Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، احمد توکلی رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو، با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تاکید بر این که اظهارات اخیر آقای روحانی در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف "مردم سالاری" و قانون است، اظهار کرد: حکومت مردم سالاری مبتنی بر رای مردم است ،مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا ساختارهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور را به پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که رئیس جمهور نمی‌تواند تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام را زیر سوال ببرد، ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد: این مجمع بر اساس قانونی تشکیل شده است که رئیس جمهور به اجرای آن قسم یاد کرده است. بنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این زیبنده رئیس جمهور نیست که قانونی که به آن قسم خورده است را زیر سوال ببرد.

توکلی با اشاره به این که متاسفانه عدم توجه به اصول قانون اساسی را بعضاً در عملکرد روسای جمهور پیشین نیز مشاهده کرده‌ایم، در این رابطه خا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طر نشان کرد: وقتی رئیس جمهور به قانون اساسی قسم می‌خورد باید تمام اصل آن را اجرا کند و نمی‌تواند به صورت گزینشی در این زمینه عمل کند.

وی همچنین در مورد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در ارتباط با افزایش حقوق کارکنان دولت و مخالفت دولت در این زمینه، بیا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد: بسیار مهم است که مجلس شورای اسلامی در اتخاذ و تصویب سیاست‌ها، موضوعی را برای دولت لازم الاجرا کند که قوه مجریه بتواند آن را اجرا کند و از دیگر سو اگر دولت هم با مصوبه‌ای مخالف است باید برای مخالفت خود دلایل قانع کننده‌ای را ارائه کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که متاسفانه در بودجه کشور عموما هزینه ها بیشتر از درآمدها است، خا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طر نشان کرد: در همین چارچوب مشاهده می‌کنیم که بسیاری از دستگاه‌ها در ابتدای سال بر اساس درآمد مصوب هزینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لی در ادامه سال با مشکلات بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای روبرو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۸۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی آخر هفته پنجشنبه یا شنبه می شود؟


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه بالاتر، در روز سوم اردیبهشت، موضوع تعطیلی آخر هفته پنجشنبه یا شنبه؟ را با حضور آقای علی بابایی کارنامی نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی  و آقای حجت الله کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، بررسی کرد.
مقدمه: این روز‌ها بحث اضافه شدن یک تعطیلی به تعطیلی‌های هفته خیلی داغ است. بحث این است که ما پنجشنبه‌ها را تعطیل کنیم یا شنبه‌ها یعنی علاوه بر این که جمعه‌ها تعطیل است کدام روز را به عنوان تعطیلی دوم انتخاب کنیم. آنهایی که موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها هستند، می‌گویند: الان شرایط کشور جوری است که جایی مثل تهران تقریباً جایی مثل تهران همه ادارات نیمه تعطیل هستند تا بعدازظهر خیلی کار نمی‌کنند، مثل روز‌های دیگر کار نمی‌کنند پس همین روند را ادامه بدهیم بهتر است. فعلاً، مدارس پنجشنبه‌ها تعطیل هستند در طرف مقابل  موافقان تعطیلی روز شنبه، بیشتر تجار و بازرگانان ما هستند که استدلال می‌آورند به دلیل این که تعطیلی‌های بین المللی و جهانی روز یکشنبه‌ها و شنبه هاست اگر ما جمعه و شنبه را تعطیل کنیم روز‌هایی که کار می‌کنیم که از یکشنبه تا پنجشنبه باشد به تجارت جهانی نزدیک‌تر است، تجارت ما راحت‌تر است و ارتباط ما با دنیا در روز‌های کاری بیشتر است. این دو تا استدلالی است که خیلی راجع به آن بحث می‌شود و می‌خواهیم در بالاتر به آن بپردازیم.

سوال: آقای بابایی کارنامی کار تعطیلی به کجا رسیده و دلیل این که در کمیسیون اجتماعی پنجشنبه‌ها بیشتر مورد تاکید نمایندگان بوده چیست؟
بابایی کارنامی: این بحث ساماندهی تعطیلات آخر هفته‌ای یکی از بحث‌هایی است که از چند وقت قبل در دولت، در مجلس، در محاورات عمومی جامعه، در رسانه‌ها و در نظر کارشناسان مختلف مورد نقد و بررسی جدی است و لذا از این منظر ما با توجه به این که دولت محترم لایحه‌ای فرستاد در راستای عملی شدن این خاستگاه عمومی جامعه در صورت لایحه دولت با اولویت براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، کلیاتش رأی آورد، ارجاع شد به کمیسیون اجتماعی که یک کمیسیون تخصصی است، کمیسیون تخصصی هم براساس بررسی‌هایی که با مرکز پژوهش‌های مجلس، اطلاعاتی که جامعه دارد و بخش‌های خصوصی، گروه هدف و مخاطبان این هدف بزرگ در کشور به ویژه بخش خصوصی و دولتی‌ها بالاخره نسبت به تمهیدات لازم اقدام لازم را بعمل آورد.
نکته‌ای که اینجا برای ما مهم است اولاً دولت در لایحه‌ای که ارسال کرد به مجلس شورای اسلامی روز‌ها را مشخص نکرد عموماً به طور کلی آمده ۴۴ ساعت در هفته را تبدیل کرده پیشنهاد داده به ۴۰ ساعت در هفته کاری تبدیل کرده و مجلس هم در این باب باید اظهارنظر می‌کرد البته با بند‌ها و تبصره‌هایی که بعداً در ادامه برنامه خدمت شما عرض خواهیم کرد. مجلس با همین رویکرد فرستاد در صحن علنی مجلس، مجلس به کلیاتش رأی داد و به جزئیات هم ورود پیدا کرد، ابهاماتی را مطرح کردند بعضی از همکاران ما در قالب پیشنهاد‌هایی که ارسال می‌کنند براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، براساس آن دوباره به رئیس جلسه ابهام گرفت و ارسال کرد به کمیسیون اجتماعی در اینجا بود که پیشنهادات جدیدی نمایندگان مطرح شده، در حقیقت دو قطبی بین مجلس شورای اسلامی و در جامعه شروع شده یکسری از نمایندگان و یکسری از گروه هدف این طرح در بیرون از مجلس و دولت طرفداران تعطیلی شنبه هستند و یکسری هم طرفداران تعطیلی پنجشنبه‌ها هستند. در نتیجه کمیسیون با بحث و بررسی‌هایی که انجام داده با نظراتی که از گروه هدف و ابعاد مختلف را بررسی کرده رأی به تعطیلی پنجشنبه‌ها داد که پنجشنبه‌ها اضافه شود به یک روز تعطیل در روز هفته.

سوال: دلیلشان چه بود؟
بابایی کارنامی: دلیلی که اینها مطرح می‌کردند این بود که پنجشنبه‌ها فعلاً با وضعیت فعلی که در تعطیلات در کشور وجود دارد در بهره وری نیروی کار، در رشد اقتصادی عملاً مؤثر نیست یعنی دولت یک روز در هفته را حاکمیت و ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی براساس مبانی فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی با رویکرد‌های در جامعه ما براساس آن ابعاد پشت صحنه‌ها و در حالت‌های مختلف کشور وجود داشت پنجشنبه‌ها کارآمدی لازم را ندارند، آمده با همین وضعیتی که کارآمد ندارد عملاً بهره وری نیم ساعت در یک روز هم نخواهد شد گفته که این پرچم نیمه افراشته را در حقیقت به سامان برساند بعداً تصمیمات دیگری بگیرد، دلیل دیگری که مجلس بحث و نظر داشت این است که بالاخره ابعاد مختلف این طرح را با مشورتی که با دولت داشت، دولت و نماینده دولت در کمیسیون اجتماعی رأی و نظرش این بود که پنجشنبه‌ها شود حالا که می‌خواهند تصمیم بگیرند پنجشنبه‌ها را موافق‌تر بود یعنی خود نماینده دولت در کمیسیون اجتماعی بحث و گفتگو می‌کردند. با این نگاه در کشور در حال نقد و بررسی است ان شاءالله در صحن علنی مجلس البته من خودم به عنوان شخص خودم یک نظری دارم در این بحث در ادامه عرض می‌کنم ولی امروز اینجا به نمایندگی کمیسیون اجتماعی خدمت عزیزان هستم و با توجه به نظر جمعی اجماع نظری که در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی صورت گرفته طبیعی است که ابعاد مختلف را بنده خدمت عزیزان نقد و بررسی می‌کنیم که ان‌شاءالله در جمع بندی آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس مؤثر باشد.

