Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله مهر: محمدجواد ظریف استعفا کرد و در کمتر از یک روز به محل کارش بازگشت اما مشخص نیست تبعات این استعفای خسارت‌بار تا چه زمانی دامن‌گیر کشور خواهد بود.

وطن‌امروز در گزارشی مفصل به قلم بهزاد مهرکش نوشته است: «در شرایطی که تمام رسانه‌های بین‌المللی در شوک سفر مهم بشار اسد به تهران و دیدار او با رهبر معظم انقلاب بودند، استعفای ناگهانی و غیرمرسوم ظریف از طریق پیج اینستاگرامش باعث شد تا خبر اعلام جهانی پیروزی مقاومت به حاشیه رود و رسانه‌های خارجی نیز با فرصت‌طلبی، جهت اخبار و دوربین‌ها را به سمت این استعفا بچرخانند تا اتفاق تاریخی سفر بشار اسد بعد از ۷ سال به ایران تحت‌الشعاع قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه وطن‌امروز روز شنبه در گزارشی با عنوان «هدیه به دشمن» در گفت‌وگو با کارشناسان و نمایندگان مجلس به بررسی تبعات این استعفا پرداخت اما موضوع قابل تأمل این بود که واکنش افکار عمومی و به صورت ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به استعفای ظریف منفی بود و از نگاه مردم، این استعفا جایی برای دفاع نداشت. اتفاقی که بعد از این استعفا افتاد تلاش برای قهرمان‌سازی جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت در شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر برای ظریف بود. در شرایطی که کاربران شبکه‌های اجتماعی از لحظه استعفای هزینه‌ساز ظریف، این اقدام را در راستای ناهماهنگی‌های داخلی و همچنین فرار وزیر امور خارجه از پاسخگویی با ۲ هشتگ #فرار_ظریف و #دولت_ناهماهنگ عنوان کردند، جریان اصلاح‌طلب با هشتگ #ظریف_بمان به قهرمان‌سازی و تطهیر اقدام هزینه‌ساز ظریف پرداخت.

با بالا گرفتن انتقادات چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای از اقدام ظریف، موج شبکه‌های اجتماعی نیز شدت گرفت و ۲ هشتگ #فرار_ظریف و #دولت_ناهماهنگ ترند اول و دوم توئیتر شد. اگرچه همزمان با این موج انتقادی، جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز در تلاش بود هشتگ #ظریف_بمان را ترند کند اما بر اساس داده‌کاوی‌های انجام شده توسط تمام پایشگرها که بخشی از آن در دسترس عموم نیز قرار دارد، این هشتگ نتوانست رتبه‌ای بالاتر از ۵ آن هم برای مدت کوتاهی پیدا کند و در نهایت در اوج مباحث مطرح پیرامون این استعفا به رتبه ششم ترندهای توئیتر بازگشت.

هشتم اسفند در ساعت ۱۲ شب، هشتگ #فرار_ظریف، ترند نخست، هشتگ #دولت_ناهماهنگ ترند دوم و هشتگ #ظریف_بمان ترند ششم توییتر است.

در بازه زمانی هشت ساعت قبل از شش صبح هشتگ #فرار_ظریف و #دولت_ناهماهنگ ترند اول و دوم توئیتر و هشتگ #ظریف_بمان در رتبه یازده است.

بر اساس داده‌کاوی‌ها انجام‌شده، تعداد توئیت و ریتوئیت کاربران درباره هشتگ #ظریف_بمان نزدیک به ۱۸۳۰۰ عدد بوده و این در حالی است که هشتگ #فرار_ظریف، #دولت_ناهماهنگ و #کودک_شو مشارکتی بین ۶۸ تا ۱۸۰ هزار توئیت و ریتوئیت داشته‌اند.

