است که به‌جای کارت بانکی از موبایل استفاده می‌شود. درواقع در این روش موبایل شما به یک کارت بانکی تبدیل می‌شود.

نکته دیگر این است که هنوز برنامک مورد تایید بانک مرکزی اعلام نشده است؛ ولی آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده، قرار است به‌زودی نام این برنامک برای استفاده مردم اعلام شود. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی همه بانک‌ها باید به سمت استفاده از این طرح حرکت کنند.

کد خبر 845310 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بانک بانک مرکزی دستگاه های کارتخوان - پوز بانک - سود بانکی

دیگر خبرها

  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • راهنمای خرید از فروشگاه بدون کارت بانکی | چگونه از کهربا استفاده کنیم؟
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • فروش آزاد ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