سوال: آقای کشانی شما نظرتان را درباره این موضوع بفرمایید؟
کشانی: اول که هر موضوعی که مطرح می‌شود قطعاً ابعاد مختلفی دارد این موضوع تعطیلی پنجشنبه و شنبه این موضوع موضوعی است که بسیار حائز اهمیت است، انتقاد من اول به مجلس شورای اسلامی بعد به کمیسیون اجتماعی که در قانون بهبود فضای کسب و کار آقای دکتر قانون اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی را هم به عنوان مشاور سه قوه تلقی کرد و ما بار‌ها خدمت اعضای کمیسیون اجتماعی و ریاست محترم مجلس و نمایندگان نامه نوشتیم و نظراتی راجع به این پژوهش خوبی از شهریور هم انجام شده که خدمت حضرتعالی هم تقدیم شد و خیلی عجیب است که یک چنین تصمیم به این مهمی گرفته می‌شود در کمیسیون و نماینده بخش خصوصی در آن جلسه نیست و ابعاد قضیه را ابعاد اقتصادی قضیه باز برای نمایندگان نمی‌شود، این انتقاد اول من و به هر حال این موضوع موضوعی است که در موضوعات مختلف مجلس باید به آن توجه شود.
موضوع بعد این که به هر حال این کاهش ساعت اداری کشور با این که من به عنوان نماینده بخش خصوصی بسیار به آن احترام می‌گذارم و قطعاً کار درستی است باعث افزایش بهره وری می‌شود در بخش خصوصی و ما به عنوان بخش خصوصی توان این را داریم ولی از آن طرف بسیاری از فعالیت‌های دولت فعالیت‌های خدماتی است مثل بیمارستان ها، مثل آتش نشانی ها، مثل بسیاری از موضوعاتی که دولت خدمت رسانی می‌کند و اینجا باعث افزایش حدود ۱۰ درصدی هزینه‌های نیروی انسانی دولت می‌شود و می‌دانید تورم ایجاد می‌کند، بار این تورم روی دوش مردم است و در سالی که بناست ما به هر حال همه دست به دست هم بدهیم، جهش تولید بدهیم و امیدواریم با این باعث کاهش تورم شویم آن باعث افزایش تورم می‌شود، البته ما به عنوان بخش خصوصی قطعاً حمایت می‌کنیم، چون بلدیم بهره وری را افزایش دهیم از آن طرف می‌خواهیم آقایان قطعاً به فکر این باشند که این اثرات منفی در زندگی عامه مردم نگذارد، دولت باید این موضوع را مدیریت کند ولی آنچه که مهم است پژوهش ما دقیقاً مشخص است اگر هر جای برنامه لازم بود من کامل تشریح می‌کنم.

سوال: این اقتصادی را می‌شود باز کنید برای بینندگان؟
کشانی: مشخصاً ۸ و ۳ دهم میلیارد دلار به تجارت کشور با ۵ کشور اول هدف تجاری ما آسیب می‌زند، تجارت ما ۱۱۰ میلیارد دلار است اگر فرض کنیم ما در این پژوهش‌هایی که خدمت شما دادیم تک تک کشور‌ها را خصوصاً ۵ کشور اولمان را دقیقاً ساعت‌های کاری شان را درآوردیم که ما با چین ما ۴ ساعت و نیم ارتباط تجاری داریم در روز، با امارات، با عراق، با هند و ترکیه، این ۵ کشور در آن ساعت مشترک شان را درآوردیم ارزش پنجشنبه در آن درآمده دقیقاً محاسبه شده که پنجشنبه چقدر ارزش دارد و رسیدیم فرض کردیم که نصفی از این عدد که این فرض ما شاید اصلاً درست نباشد، نصفی از تجارت کشور ما برگردد به آن سه روز دیگر و نصف دیگر قاعدتاً نمی‌تواند برگردد شاید همان نصف هم نتواند برگردد، ۸ و ۳ دهم میلیارد دلار زیان تجاری کشور خواهد بود، این قطعاً به تجارت کشور آسیب می‌زند، به صادرات کشور آسیب می‌زند.

سوال: در بررسی که کردید الان شما در پنجشنبه‌ها و در شنبه‌ها چقدر ارتباط تجاری با کشور‌های خارجی دارید؟
کشانی: من به طور ویژه کشور چین را می‌توانم بگویم که چه اتفاقی در مورد کشور چین افتاده.

سوال: آقای بابایی کارنامی این عددی که دارند مطرح می‌کنند عددش عدد کمی نیست، شما چقدر در این تصمیم گیری در کمیسیون این اعداد تجاری مطرح شده، چقدر نمایندگان اقتصادی آمدند در این مشارکت کردند؟
بابایی کارنامی: این عدد از نگاه بخش خصوصی قابل احترام است ما به طور قاطع رد نمی‌کنیم، طبیعی است که مجلس هم هر قانونی که وضع می‌کند به استناد کار‌های پژوهشی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد چنین عدد و ارقامی را به صراحت تا الان به نمایش نگذاشتند که مجلس از تصمیم خودش منصرف شود ضمن این که من در تأییدیه بحث‌های خودم عرض کردم به صراحت گفتم که مجلس لزوماً فعلاً دنبال این نیست که بگوید پنجشنبه باشد یا شنبه باشد ما عموماً داریم تاکید می‌کنیم دو روز در هفته را فعلاً تعطیل کنیم به یک نتیجه جمع بندی کامل برسیم.

سوال: مگر سر دو روز اختلاف نظر وجود داشت دولت که خودش لایحه داده و شما هم تصویب کردید؟
بابایی کارنامی: بله تا اینجا همراهیم، البته من شنیدم اخیراً معاون سازمان اداره استخدامی با همکاران شما مصاحبه‌ای کرده گفت که ما دو روز تعطیل رسمی ما فقط همان جمعه‌ها می‌ماند یعنی پنجشنبه‌ها را برخلاف قواعد و قوانینی که پیشنهاد داده اگر قانون شود یعنی در دولت به نظر من کلاً نقض غرض است یعنی صراحتاً نفی می‌کند حرف‌های معاون سازمان نیروی استخدامی براساس مبانی که پیشنهاد شده خود دولت به مجلس داده یعنی دو روز را قطعی کرده، من دفاع کنم از همین دو روز، تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی در اکثر کشور‌های جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است اکثر کشور‌های دنیا در ایران با احتساب همان ۲۶ روزی که همین مجلس پژوهش‌ها و اتاق هم همین را تأیید کرد گزارش دوستان است و گزارش رسمی مجلس پژوهش‌های ما است، با احتساب ۲۶ روز تعطیل رسمی و ۵۲ روز تعطیل روز جمعه سرجمع فعلاً ۱۰۴ روز در ایران می‌رسد همین الان ما تعطیلی ما نسبت به دنیا تعطیلی بالایی نیست تازه اگر دو روز را قطعی کنیم در ایران تعطیلی اش می‌رسد به ۱۲۵ روز تعطیلی یعنی ما تازه به استاندارد‌های دنیا می‌رسیم یعنی چرا با آن رایج شاخص‌های بهره وری که مدنظر بسیاری از کارشناسان است که خود بخش‌های خصوصی قطعاً در ادامه بحث‌ها در نمودار‌های علمی حتماً اثبات خواهد شد که چقدر این دو روز تعطیلی می‌تواند به ارزش افزوده بهره وری، رشد اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی در کلان ...

سوال: الان سر دو روز که کسی اختلاف نظر ندارد؟
بابایی کارنامی: دارند، بالاخره مخالفند این جوری هم نیست ولی مجلس در کلیات نظر دولت هم نداده.