اما در حالی که بر اساس نتایج داده‌کاوی‌های انجام‌شده توسط تمام پایشگرها که در چند روز مربوط به خبر استعفای ظریف و در بازه‌های مختلف زمانی از ابتدا تا پایان موج آن اعلام شد، ترندهای برتر توئیتر فارسی، آمار اعلام شده در ابتدای گزارش را تایید می‌کند، خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی عجیب که بامداد ۸ اسفند منتشر کرد مدعی شد هشتگ #ظریف_بمان ترند نخست توئیتر فارسی شده است! همان زمان موج انتقادی گسترده‌ای نسبت به این خبرسازی انجام شد به گونه‌ای که حتی برخی حامیان سیاسی دولت نیز نسبت به این اقدام غیرحرفه‌ای اعتراض کردند. با بالا گرفتن موج انتقادات از دروغ‌سازی مجازی برای کمپین حمایتی از ظریف، خبرگزاری دولتی ایرنا مجبور به عقب‌نشینی شد و تیتر خبر خود را به «توجه کاربران به هشتگ #ظریف_بمان» تغییر داد.

البته طبیعی بود که تلخ شدن کام جریان اصلاحات و حامی دولت در پی شکست در این رویارویی باید با چاشنی یک اتهام تکراری به منتقدان همراه می‌شد. تکرار دروغ «منتقدان دولت روبات هستند» این‌بار از سوی یک سایت بدنام حامی دولت کلید خورد؛ ادعایی که با هیچ استنادی همراه نشد و به نظر می‌رسد صرفاً یک واکنش هیستریک نسبت به عدم توان تقابل با کاربران منتقد اقدام آقای ظریف بوده است.

اما توجه ویژه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به تیتر روز ۸ اسفند «وطن‌امروز» یعنی روز بعد از استعفای وزیر امور خارجه نیز تکمیل‌کننده انتقادات جدی کاربران شبکه‌های اجتماعی به استعفای ظریف بود. «وطن‌امروز» در این شماره با تیتر «کودک‌شو» استعفای ظریف را مورد نقد قرار داد. بعد از این بود که در توئیتر، هشتگ #کودک_شو نیز در کنار ۲ هشتگ قبلی مورد توجه قرار گرفت و ذیل آن محتواهای قابل توجهی از سوی کاربران تولید شد. موج کودک‌شو اگرچه بعد از ۲ هشتگ دیگر شروع شد اما به فاصله کوتاهی ترند دوم توئیتر فارسی شد.

نهم اسفند در بازه زمانی ۸ ساعت قبل از ۱۲ ظهر، هشتگ #دولت_ناهماهنگ ترند اول توئیتر و هشتگ #کودک_شو ترند دوم توئیتر است.

هشتم اسفند در بازه زمانی هشت ساعت قبل از ساعت ۱۸ که هشتگ #دولت_ناهماهنگ ترند نخست و هشتگ #کودک_شو ترند سوم است.

نکته قابل تامل اینکه جریان حمایتی از ظریف در توئیتر که نتوانست با منتقدان جدی استعفای او مقابله کند و همان‌طور که اشاره شد درنهایت دست به خبرسازی در این زمینه زد، در شرایطی این نبرد رسانه‌ای را با اختلاف زیاد باخت که ظریف به عنوان پیشانی این جریان و قهرمان آن محسوب می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، شاید بتوان گفت کمپین #ظریف_بمان که با هدف تطهیر وزیر امور خارجه و وجهه‌بخشی به او بعد از استعفا انجام شد، انتهای تلاش جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت در شبکه‌های اجتماعی بود. این موضوع از جهات مختلف مدنظر است؛ ظریف تنها چهره سیاسی است که حامیان دولت تا سرحد عناوینی چون امیرکبیر و قهرمان دیپلماسی از او یاد کرده‌اند. هنوز عکس‌های تمام‌قد ظریف که برخی رسانه‌ها آن را در لباس امیرکبیر نیز به زور جا داده بودند با تیترهای درشت و رپورتاژی روزنامه‌های اصلاح‌طلب از ذهن‌ها بیرون نرفته است. طبیعی است که بعد از این استعفا جریان سیاسی اصلاح‌طلب و حامی دولت با کمک تمام سلبریتی‌های سیاسی و فرهنگی و همه توان و انرژی پای کار ظریف بیاید، چرا که اساساً تمام حیات سیاسی آنها به جریانی وابسته است که ظریف سردمدار آن است و استعفای او نیز به منزله مرگ سیاسی این جریان بود. به عنوان مثال تصور کنید محمود حجتی، وزیر کشاورزی از سمت خود استعفا داده بود. آیا ممکن بود چنین اتفاقی بیفتد؟

