Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که رفتار اماراتی‌ها در ادامه رفتار سعودی‌ها با سازمان کنفرانس اسلامی است،‌ گفت:‌ در اجلاس‌هایی که برگزار می‌شود به دنبال مسائل انحرافی هستند و ادعاهای مزخرفی را درباره جزایر سه گانه ایرانی مطرح می‌کنند در حالی که تمام قوانین بین‌المللی بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه اعتراف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ناکامی امارات در سوءاستفاده از میزبانی نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی علیه ایران گفت:  آنچه  اماراتی‌ها از این نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند، بخش عمده‌ای از آن، یک دستور کار آمریکایی – اسرائیلی است.

وی افزود: زیرا اماراتی‌ها در طراحی که دارند، می‌خواهند ایران هراسی را در دستور کارشان داشته باشند تا بتوانند امتیازهای مالی- اقتصادی خود را از شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس بگیرند، تاکنون هم موفق شده‌اند وخودشان هم رسما اعلام کرده‌اند. شاید یکی از متمول‌ترین این شیخ‌نشین‌ها سعودی‌ها باشند که ترامپ از آن‌ها به عنوان گاوهای شیرده تعبیر خوبی کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: بنابراین بخش عمده‌ای از رفتار اماراتی‌ها را باید در این پازل ارزیابی کرد که آن‌ها  دستور کار آمریکایی – اسرائیلی را علیه ایران دنبال می‌کنند و برای این‌که آمریکا از آن‌ها حمایت کند دست به هر شعبده بازی می‌زنند.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین اظهار کرد:‌ اتفاقی هم که در نشست ابوظبی افتاد، خارج از  عرف‌های بین‌المللی است و سازمانی مانند سازمان کنفرانس اسلامی که باید مسائل مبتلابه جهان اسلام  را پی‌گیری کند، به خاطر یک دستور آمریکایی- صهیونیستی سطح نشست و اجلاس را پایین می‌آورند و به موضوعاتی می‌پردازند که در هیچ عرف و نرم بین‌المللی نمی‌گنجد.

شکیبایی ادامه داد:‌ رفتار اماراتی‌ها در ادامه رفتار سعودی‌ها با سازمان کنفرانس اسلامی است، اساسا فلسفه وجود سازمان کنفرانس اسلامی چیز دیگری است که در اصل به دلیل موضوع فلسطین تاسیس شده  و قرار است  قطب نمای حرکت کشورها، دولت‌ها و ملت‌های اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین گفت: این‌که کشوری که میزبانی اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی را می‌پذیرد تا این حد ارزش و جایگاه این سازمان را پایین می‌آورد، در واقع دهن کجی به ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است.

وی یادآور شد: وقتی از سال 2011 جنگ ویران‌گر بین‌المللی علیه سوریه تدارک دیده شد، همین رفتار را سعودی‌ها داشتند، می‌خواهم نتیجه بگیرم که رفتارهای اماراتی‌ها هم نتیجه‌ای نخواهد داشت، جز این‌که جایگاه سازمان کنفرانس اسلامی را بی اعتبار می‌کند.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به این‌که سعودی‌ها به دلیل این‌که مقر این سازمان در جده قرار دارد، از هرگونه اعمال نظر و اعمال نفوذ در اجلاس‌ها و دستور کارها استفاده می‌کنند، گفت: از سال 2011 در همین سازمان همکاری اسلامی متاسفانه در پیوند بین سعودی‌ها و ترکیه که می‌خواستند نظام سوریه را ساقط کنند، عضویت کشور سوریه را که یک کشور عربی بوده و دارای سابقه و تمدن است از سازمان کنفرانس اسلامی حذف می‌کنند، به این امید که بتوانند نظام سوریه را ساقط کنند، اما اکنون هشت سال گذشته و جلساتی هم که در جده و در سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شده به جای این‌که به مساله فلسطین بپردازند، به مساله سوریه پرداختند و تمام ظرفیت‌های این سازمان را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دادند تا سوریه را ساقط کنند.