سوال: دولت هم لایحه داده پس دولت هم مخالف نیست، سر روز آن بحث است که الان موضوع برنامه ما هم است، در آمار‌هایی که شما دارید به آنها استناد می‌کنید سر پنجشنبه‌ها یا شنبه‌ها عدد و رقمی مطرح نشد که شما به این جمع بندی رسیده باشید که پنجشنبه بهتر از شنبه است؟
بابایی کارنامی: از یک نظر استدلال دولت حتماً هوشمندی دولت را می‌رساند که نیامد روز را به صحن نیاورد ابتکار عمل فعلاً باید دست دولت باشد، چون حتماً این قانون در عین این که قانون داریم این است قطعاً زیرساخت آزمایشی را اجرا می‌کند، دولت خودش را باید متقاعد کند، زیرساخت هایش را در کشور آماده کند، بالاخره ما ساز و کار‌های تعطیلی مان فعلاً براساس مبانی ما در حقیقت شکل گرفته در ساختار‌های آموزشی ما، در ساختار‌های کلانشهر ما، در مدیریت‌های شهری خرد ما، روستا‌های ما، بالاخره ایران با کشور‌های دیگر از نظر اقلیم و استراتژی‌هایی که در بُعد خارج از آن چیزی که ما با نگاه اقتصادی داریم نگاه می‌کنیم یک فرقی را کشور ایران دارد با بحث قبائل مختلف اجتماعی در کشور ما مطرح است.

سوال: اینها که خیلی کلی است، الان ما، چون سر روز داریم بحث می‌کنیم، الان روز پنجشنبه ها، شما چرا موافقید پنجشنبه‌ها هستید؟
بابایی کارنامی: من اصلاً کمیسیون را دارم بحث می‌کنم، کمیسیون چرا موافق است، یک دلیل این است که نظر کمیسیون این بود که فعلاً برآورد کاملی را به طور مطلق پیدا نکرده کمیسیون که ثابت کند اگر شنبه باشد براساس سازوکار‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور ما حتماً آن ارزش افزوده‌ای که آقای کشانی فرمودند که بحث مثلاً ۸ میلیارد دلاری که در حوزه اقتصاد ما اثرگذار است فقط در روز شنبه باشد برخلاف نظر پنجشنبه‌ها که حتماً عددی را اعلام می‌کنند که مثلاً می‌گویند به طور نسبی با مطلق.

سوال: پس یعنی می‌گویند تأثیر اقتصادی نداشته از نظر کمیسیون اجتماعی؟
کشانی: تعطیلی پنجشنبه، چون هیچ جای دنیا تعطیل نیست غیر از جیبوتی هیچ کشور دیگری تعطیل نیست ما هم مثل جیبوتی، پس تأثیر تعطیلی ما بر پنجشنبه برای ۵ کشور هدف صادراتی ما ۸ و ۳ دهم میلیارد دلار است، عدد و رقم و همه چیز اینجا است آماده. انتقاد اول این بود که چرا ما را به عنوان بخش خصوصی که به ما گفتید ما را مصوب کردید که مشوق شما باشیم.
بابایی کارنامی: همین امروز من خودم خبر دارم و همین هفته اعضای اتاق بازرگانی کشور ما در جلسه کمیسیون اجتماعی برای این که این دقیقاً این بحث را قطعی کنند، چون نظر دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس همین بحث شما بود که حتماً باید ما بحث‌ها و پدیده‌ها و شاخص‌های در حقیقت مدنظر بخش خصوصی را در این قانون ببینیم.

سوال: الان شما گفتید که پنجشنبه‌ها کمیسیون به این جمع بندی نرسید که پنجشنبه و شنبه خیلی در اقتصاد فرق دارد؟
بابایی کارنامی: دلیل دیگری هم دارد، دلیل دیگر این بود که در لایحه دولت نبوده، ما به لایحه دولت داریم اظهارنظر می‌کنیم.
کشانی: پنجشنبه جزو لایحه دولت نبوده، پنجشنبه را کمیسیون مصوب کرده.
بابایی کارنامی: من همین را دارم می‌گویم، من می‌گویم در هر صورت لایحه دولت نبوده می‌گویم این پیشنهادی است که نمایندگان بوده باید نظر می‌دادند، آیین نامه داخلی مجلس این جور است لایحه‌ای که می‌فرستد مثلاً ۴۸ ساعت هر نماینده حق دارد که پیشنهاد دهد.
کشانی: یعنی شما می‌گویید کمیسیون اجتماعی مجلس مصوب نکرده تعطیلی پنجشنبه را؟
بابایی کارنامی: مصوب کرده می‌گوید پیشنهاد نمایندگان را باید بررسی می‌کرد، پیشنهاد نمایندگان در قانون نمایندگان باید بررسی می‌کرد.

سوال: پیشنهاد چه بوده؟ شما نظرتان چه بود؟
بابایی کارنامی: من نظرم این بود که پنجشنبه حداقل نباشد، شنبه هم قطعی نباشد، من همان دو روز را دولت تصمیم بگیرد، همان لایحه دولت، دولت هیچ روزی را مشخص نکرده.

سوال: شما نظرتان این است که جمعه باشد یا مثلاً سه شنبه؟
بابایی کارنامی: نه من حرفم این است که اگر دولت اگر خودش مثلاً قطعی به نظر می‌رسید روزش را قید می‌کرد که روز شنبه باشد یا قید می‌کرد پنجشنبه باشد، چون عدد و ارقام دست دولت است صراحتاً دست دولت است.

سوال: شما نظر شخصی تان چیست؟
بابایی کارنامی: من هنوز به جمع بندی کامل نرسیدیم یعنی واقعاً نرسیدم.

سوال: در کمیسیون شما به چه رأی دادید؟
بابایی کارنامی: من به پیشنهاد پنجشنبه نماینده مخالف رأی دادم.

سوال: شما مخالف پنجشنبه‌ها بودید؟
کشانی: من می‌گوییم برگردیم به لایحه دولت.
بابایی کارنامی: ولی یکسری‌ها به صراحت می‌گویند برگردیم به شنبه‌ها که شنبه‌ها یک نماینده پیشنهاد نداد.
کشانی: موضوع این است که کمیسیون استماعی مطرح شد می‌رفت کمیسیون اقتصادی قطعاً استدلال را می‌پذیرفتند.
بابایی کارنامی: آیین نامه داخلی مجلس براساس تعطیلی و آیین نامه اداری و استخدامی...
کشانی: خیلی اثرات اقتصادی دارد این موضوع، من می‌گویم تورم ایجاد می‌کند برای کشور.
بابایی کارنامی: قطعاً این جوری نیست که کمیسیون اجتماعی شرح وظایف و مأموریت‌هایی که لزوماً پیوست اجتماعی ندارد، پیوست اقتصادی هم دارد یعنی قانون ما تمام بُعدی بررسی می‌کنیم قوانین این جوری نیست که ما باید یک بُعد قضیه را در نظر بگیریم، می‌گویم ما هیچ گزارش رسمی براساس مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز رسمی دولت نمی‌گوییم که اصلاً نظر شما را نفی کنیم به این نتیجه نرسیدیم به ما گزارش ندادند که اگر روز پنجشنبه تعطیل باشد مثلاً ۸ میلیارد دلار به اقتصاد ما خسارت می‌زند، این عدد را باید مراکز رسمی به ما بگویند.
کشانی: ما مرکز رسمی هستیم.
بابایی کارنامی: مرکز رسمی برای ما عموماً مرکز پژوهش‌های مجلس است.
کشانی: باید قبول کنید به عنوان مشاور خودتان، شما قانون بهبود فضای کسب و کار را از حفظ هستید در آنجا نوشته اتاق بازرگانی وظیفه دارد مشاوره به شما، ما مشاوره مان را دادیم حتی قرائت هم نشد، به کمیسیون دادیم، به آقای قالیباف دادیم.
بابایی کارنامی: به کمیسیون می‌دهید درست است، کمیسیون می‌گوید باید در گزارش مرکز رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس باید بحث و بررسی کند تازه ما تفریغ بودجه دیوان ابزار‌های تفریغ عدد و ارقام را اثبات می‌کند، تحلیل‌های واقعی را به صحن مجلس یا کمیسیون‌ها ارجاع می‌دهد.
کشانی: ما تحلیل مان که مشخص است خدمت شما هم دادیم.
بابایی کارنامی: قابل احترام است من صریحاً نظر شما را رد نمی‌کنم، من می‌گویم نظر شما باید برود جلسه دیروز و امروز شما اتاق بازرگانی و کمیسیون اجتماعی از این زاویه قابل مرور است یعنی ما الان داریم پذیرفتیم که با یک پیوستی به نام نظر کمیسیون دقیقاً بخش خصوصی نمایندگان بخش خصوصی باید باشد که اصلاً کلاً ۷۰ درصد شرط لازم است که ما از نظرشان استفاده کنیم.