موضوعی که در استعفاهای پیشین یعنی قاضی‌زاده‌هاشمی و عباس آخوندی هم شاهد بودیم و اما موج خاصی در شبکه‌های اجتماعی از سوی حامیان دولت نتوانست شکل بگیرد. لذا باز هم تاکید می‌شود که کمپین #ظریف_بمان نهایت و غایت تلاش جریان رسانه‌ای اصلاح‌طلب و حامی دولت در شبکه اجتماعی توئیتر بود. اما تمام این تلاش‌ها درنهایت نتوانست نبض کاربران شبکه‌های اجتماعی آن هم در فضایی مانند توئیتر را به دست آورد و آنچه در زمان استعفای ظریف مورد توجه ویژه کاربران قرار گرفت صریح‌ترین انتقادات ممکن به استعفای ظریف بود. باید توجه کرد که توئیتر سال‌ها حیاط‌خلوت جریان سیاسی اصلاح‌طلب بوده است و هنوز موج آفرینی و نقش این شبکه اجتماعی در فتنه ۸۸ و سرمایه‌گذاری ویژه وزارت خارجه آمریکا برای بهره‌برداری جریان فتنه از این شبکه در آن زمان فراموش نشده است. از همین رو این شکست سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در توئیتر را باید مهم تلقی کرد. هیلاری کلینتون، وزیر سابق خارجه آمریکا در کتاب خاطرات درباره پشت صحنه‌های آشوب در ایران می‌نویسد: «در پشت صحنه، گروه من در وزارت خارجه به طور مداوم با فعالان در ایران در ارتباط بودند و برای جلوگیری از تعطیل شدن توئیتر، به طور فوریتی مداخله کردند؛ قطع شدن توئیتر به معنای از بین رفتن یکی از وسایل اصلی ارتباطی معترضان بود».

هشتم اسفند تنها بازه‌ای که هشتگ #ظریف_بمان تونست نهایتاً ترند پنجم بشود.

اما تلاش رسانه‌ای جریان اصلاحات به همین جا ختم نشد و به‌رغم تکذیب ادعای ایرنا و اصلاح تیتر غلط خود درباره ترند شدن هشتگ #ظریف_بمان، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد روز بعد از آن یعنی در شماره ۹ اسفند در اقدامی عجیب باز هم این دروغ را تکرار کرد و آن را تیتر یک خود قرار داد. شاید علت این اقدام تلقی پیروزی جریان اصلاحات بعد از مدت‌ها از دست دادن حیاط خلوت سیاسی خود در شبکه‌های اجتماعی بوده است که موجب شده این روزنامه اصلاح‌طلب برگشتن ظریف را ناشی از خواست عمومی در شبکه‌های اجتماعی و ادعای دروغ ترند شدن هشتگ مربوط به آن بداند. روند اعتراضی به این خبرسازی‌ها تا حدی پیش رفت که صرفاً با اصلاح خبر ایرنا متوقف نشد و درنهایت معاون خبر خبرگزاری دولت رسماً در صفحه شخصی خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. پدرام الوندی شامگاه شنبه در توئیتی با توضیح در این‌باره نوشت: ‎قصدمان دروغگویی نبود. عدد واقعی را نوشته بودیم اما استنتاج خبرنگار غلط بود که درستش کردیم!

به نظر می‌رسد آقای ظریف و جریانات سیاسی حامی او نه‌تنها در فضای واقعی و مناسبات بیرونی اعتبار سیاسی خود را تا حد سیاسی از دست داده‌اند، بلکه در فضای شبکه‌های اجتماعی نیز که روزی حیاط خلوت جریان سیاسی متبوع‌شان بوده است هم با بحران اعتبار مواجه شده‌اند؛ این یک اعلام هشدار به وزیر امور خارجه است که متوجه تبعات اقدامات خود و تاثیرات آن در فضای افکار عمومی داخل کشور و عرصه بین‌المللی باشد.»

