Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:00:55 GMT

جشنواره موسیقی عاشیقی در ارومیه برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۶۶۹۱۷

جشنواره موسیقی عاشیقی در ارومیه برگزار می شود

ارومیه - ایرنا - مسوول واحد موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: سومین جشنواره استانی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه روز دوشنبه در سالن «صفی الدین اورموی» حوزه هنری برگزار می شود و علاقه مندان می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

داریوش علیزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله نخست این جشنواره با حضور 50 هنرمند عاشیق از شهرستان های خوی، سلماس، ارومیه، نقده و میاندوآب در دو نوبت و از ساعت های 9:30 صبح و 15:30 بعد از ظهر برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسوول واحد موسیقی حوزه هنری با بیان اینکه چهار نفر کارشناس موسیقی و یک نفر ناظر، کار داوری اجراهای جشنواره را به عهده دارند، گفت: آثاری که از 40 امتیاز، موفق به کسب حداقل 20 امتیاز شود، به مرحله دوم این جشنواره راه می یابد.
علیزاده همچنین اجرای آثار در مقام های موسیقی مکتب ارومیه را الزامی دانست و افزود: در مرحله نخست آثار به انتخاب شرکت کنندگان اجرا شده و در مراحل بعدی، آثار به قید قرعه و در مقام های مختلف موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه توسط هنرمندان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه در سال 1392 به ثبت ملی رسید، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره حفظ و احیای مقام های موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه است.
مسوول واحد موسیقی حوزه هنری با اعلام اینکه مرحله های دوم و سوم این جشنواره به ترتیب در روزهای 20 و 27 اسفند سال جاری در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان برگزار می شود، افزود: این جشنواره همزمان با هفته هنر انقلاب در اواخر فروردین سال آینده با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان خواهد داد.
به گزارش ایرنا جشنواره موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه به صورت دوسالانه از سال 1393 برگزار می شود.
اشاعه ارزش های دینی و انقلابی در قالب موسیقی، صیانت از موسیقی های اصیل و ارزشی در حوزه فولکلور و موسیقی ملی ایران، تلاش در تثبیت جایگاه موسیقی های فاخر و معرفی این هنر و فرهنگ ارزشمند و اصیل ایرانی در میان خانواده ها و به ویژه نسل جوان جامعه و تعامل با هنرمندان موسیقی استان های همجوار و کشورهای همسایه از اهداف اصلی حوزه هنری آذربایجان غربی در اجرای برنامه های موسیقی است.
عاشیق یا آشیق هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام می باشد؛ مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
9939/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره موسيقي موسيقي عاشيقي فولكلور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۶۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم احیای شب‌های قدر در ارومیه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، مراسم عزاداری شهادت حضرت امیر المومنین علی(ع) و احیاء شب‌های قدر در ارومیه برگزار می‌شود.

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه همراه خواهد بود.

 در مراسم احیای شبهای قدر، ضمن قرائت زیارت عاشورا و دعای جوشن کبیر، مراسم قرآن به سر و مداحی و روضه‌خوانی مادحین استانی برگزار می‌شود.

 زمان برگزاری مراسم شبهای قدر در ارومیه، دهم، دوازدهم و چهاردهم فروردین ماه به مدت سه شب از ساعت ۲۲ در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) ارومیه خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دوّمین جشنواره قرآنی درارومیه
  • دومین جلسه هماهنگی جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی دریاچه ارومیه
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • آخرین روز جشنواره بزرگ بیدمشک در ارومیه
  • دریاچه ارومیه میزبان نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی
  • بررسی روندآماده سازی زیرساخت های جشنواره ورزش‌های آبی در دریاچه ارومیه
  • جشنواره بازی و گردشگری در همه مناطق تهران | آدرس اماکنی که شب ها پاتوق موسیقی و تفریح خانوادگی است
  • آواز سه نسل خوانندگی در «شهر مناجات»/ با این آلبوم آرام می‌گیرید
  • مراسم احیای شب‌های قدر در ارومیه برگزار می‌شود