سوال: چرا قبل از این که تصویب کنید این کار را نکردید؟
بابایی کارنامی: اشکال است دیگر بعضی مواقع چنین اتفاقاتی می‌افتد، من رد نمی‌کنم، من این نقد را وارد می‌دانم.

سوال: آقای کشانی شما می‌فرمایید که جزئیات این محاسبات اقتصادی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی را در خصوص تعطیلی شنبه و پنجشنبه؟
کشانی: من اول راجع به موضوع قبلی بگویم. ما اگر پنجشنبه را تعطیل کنیم ساعات کاری مان با کشور چین که به عنوان یکی از شرکای عمده تجاری ما حساب می‌شود می‌شویم ۶۵۰ ساعت در سال، اگر که ما شنبه را تعطیل کنیم می‌شویم ۸۸۰ ساعت، ببینید، فرض کنید در طول یک هفته اگر پنجشنبه تعطیل باشد ما سه روز بیشتر فرصت نداریم، اگر ما به یک عید چینی برسیم، اگر به یک تعطیلات چینی برسیم کل آن هفته را تعطیل هستیم، مثلاً ماه فوریه که تعطیل هستند ما کلاً ارتباط مان را با کشور‌های دیگر از دست می‌دهیم با خیلی از کشور‌ها و این باعث می‌شود که ما تجارت مان افت کند، این باعث افزایش تورم می‌شود، باعث کاهش درآمد صادراتی می‌شود و کلاً فضای اقتصادی کشور را عوض می‌کند، امسال مقام معظم رهبری فرمودند سال جهش تولید با مشارکت مردم، آقای دکتر جهش تولید چه طور اتفاق می‌افتد، افزایش تولید چه طور اتفاق می‌افتد، مردم که بیشتر از این که دارند مگر می‌شود استفاده کنند باید صادرات شود، صادرات چه طور اتفاق می‌افتد با کمک بخش خصوصی، با افزایش تماملات با دنیا، نمی‌شود که ما از اکوسیستم اقتصادی دنیا جدا شویم و بگوییم نه ما برای خودمان فکر می‌کنیم بقیه دنیا برای خودش فکر کند، ما باید وارد اکوسیستم دنیا شویم و مجلس باید کمک کند به بخش خصوصی که در اکوسیستم اقتصادی دنیا حضور داشته باشد، این لایحه، این مصوبه تعطیلی پنجشنبه به شدت آسیب می‌زند به این موضوع.

سوال: کشور‌های دیگر را هم عددش را دارید؟
کشانی: بله اگر بخواهم تک تک کشور‌ها را بگویم.

سوال: چون دلیلی که تجار و بازرگانان ما مشخصاً عنوان می‌کنند همین کاهش ارتباط با کشور‌های دیگر است در هفته.
کشانی: ما با چین ساعات مشترک مان در هفته ۲۱ ساعت است، با عراق ۲۶ ساعت است، با ترکیه ۲۳ ساعت، با امارات متحده ۳۴ ساعت، با هند ۲۱ ساعت یعنی این ۵ کشور را همه کشور‌ها که نه ولی این ۵ تا کشور در وضعیت فعلی است و اگر ما یک روز دیگر تعطیلی به تعطیلات مان اضافه شود یعنی روزی است که آنها کار می‌کنند و ما کار نمی‌کنیم دقیقاً برای چین ۴ ساعت، برای عراق ۵ ساعت، برای ترکیه ۴ ساعت، برای امارات متحده ۵ ساعت و برای هند ۴ ساعت از دست می‌دهیم، این طور نیست فضای بین الملل آقای دکتر که ما بگوییم ما اینجا نیروی کارمان کار نکند آنها کار کنند و ما بتوانیم تجارت کنیم، تجارت یک کار تعاملی دو طرفه است و متأسفانه به دلیل این که اقتصاد ما هم بسیار اقتصاد دولتی است به شدت اینجا جایی است که حضور دولت مؤثر است، با حضور بانک‌ها مؤثر است، بانک‌ها باید حضور داشته باشند، حضور صرافی‌ها مؤثر است، سازمان تجارت مؤثر است، اتاق بازرگانی مؤثر است، خانواده‌هایی که ارتباط دارند مؤثر هستند، این یک اکوسیستم است، نباید به اکوسیستم بیش از این ضربه زد، همین الان تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفتیم کافی اینجا یک بلایی خودمان بر سرش بیاوریم.

سوال: آقای بابایی شما بفرمایید که در تصمیم گیریتان برای تعطیلی پنجشنبه و شنبه به نظر می‌رسد خیلی ابعاد اقتصادی را نگاه نکردید بیشتر جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی را نگاه کردید مهمترین آن چی‌ها بود؟ یک سری مباحث مثلاً شنبه‌ها تعطیلی اقلیت دینی و اینها مطرح شد.
بابایی کارنامی:  ما الآن باید این را همه ما باید بپذیریم که در حقیقت با ساز و کار در حقیقت کارکردی یا ساعت کار فعلی کشور همه ما موافق هستیم که هیچ توجیه اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی ندارد یعنی آقای کشانی که این نکته‌ای را که فرمودند در بحث به صراحت که مثلاً شنبه عدد اقتصادی اعلام کردند بنا به اقتصاد کشور ما هست ولی از آن ور پیوست اقتصادی مجلس این را نمی‌گوید .

سوال : چی می‌گوید؟
بابایی کارنامی: نمی‌دانم ولی حداقل نفعش دقیقاً در این مسیر حرکت نمی‌کند دلیلش چرا، شما بحث پیوست‌های بهره وری یا بحث‌های مربوط به مثلاً همین آلودگی تهران.

سوال: گزارش مرکز پژوهش‌ها را اگر دارید در حوزه‌ی اقتصادی فرق تعطیلی پنجشنبه‌ها با شنبه‌ها را برای ما بگویید؟
بابایی کارنامی: با رویکرد اقتصادی هنوز بررسی نکرده مجلس اصلاً وارد این بحث نشده است ما الآن با رویکرد بهره وری و دقیقاً رفاه کارکنان کشور، نیروی انسانی .

سوال:  آن کاهش ساعت را که اصلاً نکته‌ای سر آن نداریم ما سر روز نکته داریم.
بابایی کارنامی:  رویکردی که در مجلس در دست پیگیری است در حقیقت با رویکرد فرهنگی و اجتماعی اولویت قرار دادیم و کاملا‌ً همه همراه شدیم که دو روز در هفته را تعطیل رسمی کنیم و برویم به این سمت که در حقیقت نیروی انسانی تکلیف خودش را بداند از شنبه تا چهارشنبه سر کار است با بهره وری بسیار بالا الآن بهره وری که فعلاً متوسل بهره وری که نیروی انسانی از شنبه تا پنجشنبه سر کار هستش در حقیقت منهای حالا شیفت کاری‌ها و تعطیل کاری‌ها و بعضی از مسائلی که داریم در حقیقت به طور عادی دو ساعت به بالا واقعاً نیست.

سوال: گزارش مرکز پژوهش‌ها شما را قانع می‌کرد که پنجشنبه‌ها را تعطیل بکنید به جای شنبه‌ها یا برعکسش؟
بابایی کارنامی:  اصلاً و ابداً فعلاً وارد این بحث نشدند و قرار هم نبود که وارد این بحث بشود. دولت یک لایحه‌ای داده و از قبل هم هماهنگی با مجلس هم نکرده است.

سوال: یعنی الآن کل تصمیمی که الآن گرفته شده به خاطر یک نماینده.
بابایی کارنامی:  من شک ندارم همین الآن در مجلس پنجشنبه هم رأی نمی‌آورد با اینکه کمیسیون اجتماعی این نظر را دارد لزوماً روز پنجشنبه نمی‌شود تأکید کرد که روز پنجشنبه در مجلس رأی بیاورد، چون اساس تصمیم سازی و تصمیم گیری مجلس این نبوده که صراحتاً بگوید پنجشنبه یا شنبه، بعضی از همکاران ما نظراتشان را می‌دهند موافق و مخالف داشتیم ولی اصل بر این بوده که در حقیقت دو روز را همه تأیید کردند که اجماع نسبی و حتی مطلق صورت گرفته که ما با دو روز می‌توانیم هم به اقتصاد کشور و هم به رشد اقتصادی کشور.

سوال: شما نظر خودتان را نگفتین، نگفتین، گفتین مخالف پنجشنبه هستید ولی نگفتید موافق شنبه هستید.
بابایی کارنامی: من فعلاً اولویت اول تا اطلاع ثانوی به نظر من این قانون باید به دست دولت نظر دولت برای ما مهم است، چون مجری این قانون در نتیجه دولت است اختلاف نظر صد درصد.

سوال: خودتان نظرتان چیست؟
بابایی کارنامی:  من نظرم این است که اگر این گزارش کارشناسی که آقای دکتر کشانی فرمودند که این را ما به نتیجه برسیم حتی عدد کمترش حالا ایشان فرمودند ۸ میلیار دلار برای مثلاً شنبه‌ها من گویم حتی اگر بالای ۵ میلیارد دلار هم باشد باز هم خسارت است در نهایت ما مراودات با دنیا برای ما مهم است.

سوال: روز نظرتان چیست؟
بابایی کارنامی:  ما هنوز وارد این بحث، چون نشدیم و نمی‌توانیم صراحتاً من بگویم، چون عدد و ارقام جلوی ما نیست، تصویری روشن نیست.

سوال: الآن آقای با فرض اینکه فرمایش و گزارشی که مرکز پژوهش‌ها آقای اتاق بازرگانی اصفهان آماده کرده، چون یک گزارشی هم مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران و تهران منتشر کرد که مؤید همین آسیب اقتصادی بود حالا با عدد‌های مختلفی با همه این عدد‌هایی که الآن اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی دارد اعلام می‌کند شما خودتان نظرتان چی می‌شود برای تعطیلی ها؟
بابایی کارنامی:  اگر واقعاً مبانی نظری مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی که برای ما بسیار مهم است به نمایندگی از بخش خصوصی است اگر فرض بر اینکه این عدد و ارقام‌ها درست باشد که عموماً هست یعنی این طوری نیست که ما ردش بکنیم این باید مورد تأکید بعضی از مراکز پژوهشی مورد طرف مستقیم طبق آیین نامه داخلی مجلس قرار بگیرد.

سوال: آقای بابایی کارنامی می‌خواهد نظر خودشان را به ما نگوید، نه می‌گویید ما پنج شنبه‌ها مخالفیم ولی نمی‌گویید که موافق شنبه‌ها هم هستین.
بابایی کارنامی: نه نظر من، ببین فرق بین نماینده مجلس با طرف حساب ما سرانجام ما فرابخشی هستیم همه ابعاد قضیه ما زیرساخت‌های فرهنگی را باید ببینیم، زیرساخت‌های اجتماعی را باید ببینیم، زیرساخت‌های سیاسی را باید ببینیم ملاحظات مختلف همه را باید ببینیم برای کشور تصمیم بگیریم.

سوال: خب در بخش بعدی این ملاحظات را از شما خواهم پرسید.
کشانی: من علاقه دارم که آقای دکتر را ارجاع بدهم به سخنان مقام معظم رهبری در ۸۱/۱/۱۶ در خطبه‌های نماز جمعه که اشاره می‌کنند به تعطیلات نوروزی می‌دانید که ما نوروزی را پشت سر گذاشتیم که نزدیک یک ماه آقای دکتر تعطیل بود کشور و من واقعاً نگرانم که کمیسیون اجتماعی مجلس از این جهت هیچ عکس العملی نشان نداد ما بنا بود در کنار اصلاح و این لایحه که ما تعطیلات را دو روزش کنیم از آن طرف تعطیلات مابقی روز‌های کشور را یک ساماندهی کنیم .
بابایی کارنامی:  و چی بشود؟
کشانی: دستور آقاست.
بابایی کارنامی:  نه دستور آقا، درست است.
کشانی: نه ساماندهی بشود نگاه کنید بعضی روز‌ها این روز تعطیل است می‌رود روز بعد سر کار روز بعد دوباره تعطیل است آقای فرمودند به صراحت فرمودند در سال ۸۱ که این اصلاح بشود اشاره هم کردند به تعطیلات نوروز.
بابایی کارنامی: نه ببینید قطعاً فرمایشات حضرت آقا فصل الخطاب است، اما ما یک آمار تحلیلی و خود شما ببین ما داریم کلی بحث می‌کنیم تعطیلات نوروزی داستانش متفاوت است یک نقد‌هایی شاید من به تعطیلات بگویم مثلاً ایام عید داشته باشم من هم نظراتی داشته باشم وقتی آقا فرمودند حتماً ما باید ورود پیدا بکنیم، اما برآیند آن چیزی که اثرگذاری در اقتصاد داشته باشد.
کشانی: ۲۱ سال است که این دستور زمین مانده آقای دکتر.
بابایی کارنامی: بله آن نقد وارد است این نقد ببخشید به دولت‌ها هم وارد بود که الآن شما چرا اصلاً مجالس نمی‌توانند ورود پیدا کنند هر طرحی هر مصوبه قانونی که قانون مجلس که بار مالی داشته باشد مجلس نمی‌تواند اصلاً ورود پیدا بکند باید مستلزم لایحه دولت باید باشد، چون اصل ۷۵ قانون اساسی.
کشانی: این بار مالی را کاهش می‌دهد قطعاً کاهش می‌دهد این موضوع.
بابایی کارنامی:  مهم نیست اصل اصول قانون اساسی چی می‌گوید؟ می‌گوید که هر قانونی مستلزم بار مالی باشد.
کشانی: آقای دکتر حواستان باشد به این موضوع که ساماندهی تعطیلات کشور اگر این دست کمیسیون اجتماعی است آن هم دستور رهبری است، نگاه کنید در دنیا ممکن است تعطیل داشته باشیم.

سوال: ساماندهی منظورتان یک خرده دقیق‌تر می‌گویید ساماندهی منظورتان کم شدن تعطیلات است؟
کشانی: بله نگاه کنید صحبتی که آقا فرمودند این است لکن ما تعطیلاتمان بسیار زیاد است علاوه بر آن هم عده‌ای با بی توجهی و بی اعتنایی خود به کار، علم، تحصیل و اشتغالات روزمره زندگی و کار‌های اداری و سازندگی بر این تعطیلات اضافه می‌کنند آن هم در آغاز سال بالاخره اولِ سال، اولِ یک دوره جدید مالی و کاری است توصیه مؤکد بنده این است که هم مسئولین و هم آحاد مردم عزیزمان تصمیم بگیرند این تعطیلات را کم کنند این همه تعطیلات پی در پی زیان‌هایی به بار می‌آورد که هر چند در اول کار محسوس نیست لیکن نتایج آن برای همه زیان بار است این را آقا فرمودند ۸۱/۱/۱۶.

سوال: یک نکته‌ای معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌ها گفته من اینجا یادداشت کردم؛ گفتند که تعطیلی پنجشنبه‌ها اشکالی در ارتباط با بازار‌های جهانی وارد نمی‌کند هم اکنون عصر ارتباطات است تا برای ارتباط با بازار دیگر کشور‌ها حتماً نیاز نیست که مردم به ادارات و سازمان‌ها مراجعه کنند.
کشانی: اگر ما معاون پارلمانی رئیس جمهور یک روز یک سنت صادر کرده بودند و تحریم‌ها را دور زده بودند قطعاً متوجه می‌شدند که چه تأثیر عجیبی دارد شما صادرات انجام می‌دهیم آن طرف می‌خواهد برای شما پول حواله کند یا بناست که شما طلا تحویل بگیرید گمرک ایران آن روز تعطیل است چه کار می‌کنید؟! می‌خواهد آن حواله کند بانک ایران اینجا تعطیل است چه کارش می‌کنید؟ این همه می‌روید مذاکره انجام می‌دهید با شانگهای و شما پیمان می‌بندی با شانگهای با بریکس، بعد می‌بینید که پنجشنبه‌ها را تعطیل کردند معاون پارلمانی رئیس جمهور قطعاً در این مورد دقت کافی را نداشته است.
بابایی کارنامی:  در هر صورت من هم تا حدودی با نظر آقای کشانی موافقم سرانجام من می‌گفتم، چون برای اینکه این طرح یا این لایحه پیشنهادی دولت به نظر من یکی از لوایح به نظرم بنیادی کشور است نیاز به تمرکز بسیاری از فعالان در حقیقت اقتصادی اثرگذار و مؤثرین در ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور همه باید نظر می‌دادند مثلاً در دانشگاه‌ها باید نظر بدهند سرانجام دانشگاه‌ها منبعی است.
کشانی: کار علمی می‌کنند اینها ارتباط علمی دارند با دنیا، نمی‌شود.
بابایی کارنامی:  بله اینها باید نظر بدهند، شاید آنها هم نفعی بکنند نمی‌دانم نظر آنها را به صراحت نداریم یا ما مراکزی هستند در کشور این نقد‌ها وجود دارد به همین خاطر ما گفتیم که واقعاً نظر من به شخصه این است که این طرح، این لایحه باید در حین بررسی باید فعلاً نظر دولت ارجح باشد تا بتوانیم با استفاده از ضعف‌ها و قوت‌هایی که در کشور ما وجود دارد اصلاً مجلس را گذاشتند برای همین، دقیقاً هر جا می‌بینیم که اشکالی در کار است مثلاً رهبر معظم انقلاب فرمودند نقد داشتند به تعطیلی ایام نوروزی و یا تعطیلات مشابه این ولی حضرت آقا نفرمودند که در حقیقت تعطیلات کل کشور را شما معادله به هم بزنید نه می‌گوید، بروید مجلس، دولت بروید بررسی کنید آنجایی که اثربخشی یک تعطیلی در ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی در روحیه مضاعف پرسنل، نیروی انسانی دولت و بخش خصوصی ندارد آنها را بروید.

سوال: علی الحساب بحثمان تعطیلی پنجشنبه و شنبه است.
بابایی کارنامی:  بله پنجشنبه و جمعه قابل بحث است من به نظر من شما همین که این فضا را باز کردید این نقد را کشاندی به صدا و سیما یک جایی یک قدم به جلو است یعنی امروز کسی نمی‌تواند با اطلاعات فعلی که در کشور دارد به صراحت این پیشینه و پسینه این قانون و این لایحه پیشنهادی دولت را یک شبِ ردش کند و یک روزه هم تأییدش کند و به نظر من باید این بحث‌ها و این مناظره‌ها ادامه پیدا کند تا ما به یک اغناء نسبی به سمت این تصمیم درست باید برسیم تصمیم درست آنی هست که باید تمام این گروه هدفی که قانون متمرکزی که اثرگذارترین قانون است بالاخره کارمندی که همین می‌خواهد به صدا و سیما باید برای آن قانع کنیم که مثلاً در همین قانون می‌گوید که بانک‌ها نمی‌توانیم یک جا می‌گویند بانک‌ها نمی‌توانیم در هیچ جا من ندیدم که بانک‌ها نمی‌توانند الآن همین جا خودش یک عیب است یعنی در هیچ جایی این لایحه پیشنهادی من ندیدم که بگویند تأکید کنند که کارمند صدا و سیما سر کار بیاید بانک نیاید یا نه نیروی انتظامی یک قانون دیگر یا ستاد نیرو‌های مسلح یک قانون دیگر تبعیت کنند بخش خصوصی یک قانون دیگر اگر این بود که اصلا‌ً نیاز نبود که ما این همه هزینه در جامعه پرداخت کنیم پس نشان می‌دهد که هنوز آن همگرایی به وجود نیامده در کلیات داریم بحث می‌کنیم.

سوال: این گزارشی که جلوی شماست چیست؟
بابایی کارنامی:  مرکز پژوهش‌های مجلس است مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی است، مرکز پژوهش‌های مجلس لزوماً با اهمیت.

سوال: الآن پشتوانه کارشناسی تعطیلی پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی چه بوده است؟
بابایی کارنامی:  لایحه دولت بوده است.
کشانی: خیر هیچ پشتوانه علمی ندارد یعنی دولت یک لایحه‌ای داده صرفاً برای تعطیلات را دو روز کردند ولی پنجشنبه یا شنبه هیچ پشتوانه علمی ندارد.
کشانی: تنها پژوهش مستدلی که راجع به تفاوت تعطیلی شنبه و پنجشنبه است این است و این هم مطالعه نکردند از ما نخواستند برای آنها نظر بدهیم.
بابایی کارنامی: از شما که خواستند این نیست که از شما نخواسته باشند قطعاً بالاخره همین که جامعه دارد مطرح می‌شود حالا شاید مستقیماً نخواسته باشند قطعاً نمایندگان در حوزه‌های مختلف بر اساس بررسی ها، مشاورینی دارند هر نماینده ۵ مشاوره دارد بررسی‌های اولیه انجام می‌دهد ولی اهمیت قانون بسیار بالاست این جزو قوانینی است که کیفیت قانون به نظر من از همان روز اول اثربخشی دارد در ساختار خانواده گرفته با رویکرد فرهنگی و اجتماعی گرفته تا با پیوست اقتصادی، بعد اجتماعی و در نهایت بار سیاسی هم دارد.

سوال: این سؤال پیش می‌آید که الآن مثلاً شما می‌گویید قرار است جلسه‌ای برگزار بشود و جلسه برگزار شده با اعضاء اتاق بعد از اینکه در کمیسیون تصمیم گیری شده و عنوان شده که پنجشنبه‌ها تعطیل باشد این جلسات تشکیل شده است.
بابایی کارنامی: نه بالاخره این جوری نیست که همین الآن کمیسیون اجتماعی نظر داده برود در مجلس تصویب بشود بالاخره ما همین الآن ما خیلی قوانین داشتیم به محض اینکه تصویب نشده فردا صبح نقد شده به عنوان مثال ما اصلاح ماده ۵ قانون کالای ساختمانی داشتیم قانون امروز تصویب کرد جامعه دیدیم که اصلاً بار مالی بسیار زیادی بر اقتصاد گذاشته ما قانون را اجرا نکردیم قانون را اصلاح کردیم این جزو همین قوانین است پس ما این پیام را به جامعه دارد که همین الآن خود مجلس شنونده است این دقیقاً آمده است.

سوال:نه مشخصاً در مورد زمان اجتماعی داریم صحبت می‌کنیم.
بابایی کارنامی:  زمان اجتماعی نقد وارد است من این بخش را وارد می‌دانم یعنی من خودم جزء مواردی بوده که در صحن در کمیسیون بحث و بررسی می‌شد یکی از نظرات من این بود که، چون ما هیچ مطالعه پیش به اصطلاح بعد مطالعه اجمالی و کارشناسی نشأت گرفته از تفکری که مجلس پای آن بایستد واقعاً، منِ نماینده باید بدانم که می‌خواهم بروم هر جا اظهار نظر کنم، باید مبانی نظری ام چی باشد عموم پشتیبانی کاری ام مرکز پژوهش‌های مجلس است و لذا با پیوست اقتصادی کاملاً من مستندات کاملی از مرکز پژوهش‌های مجلس ندارم می‌توانم استناد کنم به بعضی از گزارش‌های اجمالی مشاورین ما سطحی گرفته و لایه‌های مختلف جامعه از این منظر است که به نظر من در همین سطح که مثلاً پنجشنبه فعلاً همین این باب باز شده که پنجشنبه باشد اگر شروع هم نمی‌کردیم در روز تصویب می‌شد شاید هم بالاخره آتش زیر خاکستر می‌شد بهتر هم شده به نظر من اصلاً جای دور نرفته به نظر من همین الآن که یک نماینده پیشنهاد داد در کمیسیون بالاخره رأی آورده و این مهم نیست که بالاخره آیا کمیسیون اجتماعی رأی داده قطعاً صحن مجلس شورای اسلامی هم رأی بدهد به همین خاطر این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و در جمع بندی در صحن علنی مجلس با مشورتی که با فعالان اجتماعی و فرهنگی و پژوهشی که صورت می‌گیرد قطعاً این نقطه نظراتی که به سمت جلو باشد ما خواهیم رسید.