کد خبر 4558800

منبع: مهر

کلیدواژه: استعفای ظریف توییتر روزنامه وطن امروز محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره

مقتدی صدر به عنوان یکی از رهبران جریان شیعی عراق در سال های اخیر رفتارهای متناقضی از خود نشان داده و این رفتارها در برهه‌هایی موجب انسداد سیاسی در این کشور شده است.

به گزارش مشرق، از مقتدی صدر و جریان وابسته به وی به عنوان یکی از جریان‌های با نفوذ سیاسی عراق در دو دهه اخیر نام برده می‌شود. پیشینه خانوادگی صدر و شخصیت وی موجب شده است در سال‌های پس از سقوط صدام یکی از جریان‌های کلیدی عراق به شمار رود.

مقتدی صدر با وجود اشتراکات بسیاری که با سایر گروه‌ها و احزاب شیعی در عراق دارد همچون مخالفت با اشغالگری نظامیان آمریکا و دفاع از قضیه فلسطین اما در زمینه سیاست داخلی عراق و رابطه با همسایگان به ویژه ایران و عربستان با برخی از شیعیان و جریان مقاومت دارای اختلاف نظر بوده است.

آغاز اختلافات بر سر انحلال پارلمان و گروه‌های مقاومت

سال ۱۴۰۱ و پس از انتخابات پارلمانی عراق، با وجود اختلافات تاکتیکی و حتی راهبردی صدر با دیگر گروه‌های عراقی، جریان سائرون متشکل از جریان صدر و حزب کمونیست عراق با وجود برتری نسبی در انتخابات پارلمانی، در زمینه تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور همسو ناکام ماندند و این موضوع باعث شد صدر برای چندمین مرتبه در حیات سیاسی خود به خداحافظی از فرآیند سیاسی حاکم بر عراق روی آورد؛ موضوعی که بلافاصله به استعفای دسته جمعی نمایندگان متحد وی در مجلس عراق منجر شد.

خبرگزاری عراق در این باره نوشت: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در جریان دیدار با اعضای فراکسیون صدر در نجف اشرف خاطرنشان کرد: «با سلام و درود به شما و قبل از وداع با یکدیگر و پیش از تشکر به خاطر مواضع و وحدت و یکپارچگی شما، می‌خواهم شما را از موضوعی مطلع سازم؛ من تصمیمی مبنی بر خروج از فرآیند سیاسی گرفته‌ام تا با مفسدین نه در دنیا و نه در آخرت تحت هیچ شرایطی شراکت نداشته باشم. وی افزود: من می‌خواهم به شما بگویم که با وجود مفسدین،‌ در انتخابات آتی شرکت نخواهم کرد. این یک پیمان میان من و خداوند و میان من و شما و مردمم است.»

نمایندگان فراکسیون صدر عراق در پارلمان این کشور به درخواست رهبر این به صورت جمعی استعفا دادند. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق بلافاصله موافقت خود را با این درخواست نمایندگان جریان صدر عراق اعلام کرد.

پس از کناره گیری جریان صدر، رهبر این جریان خواستار اعتراضات گسترده مردمی شد و پیروان خود را به تحصن در پارلمان و اشغال ساختمان مجلس تشویق کرد و دست آخر خواستار برگزاری انتخاباتی دیگر شد. هواداران جریان صدر با انجام اعتراضاتی خواستار موافقت دادگاه عالی فدرال عراق با درخواست انحلال پارلمان شده بودند. در پی این حادثه، پایتخت عراق به صحنه ناآرامی‌ها تبدیل شد که طی آن ۳۰ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. در واکنش به این تحولات، مخالفان او، یعنی جریان چارچوب هماهنگی شیعیان، وفاداران خود را به منطقه سبز بغداد فرستاد که از لحاظ تعداد به مراتب بیش از جریان صدر بودند.

دلایل کناره گیری صدر از جریان سیاسی عراق

مقتدی صدر همیشه تلاش کرده در عرصه سیاسی عراق یک بازیگر اصلی و تأثیرگذار باشد؛ او در کابینه و در حکومت‌هایی که تشکیل شده، تلاش کرده در داخل و خارج به عنوان یک اپوزیسیون، جریان سازی کند. به همین دلیل، او در تمام حکومت‌ها و دولت‌هایی که تشکیل شده، وتأثیر بسزایی داشته و صاحب قدرت بوده است. همزمان طرفداران صدر یا شخص او تلاش کرده اند که پرچمدار اصلاح و حامی اجتماعات ضد حکومت باشند.

