Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس این پژوهشگاه با بیان اینکه این نشست با حضور بیش از ۶۰ متخصص از کشورهای اقیانوس هند، برگزار خواهد شد گفت: در این نشست‌های بین المللی که با همت پژوهشگاه و مشارکت کمیسیون‌های بین دولتی اقیانوسی شناسی یونسکو، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا، مرکز منطقه‌ای آموزش-پژوهشی اقیانوس شناسی غرب آسیا، سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار می‌شود، برنامه‌های آتی سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند، ارتقای عملکرد آن و همچنین تبادل اطلاعات بین متخصصان مخاطره سونامی در سواحل مکران جهت شناخت بهتر این پدیده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهروز ابطحی با بیان اینکه دوازدهمین نشست ‏گروه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند» که با حضور نمایندگانی از کشورهای استرالیا، هند، اندونزی، تایلند، عمان، پاکستان، کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این نشست کشورهای عضو ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود در زمینه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی، آخرین دستاوردهای خود را با نمایندگان کشورهای شرکت کننده در میان می‌گذارند.

وی همچنین برنامه ریزی به منظور برگزاری مانور سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۲۰ و بررسی موضوعات برنامه شناخت آمادگی در برابر سونامی اقیانوس هند، آموزش، مدیریت، ساختار سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند و دهه علوم اقیانوسی در جهت پیشرفت پایدار که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ توسط سازمان ملل دهه علوم اقیانوسی نام گرفته است و انتخاب مسؤولان کارگروه‌های مختلف این کمیته برای دو سال آینده را از دیگر برنامه‌های نشست ‏گروه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند اعلام کرد.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: در حال حاضر پژوهشگاه از طرف کمیسیون ‏بین دولتی اقیانوس شناسی ‏به ‏عنوان ‏مرجع ‏ملی‎ (National Contact) ‎‏ سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس ‏هند‎ (IOTWMS) ‎‏ در ‏ایران ‏شناخته شده است و در ‏این زمینه فعالیت‌ها و همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی مختلفی را با ‏دیگر سازمان‌ها ‏و ‌کشورهای عضو این ‏سامانه انجام ‏داده است‎.

محمد مختاری دبیر علمی «نشست عالی تخصصی– مشورتی ارزیابی علمی مخاطره سونامی در ناحیه فرورانش مکران» هم با ‏بیان اینکه ناحیه فرورانش مکران با وجود اینکه ظرفیت ایجاد سونامی‌های بزرگ را در شمال غرب اقیانوس ‏هند داراست همچنان از جمله مناطقی بشمار می‌رود که مطالعات کافی روی آن صورت نگرفته است، گفت: چندین ‏دهه پس از واقعه سونامی ۱۹۴۵ که باعث از بین رفتن صدها تن شد، همچنان سوالات بی پاسخ زیادی در مورد ‏احتمال وقوع سونامی‌های مشابه در آینده وجود دارد. در بدترین سناریوی محتمل، امواج سونامی ایجاد شده از ‏ناحیه فرورانش مکران در کمتر از چند ده دقیقه به ساحل رسیده که این امر بطور جدی سامانه‌های هشدار سریع ‏سونامی را به چالش خواهند کشید. ‏

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیاز مبرمی به ارزیابی خطرات ناشی از سونامی ناحیه فرورانش مکران بر اساس دانش ‏کنونی و پروژه‌های علمی بین المللی انجام شده مرتبط با بحث سونامی در ناحیه مذکور وجود دارد، اظهار کرد: این اطلاعات از جمله شاخص‌های مهم گسل مکران که مورد نیاز مدل‌های شبیه سازی سونامی خواهند بود می‌تواند کشورهای عضو را در ارزیابی دقیق‌تر خطرات ناشی از سونامی و تقویت سامانه‌های هشدار مربوطه که شامل ‏ارزیابی خطر، تهیه دستورالعمل‌های عملیاتی استاندارد بین سازمانی، تشکیل زنجیره‌های هشدار، توسعه نقشه‌های فرار، افزایش ‏ظرفیت واکنش اضطراری و بالا بردن سطح آگاهی عمومی، ایجاد آمادگی و بازیابی پس از وقوع سونامی کمک کند.

مختاری افزود: به همین منظور سامانه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش اثرات سونامی اقیانوس هند (‏ICG/IOTWMS‏) ‏وابسته به کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو، در نشست قبلی خود کارگروهی تحت عنوان کارگروه ‏منطقه شمال غرب اقیانوس هند (‏NWIO‏) متشکل از کشورهای هند، ایران، عمان، پاکستان و یمن تشکیل داد تا فعالیت‌های مهم مرتبط با موضوع فوق را پیگیری کند. این نشست می‌تواند به عنوان اولین گام عملیاتی از فعالیت‌های این کارگروه قلمداد شود

کد خبر 4558756

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی جزیره کیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۵۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون وکالت ۱۴۰۳ کی برگزار می‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ ابراهیم کیانی با اعلام این خبر گفت: صبح امروز نشست شورای اجرایی اسکودا با حضور نمایندگان کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور در محل اسکودا برگزار شد.

بیشتر بخوانید؛ آثار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر حرفه وکالت و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق چگونه است؟

یکی از دستور کارهای این نشست تعیین زمان آزمون وکالت ۱۴۰۳ بود که با تصویب شورای اجرایی مقرر شد این آزمون در پاییز سال جاری برگزار شود.

کد خبر: 1227597 برچسب‌ها آزمون وکالت

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی به استان از فردا
  • آزمون وکالت ۱۴۰۳ کی برگزار می‌شود؟
  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • فوران آتش‌فشان در اندونزی/ ۱۱ هزار نفر باید تخلیه شوند+ فیلم
  • فوران آتش‌فشان در اندونزی/ ۱۱ هزار نفر باید تخلیه شوند
  • لغو مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا در کیش به دلیل سیل
  • مسابقات مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در جزیره کیش به تعویق افتاد
  • سهم کیش از سامانه بارشی اخیر ۷۰ میلی متر باران
  • ال‌ نینو رو به پایان است؟
  • صدور هشدار قرمز برای این استان