سوال: آقای کشانی شما آقای بابایی کارنامی گفتند که ممکن است که از شما اظهار نظر کرده باشند به صورت مستمع و غیرمستمع اتفاقات چقدر افتاده است؟
کشانی: ما که این را همان شهریورماه خدمت آقایان تقدیم کردیم خدمت ریاست مجلس تقدیم کردیم احتمالا‌ً قطعاً و در سامانه رفته خدمتشان مکتوب هم دادیم ولی خب بعد که بازخوردی نداشتیم و خب از آن طرف هم مرکز پژوهش‌های مجلس هم بررسی‌های اقتصادی از این جهت نکرده و این به موضوع هرچه به شدت در جامعه تأثیر می‌گذارد من شنیدم که می‌گفتند خب بخش خصوصی خودش می‌تواند پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها هم کار کند و خب این خیلی عجیب بود این سخنان به خاطر اینکه ما اگر یک تعدادی شما می‌خواهید که خانواده رفاه ایجاد بشود برای شان می‌خواهیم که یک خانواده تفریح بروند تفریح یک خانواده‌ای که یکی دو نفرشان کارمند دولت هستند و یکی دو نفرشان کارمند بخش خصوصی و اینها نتوانند کنار هم یک تفریحی بروند خب این چه کمکی به افزایش بهره وری و رفاه اجتماعی می‌شود می‌خواهم بگویم که این آقای دکتر این بسیار ابعاد مختلفی دارید این لایحه و این دستور تعطیلی پنجشنبه‌ها باعث کوچ سرمایه‌ها به خارج از کشور می‌شود قطعاً سرمایه‌ها می‌روند به سمت جا‌هایی که بتوانند با دنیا ارتباطات بیشتری داشته باشند این لایحه باعث عدم ورود سرمایه خارجی می‌شود قطعاً سرمایه گذار خارجی آن لحظه‌ای که می‌خواهد انتخاب کند به این نکته توجه دارد چقدر ما موضوعات اجتماع جهانی می‌تواند هماهنگ باشد و اقتصاد جهانی می‌تواند هماهنگ باشد و کاهش فعالیت‌های مولد و تولیدی را ما شاهد خواهیم بود به سمت فعالیت‌های غیرتولیدی، درآمد عرضه کشور را کاهش می‌دهد تورم ایجاد می‌کند و به شدت به اقتصاد ملی ضربه خواهد زد.

سوال: یک نکته‌ای مطرح شده بود به نقد تعطیلی شنبه‌ها آن هم مباحث فرهنگی، دینی بود شما در این گزارشتان مثلاً کشور‌هایی مثل ما که حالا مسلمان هستند و اینها دارید که در آن بررسی کرده باشید؟
کشانی: بله نگاه کنید تقریباً هیچ کشوری در دنیا حالا کشور مسلمان هم شامل می‌شود نیست که پنجشنبه تعطیل باشد اکثر کشور‌های مسلمانی که تعطیلاتی به دو روز رساندند جمعه و شنبه را تعطیل کردند.

سوال: مثل؟
کشانی: مثل امارات، مالزی، اندونزی، مثل خیلی از کشور‌های دیگر بعضاً هم شنبه، یکشنبه که حالا ما هم اعتقاد نداریم ولی جمعه و شنبه ... مسائل دینی مان را به اصطلاح مورد احترام قرار می‌دهد و ما احترام می‌گذاریم و هم اینکه ما را به جامعه جهانی و اقتصادمان را اقتصاد تحریم زده و اقتصادی که دنیا تلاش می‌کند ما را منزوی کند خودمان یک تلاش مضاعفی برای منزوی کردنش نمی‌کنیم.

سوال: آقای بابایی یک نکته‌ای هم که از آقای کشانی پرسیدم از شما هم بپرسم؛ همین بحث فرهنگی دینی هم خیلی مثل اینکه در مجلس چند تا مصاحبه آمد بیرون چقدر اینها جدی بود در مجلس؟
بابایی کارنامی: دلیلش اینکه خود صحبت‌های آقای کشانی هم بود به دلیل چرا، شما ببینید مثلاً تعطیل‌های غیر از آخر هفته ما که جمعه باشد یا پنجشنبه باشد شنبه باشد تعطیل‌های بین هفته که بالاخره به مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی دارای بی ارتباط با موضوع جمعه و بی ارتباط با موضوع مبانی فرهنگی و سیاسی روز‌های جمعه واقعا‌ً نیست.

سوال: نه بین پنجشنبه و شنبه؟
بابایی کارنامی:  قطعاً ما پنجشنبه‌ها هم همین حرف‌ها را داریم سرانجام ما در بحث‌های پنجشنبه پشتوانه را پیوست فرهنگی به اصطلاح.

سوال: تعطیلی پنجشنبه؟
بابایی کارنامی: نه خودش پنجشنبه.
کشانی: ساخته‌ی ماست آقا در طول ۱۰ سال است آقای دکتر.
بابایی کارنامی: همین جا با پیوست فرهنگی همین جاست شما الآن تمام ابعادی که در روز جمعه به عنوان یک مسلمان ایرانی با سبک ایرانی زندگی ایرانی ـ اسلامی می‌خواهد زندگی بکند در جامعه، شما نمی‌توانید متغیر‌های تعطیلی پنجشنبه را به بهانه پیوست اقتصادی یک شَبِه برون رفت ایجاد کنید بگویید که پنجشنبه پیوستش نیست همین را می‌گویم ملاحظات به آن بده.
کشانی: آقای دکتر نگاه کنید پنجشنبه چه زمانی تعطیل شده؟ حدود ۱۰ سال است که دولت آمده ارگان‌های دولتی آمدند تهران پنجشنبه از شهرستان که دارند کار می‌کنند.

سوال: متغیر‌هایی که به آن اشاره می‌کنید چی هاست؟
بابایی کارنامی: قطعاً ببین شما به هر صورت مثلاً ما در بحث‌های مربوط به روز‌های جمعه و پنجشنبه بالاخره ما ایرانی‌ها معتقدیم که کسانی که تمام خانواده‌ها شما باید مثلاً سرکشی از مثلاً زندگی یومیه اجتماعی ما مثلاً قبر و قیامت ما مثلاً مزار‌های ما، مهم است و این در ساختار فرهنگی ما شکل گرفته نمی‌شود پنجشنبه را به راحتی از آن بگذریم.
کشانی: فرهنگ را ما می‌سازیم .
بابایی کارنامی: این کار درازمدت است من ردش نمی‌کنم.

سوال: شما فرمودید که به خاطر یک سری از متغیر‌های دینی و فرهنگی نمی‌شود پنجشنبه را حذفش کرد آنها را توضیحاتش را می‌فرمایید می‌شود اینها را بگویید یکی می‌فرمودین که زیارت اهل قبور را فقط اشاره کردید.
بابایی کارنامی:  نه در همین جامعه دارد صورت می‌گیرد قطعاً آثاری که در این تصمیمات گرفته می‌شود طبیعی است که.

سوال: ببخشید آقای بابایی اگر می‌شود از این نگذریم، چون این خیلی مهم است فرمودین چند تا متغیر فرهنگی است که نمی‌شود از آن گذشت و پنجشنبه را تعطیل نکرد.
بابایی کارنامی:  من یک مورد را مثال زدم یک متغیر عرض کردم، در ایران قبایل مختلف فرهنگی ما داریم ما قبایل متنوع اجتماعی داریم این مورد مثلاً در کشور اروپایی حتی وجود ندارد ما نمی‌توانیم یک دفعه متغیر‌ها را فرهنگی.

سوال: اگر پنجشنبه‌ها را تعطیل نکنیم چه اتفاقی می‌افتد برای این قبایل مثلاً؟
بابایی کارنامی: این را باید مرکز پژوهش‌های مختلف باید ابعاد فرهنگی آن را بررسی کنند الآن من این گزارش آقایان را دارم فقط پیوست اقتصادی است هیچ چیزی من ندیدم بالاخره گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی است تمام پیوست اقتصادی است به صراحت اجتماعی اشاره نکردم به صراحت فرهنگی اشاره نکردم نشان می‌دهد چرا، چون نمی‌توانم اشاره بکنم نمی‌توانم چرا؟
کشانی: تخصص ما این است.
بابایی کارنامی: بله آفرین من هم رد نمی‌کنم و این قانون، قانون تمام بخشی است.

سوال: اینجا این سؤال پیش می‌آید که شما چه بررسی فرهنگی و اجتماعی در کمیسیون کردید؟
بابایی کارنامی: من در همین جلسه به صراحت هم نمی‌توانم بگویم پنجشنبه بهترین روز است من نمی‌توانم بگویم به صراحت بگویم پنجشنبه بهترین روز تعطیلی آخر هفته است ولی مهم این است که ما باید در یک مناظرات یا در مذاکرات این چنینی به یک جمع بندی اهمیت موضوع اینکه آیا پنجشنبه باشد و شنبه باشد همچنان مورد اختلاف باشد خوب است اتفاقاً.