سال گذشته عراق شاهد رویارویی دو جبهه یکی جبهه سید مقتدی صدر و جبهه دیگر چارچوب هماهنگی بود که احزاب دیگر شیعه در کنار آنها قرار گرفتند. زمانی که سید مقتدی صدر ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان را به دست آورد به فکر اتحاد با کردها در قالب حزب دموکرات و احزاب سنی که الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان در رأس آن ها قرار داشت، بیفتد. خمیس الخنجر هم به آن پیوست تا این سه ضلع بتوانند دولت تشکیل بدهند. آنها در یک برهه‌ای محمد حلبوسی را به ریاست پارلمان برگزیدند اما پس از آن نتوانستند دیگر آن تعداد لازم را برای انتخاب رئیس جمهور به دست آورند.

چارچوب هماهنگی شیعه از سوی دیگر تلاش کرد تا بتواند با صدر به یک نقشه راه واحدی برسد و دولت را مانند گذشته و به صورت متحد با یک جبهه واحد شیعی تشکیل دهند. این چارچوب همچنین با کردها و اهل سنت رایزنی کرد تا بتواند دولت تشکیل دهند اما سید مقتدی صدر اصرار بر این داشت که با نوری مالکی دولت تشکیل نمی‌دهد؛ موضوعی که منجر به آن شد که ۷۳ نماینده صدری از پارلمان به دستور وی استعفا بدهند و نمایندگان دیگری جایگزین آنان شوند.

سرانجام چارچوب هماهنگی شیاع السودانی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. وی از حامیان حشد شعبی است و رابطه حسنه ای با رهبران بسیج مردمی دارد، اما صدر در خطی مشی‌های سیاسی خود، نخست وزیری را به صلاح کشور می دانست که مستقل از نیروهای مسلح باشد.

احتمال بازگشت جریان صدر به روند سیاسی این کشور

باوجود کناره گیری سال گذشته صدر از روند سیاسی عراق باز هم گمانه زنی‌هایی مبنی بر بازگشت وی به عرصه سیاسی عراق وجود دارد. سید مقتدی صدر دنبال آن است که بتواند بازیگر اصلی در عرصه سیاسی عراق باشد. یعنی پیشوا و زعیم سیاسی جبهه شیعه در عراق باشد تا بتواند ضمن مدیریت این جبهه، زعامت این حوزه را در اختیار داشته باشد.

«سعد المطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی در خصوص بازگشت مجدد مقتدی صدر به ساحت سیاسی عراق گفت: «من معتقدم که این بازگشت یا از طریق بازگشت جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر و یا از طریق جدایی یک فراکسیون سیاسی از آن خواهد بود که نام جریان صدر را یدک می‌کشد، اما در در عین حال به صدر مرتبط نخواهد بود. اینکه صدری‌ها به عرصه سیاسی عراق بر می‌گردند یا نه بستگی به دیدگاه مقتدی صدر دارد که بنا به اظهارات او، وی از بازگشت امتناع می ورزد، اما ممکن است اتفاقات آتی باعث شود تا او در این تصمیم بازنگری کند. این احتمالی است که مراکز مختلف نیز در حال بررسی آن هستند.» به هر حال، مقتدی صدر به عنوان یکی از رهبران جریان شیعی عراق در سال های اخیر رفتارهای متناقضی را از خود نشان داده و این رفتارها در برهه‌هایی موجب انسداد سیاسی در این کشور و بلا تکلیفی مردم شده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟
  • خشم رونالدو و واکنش تند به داور چهارم!
  • حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
  • عکس| خشم رونالدو و واکنش تند به داور چهارم!
  • اعتراضات گسترده علیه دولت مجارستان
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • واکنش کاپیتان پیکان به شکست در نیمه‌نهایی والیبال
  • طوفان توییتری استقلالی ها با هشتگ واگذاری عادلانه
  • استعفای دو عضو کابینه دولت انگلیس
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره