Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:46:36 GMT

مخاطرات سونامی سواحل مکران در کیش بررسی می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۷۹۶۳۸

مخاطرات سونامی سواحل مکران در کیش بررسی می شود

کیش - ایرنا- «سونامی در مکران»در همایشی با حضور بیش از ٦٠ متخصص از ایران و کشورهای اقیانوس هند، ١٧ اسفندماه در جزیره کیش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش دوشنبه ایرنا از پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، در این همایش علمی مطالعات علمی مخاطره سونامی در ناحیه فرو رانش مکران»، برنامه‌های آتی سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند، ارتقای عملکرد آن و همچنین تبادل اطلاعات بین متخصصان مخاطره سونامی در سواحل مکران جهت شناخت بهتر این پدیده مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از حضور نمایندگان کشورهای استرالیا، هند، اندونزی، تایلند، عمان، پاکستان، کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی در «دوازدهمین نشست ‏گروه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند» خبر داد و گفت: در این نشست، کشورهای عضو ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود در زمینه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی، آخرین دستاوردهای خود را با نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در میان می‌گذارند.
«بهروز ابطحی» یادآور شد: برنامه‌ریزی برای برگزاری مانور سونامی اقیانوس هند در سال 2020 و بررسی موضوعات برنامه شناخت آمادگی در برابر سونامی اقیانوس هند، آموزش، مدیریت، ساختار سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند و دهه علوم اقیانوسی در جهت پیشرفت پایدار که از سال 2021 تا 2030 توسط سازمان ملل دهه علوم اقیانوسی نام گرفته است و انتخاب مسئولان کارگروه‌های مختلف این کمیته برای دو سال آینده را از دیگر برنامه‌های نشست ‏گروه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس هند است.
وی ادامه داد: اکنون پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از طرف کمیسیون ‏بین دولتی اقیانوس‌شناسی ‏به ‏عنوان ‏مرجع ‏ملی‎(National Contact) ‎‏ سامانه هشدار و کاهش مخاطرات سونامی اقیانوس ‏هند‎(IOTWMS) ‎‏ در ‏ایران ‏شناخته شده ‏و در ‏این زمینه فعالیت‌ها و همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مختلفی را با ‏دیگر سازمان‌ها ‏و ‏کشورهای عضو این ‏سامانه انجام ‏داده است‎.
دبیر علمی «نشست عالی تخصصی- مشورتی ارزیابی علمی مخاطره سونامی در ناحیه فرو رانش مکران» نیز اظهار داشت: ناحیه فرو رانش مکران با وجود اینکه پتانسیل ایجاد سونامی‌های بزرگ را در شمال غرب اقیانوس ‏هند داراست همچنان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که مطالعات کافی روی آن صورت نگرفته است.
«محمد مختاری» افزود: چندین ‏دهه پس از واقعه سونامی 1945 که باعث از بین رفتن صدها تن شد،‌ همچنان سوالات بی‌پاسخ زیادی در مورد ‏احتمال وقوع سونامی‌های مشابه در آینده وجود دارد و در بدترین سناریوی محتمل،‌ امواج سونامی ایجاد شده از ‏ناحیه فرو رانش مکران در کمتر از چند ١٠ دقیقه به ساحل رسیده که این امر به طور جدی سامانه‌های هشدار سریع ‏سونامی را به چالش خواهند کشید. ‏
وی ارزیابی خطرات ناشی از سونامی ناحیه فرو رانش مکران بر اساس دانش ‏کنونی و پروژه‌های علمی بین‌المللی را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: این اطلاعات از جمله پارامترهای مهم گسل مکران که مورد نیاز مدل‌های شبیه‌سازی سونامی خواهند بود می‌تواند ‏کشورهای عضو را در ارزیابی دقیق‌تر خطرات ناشی از سونامی و تقویت سامانه‌های هشدار مربوطه که شامل ‏ارزیابی خطر، تهیه دستورالعمل‌های عملیاتی استاندارد بین سازمانی، تشکیل زنجیره‌های هشدار، توسعه نقشه‌های فرار، افزایش ‏ظرفیت واکنش اضطراری و بالا بردن سطح آگاهی عمومی، ایجاد آمادگی و بازیابی پس از وقوع سونامی کمک کند.
مختاری افزود: به همین منظور سامانه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش اثرات سونامی اقیانوس هند (‏ICG/IOTWMS‏) ‏وابسته به کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو، در نشست قبلی خود کارگروهی با عنوان کارگروه ‏منطقه شمال غرب اقیانوس هند (‏NWIO‏) متشکل از کشورهای هند، ایران،‌ عمان،‌ پاکستان و یمن تشکیل داد تا ‏فعالیت‌های مهم مرتبط با موضوع فوق را پیگیری کند، این نشست می‌تواند به عنوان اولین گام عملیاتی از فعالیت‌های این کارگروه قلمداد شود.
علمی** ٩٠١٤** 1055 / 1339

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سونامي مكران كيش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۷۹۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی با قوت بیشتری فعالیت خواهد کرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تقویت فعالیت سامانه بارشی گفت: با توجه به هشدار هواشناسی سطح نارنجی، شاهد رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ و کاهش نسبی دما خواهیم بود.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی اظهار کرد: با توجه به هشدار صادر شده از فردا تا روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، شاهد تقویت فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ و کاهش نسبی دما خواهیم بود.

وی افزود: فردا جنوب اردبیل، شرق و جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، قم، غرب سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و گیلان و روز سه‌شنبه استان‌های مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تحت تأثیر مخاطرات مذکور قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، طی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت نیز در سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری مخاطرات مذکور انتظار می‌رود.

ضیائیان با بیان اینکه طی این مدت شاهد لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه و رخداد تگرگ خواهیم بود، ادامه داد: خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ مورد انتظار است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز خسارت در پی مخاطرات ذکر شده، احتیاط در سفرهای بین شهری، اتراق نکردن در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی باید مد نظر افراد قرار داشته باشد.

کد خبر 746663

دیگر خبرها

  • تشدید دوباره سامانه بارشی در کشور / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • هشدار نارنجی با شدت گرفتن ناپایداری بارش‌های رگبار و صاعقه در اصفهان
  • کاهش قیمت نفت همزمان با کاهش مخاطرات ژئوپلتیک منطقه
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • هشدار زردجوی: وزش بادوتداوم رگبار‌های بهاری درسیستان وبلوچستان
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان از فردا
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • سامانه بارشی با قوت بیشتری فعالیت خواهد کرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟
  • رگبار باران و طوفان لحظه‌ای اصفهان را دربرمی‌گیرد / هوای استان خنک‌ می‌شود