شکیبایی تصریح  کرد:‌ اما همین کشورها از یکدیگر سبقت می‌گیرند تا سفارت‌خانه‌های خود را در سوریه بازگشایی کنند، این یعنی اعتراف  به این‌که شکست خوردند، اکنون اماراتی‌ها از این قضیه درس نمی‌گیرند و ماموریتی که سعودی‌ها در قبال سوریه با دستور کارآمریکا و اسرائیل داشتند را آن‌ها به دست گرفته‌اند و اما این بار برای ایران ایفای نقش می‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این‌که امارات کشوری با سابقه نیست،‌ گفت:‌ سابقه و پیشینه میدان آزادی ما از سابقه امارات متحده عربی بیش‌تر است، چطور دولتی که ریشه در تاریخ ندارد، می‌خواهد در برابر یک تمدن بسیار عظیم و بزرگی که به جهان بشریت و دنیای اسلام خدمت کرده و یکی از موسسان سازمان کنفرانس اسلامی بوده، بایستد.

وی در ادامه ابراز کرد: متاسفانه به واسطه وجود سعودی‌ها و پول، ماموریت سازمان‌هایی مانند سازمان کنفرانس اسلامی یا اتحادیه عرب عوض شده است، دنیای عرب مشکلات عدیده ای  دارد از بحث حقوق بشر گرفته تا نظام‌های سیاسی و بحران‌های نظامی و در این سال‌ها نیز بحران یمن به عنوان یک کشور عربی مطرح است، اما آن‌ها همه این موضوعات را رها کردند و توجهی به این مسائل ندارند.

شکیبایی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در واقع در اجلاس‌هایی که برگزار می‌شود به دنبال مسائل انحرافی هستند و ادعاهای مزخرفی را درباره جزایر سه گانه ایرانی مطرح می‌کنند در حالی که تمام قوانین بین‌المللی بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه اعتراف دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جزایر سه گانه ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۱۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، ایویتسا داچیچ، وزیر امور خارجه جمهوری صربستان در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوعات مورد علاقه در عرصه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو تشکیل دور جدید مجلس صربستان را تبریک گفت و اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کشور صربستان اهمیت قائل است.

وی با اشاره به رویکرد اصولی کشورمان در خصوص احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، بر تعهد و احترام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، به تشریح سیاست‌های کشورمان در خصوص منطقه بالکان پرداخت و تصریح نمود: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان و ارتقاء همزیستی میان همه اقوام و پیروان تمامی ادیان در این منطقه است و در این چارچوب، تقویت روابط با صربستان مورد استقبال ماست.

وزیر امور خارجه صربستان نیز در این تماس، ضمن ابراز خرسندی از ارتباطات و تعامل نزدیک بین مقامات عالیرتبه دو کشور در سطوح مختلف اظهار داشت، جمهوری صربستان همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد.

ایویتسا داچیچ اعمال استانداردهای دوگانه و استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی را در راستای سیاست فشار برخی دولت‌های غربی علیه کشورهای مستقل ارزیابی کرد و لزوم همبستگی افزون‌تر دولت‌های مستقل در مواجهه با اینگونه تلاش‌ها و اقدامات را مورد تاکید قرار داد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان بر تداوم تماس‌ها در جهت توسعه و گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه و همچنین استمرار رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

کد خبر 6084886 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • جلسه تحلیل و بررسی مسائل منطقه برگزار شد
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • پیام امیرعبداللهیان درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • وجود برخی مشکلات و مسائل موجود در مرز پرویزخان
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تأکید دارد
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید دارد
  • هشتمین کنفرانس و پنجمین دوره جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران برگزار می‌شود
  • جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند
  • اینتر میامی ۳-۱ نشویل؛ این لئوی تمام‌نشدنی