سوال: یک اشاره‌ای کردین گفتین که به خاطر مسائل فرهنگی نمی‌شود پنجشنبه‌ها را از خیر تعطیلی آن گذشت یکی از آن را فرمودین زیارت اهل قبور، دلایل دیگر هم دارید؟
بابایی کارنامی:  من فعلاً در ذهنم به اصطلاح نمی‌رسد آنچه که من ابتدا به ساکن در ذهنم آمده همین بوده ولی مهم این است که می‌گویم.
کشانی: یعنی حتی در این مورد هم در کمیسیون بررسی‌های لازم انجام نشده است.
بابایی کارنامی:  نشده من همین را دارم می‌گویم خودم اعتراف کردم در این بخش در این بحث نمی‌توانم من به عنوان نماینده مردم به بعضی از مسائلی که لازم باشد در حقیقت غیرکارشناسی نمی‌توانیم در کشور حرف بزنیم می‌گویم اهمیت موضوع اینکه فعلا‌ً یک پیشنهادی نماینده محترم مجلس داده آمده در کمیسیون اجتماعی مجلس به رأی گذاشته شده بر اساس آیین نامه داخلی مجلس هم، چون ابهام بوده ابهام باید یک نظری داده می‌شد نظر آمده به رأی کمیسیون گذاشته روز پنجشنبه رأی آورد با یک رأی مثلاً چی در حقیقت با عنوان ... آنچه که نقطه عطفی که رأی آورد آمده در صحن علنی آمده پس حتماً در مرکز پژوهش‌ها حالا فرصت خوبی هم ایجاد شده حتماً شما به عنوان کسانی که پیوست اقتصادی را اضافه کردید پیوست اجتماعی هم باید مطالعه بشود علمی هم باید بیاید همه و همه روی میز مذاکره قرار بگیرد تا ما به یک جمع بندی خوبی برسیم.

سوال: آقای کشانی شما این عدد ۸ و ۳ دهم میلیارد دلار را یک خرده مبنایش را به ما می‌گویید که از کجا آمده است؟
کشانی: ما تجارت خارجی مان آقای دکتر ۱۱۰ میلیارد دلار حدوداً در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ما آمدیم ۵ تا کشور هدف اول.
بابایی کارنامی: الآن ۱۱۰ میلیارد دلار شما این آمار را بانک مرکزی هم تأیید می‌کند؟
کشانی: بله آقای دکتر، این تجارت بدون نفت ماست.
بابایی کارنامی:  همین عدد مورد بحث است همین عدد به صراحت در دستور کار آنچه که ما.

سوال: این عدد گمرک است.
بابایی کارنامی:  نه باشد ما آمار‌های رسمی.
کشانی: آقای دکتر چه عددی قبول دارید؟ حالا اینجا گیر نکنید اصلاً بگویید ۲۰۰ میلیارد دلار یا ۸۰ میلیارد دلار.
بابایی کارنامی: حتماً باید از مراکز رسمی کشور باید.
بابایی کارنامی: حتماً آمار و ارقام گمرک که.
کشانی: هر عددی که شما قبول دارید مبنای من مهم است مبنای ادبیاتی که می‌گویم نگاه کنید ۱۱۰ میلیارد حدود ۷۶ میلیارد دلار ما با این پنج تا شش کشور است.

سوال: کدام کشور‌ها که دارید اشاره می‌کنید؟
کشانی: چین، ترکیه، هند، امارات و عراق. این ۵ تا کشور آمدیم ساعت‌هایی که ما در روز با اینها کار می‌کنیم ارزش ساعتی پنجشنبه را درآوردیم فرض کردیم شاید فرض خیلی خطایی هم باشد فرض کردیم که نصفی از تجارتی که احتمال دارد پنجشنبه ما با آ‌نها بکنیم آن سه روز دیگر بتوانند پوشش بدهند خیلی احتمال بعیدی است آقای دکتر ببینین ما در یک روز‌هایی ممکن است با فرض کنید کشوری مثل هند در طول هفته ما فقط سه روز فرصت کار داریم آن سه روز را به هر دلیلی هند تعطیل باشد کلاً ما هفت هشت ده روز با تعطیلی در ده روز ما از دست می‌دهیم اگر تعطیلات بزرگتر، ما نمایشگاه می‌خواهیم شرکت کنیم ما می‌خواهیم پول حواله کنیم، ما می‌خواهیم تجارت کنیم، ما می‌خواهیم با آنها تماس بگیریم مگر می‌شود دنیا که این مدلی نیست که ما یک اکوسیستم را بیاییم تغییرش بدهیم آمدیم تک تک این کشور‌ها را ساعت هایشان را در نظر گرفتیم فرضمان بوده ۵۰ درصد این تجارتی که روز پنجشنبه انجام شده برمی گردد به بقیه روز‌ها رسیدیم به طور بسیار خوش بینانه‌ای رسیدیم به عدد ۸ و ۳ دهم میلیارد دلار اگر ارزش پنجشنبه‌ها را بخواهیم در نظر بگیریم در این هست دقیقاً مشخص است.

سوال: می‌شود بگویید برای ما؟
بابایی کارنامی: ما کشوری هستیم که اکثریت جمعیت ما شیعه است کدام کشور اکثر جمعیتش شیعه است؟
کشانی: عراق.
بابایی کارنامی:  اکثریت جمعیتش؟
کشانی: عراق است.
بابایی کارنامی:  الآن عراق تعطیلی اش چی هست؟
کشانی: الآن جمعه و شنبه.
بابایی کارنامی:  اخیراً تصمیم گرفتند.
کشانی: بله. اینها ضوابطی است که بشر می‌گذارند اینها آیین خداوند که نیست که اینها را بشر تعیین می‌کند و ما تعیین کردیم.

سوال: خب ارزش روزانه را هم می‌گویید؟
کشانی: ارزش پنجشنبه برای ما ۱۶ میلیارد دلار است ما فرضمان این است که نصفی از این عدد برمی گردد.

سوال: شما این جوری دارید حساب می‌کنید که اگر ما در پنجشنبه هیچ تجارتی نکنیم دیگر.
کشانی: و ۵۰ درصدش برود روز‌های دیگر آن سه روز دیگر که خیلی بعید است ما حتماً حداقل ۸ و ۳ دهم میلیارد دلار ضرر می‌بینیم از لحاظ تجارت، کاهش صادرات می‌شود نرخ ارز می‌رود بالا و واقعاً گناه افزایش نرخ ارز را قطعاً بر دوش همه ماست.
بابایی کارنامی:  آقای دکتر ما سوای این بحث‌هایی که روزش اهمیت بسیار بالای پنجشنبه یا شنبه، اما برای اینکه اثربخشی در بهره وری کارمندان چه درصدی از کارمندان باشد که دولت و مجلس و حتی به نظرم بخش خصوصی نظراتی که دارد اینجا مورد بحث است خواهش می‌کنم که بالاخره در مناظرات بعدی و دستور کار‌های بعدی حتماً این پیوست باید باشد که الآن بعضی‌ها شایعه‌هایی که در کشور می‌کنند یا بحث‌هایی که اظهار نظر می‌گویم مثلاً کارمند‌های بانک نباشند، کارمند‌های بخش خصوصی باشند یا نباشد.
کشانی: آقای دکتر سیستم یکپارچه است .

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تعطیلی آخر هفته پنجشنبه می‌شود یا شنبه؟
  • تعطیلی آخر هفته پنجشنبه یا شنبه می شود؟
  • روایت حسن روحانی از گلایه سید احمد خمینی از رأی مخالف ۹۹ نماینده به میرحسین موسوی
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • رئیس‌جمهور: همه بخش‌های حاکمیتی ملزم به اجرای قانون عفاف و حجاب هستند
  • چرا معطلی تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در مجلس به ضرر کشور است؟
  • ۱۱ قلم کالا باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد
  • احمدی نژاد نیامد، محصولی و حسین شریعتمداری آمدند /حسین دهقان همنشین علی لاریجانی شد /احمد توکلی هم بود+تصاویر
  • لایحه کمک امنیتی آمریکا به اوکراین و اسرائیل تصویب شد + جزئیات | این کمک باعث می شود اوکراینی های بیشتری کشته شوند